REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Well-being – zachcianki pracowników czy standard?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Well-being – zachcianki pracowników czy standard?
Well-being – zachcianki pracowników czy standard?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prywatna opieka medyczna, karnet na siłownię, basen, masaże dla pracownika i jego rodziny, wyjazd integracyjny, pokój chilloutu, zajęcia „zdrowy kręgosłup” w czasie pracy… Od kilku lat wydłuża się lista sposobów na to, by każdy potencjalny i obecny pracownik firmy czuł się doceniony i był przekonany, że ma do czynienia z dobrze zarządzaną organizacją, w której to zespół jest najważniejszy. Tylko czy są one skuteczne i czy warto z nich korzystać?

Coraz więcej firm prowadzi projekty dedykowane obszarowi well-being. Nie są one już tylko modą, a przemyślanym i długofalowym działaniem. Stają się po prostu elementem zarządzania przedsiębiorstwem, bowiem zadowolony pracownik działa efektywnie, to cenny kapitał.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dobre samopoczucie w miejscu pracy

Co pracownikom zagwarantuje dobre samopoczucie? Zapewne ile osób byśmy zapytali, tyle byłoby różnorodnych wymagań i oczekiwań. Są jednak uniwersalne potrzeby, które zaspokojone zwiększą prawdopodobieństwo, że w niedzielę członkowie naszego zespołu nie będą myśleć z przerażeniem o poniedziałku i tym, co ich czeka w nadchodzącym tygodniu pracy. Z raportu Instytutu Gallupa, w którym zdefiniowano tzw. indeks well-being, wiemy, co pracownicy rozumieją pod tym pojęciem. Pięć podstawowych czynników warunkujących ich zadowolenie to: satysfakcja zawodowa, relacje społeczne, dobrobyt ekonomiczny, poczucie więzi społecznej oraz rozwój i aktywność fizyczna.

Ergonomia obsługi własnego kręgosłupa

Coraz częściej pracodawcy wychodzą poza schemat dotychczasowych działań i zapraszają swoich pracowników do udziału w warsztatach, a później dają możliwość dalszego rozwoju. W ten sposób zwiększają ich świadomość na temat tego, co przekłada się na lepsze samopoczucie i efektywność. W projektach well-being najważniejsze jest myślenie procesowe – nie pojedyncze aktywności czy zorganizowane akcje, a systematyczne inwestowanie w członków zespołu.

Za przykład niech posłuży nam warsztat z „obsługi własnego kręgosłupa”, który może składać się z dwu- i trzyipółgodzinnego modułu. Pomimo tego, że każdy z nich dotyczy innego obszaru, osią przewodnią jest świadomość potrzeby dbania o siebie, nie tylko w sferze podnoszenia swoich kompetencji, czyli intelektualnej, ale i fizycznej. Podczas warsztatów pracownicy angażowani są do programów edukacji i ćwiczeń w warunkach pracy z zakresu terapii dolegliwości bólowych kręgosłupa. Dowiadują się, które mięśnie odpowiedzialne są za utrzymywanie prostej sylwetki i dlaczego w niektórych sytuacjach pojawia się ból. Rozmawiają o odpoczynku dla kręgosłupa w ciągu dnia i w nocy. Poznają też ćwiczenia do samodzielnego wykonania oraz ich częstotliwość, która trwale poprawi samopoczucie i zmieni nawyki ruchowe.

REKLAMA

>>> Praktyczne warsztaty dotyczące zmian w ustawie o związkach zawodowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

A co później? W kolejnej części dowiadują się, jak radzić sobie z wewnętrznym napięciem, niepewnością, presją i stresem. Uczą się metod odpoczynku i efektywnej regeneracji podczas wykonywania zadań zawodowych, a także przerw w pracy oraz technik mobilizacyjnych, które relaksują ciało i korzystnie wpływają na stan psychiczny, przygotowując organizm do kolejnych wyzwań. Tak wyedukowany pracownik ma podstawowe umiejętności do tego, aby nie tylko w pracy, ale i poza nią dbać o siebie.

Nowy trend – diet coaching

Skoro już o dbaniu o siebie mowa – w ostatnich latach rośnie samoświadomość Polaków w obszarze zdrowego jedzenia. Zainteresowanie pracodawców tym, jak odżywiają się ich pracownicy to również coraz częściej istotny aspekt nowoczesnej polityki kadrowej realizowanej w firmach na całym świecie. Według WHO odpowiednie odżywianie może podnieść efektywność w pracy nawet o 20%, zatem wykształcenie wśród członków zespołu zdrowych nawyków ma realne przełożenie na wyniki przedsiębiorstwa. Aby pracownicy zrozumieli, jak dużą rolę odgrywa w odniesieniu sukcesu dieta, niektórzy pracodawcy organizują warsztaty z diet coachingu. Ich uczestnicy tworzą żywieniowy zestaw SOS, ratujący przed sięganiem po niezdrowe przekąski, poznają produkty, które podnoszą odporność i naturalne „energizery”, będące dobrą alternatywą dla filiżanki kawy. Na koniec każdy otrzymuje lunchboxa, dzięki czemu w kolejne dni nie ma wymówek, by sięgnąć po następną paczkę paluszków czy batona. Przygotowywanie posiłków staje się przyjemnością.

Integracja zespołu

Wspólne zajęcia i myślenie procesowe mają jeszcze jeden bardzo ważny aspekt, o którym należy pamiętać – to integracja zespołu. Wiele osób bardzo ceni sobie np. pięciominutową kawę z koleżanką czy kolegą i rozmowy o codziennych sprawach z dala od biurka. Dlaczego by kolejnych pięciu nie spędzić również razem na ćwiczeniach? W ten sposób przy okazji szansę na spotkanie będą miały także osoby z różnych działów, które zazwyczaj mijają się na korytarzu i są dla siebie anonimowe. Im więcej będziemy mieć wspólnego, tym bardziej przełoży się to na jakość i efektywność pracy całej organizacji.

To, co wzmacnia zespół, powinno się wiązać z emocjonalnym ładunkiem. Podwyżka czy premia tego nie zapewniają. Wspólne ćwiczenia, a przy tym śmiech i rozluźnienie – owszem. Uczymy naszych menedżerów myślenia systemowego, tego, jak mają zapobiegać problemom, jak motywować i mobilizować zespół, nauczmy ich też, jak mają dbać o siebie samych po to, by wszystkie inne zadania i wyzwania, jakie przed nimi stawiamy, były umniejszone o pierwiastek stresu, a zwiększone o pierwiastek dobrego samopoczucia.

Romana Gładych, psycholog, specjalista ds. HR, obecnie Project Manager w firmie szkoleniowo-doradczej Integra Consulting Poland. Posiada doświadczenie w koordynacji projektów z zakresu HR dotyczących m.in. rekrutacji, wprowadzania nowych pracowników do organizacji, exit interview, poprawy komunikacji czy wspierania zmian organizacyjnych. Jej pasją jest psychologia sportu. Dzięki pracy z zawodnikami i trenerami oraz znajomości mechanizmów gier zespołowych i indywidualnego mistrzostwa, lepiej rozumie zmiany zachodzące w biznesie i chętnie dzieli się tą wiedzą.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Trzeba aktywować zawodowo osoby w wieku 18-24 lat, 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Negatywnie wpływa na rynek pracy. Trzeba aktywować zawodowo dostępne rezerwy czyli najmłodsze osoby w wieku 18-24 lat, starszych pracowników w wieku 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym. Jakie są na to sposoby?

Pijany pracownik w pracy: co robić? Kto odpowiada? 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca. Kiedy bada alkomatem Policja

Pijany pracownik w pracy to sytuacja niebezpieczna i zabroniona. Kto odpowiada za pracownika będącego pod wpływem alkoholu? Oto 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca w przypadku podejrzenia, że pracownik jest pod wpływem. Kiedy bada alkomatem pracodawca, a kiedy Policja?

Pracownicy 55+ oraz seniorzy silversi: niedoceniany potencjał czy wykluczeni z rynku pracy? Tak można pomóc seniorom i polskiemu rynkowi pracy

Silversi wyróżniają się tym, czego coraz częściej brakuje na rynku pracy – lojalnością, stabilnością i zaangażowaniem. Wśród pracowników po 55. roku życia obserwujemy dużą odpowiedzialność i przywiązanie do miejsca pracy. Często wynika to z trudności w znalezieniu nowego zatrudnienia, ale w praktyce przekłada się na wyjątkową rzetelność i chęć utrzymania dobrej pozycji w firmie. To właśnie ta grupa może skutecznie wypełnić luki w zawodach wymagających dojrzałości, cierpliwości i doświadczenia życiowego – cech, których nie da się zastąpić szkoleniem czy technologią. Jeśli nie zaczniemy aktywnie włączać ich do rynku pracy, wkrótce zabraknie nam osób do zastąpienia odchodzących pracowników. Starzejące się społeczeństwo to nie tylko wyzwanie, to również szansa na redefinicję tego, co naprawdę znaczy „pracownik wartościowy” – takie wnioski i komentarze można wysnuć w ważnych badań i raportu SS HR. Szczegóły poniżej.

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny. Ustawa w mocy od 14 października 2025 r. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny, nie chodzi jednak o typowe świadczenie urlopowe. Ustawa wprowadzająca tę instytucję prawną, która jest w mocy od 14 października 2025 r. i ma ogromne znaczenie dla zatrudnionych. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy.

REKLAMA

Dużo wyższa składka zdrowotna w 2026 r. Przedsiębiorcy boją się o swoje firmy

Dużo wyższa składka zdrowotna w 2026 r. - wzrośnie aż o 37%. Mali przedsiębiorcy boją się o swoje firmy. Koszty prowadzenia działalności rosną, aż nie opłaca się prowadzić własnego biznesu. Ludzie myślą o powrocie na etat.

Zwolnienie lekarskie nie w celu wyzdrowienia, a w celu pracy u innego pracodawcy. Rzecznik MŚP zwraca uwagę

Zwolnienie lekarskie będzie częściej brane nie w celu wyzdrowienia, a w celu pracy u innego pracodawcy? Rzecznik MŚP zwraca uwagę na planowane zmiany w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych.

PPK: zwolnienie mikroprzedsiębiorcy nie jest bezterminowe. Kiedy wszystko się zmienia

Utworzenie PPK dla pracowników nie obowiązuje mikroprzedsiębiorcy, któremu wszystkie osoby zatrudnione złożyły deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK. Zwolnienie to nie jest jednak bezterminowe. Kiedy wszystko się zmienia?

Całkowicie nowe wsparcie dla dzieci w 2026 r. Duża pula środków do wykorzystania: MRPiPS ogłasza nabór wniosków

Całkowicie nowe wsparcie dla dzieci w 2026 r. Duża pula środków do wykorzystania: MRPiPS ogłasza nabór wniosków. Zatem dla kogo? co? kiedy? i ile? Wyjaśniamy szczegóły.

REKLAMA

Ponad 8 procent podwyżki w ZUS już od stycznia 2026 - ale czy dotyczy seniorów lub emerytów?

W 2026 roku ZUS funduje nam kolejną podwyżkę - będzie niemała, bo to ponad 8%. Kogo dotyczy i na czym polega? Czy są wyjątki? I czy na pewno chcemy akurat tej podwyżki? Tym razem to coś nie dla seniorów, chyba że aktywnych gospodarczo. Ale z tego wcale się nie ucieszą.

Artykuł 8 Kodeksu Pracy może Ci zaszkodzić w pracy - uważaj na ten przepis, bo wiele się w nim mieści (nadużycia etyczne, moralne i obyczajowe)

Postanowienie Sądu Najwyższego z 8 kwietnia 2025 roku, sygn. II PSK 90/24 stanowi o ważnym aspekcie prawa pracy, który odnosi się do artykuł 8 Kodeksu Pracy. W praktyce mało osób ma świadomość co oznacza tzw. nadużycie prawa podmiotowego. A przypominamy ignorantia iuris nocet, tak więc uważaj na art. 8 KP bo może ci zaszkodzić w pracy.

REKLAMA