REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wellbeing. Czy pracodawcy i pracownicy liczą na poprawę swojego dobrostanu?

Wellbeing. Czy pracodawcy i pracownicy liczą na poprawę swojego dobrostanu?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pracownicy i pracodawcy różnie rozumieją dobrostan. Niezależnie jednak od różnic obie grupy mają duże nadzieje na jego poprawę w związku z nowymi przepisami, które zaczęły obowiązywać wiosną 2023 roku – wynika z raportu Koalicji Bezpieczni w Pracy „Bezpieczeństwo Pracy w Polsce 2023. Dobrostan pracownika, czyli wellbeing w pracy”. 

Wellbeing – nadzieje na poprawę

Z badania przeprowadzonego przez Koalicję Bezpieczni w Pracy wynika, że blisko połowa pracowników (49%) oceniła swój wellbeing w pracy jako dobry lub bardzo dobry. Jednocześnie ponad 40% pracowników deklaruje, że często lub wręcz codziennie stresuje się w pracy. Praca zdalna oraz praca hybrydowa, które były postrzegane jako jeden z elementów poprawy dobrostanu psychicznego, co prawda sprawiły, że pracownicy dłużej śpią i oszczędzają czas na dojazdach do pracy, mają jednak duże trudności z rozdzieleniem życia zawodowego i osobistego. 

REKLAMA

Autopromocja

Zmiany w Kodeksie pracy dają nadzieję na poprawę dobrostanu

Wyniki badania jednoznacznie wskazują, że po trzech miesiącach obowiązywania nowych przepisów dot. m. in. pracy zdalnej mniej niż połowa polskich firm wdrożyła zmiany - (37% wdrożyła zmiany związane z dyrektywą work-life balance; 47% wdrożyła zapisy związane z dyrektywą w sprawie przejrzystych i przewidywalnych warunków pracy; 43% wprowadziła nowe zasady związane z pracą zdalną). Jednocześnie pracownicy w większości słyszeli o nowych regulacjach, ale mają problemy ze wskazaniem szczegółowych rozwiązań, które zostały wprowadzone w ich firmach. Zarówno pracownicy jak i pracodawcy uważają, że docelowo nowe przepisy pomogą im zadbać o dobrostan. 

- W kontekście nowych przepisów, należy podkreślać, że pracownicy i pracodawcy inaczej rozumieją pojęcie wellbeingu. Pracodawcy są zorientowani na wskaźniki odnoszące się do kapitału społecznego, podkreślają istotę poczucia spełnienia, rozwoju osobistego, posiadania celu i radzenia sobie z wyzwaniami. Ich zdaniem niski poziom wellbeingu negatywnie wpływa na relacje międzyludzkie. Pracownicy natomiast skupiali się na odczuciach wewnętrznych, zdrowiu, połączeniu życia prywatnego z zawodowym i odnalezieniu wewnętrznej harmonii i spokoju. Zagrożeniem dla tak rozumianego przez nich dobrostanu psychicznego jest stres – mówi Marta Wojewnik, przewodnicząca Koalicji Bezpieczni w Pracy i dyrektor zarządzająca CWS Workwear. 

Stres wrogiem efektywności i dobrych relacji

Stresu w miejscu pracy często lub wręcz codziennie doświadcza 38% pracowników i 40% ankietowanych przedstawicieli pracodawców (właściciele, członkowie zarządów, menadżerowie wysokiego szczebla). Najczęściej stres pracowników jest powodowany nieplanowanymi dodatkowymi zadaniami, ilością obowiązków czy też narzucanymi terminami realizacji zadań. Zarówno przedstawiciele pracodawców jak i pracownicy przypisują stresowi te sam skutki – obniżoną efektywność oraz pogorszenie relacji wewnątrz firmy. 

Jednym z najważniejszych wniosków z raportu jest niedostosowanie działań wellbeingowych pracodawców do potrzeb pracowników. Podczas gdy pracodawcy wprowadzają często bardzo angażujące i kosztowne działania mające na celu obniżenie stresu i poprawę wellbeingu pracowników, okazuje się, że z perspektywy pracownika „docenianie przez pracodawcę” jest najbardziej cenionym elementem wellbeingowym, jakie może zostać wprowadzone w firmie (tak wskazało 51% ankietowanych pracowników). Tymczasem tego najtańszego i teoretycznie prostego do wprowadzenia działania nie wdrożyło 50% firm  – komentuje Elżbieta Rogowska, ekspertka Koalicji Bezpieczni w Pracy i wiceprezes ds. operacyjnych PW Krystian. - Oczywiście musimy pamiętać, że dawanie pozytywnego feedbacku wcale nie jest takie proste, wymaga wysokich umiejętności komunikacyjnych od managerów – dodaje Rogowska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skrajne następstwa nowych form pracy – hybrydowej i zdalnej

REKLAMA

Wdrożenie na stałe różnych form pracy – w tym zdalnej i hybrydowej – choć pierwotnie służyło adaptacji biznesu do sytuacji związanej z pandemią COVID-19, obecnie może być traktowane jako jeden ze sposobów budowania dobrostanu pracowników. Wg badań Koalicji Bezpieczni w Pracy pracę w formie zdalnej lub hybrydowej wykonuje obecnie 22% pracowników w Polsce. Oszczędność czasu na dojazdach do pracy, możliwość dłuższego snu, oszczędności finansowe oraz większa swoboda odnośnie stroju czy godzin posiłków są wskazywane jako najczęściej występujące korzyści pracy zdalnej. Z drugiej strony z zebranych danych wynika, że to osoby pracujące w pełni zdalnie lub hybrydowo częściej niż pracujący stacjonarnie sprawdzają skrzynkę mailową w weekendy, czy też w ogóle zapominają o jedzeniu w czasie pracy. 

- Z badań wynika, że pracownicy hybrydowi mają relatywnie największe trudności adaptacyjne. Warto rozważyć nowe programy i narzędzia pozwalające na realną pomoc pracownikom w ułożeniu pracy hybrydowej. Jednym z głównych problemów, wskazywanych przez respondentów, jest brak stałego miejsca pracy w przypadku pracy hybrydowej i niemożność jej dobrego zorganizowania. Jest to tym samym zadanie dla pracodawców, którzy w ramach dobrowolnych programów mogą ułatwiać adaptację pracownikom hybrydowym - podsumowuje Ewa Gawrysiak, ekspertka Koalicji Bezpieczni w Pracy, Regional Manager CEE w TenCate Protective Fabrics.

Badanie na potrzeby raportu zostało przeprowadzone w dniach 16.06-03.07 2023 r. przez SW RESEARCH Agencję Badań Rynku i Opinii. Z reprezentantami pracodawców (N=204) przeprowadzono wywiady telefoniczne (CATI). Grupę pracowników (N=1072) stanowią osoby będące poza kadrą zarządzającą, zatrudnione w firmach dobranych na potrzeby badania w celu odzwierciedlenia struktury branż w polskiej gospodarce. Z pracownikami przeprowadzono wywiady online (CAWI). 

Cały raport dostępny jest na stronie https://bit.ly/BezpieczenstwoPracywPolsce2023

oprac. Wioleta Matela-Marszałek
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sąd: ZUS odmówił zasiłku chorobowego przez podwyżkę pensji księgowej o 157% do 4500 zł brutto

Interwencja ZUS miała na celu odmowę wypłaty zasiłku chorobowego. Kobieta z uwagi na rozpoczęcie pracy księgowej otrzymała podwyżkę z około 1750 zł (1/2 etatu) do 4500 zł (3/5 etatu). ZUS kwestionował 4500 zł jako podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe oraz wypadkowe zgodnie z art. 20 ustawy, (podstawa składek na ubezpieczenie emerytalne i ubezpieczenia rentowe).

Do 1 mln zł kary dla pracodawcy za niedokonywanie wpłat do PPK w terminie

Niedokonywanie wpłat do PPK w terminie stanowi wykroczenie z art. 107 pkt 2 ustawy o PPK. Pracodawcy grozi za to nawet do 1 mln zł kary. Ściganiem niedopełniania obowiązków w tym zakresie zajmuje się Państwowa Inspekcja Pracy.

Kara dla pracodawcy za nieudzielenie urlopu w 2025 i 2026

Nieudzielenie urlopu przez pracodawcę stanowi wykroczenie przeciwko prawom pracownika. Jak wysoka kara grozi pracodawcy za naruszenie przepisów o udzielaniu urlopów wypoczynkowych w 2025 i 2026 roku? Artykuł zawiera aktualne kwoty.

Jakie czekają nas zmiany w prawie pracy w 2025 i 2026 r.?

Wkrótce wejdą w życie regulacje wprowadzające dodatkowy dzień wolny od pracy oraz uzupełniający urlop macierzyński. Trwają prace nad dalszymi zmianami przepisów prawa pracy. Mają one wprowadzić m.in. krótszy tydzień pracy czy zmienić zasady ustalania minimalnego wynagrodzenia.

REKLAMA

Skrócony tydzień pracy czy skrócony dzień pracy? Rząd pracuje nad nowelizacją Kodeksu pracy, ale krótsza praca jest możliwa już teraz

Wszyscy pamiętamy, jak rząd szumnie zapowiadał skrócenie tygodniowego czasu pracy. Skończyło się na zapowiedziach i od tamtego czasu nic się nie zmieniło - nowelizacja Kodeksu pracy nie została przeprowadzona. Na szczęście obowiązujące przepisy prawa pracy dopuszczają zarówno wprowadzenie czterodniowego tygodnia pracy, jak i skróconego do 7 godzin dnia pracy.

ZUS IWA - jak ustalić liczbę ubezpieczonych? [Przykłady]

ZUS IWA do 31 stycznia 2025 roku składa płatnik, który w 2024 roku zgłosił do ubezpieczenia wypadkowego co najmniej 10 ubezpieczonych. Jak ustalić liczbę ubezpieczonych? Czy do IWA wliczamy właściciela czyli płatnika?

Sanatorium z ZUS: od 3 lutego 2025 r. rehabilitacja powypadkowa. Od 1 kwietnia 2025 r. rehabilitacja związana z układem krążenia

ZUS informuje, że wczesna rehabilitacja powypadkowa na koszt Zakładu rusza już 3 lutego 2025 roku. Od 1 kwietnia 2025 roku zaplanowano rehabilitację osób ze schorzeniami ośrodkowego układu nerwowego. Jak wybrać się do sanatorium z ZUS?

Rehabilitacja na koszt ZUS. Od 3 lutego 2025 r. można skorzystać z wczesnej rehabilitacji powypadkowej

ZUS informuje, że już od 3 lutego 2025 r. będzie możliwa realizacja wczesnej rehabilitacji powypadkowej w systemie stacjonarnym. Natomiast od 1 kwietnia ruszy rehabilitacja osób ze schorzeniami ośrodkowego układu nerwowego, zarówno w systemie stacjonarnym, jak i ambulatoryjnym.

REKLAMA

W 2025 r. dla dawców: darmowa komunikacja miejska, darmowe leki, 100% płatne L4, lekarz i apteka bez kolejki

Dużo się w ostatnim czasie mówi o dodatkowych uprawnieniach dla dawców krwi. Warto też zwrócić uwagę, że w 2025 r. przysługuje darmowa komunikacja miejska, darmowe leki, 100% płatne L4, lekarz i apteka bez kolejki dla dawców narządów, tkanek i komórek (w tym szpiku kostnego).

Waloryzacja emerytur 2025 netto [TABELA]

Waloryzacja emerytur od 1 marca 2025 roku - o ile procent wzrosną emerytury? Jaki jest wskaźnik waloryzacji? Kiedy będzie wypłata pierwszych emerytur po podwyżce? Tabela przedstawia podwyżki emerytur od 1 marca 2025 roku brutto i netto. Ile emeryt otrzyma na rękę po marcowej waloryzacji?

REKLAMA