Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ocena okresowa jako uzasadnienie zwolnienia

Quercus Sp. z o. o.
ekspert w zakresie wdrażania i serwisowania systemów SAP, autoryzowany Partner SAP
Ocena okresowa jako uzasadnienie zwolnienia.
Ocena okresowa jako uzasadnienie zwolnienia.
Zwolnienie wywołuje u pracownika stres, zaniżenie samooceny, poczucie zagrożenia. Pracodawca powinien opracować procedury offboardingowe, które łagodzą rozstania z pracownikiem. Ocena okresowa może stanowić uzasadnienie zwolnienia. Dobrze jest również przedstawić pracownikowi jego mocne strony

Jak wpływ ma na pracownika zwolnienie z pracy?

W pracy spędzamy 1/3 życia przypadającego na tzw. wiek produkcyjny. Praca daje nam poczucie bezpieczeństwa, stabilizacji materialnej, ale i możliwość rozwoju, a często także realizacji marzeń. Nic zatem dziwnego, że jej utrata to dla nas prawdziwy cios i jedno z najbardziej stresujących doświadczeń. Nie tylko dla pracownika.

Rok 2020 to rok wyzwań. Epidemia koronawirusa zmieniła naszą rzeczywistość i w krótkim okresie zaczęła przynosić negatywne skutki gospodarcze. Wiele firm stoi na skraju bankructwa, więc – chcąc się ratować – zmuszone są do drastycznego ograniczania kosztów. Oznacza to także konieczność redukcji zatrudnienia. I choć pracownicy mają świadomość, że sytuacja jest trudna i niepewna, ewentualna utrata przez nich pracy wiąże się z ogromnym stresem, poczuciem zawodu i osłabieniem poczucia własnej wartości.

Stres, obniżenie samooceny, poczucie zagrożenia...

Zwolnienie budzi w pracowniku wiele emocji, przede wszystkim obniża samoocenę, wyzwala poczucie zagrożenia, szczególnie jeśli rozstanie z pracodawcą wiąże się nie z jakimś przewinieniem pracownika, lecz wynika np. z konieczności redukcji kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa. To doświadczenie trudne, a stres, jakiego przy tej okazji doświadczamy, może przerodzić się w stres długotrwały, który nie jest obojętny dla zdrowia. Szczególnie w przypadku zwolnienia związanego z trudną sytuacją finansową firmy, pracownicy zazwyczaj nie są przygotowani na to, że stracą pracę. Dlatego wiele firm, które w sposób strategiczny zarządzają kadrami, wprowadziło procedury, które ułatwiają pracownikom, ale i menedżerom, przejść przez tę niełatwą sytuację.

Opracowanie procedur offboardingowych dobrym rozwiązaniem

Tak jak w przypadku zatrudnienia nowego pracownika uruchamiane są procesy onboardingu, tak na wypadek zwolnienia przygotowane są procedury offboardingowe. Chodzi o to, aby rozstać się z pracownikiem na możliwie dobrych warunkach, podczas rozmowy wyjaśniając mu powody rozwiązania umowy. Oczywiście dzięki rozwiązaniom uwzględnionym w narzędziach offboardingowych przeprowadzenie całego procesu jest łatwiejsze zarówno dla pracownika, jak i jego przełożonego. Opierają się one bowiem na ustandaryzowanych procedurach, które pozwalają pracownikowi skupić się – przynajmniej przez jakiś czas – na działaniu. A to w części obniża poziom stresu” – wyjaśnia Wojtek Miszewski, ekspert firmy Quercus specjalizującej się we wdrożeniach zaawansowanych narzędzi IT w obszarze HR.

Racjonalizacja procesu zwolnienia

Zwolnienie przekłada się nie tylko na niższą samoocenę, ale też często na to, że stawiamy siebie w pozycji ofiary. Z tego punktu niestety nie da się łatwo wypłynąć na szerokie wody. Dlatego w idealnej sytuacji menedżer, który rozstaje się z pracownikiem, powinien pomóc mu odnaleźć mocne strony i kierunki, w których może się rozwijać. Być może wskaże kilka możliwości i przekona, że rozstanie nie musi być porażką, lecz nowym otwarciem. Nawet jeśli obecnie czasy są trudne – to jest to mimo wszystko sytuacja przejściowa.

Właśnie z tego powodu menedżerowie powinni korzystać z narzędzi, które pozwalają na zracjonalizowanie procesu zwolnień i przeprowadzenie go w oparciu o obiektywne przesłanki, czyli analizę zaangażowania pracownika, jego potencjału, odbytych szkoleń, możliwości awansu w ramach obecnej struktury, itp. Posiadając te dane (a dostarczają je takie rozwiązania, jak SAP SuccessFactors), menedżer może dokonać selekcji pracowników, opierając się na mierzalnych czynnikach. To pozwoli pracownikowi zracjonalizować sobie sytuację i być może wytyczyć nowe cele, zaś menedżerowi ułatwia podjęcie decyzji” – podsumowuje ekspert Quercus Sp. z o.o.

Oceny okresowe uzasadnieniem zwolnienia

Obecnie na rynku dostępnych jest wiele narzędzi, które pomagają menedżerom także w podejmowaniu tak trudnych decyzji, jak wytypowanie pracowników, z którymi firma musi się rozstać. W przypadku weryfikacji kwalifikacji, wydajności i potencjału pracowników (ocenianych pod kątem ewentualnego zwolnienia) przydają się dane z ocen okresowych. Rozwiązania takie jak SuccessFactors Performance & Goals to w zasadzie zbiór narzędzi, które pozwalają np. zarządzać pracownikami poprzez cele, zarządzać ich wydajnością oraz dokonywać okresowej oceny.

3 etapy okresowego oceniania

Ocenianie okresowe przebiega w trzech etapach. W pierwszym pracownik dokonuje samooceny na podstawie danych o tym, w jakim stopniu udało mu się zrealizować cele, jakie sukcesy osiągnął, oraz ocenia siebie wg wyznaczonych przez menedżera kryteriów. Drugi etap to ocena pracownika przez menedżera – dokładnie wg tych samych wytycznych. Dodatkowo menedżer wystawia pracownikowi ogólną ocenę. W drugim etapie moduł Performance & Goals od razu wyświetla różnice pomiędzy oceną pracownika i menedżera, a następnie ustala średnią ocenę dla pracownika. Przed zatwierdzeniem takiej oceny menedżer może dopisać także swój komentarz, na przykład na temat różnic w wystawionych ocenach. Ostatnim etapem jest spotkanie z pracownikiem w celu omówienia oceny okresowej.

Na tym etapie menedżer może zmienić swoją ocenę lub ostatecznie zatwierdzić formularz. Po zatwierdzeniu przełożony ma wgląd we wszystkie formularze, komentarze oraz indywidualne kryteria oceny okresowej. Na tej podstawie system tworzy wykresy z zestawieniem wydajności całego zespołu, na bazie których menedżer będzie mógł w przyszłości wytypować pracowników do ewentualnego zwolnienia” – podsumowuje ekspert Quercus.

Rozstanie elementem employer brandingu

To, w jaki sposób firma rozstaje się z pracownikami jest jednym z elementów employer brandingu. Czasy pandemii są prawdziwym papierkiem lakmusowym dla strategii EB w firmach. Pokazują, czy założone procedury, sposób komunikacji z pracownikami i dbanie o ich dobrostan to tylko puste frazesy, czy też prawdziwa wartość firmy. Każde rozstanie z pracownikiem jest sprawdzianem, zaś uzyskane oceny tworzą wizerunek pracodawcy na dłużej niż tylko czas epidemii.

Zwolnienie jako okazja do zmian

Jako pracownicy powinniśmy przygotować się mentalnie na możliwość utraty pracy oraz na zmierzenie się z nową sytuacją. Możemy poddać się stresowi i cierpieć jako ekonomiczne „ofiary” pandemii lub potraktować tę sytuację jako wyzwanie i okazję do zmiany. A każda zmiana w dłuższym okresie wychodzi nam na dobre.

Poszerzaj swoją wiedzę, czytając naszą publikację
Nowe zasady tworzenia i funkcjonowania kas zapomogowo-pożyczkowych w zakładach pracy (PDF)
Nowe zasady tworzenia i funkcjonowania kas zapomogowo-pożyczkowych w zakładach pracy (PDF)
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Świadczenia emerytalno-rentowe
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Emerytury i renty podlegają corocznie waloryzacji od dnia:
    1 stycznia
    1 marca
    1 czerwca
    1 września
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Praca zdalna w Kodeksie pracy od jesieni?
    Myślę, że uda się to jesienią tego roku – odpowiedziała w czwartek PAP.pL szefowa MRiPS Marlena Maląg, zapytana o to, kiedy nastąpi nowelizacja Kodeksu pracy, związana z wprowadzeniem do niego pojęcia pracy zdalnej. Dziś możliwa jest ona na podstawie przepisów covidowych.
    Liczba bezrobotnych w lipcu najniższa od 1990 r.
    W porównaniu z poprzednim miesiącem liczba bezrobotnych w lipcu br. spadła o 6,5 tys., a w urzędach pracy zarejestrowanych było 811,5 tys. bezrobotnych. – Po raz ostatni w rejestrach urzędów pracy mniej bezrobotnych zarejestrowanych było w lipcu 1990 r. – informuje minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg.
    PGZ: wspólne konstrukcje z Koreą, zwiększenie produkcji
    Wobec związanego z wojną na Ukrainie zwiększenia zamówień i kolejnych planów MON, Polska Grupa Zbrojeniowa musi się skupić na zwielokrotnieniu produkcji; za kilka lat będą możliwe wspólne konstrukcje z Koreą Południową - powiedział PAP prezes PGZ Sebastian Chwałek.
    Ojciec na urlopie rodzicielskim. Nowe przepisy, nowe szanse dla pracodawców i nas wszystkich.
    2 sierpnia minął termin wdrożenia tzw. unijnej Dyrektywy Work-Life Balance. To dobry moment na to, aby przyjrzeć się sytuacji zawodowej matek i ojców oraz roli pracodawców w budowaniu równości na rynku pracy. Dlatego Fundacja Rodzic w mieście stworzyła publikację “Ojciec na urlopie rodzicielskim. Nowe przepisy, nowe szanse dla pracodawców i nas wszystkich”. Szeroko omawia w niej samą Dyrektywę oraz wskazuje pozytywne aspekty, jakie wynikają z korzystania przez ojców z przysługujących im praw związanych z rodzicielstwem. Wskazuje także dobre praktyki w kwestii wspierania pracujących rodziców.
    Świadczenie postojowe - do kiedy czas na złożenie?
    Przedsiębiorcy i osoby wykonujące umowy cywilnoprawne, którzy odczuli negatywne skutki występowania w Polsce COVID-19, mają czas na złożenie wniosku o świadczenie postojowe do 16 sierpnia. Zgodnie z przepisami wnioski te mogą złożyć najpóźniej w ciągu 3 miesięcy, od kiedy został zniesiony stan epidemii.
    Kobiety nauczyły się oczekiwać mniej od swoich szefów
    Po dwóch latach pandemii polskie firmy stały się bardziej „włączające”, ale... dla kobiet nadal mniej niż dla mężczyzn. Kobiety nadal, jak przed pandemią, rzadziej niż mężczyźni czują się angażowane w decyzje, wspierane przez współpracowników i doceniane. Więcej kobiet uważa również, że wyniki ich pracy nie mają wpływu na wynagrodzenie. Coraz bardziej dostrzegalny jest efekt „przyzwyczajenia się” już do nierówności. Firmy notowane na giełdzie, by mieć kim wypełnić stanowiska kierownicze zarezerwowane parytetami dla kobiet zgodnie z rozporządzeniem UE w ciągu następnych czterech lat, już dziś powinny popracować nad rozwiązaniami, które uwzględnią ich konkretne potrzeby.
    Enefit rozwija swoją działalność w Polsce i otwiera nowe biuro na Śląsku
    Enefit, spółka należąca do estońskiej grupy Eesti Energia, jednego z największych wytwórców energii elektrycznej w krajach bałtyckich, otworzył biuro sprzedaży w Katowicach. Nowy oddział jest odpowiedzią na rosnącą liczbę klientów z regionu śląskiego, dolnośląskiego, opolskiego i małopolskiego. W ostatnich miesiącach firma powiększyła także swój zespół w Warszawie.
    Dobra atmosfera w pracy – 6 kluczowych aspektów
    Minęły czasy, kiedy głównym powodem wyboru pracodawcy była jego stabilność finansowa i poziom wynagrodzeń. Wraz z wejściem na rynek pracy przedstawicieli generacji Y i Z wzrosło znaczenie czynników pozapłacowych. Elementem, na który młodsze pokolenie pracowników zwraca szczególną uwagę, jest atmosfera w pracy. Jest to jedno z ważniejszych kryteriów wyboru pracodawcy. Ale także powód, dla którego pracownicy są skłonni ponownie wkroczyć do raz opuszczonej rzeki. Pojawia się zatem pytanie – jak budować dobrą atmosferę w pracy? Oto 6 nieodzownych elementów.
    DANONE rozwija innowacje w środowisku pracy
    Praca, która umożliwia harmonijne łączenie rozwoju zawodowego z odpoczynkiem, a nawet pasjami podróżniczymi – to wizja, jaką realizuje grupa spółek DANONE. Firma, jako jedna z pierwszych w Polsce, wprowadziła rozwiązanie zyskujące coraz większą popularność na świecie. Workation to połączenie pracy i wyjazdu wypoczynkowego, które daje pracownikom DANONE możliwość pracy z niemal dowolnego miejsca w Europie aż przez miesiąc. Rozwiązanie jest niezależne od, wprowadzonego na stałe, modelu pracy hybrydowej, a elastyczne formy pracy to część realizowanej w firmie strategii budowania środowiska, będącego najlepszym miejscem do pracy i rozwoju.
    Relacja trudna do wyważenia
    Pomimo ewoluującej praktyki tworzenia partnerskich relacji pracodawcy z pracownikiem w rozumieniu Kodeksu pracy pracodawca niezmiennie jest podmiotem uprzywilejowanym - to pracownik pozostaje względem niego w stosunku podporządkowania. Pracodawca ma wiele uprawnień w nawiązanych stosunkach pracy. Jakich?
    Rząd reguluje pracę zdalną. Nowelizacja Kodeksu Pracy
    Do Sejmu trafił rządowy projekt nowelizacji Kodeksu Pracy zawierający wyczekiwane przez pracodawców przepisy szczegółowo regulujące pracę zdalną. Obecnie obowiązujące przepisy, wprowadzone specustawą covidową, mówią jedynie, że pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie obowiązków poza stałym miejscem pracy.
    PIP: problem z wdrożeniem przepisów dot. bezpieczeństwa przeciwwybuchowego
    Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy wskazuje, że w dużej części skontrolowanych podmiotów nadal występują problemy z wdrożeniem przepisów związanych z bezpieczeństwem przeciwwybuchowym - poinformował Główny Inspektorat Pracy.
    Zmiany w Kodeksie pracy obejmą pracę zdalną - jej uregulowanie jest bardzo ważne
    Najbardziej wyczekiwanymi zmianami w Kodeksie pracy są regulacje dotyczące pracy zdalnej - ocenia dyrektorka HR w agencji zatrudnienia Trenkwalder Joanna Rutkowska. Dla pracodawców uregulowanie przepisami prawa takiej formy pracy jest bardzo ważne - dodaje.
    Pracownicy hybrydowi pracują ciężej – jak pracować w tym modelu i nie doprowadzić do wypalenia zawodowego
    W ciągu ostatnich dwóch lat słowo „hybrydowy” całkowicie zmieniło swoje znaczenie i na stałe wpisało się w biurowy żargon, a sam model współpracy został na stałe wdrożony w znacznej części organizacji i cieszy się dużą popularnością wśród zatrudnionych. Większość Polaków (86%), którzy pracują zdalnie lub hybrydowo deklaruje, że w przyszłości chce nadal wykonywać służbowe obowiązki w takim modelu.
    Wyzwanie zatrudniania w szczycie sezonu rolniczego
    Okresowe zapotrzebowanie na pracowników sezonowych wzrasta przed okresem żniw i zbiorów, a to powoduje konieczność nie tylko znalezienia wystarczającej liczby osób, ale również zaproponowania im optymalnej formy zatrudnienia.
    ZUS: ważność bonów turystycznych upływa we wrześniu. 750 tys. nieaktywnych
    Blisko 3,5 mln bonów turystycznych aktywowali dotąd rodzice i opiekunowie. Kwota zrealizowanych płatności bonem sięga 2,4 mld zł. – poinformował PAP Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Zwrócił uwagę, że wciąż ok. 750 tys. bonów pozostaje nieaktywnych. Ich ważność upływa 30 września.
    Zawarcie umowy o pracę
    W jaki sposób zawiera się umowę o pracę?
    Od 2025 największe firmy będą raportować swój wpływ na środowisko i lokalne społeczności
    Działalność CSR i ESG to wciąż słabo znane zagadnienie dla wielu firm. Nawet jeśli przedsiębiorstwa realizują inicjatywy z tego obszaru, bywają one niepoparte strategią, a czasem nakierowane wyłącznie na budowanie pozytywnego wizerunku wśród odbiorców. To jednak będzie musiało się zmienić wraz z nowymi obowiązkami, jakie dyrektywa CSRD nałoży na firmy już za dwa i pół roku. Chodzi o wymóg raportowania zagadnień dotyczących m.in. wpływu na środowisko i społeczeństwo. Chociaż obowiązek będzie dotyczyć największych podmiotów, swoje podejście będą musiały zmienić także mniejsze przedsiębiorstwa, które z nimi współpracują.
    Pracownicy budżetówki i nauczyciele walczą o podwyżki
    Protest pracowników budżetówki trwa od ponad tygodnia, a na sierpień zaplanowana jest duża akcja protestacyjna w Warszawie. Protestujący podkreślają, że ich wynagrodzenia są niewspółmierne do inflacji i domagają się 20-proc. podwyżek płac. Natomiast propozycję rządu, która zakłada w przyszłym roku wzrost o 7,8 proc., wprost określają jako skandaliczną. O podwyżki walczą również nauczyciele.
    Od stycznia 2023 r. najniższa pensja wyniesie 3383 zł brutto
    W przyszłym roku planowane są dwie podwyżki minimalnego wynagrodzenia. Od 1 stycznia 2023 r. najniższa pensja będzie wynosiła 3383 zł brutto, a od lipca - 3450 zł brutto - zakłada opublikowany w czwartek projekt rozporządzenia Rady Ministrów.
    PIP: w maju i w czerwcu kilkanaście tragicznych wypadków przy pracy
    Kilkanaście tragicznych wypadków przy pracy, w tym śmiertelnych, wydarzyło się w dwóch miesiącach poprzedzających wakacje: maju i czerwcu - poinformowała Państwowa Inspekcja Pracy.
    Umowa zlecenia 2022 r.
    Czym jest umowa zlecenia i czy stosuje się do niej Kodeks Pracy? Czy obowiązuje minimalna stawka godzinowa? Jakie są zasady podatku?
    Co to jest ekonomia społeczna?
    Jak można pomóc osobom wykluczonym społecznie? Czy obecnie na rynku pracy są instrumenty, które działają na rzecz reintegracji zawodowej i społecznej? Jakie będą zadania przedsiębiorstw społecznych? Ekonomia społeczna – nowe instytucje i zasady pomocy już w 2022 r.
    Spory zbiorowe – co się zmieni?
    Nowa definicja sporu o zbiorowe prawa lub wolności związkowe, a także o zawodowe, ekonomiczne lub socjalne zbiorowe interesy lub prawa, wspólna koalicja związków zawodowych w trwającym sporze, maksymalny czas trwania sporu oraz mediacja prewencyjna – to najważniejsze zmiany nad, którymi będzie pracował Sejm i Senat RP jeszcze w tym roku.
    Pracodawca musi sprawdzić partycypację w PPE według stanu na 1 lipca
    Zgodnie z nowymi przepisami ustawy o PPE, pracodawca ma obowiązek informować Polski Fundusz Rozwoju o liczbie swoich pracowników i uczestników PPE według stanu na 1 lipca i na 1 stycznia. Jeżeli pracodawca nie wdrożył PPK z uwagi na prowadzenie PPE, spadek partycypacji w PPE może spowodować, że będzie musiał uruchomić PPK.