REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wellbeing: Polscy pracownicy nie rozumieją, co to jest, ale potrzebują pomocy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Polski pracownik nie wie, czym jest wellbeing
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wellbeing – jedna trzecia pracowników polskich firm nigdy nie słyszała o tym terminie. Ci, którzy się z z nim zetknęli kojarzy wellbeing z zapewnieniem dobrych warunków pracy. Takie wyniki przyniosło badanie „Wellbeing w miejscu pracy”.

Wellbeing w miejscu pracy to nazwa badania, które przeprowadziła firma badawcza Zymetria na zlecenie HearMe. Raport z badania ujawnia istotne wyzwania, z jakimi borykają się pracownicy w Polsce. Raport rzuca światło na problemy związane z kondycją psychiczną pracowników oraz brakiem wiedzy na temat wellbeingu. 

REKLAMA

Polski pracownik nie wie, czym jest wellbeing

REKLAMA

Wyniki wskazują na zróżnicowane postrzeganie pojęcia wellbeingu w miejscu pracy przez pracowników. Szczególną uwagę zwracają wyniki świadczące o tym, że jedna trzecia pracowników nie słyszała nigdy o tym terminie, co może sugerować brak wystarczającej edukacji lub komunikacji ze strony pracodawców na temat tego zagadnienia. Dla tych, którzy są świadomi wellbeingu, dominującym skojarzeniem jest zapewnienie dobrych warunków fizycznych i psychicznych pracy.

Aż 78% pracowników nie jest świadomych żadnych działań podejmowanych przez zarządzających w dziedzinie wellbeingu lub deklaruje neutralny stosunek wobec tego tematu. To jest poważne wyzwanie, ponieważ zaangażowanie i wsparcie liderów są kluczowe dla tworzenia zdrowego i pozytywnego środowiska pracy.

 

 

Kasia Gryzło

Źródło zewnętrzne

– Od początku pandemii temat wellbeingu jest bardzo często poruszany w przestrzeni rozmów HRowych. Jednak nasze dane pokazują, że pracownicy niekoniecznie wiedzą o co chodzi, gdy pada słowo “wellbeing”. A to oznacza, że przed nami ekscytująca droga edukowania i rozmawiania o dobrostanie pracowników. Psychoedukacja na temat zdrowia psychicznego i wellbeingu w miejscu pracy jest niezwykle ważna. To wiedza, która może pomóc pracownikom zrozumieć, jak dbać o swoje zdrowie psychiczne i jakie korzyści płyną z utrzymania dobrej kondycji psychicznej – zarówno w życiu prywatnym jak i zawodowym. Bo przecież wsparcie psychologa czy coacha może nam pomóc lepiej organizować czas, radzić sobie w sytuacjach stresujących czy stać się bardziej asertywnymi.Wsparcie wellbeingowe, włączając w to dostęp do pomocy psychologicznej i narzędzi takich jak aplikacja HearMe, może znacząco poprawić zdrowie psychiczne pracowników i ich efektywność. A wyniki naszego badania wskazują, że pracownicy są otwarci na takie inicjatywy i chętnie z nich korzystają – mówi Kasia Gryzło, CEO Hearme & Emplomind.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Brak wellbeingu w firmie wpływa na gorszy work–life balance

Wyniki zaprezentowane w analizie wskazują na istotną tendencję pracowników do zamartwiania się pracą nawet poza godzinami pracy. Aż 52% pracowników ma skłonność do zamartwiania się pracą w czasie wolnym. Myśli o pracy w czasie weekendowych wieczorów oraz końcówek urlopów, czyli momentów bezpośrednio przed powrotem do pracy.  To istotne, że pracownicy mogą doświadczać presji związaną z pracą nawet w czasie wolnym, co może wpływać na ich funkcjonowanie psychiczne i ogólny poziom doświadczanego stresu.

 

Ula Krajewska-Pinna

Źródło zewnętrzne

– Istnieje potrzeba zwiększenia świadomości na temat znaczenia wellbeingu w miejscu pracy i edukacji zespołu na ten temat. Organizacje powinny aktywnie promować i rozwijać programy i inicjatywy związane z dobrostanem, które uwzględniają różnorodne potrzeby pracowników.  Zapewnienie odpowiednich zasobów technicznych, ludzkich i psychologicznych, a także dążenie do równowagi między pracą a życiem, może przyczynić się do poprawy funkcjonowania psychicznego i zadowolenia pracowników oraz podniesienia wydajności i efektywności w organizacji – mówi Ula Krajewska-Pinna, Head of Customer Success w HearMe.

Zaburzenia natury psychologicznej mają wpływ na spadek efektywności pracy

REKLAMA

Ponad 80% pracowników doświadcza jakiejś formy symptomów związanego z zdrowiem psychicznym. Problemy takie jak przemęczenie (47%), stres (32%), zaburzenia snu (26%), obniżona motywacja i koncentracja (22%), oraz przygnębienie (19%) są dla wielu codziennością. Według raportu, aż 34% badanych deklaruje, że takie zaburzenia mają co najmniej duży wpływ na spadek efektywności w miejscu pracy.

Mimo istniejących trudności związanych z zdrowiem psychicznym, tylko 14% pracowników odważa się skorzystać z pomocy psychologicznej. Zwolnienie od psychiatry pozostaje tematem tabu, co prowadzi do obniżonej efektywności i jakości pracy. Tylko 7% pracodawców oferuje refundowane wsparcie psychologiczne.

Aplikacja HearMe jako odpowiedź na potrzeby pracowników

Analiza wskazuje, że około dwie trzecie pracowników dostrzega znaczenie posiadania przez firmę strategii lub planu działania w kierunku dbania o zdrowie psychiczne pracowników. To istotne, ponieważ pokazuje, że większość pracowników zdaje sobie sprawę z roli, jaką firma może odegrać w zapewnieniu wsparcia dla zdrowia psychicznego swoich pracowników. Aż 65% pracowników uznaje koncept aplikacji HearMe za atrakcyjny, a co drugi pracownik wyraża chęć skorzystania z takiej usługi. To potencjalne narzędzie do poprawy zdrowia psychicznego pracowników, jednak wciąż w wielu firmach potrzeba edukacji na ten temat.

Firmy powinny dbać o wellbeing pracowników

Raport pokazuje, że zdrowie psychiczne pracowników to kluczowy element efektywności i satysfakcji zawodowej. Dlatego ważne jest, aby pracodawcy zaczęli bardziej angażować się w tworzenie środowisk pracy, które wspierają zdrowie psychiczne pracowników oraz promują wellbeing.

Badanie przeprowadzone od 19 do 24 lipca 2022 roku miało na celu ocenę wellbeingu polskich pracowników i ich otwartość na rozmowy o zdrowiu psychicznym w pracy. Metoda CAWI została wykorzystana do przeprowadzenia 12-minutowego wywiadu z 988 osobami w wieku 25–60 lat, aktywnie pracującymi w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy, zarówno fizycznie, jak i umysłowo. Respondenci mieli staż pracy powyżej roku i byli zatrudnieni w przedsiębiorstwach prywatnych, instytucjach publicznych, edukacji lub prowadzili własne firmy z pracownikami. Celem badania było zrozumienie opinii pracowników na temat działań pracodawców w zakresie wellbeingu oraz identyfikacja ich potrzeb w tym obszarze.

Oprac. Piotr T. Szymański
Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najbardziej szanowane zawody 2025. B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę

Jakie zawody są obecnie najbardziej szanowane przez społeczeństwo? Na końcu listy znajdują się posłowie, europosłowie, samorządowcy, influencerzy i youtuberzy. Zmienia się idealna wizja pracy - B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę.

Pracodawca powinien redukować przebodźcowanie pracowników [SPOSOBY]

Współcześnie pracujemy za dużo, za głośno i za szybko. Wpływa to na przebodźcowanie, co z kolei powoduje niezdolność do koncentracji, złe samopoczucie, a nawet problemy psychiczne. Raport Pracuj.pl “Neurokomfort w pracy i rekrutacji, czyli przed jakimi wyzwaniami stajemy jako neuroróżnorodni w świecie pełnym bodźców” przedstawia problem i podaje pracodawcom sposoby na redukowanie przebodźcowania pracowników.

Uwaga! Komunikat ZUS: Od 1 lipca 2025 nowy kod ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych na stażu. Sprawdź, jak rozliczać 09 21 i 09 20

ZUS przypomina: od 1 lipca 2025 r. obowiązuje nowy kod tytułu ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych pobierających stypendium z urzędu pracy. Zmiana wynika z nowelizacji rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

MRPiPS: W cztery miesiące 2025 r. ponad 103 tys. zezwoleń na pracę dla cudzoziemców. Najczęściej dla obywateli Kolumbii, Filipin, Indii i Nepalu

Wstępne dane Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej za pierwsze 4 miesiące 2025 r. pokazują, że w tym okresie wydano w Polsce 103,2 tys. zezwoleń na pracę cudzoziemców. Najwięcej otrzymali Kolumbijczycy. Na kolejnych miejscach w zestawieniu znaleźli się obywatele Filipin, Indii, Nepalu oraz Uzbekistanu. Jednocześnie zaledwie 1,2 tys. zezwoleń wydano dla pracowników z Ukrainy.

REKLAMA

Czy zmiana formy prawnej pracodawcy wpływa na PPK? [PRZYKŁADY]

Przepisy ustawy o PPK nie wyłączają ani nie modyfikują zasad kontynuacji bądź sukcesji wynikających np. z przepisów kodeksu spółek handlowych. Jeżeli po przekształceniu danemu podmiotowi przysługują nadal prawa i obowiązki, jakie miał przed przekształceniem, dotyczy to także praw i obowiązków wynikających z umowy o zarządzanie PPK.

Nieodpłatne kursy językowe dla pracowników. Aspekty prawne i podatkowe

Na co może liczyć pracownik chcący podnieść swoje kwalifikacje zawodowe? Czy pracodawca może finansować pracownikom kursy językowe ze środków ZFŚS? Kiedy sfinansowanie szkoleń językowych pracownikom jest dla nich przychodem? W artykule odpowiadamy na najważniejsze pytania!

6 najważniejszych zmian w zatrudnianiu cudzoziemców od czerwca 2025 r.

Dnia 1 czerwca weszły w życie ważne przepisy zmieniające zasady legalnego zatrudniania cudzoziemców w Polsce. Zmiany można przedstawić w 6 głównych punktach. Oto najważniejsze przepisy prawne.

MRPiPS: Pilotaż skróconego czasu pracy 2025 – nabór wniosków od 14 sierpnia 2025, do 1 mln zł dofinansowania [SZCZEGÓŁY, WAŻNE TERMINY]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło szczegóły długo wyczekiwanego pilotażu skróconego czasu pracy. Program, pierwszy tego typu w Polsce i tej części Europy, zakłada praktyczne testowanie różnych modeli organizacji pracy przy wsparciu finansowym państwa. Wnioski o udział w pilotażu będzie można składać od 14 sierpnia do 15 września 2025 roku.

REKLAMA

Nowoczesne BHP czyli jak zmiany klimatu wpływają na bezpieczeństwo pracy

Jakich działań ze strony pracodawcy wymaga nowoczesne podejście do BHP? Czym jest dziś bezpieczeństwo pracy? Jak zmiany klimatu wpływają na zarządzanie bezpieczeństwem w firmie?

Od 2026 r. pracodawcy będą mieli dodatkowe obowiązki. Zmiany Kodeksu pracy wchodzą w życie

Kodeks pracy się zmienia. Nowe przepisy wejdą w życie na początku 2026 roku. Oznacza to dodatkowe obowiązki dla pracodawców. Co zmienia się w Kodeksie pracy? O czym muszą wiedzieć pracownicy?

REKLAMA