REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kryzys personalny w firmie - jak zatrzymać pracowników

MonsterPolska.pl
lider w sukcesywnym łączeniu ludzi z ich wymarzoną pracą
Kryzys personalny w firmie - jak zatrzymać pracowników/fot. Fotolia
Kryzys personalny w firmie - jak zatrzymać pracowników/fot. Fotolia
fot. KieferPix/Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Główną motywacją do zmiany firmy są pieniądze - wynika z badań przeprowadzonych przez Monster Polska. Czym skutecznie zatrzymać pracowników i jak z nimi rozmawiać?

Odpowiedzi na pytanie, jak opanować kryzys personalny w firmie, skrywają bolączki pracowników. Znając prawdziwe przyczyny, dla których składają wypowiedzenia, można skutecznie ich zatrzymać.

REKLAMA

REKLAMA

Z „Badania satysfakcji i preferencji wynagrodzeń” przeprowadzonego przez Monster Polska wynika, że 65 proc. polskich pracowników przyznaje, że główną motywacją do zmiany firmy są pieniądze. Jednak lawinowych odejść trzeba upatrywać nie w tylko w wynagrodzeniach. To skrzyżowanie różnych czynników. 56 proc. badanych poszukuje nowego pracodawcy, bo chce pracować w dobrej atmosferze, 37 proc. - szuka rozwoju zawodowego, 25 proc. - pragnie interesującej pracy, 18 proc. - oczekuje wyzwań, po 15 proc. - chce mieć więcej czasu wolnego i krótszy dojazd do firmy.

Doceniony pracownik czuje się potrzebny

Powodem rezygnacji bywa także fakt, że pracownicy czują się niepotrzebni. Zdarza się, że mówią, „dla firmy się nie liczę”, „nie ja, to ktoś inny”, Poczucie niedocenienia sprawia, że pojawiają się myśli o odejściu. Negatywne emocje pogłębiają rozmowy z innymi pracownikami w podobnej sytuacji.

>>> Praktyczne warsztaty dotyczące zmian w ustawie o związkach zawodowych

REKLAMA

Antidotum na złe odczucia jest zainteresowanie się pracownikiem. Wzorcowo zrobił amerykański pracodawca, o którym niedawno rozpisywały się media na całym świecie. Otóż pracodawca zatrudnił 20-letniego studenta, któremu dzień przed rozpoczęciem pracy zepsuł się samochód. Młody pracownik postanowił więc wyruszyć do firmy na piechotę w środku nocy. Miał do przebycia 32 kilometry. Pod koniec drogi studentem zainteresował się przejeżdżający obok patrol policji. Funkcjonariusze zaoferowali mu podwiezienie. Kiedy szef firmy organizującej przeprowadzki, dowiedział się o determinacji nowego pracownika, był pod wrażeniem. Uznał, że to pracownik, który może odnieść sukces. W ramach nagrody za wysiłek sprezentował studentowi Forda Escape z 2014 r. Internauci komentowali: „W Ameryce to potrafią docenić pracownika”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaplanowana rozmowa szefa firmy z zespołem

W momencie, w którym pracownicy składają wypowiedzenie jedno po drugim, trzeba działać. Lawinowe zwolnienia nigdy nie są przypadkowe. Oznaczają, że zespół od dłuższego czasu borykał się z problemami, omawiał je we własnym gronie i w końcu zaczął działać. Najlepiej zaprosić pracowników na spotkanie i przyznać, że zauważyliśmy problem. Zapytać członków zespołu co sprawia, że nie czują zadowolenia z pracy. W kolejnym kroku warto opowiedzieć o sytuacji w firmie, wyjaśnić strategię i powody braku podwyżek. Należy też przedstawić cele na przyszłość. Pracownicy lubią mieć pewność zatrudnienia i chcą wiedzieć, jakie firma ma plany.

Na spotkaniu warto także zaproponować rozwiązanie najpilniejszych problemów. Jeśli utrudnieniem dla zespołu jest fakt, że biuro działa punktualnie od 9, można zaproponować uelastycznienie godzin np. między 8 a 10.

Dobrze jest zakończyć spotkanie niespodzianką dla zespołu. Mogą być to vouchery dla dwóch na dowolny seans kinowy, które pozwolą na relaks po pracy. Ważne, aby mieć doskonale zaplanowany plan spotkania, aby kontrolować jego przebieg i doprowadzić do szczęśliwego finału.

Zadbanie o atmosferę

Jedna rozmowa nie wystarczy. Trzeba odbudować pozytywną atmosferę w pracy. Do tego potrzebny jest jednak czas i konsekwentne działanie. Atmosferę można budować na co dzień (miłą rozmową, zaangażowaniem pracowników we wspólne dziania charytatywne), ale także okazjonalnie (poprzez organizację firmowych świąt czy poprzez wyznaczenie nagrody miesiąca). Poza tym pracownicy dobrze czują się w firmie, w której szef nie robi problemów w momencie, gdy pracownik potrzebuje urlopu lub home office.

„Kiedy już atmosfera zacznie się poprawiać, a problemy zostaną wyjaśnione, warto zorganizować imprezę integracyjną. Firmowe spotkanie otworzy nowy, lepszy etap.” - radzi Aleksandra Pocheć, ekspertka serwisu rekrutacyjnego Monster Polska.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac.

6140,20 zł: nowa kwota graniczna przychodu emeryta i rencisty od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. i kwota graniczna przychodu w całym 2025 r. [ZUS]

6140,20 zł - tyle emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury bez żadnych konsekwencji dla swojego głównego świadczenia. Nowe kwoty dorabiania obowiązują od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. Ile wynoszą kwoty graniczne przychodu w całym 2025 r.?

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

REKLAMA

Reforma PIP może zdestabilizować polski sektor IT. SoDA apeluje o pilne korekty projektu

Polska branża technologiczna alarmuje: projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy, zakładający administracyjną i natychmiast wykonalną możliwość ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów PIP, może doprowadzić do poważnych zakłóceń w funkcjonowaniu firm technologicznych i osłabić konkurencyjność całej polskiej gospodarki cyfrowej. SoDA - Organizacja Pracodawców Usług IT, zrzeszająca blisko 120 firm i ponad 30 tysięcy specjalistów – przedstawia stanowisko, które szczegółowo analizuje skutki zmian i wskazuje, że projekt w obecnym kształcie stoi w sprzeczności z realiami rynkowymi oraz wieloletnią polityką państwa.

Pracownicy 50 plus zachwyceni uchwałą Sądu Najwyższego: takie prawo to ogromny przywilej. Wreszcie jest jednolite stanowisko co do ochrony przedemerytalnej

30 września 2025 r. Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę, która porządkuje sporne dotąd zasady ochrony przedemerytalnej. Powinni się nią zainteresować zwłaszcza pracownicy po 50. roku życia, bo może bezpośrednio przesądzać o tym, czy pracodawca będzie mógł wypowiedzieć im umowę o pracę. Orzeczenie zapadło ​w zakresie analizy zagadnienia prawnego i pytania: czy zakaz wypowiedzenia z art. 39 Kodeksu Pracy dotyczy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony także wówczas, gdy umowę zawarto na okres, który upływa przed osiągnięciem przez pracownika wieku emerytalnego?

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście?

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście? Chodzi o udogodnienie, które dostępne jest w ZUS już od 2022 r.. Co istotne jest przeznaczone dla osób ubezpieczonych, świadczeniobiorców i osób mogących skorzystać z programów świadczeń dla rodziny.

Kiedy pracodawca musi zgodzić się na przesunięcie terminu urlopu, a kiedy nie? Jest kilka reguł, które trzeba zastosować

Czy termin raz zaplanowanego urlopu wypoczynkowego można zmienić? To zależy od kilku okoliczności. W jednych zakładach pracy nie ma z tym problemów, a w innych niezbędne jest spełnienie warunków wynikających z przepisów.

REKLAMA

0,04 proc. wartości aktywów netto za udział w Portalu PPK. Czy będzie niższa stawka opłaty? Jest projekt rozporządzenia

Jest pomysł Ministerstwa Finansów, aby obniżyć stawkę opłaty za udział w Portalu PPK. Zamiast obecnych 0,05 proc. wartości aktywów netto zgromadzonych w programie byłoby 0,04 proc. Jest projekt rozporządzenia.

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? To zjawisko społecznie niesprawiedliwe. Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami. Kilkanaście organizacji apeluje do resortu finansów o likwidację pułapki.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA