REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wellbeing: Polscy pracownicy nie rozumieją, co to jest, ale potrzebują pomocy

Polski pracownik nie wie, czym jest wellbeing
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wellbeing – jedna trzecia pracowników polskich firm nigdy nie słyszała o tym terminie. Ci, którzy się z z nim zetknęli kojarzy wellbeing z zapewnieniem dobrych warunków pracy. Takie wyniki przyniosło badanie „Wellbeing w miejscu pracy”.

Wellbeing w miejscu pracy to nazwa badania, które przeprowadziła firma badawcza Zymetria na zlecenie HearMe. Raport z badania ujawnia istotne wyzwania, z jakimi borykają się pracownicy w Polsce. Raport rzuca światło na problemy związane z kondycją psychiczną pracowników oraz brakiem wiedzy na temat wellbeingu. 

Autopromocja

Polski pracownik nie wie, czym jest wellbeing

Wyniki wskazują na zróżnicowane postrzeganie pojęcia wellbeingu w miejscu pracy przez pracowników. Szczególną uwagę zwracają wyniki świadczące o tym, że jedna trzecia pracowników nie słyszała nigdy o tym terminie, co może sugerować brak wystarczającej edukacji lub komunikacji ze strony pracodawców na temat tego zagadnienia. Dla tych, którzy są świadomi wellbeingu, dominującym skojarzeniem jest zapewnienie dobrych warunków fizycznych i psychicznych pracy.

Aż 78% pracowników nie jest świadomych żadnych działań podejmowanych przez zarządzających w dziedzinie wellbeingu lub deklaruje neutralny stosunek wobec tego tematu. To jest poważne wyzwanie, ponieważ zaangażowanie i wsparcie liderów są kluczowe dla tworzenia zdrowego i pozytywnego środowiska pracy.

 

Kasia Gryzło

 

Kasia Gryzło

Źródło zewnętrzne

– Od początku pandemii temat wellbeingu jest bardzo często poruszany w przestrzeni rozmów HRowych. Jednak nasze dane pokazują, że pracownicy niekoniecznie wiedzą o co chodzi, gdy pada słowo “wellbeing”. A to oznacza, że przed nami ekscytująca droga edukowania i rozmawiania o dobrostanie pracowników. Psychoedukacja na temat zdrowia psychicznego i wellbeingu w miejscu pracy jest niezwykle ważna. To wiedza, która może pomóc pracownikom zrozumieć, jak dbać o swoje zdrowie psychiczne i jakie korzyści płyną z utrzymania dobrej kondycji psychicznej – zarówno w życiu prywatnym jak i zawodowym. Bo przecież wsparcie psychologa czy coacha może nam pomóc lepiej organizować czas, radzić sobie w sytuacjach stresujących czy stać się bardziej asertywnymi.Wsparcie wellbeingowe, włączając w to dostęp do pomocy psychologicznej i narzędzi takich jak aplikacja HearMe, może znacząco poprawić zdrowie psychiczne pracowników i ich efektywność. A wyniki naszego badania wskazują, że pracownicy są otwarci na takie inicjatywy i chętnie z nich korzystają – mówi Kasia Gryzło, CEO Hearme & Emplomind.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Brak wellbeingu w firmie wpływa na gorszy work–life balance

Wyniki zaprezentowane w analizie wskazują na istotną tendencję pracowników do zamartwiania się pracą nawet poza godzinami pracy. Aż 52% pracowników ma skłonność do zamartwiania się pracą w czasie wolnym. Myśli o pracy w czasie weekendowych wieczorów oraz końcówek urlopów, czyli momentów bezpośrednio przed powrotem do pracy.  To istotne, że pracownicy mogą doświadczać presji związaną z pracą nawet w czasie wolnym, co może wpływać na ich funkcjonowanie psychiczne i ogólny poziom doświadczanego stresu.

Ula Krajewska-Pinna

 

Ula Krajewska-Pinna

Źródło zewnętrzne

– Istnieje potrzeba zwiększenia świadomości na temat znaczenia wellbeingu w miejscu pracy i edukacji zespołu na ten temat. Organizacje powinny aktywnie promować i rozwijać programy i inicjatywy związane z dobrostanem, które uwzględniają różnorodne potrzeby pracowników.  Zapewnienie odpowiednich zasobów technicznych, ludzkich i psychologicznych, a także dążenie do równowagi między pracą a życiem, może przyczynić się do poprawy funkcjonowania psychicznego i zadowolenia pracowników oraz podniesienia wydajności i efektywności w organizacji – mówi Ula Krajewska-Pinna, Head of Customer Success w HearMe.

Zaburzenia natury psychologicznej mają wpływ na spadek efektywności pracy

Ponad 80% pracowników doświadcza jakiejś formy symptomów związanego z zdrowiem psychicznym. Problemy takie jak przemęczenie (47%), stres (32%), zaburzenia snu (26%), obniżona motywacja i koncentracja (22%), oraz przygnębienie (19%) są dla wielu codziennością. Według raportu, aż 34% badanych deklaruje, że takie zaburzenia mają co najmniej duży wpływ na spadek efektywności w miejscu pracy.

Mimo istniejących trudności związanych z zdrowiem psychicznym, tylko 14% pracowników odważa się skorzystać z pomocy psychologicznej. Zwolnienie od psychiatry pozostaje tematem tabu, co prowadzi do obniżonej efektywności i jakości pracy. Tylko 7% pracodawców oferuje refundowane wsparcie psychologiczne.

Aplikacja HearMe jako odpowiedź na potrzeby pracowników

Analiza wskazuje, że około dwie trzecie pracowników dostrzega znaczenie posiadania przez firmę strategii lub planu działania w kierunku dbania o zdrowie psychiczne pracowników. To istotne, ponieważ pokazuje, że większość pracowników zdaje sobie sprawę z roli, jaką firma może odegrać w zapewnieniu wsparcia dla zdrowia psychicznego swoich pracowników. Aż 65% pracowników uznaje koncept aplikacji HearMe za atrakcyjny, a co drugi pracownik wyraża chęć skorzystania z takiej usługi. To potencjalne narzędzie do poprawy zdrowia psychicznego pracowników, jednak wciąż w wielu firmach potrzeba edukacji na ten temat.

Firmy powinny dbać o wellbeing pracowników

Raport pokazuje, że zdrowie psychiczne pracowników to kluczowy element efektywności i satysfakcji zawodowej. Dlatego ważne jest, aby pracodawcy zaczęli bardziej angażować się w tworzenie środowisk pracy, które wspierają zdrowie psychiczne pracowników oraz promują wellbeing.

Badanie przeprowadzone od 19 do 24 lipca 2022 roku miało na celu ocenę wellbeingu polskich pracowników i ich otwartość na rozmowy o zdrowiu psychicznym w pracy. Metoda CAWI została wykorzystana do przeprowadzenia 12-minutowego wywiadu z 988 osobami w wieku 25–60 lat, aktywnie pracującymi w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy, zarówno fizycznie, jak i umysłowo. Respondenci mieli staż pracy powyżej roku i byli zatrudnieni w przedsiębiorstwach prywatnych, instytucjach publicznych, edukacji lub prowadzili własne firmy z pracownikami. Celem badania było zrozumienie opinii pracowników na temat działań pracodawców w zakresie wellbeingu oraz identyfikacja ich potrzeb w tym obszarze.

Autopromocja
Oprac. Piotr T. Szymański

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

REKLAMA

Świadczenie przedemerytalne z ZUS w 2024, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

REKLAMA

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem dyrektywy

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem unijnej dyrektywy o ochronie sygnalistów. Pomimo tego, że 2 kwietnia 2024 r. rząd przyjął projekt ustawy o ochronie sygnalistów, tj. osób zatrudnionych w sektorze prywatnym lub publicznym i zgłaszających naruszenia prawa związane z pracą, to i tak TSUE nałożył karę na Polskę, bo znacznie przekroczyła termin. Trwają wzmożone prace w Sejmie nad projektem, ale kara 7 mln euro jednak jest!

REKLAMA