REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakich zwrotów unikać w rozmowie z szefem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 MonsterPolska.pl
lider w sukcesywnym łączeniu ludzi z ich wymarzoną pracą
Jakich zwrotów unikać w rozmowie z szefem/fot.Shutterstock
Jakich zwrotów unikać w rozmowie z szefem/fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przed rozmową o podwyżce lub awansie, warto przeanalizować swój sposób komunikacji z szefem i poprawić go. Jakich zachowań unikać, aby nie zostać negatywnie ocenionym przez pracodawcę?

„Pozycję w firmie budują nie tylko czyny, ale także słowa. Dlatego warto przeanalizować swój sposób komunikacji z szefem i poprawić go, zwłaszcza przed rozmową o podwyżce lub awansie” – radzi Aleksandra Pocheć, ekspertka międzynarodowego serwisu pracy MonsterPolska.pl.

REKLAMA

 O tych zwrotach należy zapomnieć:

„Mylisz się”

Otwarta krytyka przełożonego to prosta droga, by wkluczyć się z zaufanego kręgu osób, z którymi szef się konsultuje i którymi się otacza. Bliscy współpracownicy wprawdzie mogą mieć odmienne zdanie od tego, które ma szef. Potrafią jednak komunikować je inaczej, mówiąc np. „ciekawa propozycja, ale jest jeszcze inna możliwość”. „Mylisz się” to przekaz negatywny a takich należy unikać.

„Czwartek, to mały piątek. Myślę już tylko o weekendzie”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Każdy marzy o wolnym weekendzie, ale szef nie jest najwłaściwszą osobą, której należy się z tego zwierzać” – zauważa Aleksandra Pocheć z MonsterPolska.pl. „Równie nietrafionym pomysłem jest wrzucanie zdjęć na Facebooka – zwłaszcza gdy wśród znajomych mamy swojego menadżera – z hasłami typu „jeśli trzeci dzień nie chce ci się pracować, znaczy, że to już środa” albo „moje lenistwo kiedyś mnie wykończy”. Przełożony, zwłaszcza z niewielkim poczuciem humoru, może uznać, że w każdym żarcie, jest trochę prawdy” – dodaje.

Polecamy: RODO. Ochrona danych osobowych. Przewodnik po zmianach

„Znowu zapomniałem/am...”

Nawet jeśli zdarzy nam się zapomnieć o wykonaniu zadania, o które prosił szef, możemy powiedzieć: „właśnie nad tym pracuję”, „potrzebuję jeszcze jednego dnia, aby wykonać to zadanie jak najlepiej”. Pokażmy, że pracujemy, staramy się i nie przyznawajmy się, że o czymś zapomnieliśmy. To nie jest najlepsza droga do awansu.

„To nie moja firma, abym musiał się poświęcać”

Tego typu zdanie podkreśla, że nie jesteśmy związani z firmą, w której pracujemy, a nasze zaangażowanie jest na bardzo niskim poziomie. Jeśli dodatkowo zdanie wypowiedziane jest podczas sporu z pracodawcą, może ono przekreślić naszą pozycję na dłużej. Mając trudnego szefa czasem trzeba ugryźć się w język, ale pod żadnym pozorem nie można mówić o naszych emocjach, w tak bezpośredni sposób. Praca nie jest miejscem, w którym powinniśmy pozwalać sobie na docinki. Ewentualne konfliktowe sytuacje należy rozwiązywać w merytorycznej dyskusji.

„W mojej poprzedniej pracy, funkcjonowało to lepiej”

Przekaz, który idealizuje poprzedniego pracodawcę, może być jednocześnie odbierany, jako krytyka obecnej firmy. Jeszcze gorzej, jeśli takich porównań nadużywamy. To jasny sygnał, że wciąż myślami jesteśmy w poprzednim miejscu pracy.

„Nie mam motywacji do pracy, bo za mało zarabiam”

„To zły wstęp do rozmowy o podwyżce. Po pierwsze – pracownik przyznaje się do braku motywacji, po drugie – robi pracodawcy wyrzut, że ten płaci kwotę, którą ma zapisaną w umowie” – zauważa ekspertka serwisu pracy MonsterPolska.pl. „Chcąc rozmawiać o pieniądzach, trzeba ubrać argumenty w odpowiednie słowa. Warto powołać się na ostatnio wykonane projekty, nowe zadania, dobrą sprzedaż lub udaną akcję promocyjną. Wychodząc od przypomnienia swoich zasług i pokazania zaangażowania można rozmawiać o wyższych pieniądzach” – dodaje.

„Nie”

Krótko rzucone „nie” w kierunku szefa, może być bardzo źle odebrane. Jeśli chcesz odmówić przełożonemu, lepiej zrobić to w inny, mniej bezpośredni sposób.

„Nie lubię pracować w zespole”

Równie dobrze moglibyśmy powiedzieć, że nie lubimy pracować z szefem i z kolegami z działu, co jest równoznaczne z informacją: „źle się czuję w obecnym miejscu pracy”. Nawet jeśli jesteś typem indywidualisty i lubisz samodzielne projekty, to nie powinieneś mówić o tym, że masz kłopoty we współpracy z ludźmi. Komunikacja interpersonalna jest jedną z kluczowych umiejętności wymaganych na wyższych stanowiskach.

„Spróbuję”

Takie stwierdzenie pozostawia przełożonego w niepewności. Lepiej mówić „sprawdzę i odpowiem ci, jakie są możliwości” albo „dziś mam dzień wypełniony spotkaniami, ale rano się tym zajmę”.

„Czy mogę wyjść wcześniej, bo na dziś skończyłem?”

To pytanie, którego nigdy nie powinniśmy wypowiedzieć ani przy kolegach z działu, ani przy szefie. Takim komunikatem przyznajemy się, że mamy za mało pracy. Zarówno współpracownicy, jak i manager chętnie wykorzystają nasz wolny czas.

Nie można bagatelizować codziennej komunikacji z szefem. Im lepiej będzie nam szła współpraca, tym mamy większe szanse na podwyżkę i awans. Pracodawcy lubią bowiem doceniać tych, z którymi mają pozytywne relacje. Takie osoby stanowią dla nich gwarancję rozwoju firmy. Potwierdziły to również badania serwisu Pensjometr.pl od Monster Polska, gdzie różnica pomiędzy zarobkami osób mających dobrą relację z szefem, a tych, których relacje są zdystansowane lub nieprzyjazne wynosiła 9 proc.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedaż w 2030 r. czyli kompetencje przyszłości. Jaki musi być handlowiec za 5 lat?

Sprzedaż dynamicznie się zmienia. Bywa, że klient kończy rozmowę z handlowcem w środku ofertowej formułki. Dziś, a jeszcze bardziej za 5 lat, klienci potrzebują rozmowy, zrozumienia, uważnego słuchania i pomocy. Coraz ważniejsza jest uczciwość i działanie zgodnie z wartościami. O czym dziś musi wiedzieć handlowiec, aby w 2030 r. posiadał wszystkie wymagane kompetencje?

Przeniesienie pracownika do innego działu. Co z wypowiedzeniem zmieniającym i odprawą?

W praktyce może się zdarzyć, iż pracodawca przenosi pracownika do innego działu, aby uniknąć zwolnień. Jak dokonać tego zgodnie z prawem? Kiedy nie jest potrzebne wypowiedzenie zmieniające? Czy przenoszonemu pracownikowi trzeba wypłacić odprawę?

Ekstremalne temperatury zmniejszają wydajność pracy

Z powodu upałów w Chinach, Hiszpanii, Włoszech i Grecji PKB może spaść o blisko 1 pkt proc. - wynika z raportów ekspertów Allianz Trade. Ekstremalne temperatury maja duży wpływ na wydajność pracy.

Realia pracy tymczasowej. Co liczy się dziś dla firm i kandydatów? [Badanie]

Na rynku pracy, gdzie coraz trudniej o trwałość i przewidywalność, głos pracowników oraz pracodawców staje się jednym z najczulszych barometrów zmian. Job Impulse co roku bada poziom satysfakcji obu tych grup. Najnowsze wyniki wskazują, że oczekiwania wobec agencji dynamicznie rosną: firmy domagają się sprawnych, natychmiastowych rekrutacji, ale przy zachowaniu wysokiej jakości procesów i maksymalnym ograniczeniu rotacji. Z kolei pracownicy tymczasowi coraz wyraźniej sygnalizują potrzebę stabilności, poszerzania systemu benefitów, a także obsługi formalności online.

REKLAMA

Lipiec 2025 – dni wolne, godziny pracy

Lipiec 2025 – dni wolne od pracy i godziny pracy. To najbardziej zapracowany miesiąc w roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w lipcu? Czy kalendarz dni wolnych od pracy przewiduje święta w tym miesiącu?

Zmiany w umowach o pracę: dodatkowe koszty dla pracodawcy bo część umów musi przejść przez tłumacza przysięgłego

W III kwartale 2025 r. obowiązują już cztery istotne i nowe ustawy w obszarze prawa pracy. Przyglądlądamy się jednej z nich w zakresie zmian w zatrudnieniu jakie weszły na skutek tych nowych regulacji. Chodzi o istotną instytucję bo o umowę o pracę! To dokument, który ma kluczowe znaczenie dla stosunku pracy. Zmiany, które zaszły w umowach o pracę są naprawdę znaczące i co gorsza generują koszty dla pracodawców. Pocieszające jest jednak to, że zmiany dotyczą tylko wybranych grup pracowników, nie wszytskich zatrudnionych osób.

Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

Raz w roku 14 dni z rzędu urlopu wypoczynkowego? Czy to obowiązek pracownika?

Czy pracownik musi raz w roku kalendarzowym wykorzystać 14 dni urlopu wypoczynkowego z rzędu? Zgodnie z art. 162 Kodeksu pracy na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części, ale co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.

REKLAMA

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł: nowe przepisy już w mocy. Poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł. Aż 9. krotnie poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Kto zyska a kto straci i dlaczego tak się stało? Ustawodawca reaguje na bieżącą sytuację na rynku pracy. Tym samym znowelizowano najistotniejszą ustawą w obszarze ubezpieczeń społecznych jaką jest ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 350, dalej jako: ustawa). Zatem za co można nałożyć taką grzywnę?

Sprawdź, którym liderem jesteś: kontroler, terapeuta, mesjasz, eko-lider [Zarządzanie]

Dr Simon Western wyróżnia 4 typy liderów w firmach: terapeuta, mesjasz, kontroler i eko-lider. Który typ przywództwa został uszyty na miarę naszych czasów? Sprawdź, którym typem lidera jesteś.

REKLAMA