REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Benefity pracownicze - przykłady

Monika Smulewicz
ekspert z zakresu prawa pracy
Benefity pracownicze, pozapłacowe, bonusy, dodatki do wynagrodzenia - przykłady
Benefity pracownicze, pozapłacowe, bonusy, dodatki do wynagrodzenia - przykłady
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Benefity pracownicze świadczą o kulturze organizacyjnej firmy. Oto przykłady najbardziej popularnych, ale i bardziej oryginalnych benefitów pozapłacowych. Coraz częściej pracownik ma możliwość wyboru oferowanych dodatków.

Benefity pracownicze - możliwość wyboru

Przeglądając oferty pracy, bardzo często można zobaczyć listę benefitów oferowanych przez danego pracodawcę. Tego typu świadczenia mogą dużo powiedzieć o kulturze organizacyjnej w danej firmie. W benefity pracownicze inwestują głównie duże firmy, ale i mniejsze przedsiębiorstwa coraz chętniej sięgają po tę formę świadczeń pozapłacowych.

REKLAMA

REKLAMA

Nie istnieje taki pakiet benefitów, który zadowoliłby wszystkich pracowników. Obecne podejście większości pracodawców zmierza w kierunku zbudowania w miarę elastycznej oferty świadczeń, spośród których pracownicy mogą wybrać te, które są dla nich najbardziej atrakcyjne. Takie rozwiązanie daje pracownikom możliwość wyboru, co może przełożyć się na większe zaangażowanie i przywiązanie do firmy.

Benefity pracownicze - czym są?

Benefity to nic innego jak pozapłacowe dodatki do pensji. Celem oferowania benefitów jest motywowanie i dodatkowe wynagradzanie zatrudnionych, a także budowanie ich lojalności wobec pracodawcy. Należy jednak zaznaczyć, że są to dodatki nieobowiązkowe dla pracodawcy.

Rola benefitów pracowniczych sprowadza się do dwóch funkcji:

REKLAMA

  1. budowania lojalności zatrudnionej załogi – osoby zatrudnione w firmie oferującej atrakcyjne dla pracownika dodatkowe benefity mają poczucie, że pracodawca troszczy się o ich komfort. Odwdzięczają się więc tym samym, doceniając swoje miejsce pracy i z zaangażowaniem wypełniając swoje obowiązki. Co ciekawe, udowodniono jednocześnie, że dobre samopoczucie pracowników wpływa również na lojalność klientów.
  2. wpływania na decyzje kandydatów o podjęciu pracy w danej firmie – w procesie rekrutacyjnym dodatki motywacyjne takie jak benefity odgrywają dość istotną rolę. W przypadku kilku bliźniaczych ofert, to one mogą być decydujące przy ostatecznym wyborze. 

Benefity pozapłacowe a potrzeby pracowników

Dobry benefit powinien odpowiadać na potrzeby pracownika (rozwiązywać jego problemy, eliminować bolączki, po prostu ułatwiać życie). Warto uzależniać je nie tylko od stażu pracy czy doświadczenia zawodowego, ale przede wszystkim specyfiki wykonywanej pracy czy sytuacji życiowej w ogóle. Dokonanie właściwego wyboru benefitów, ma na celu zachęcenie nowych pracowników, zwłaszcza najlepszych specjalistów do podjęcia pracy w danej firmie oraz pomoże budować ich lojalność.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dobrym krokiem w stronę pracowników jest zapytanie o ich potrzeby, preferencje i ocenę użyteczności dotychczasowych benefitów, aby dostosować się do ich potrzeb, a przy tym stać się bardziej wartościowym pracodawcą. 

Najnowsze badania wskazują, że aby pozostać atrakcyjnym na rynku pracodawcy, warto pomyśleć o odpowiedzi na potrzeby pracowników i zadbać o employer branding. W jego wyniku o pracodawcy dowiaduje się więcej osób zarówno z bliższego jak i dalszego otoczenia, które w przyszłości mogą być zainteresowane podjęciem pracy w firmie.

Benefity w czasie pandemii COVID

Podczas pandemii wiele aspektów pracowniczych uległo zmianie, również w kwestii benefitów. Wiele firm zrezygnowało zupełnie z części benefitów, inne zaproponowały nowe. Odwołano niemal wszystkie imprezy firmowe, a cięcia dotknęły nawet szkoleń.

O wpływie pandemii na benefity pracownicze pisaliśmy w artykule: Benefity pracownicze w czasie pandemii COVID

Przedsiębiorstwa, które potrafią wykazać się elastycznością w kształtowaniu polityki benefitowej, reagują na zmieniające się trendy czy potrzeby pracowników osiągają wyższe pozycje na rynku. Są atrakcyjnym pracodawcą w oczach wykwalifikowanych kandydatów oraz pozytywnie wpływają na lojalność i motywację zatrudnionych pracowników. 

Benefity pracownicze - przykłady

Do najpopularniejszych benefitów pracowniczych w Polsce należą wszelkiego rodzaju benefity zdrowotneubezpieczenia, pakiety sportowe czy prywatna opieka medyczna. Dość popularne są również dofinansowania do szkoleń, nauki języków obcych, zniżki i bony zakupowe, paczki świąteczne dla dzieci oraz dofinansowanie posiłków, bilety do kina, darmowe miejsce parkingowe, dodatkowy płatny urlop czy elastyczne godziny czasu pracy.

Do bardziej oryginalnych zaliczyć można: ogródek z grillem, pokój relaksu, dodatkowy dzień wolny od pracy z okazji urodzin czy nawet biuro przyjazne zwierzakom.

Na zachodzie, choć również zdarzają się również i w naszym kraju firmy, które oferują akupunkturę w pracy, usługi sprzątające mieszkanie, żłobek dla dzieci pracowników czy pokój na drzemki.

Wszystkie oryginalne benefity i nietypowe sposoby motywowania pozafinansowego świadczą o tym, że w nowocześnie zarządzanych organizacjach pracownicy są rzeczywiście traktowani jako najcenniejsze firmowe „zasoby”. A zadowolenie pracownika przekłada się na efektywność dla firmy.

"Benefity pracownicze" po angielsku (słownik)

employee benefits

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Nawet 50 tys. zł kary za nielegalne zatrudnienie i do 6000 zł mandatu za pracownika za pozorny outsourcing. O tym nie wiedzą pracodawcy

Przeciwdziałanie patologiom rynku pracy, walka z wyzyskiem i realne zabezpieczenie praw cudzoziemców to główne cele nowych przepisów, które już obowiązują. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac.

6140,20 zł: nowa kwota graniczna przychodu emeryta i rencisty od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. i kwota graniczna przychodu w całym 2025 r. [ZUS]

6140,20 zł - tyle emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury bez żadnych konsekwencji dla swojego głównego świadczenia. Nowe kwoty dorabiania obowiązują od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. Ile wynoszą kwoty graniczne przychodu w całym 2025 r.?

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

REKLAMA

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Reforma PIP może zdestabilizować polski sektor IT. SoDA apeluje o pilne korekty projektu

Polska branża technologiczna alarmuje: projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy, zakładający administracyjną i natychmiast wykonalną możliwość ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów PIP, może doprowadzić do poważnych zakłóceń w funkcjonowaniu firm technologicznych i osłabić konkurencyjność całej polskiej gospodarki cyfrowej. SoDA - Organizacja Pracodawców Usług IT, zrzeszająca blisko 120 firm i ponad 30 tysięcy specjalistów – przedstawia stanowisko, które szczegółowo analizuje skutki zmian i wskazuje, że projekt w obecnym kształcie stoi w sprzeczności z realiami rynkowymi oraz wieloletnią polityką państwa.

Pracownicy 50 plus zachwyceni uchwałą Sądu Najwyższego: takie prawo to ogromny przywilej. Wreszcie jest jednolite stanowisko co do ochrony przedemerytalnej

W dniu 30 września 2025 r. Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę, która porządkuje sporne dotąd zasady ochrony przedemerytalnej. Powinni się nią zainteresować zwłaszcza pracownicy po 50. roku życia, bo może bezpośrednio przesądzać o tym, czy pracodawca będzie mógł wypowiedzieć im umowę o pracę, czy też będzie miał zakaz wypowiadania. Orzeczenie zapadło ​w zakresie analizy zagadnienia prawnego i pytania zadanego przez Sąd Okręgowy: czy zakaz wypowiedzenia z art. 39 Kodeksu Pracy dotyczy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony także wówczas, gdy umowę zawarto na okres, który upływa przed osiągnięciem przez pracownika wieku emerytalnego?

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście?

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście? Chodzi o udogodnienie, które dostępne jest w ZUS już od 2022 r.. Co istotne jest przeznaczone dla osób ubezpieczonych, świadczeniobiorców i osób mogących skorzystać z programów świadczeń dla rodziny.

REKLAMA

Kiedy pracodawca musi zgodzić się na przesunięcie terminu urlopu, a kiedy nie? Jest kilka reguł, które trzeba zastosować

Czy termin raz zaplanowanego urlopu wypoczynkowego można zmienić? To zależy od kilku okoliczności. W jednych zakładach pracy nie ma z tym problemów, a w innych niezbędne jest spełnienie warunków wynikających z przepisów.

0,04 proc. wartości aktywów netto za udział w Portalu PPK. Czy będzie niższa stawka opłaty? Jest projekt rozporządzenia

Jest pomysł Ministerstwa Finansów, aby obniżyć stawkę opłaty za udział w Portalu PPK. Zamiast obecnych 0,05 proc. wartości aktywów netto zgromadzonych w programie byłoby 0,04 proc. Jest projekt rozporządzenia.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA