REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Początki w nowej pracy - na co zwrócić uwagę

 MonsterPolska.pl
lider w sukcesywnym łączeniu ludzi z ich wymarzoną pracą
Początki w nowej pracy - na co zwrócić uwagę/fot.Shutterstock
Początki w nowej pracy - na co zwrócić uwagę/fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Osoby rozpoczynające nową pracę w firmie powinny poznać zasady panujące w biurze, między innymi dress code czy kwestie urlopu. Pozwoli to na zbudowaniu własnej pozycji już na początku nowej pracy.

Chcąc poradzić sobie w nowej pracy, od samego początku musimy rozpocząć budowanie własnej pozycji. Ważne jest także poznanie nieformalnych zasad panujących w biurze.

Autopromocja

1. Dress code

„Rozpoczynając nową pracę w firmie, w której panuje określony dress code, sprawa ubioru jest rozwiązana. Z reguły firmy wymagają od kobiet – koszul, kostiumów, ciemnych rajstop i krytych butów, a od mężczyzn – koszul, marynarek, materiałowych spodni lub klasycznie skrojonych jeansów” – radzi Joanna Żukowska, ekspertka serwisu rekrutacyjnego MonsterPolska.pl. „Paradoksalnie trudniej ubierać się do firmy, w której sposób ubierania się pozostawiony jest w rękach pracowników. Brak oficjalnego dress code’u nie oznacza bowiem, że tych zasad nie ma. Są – niepisane – i trzeba je jak najszybciej poznać” – dodaje.

2. Budowanie własnej pozycji

Według światowej ankiety przeprowadzonej przez Harvard Business Review 50 proc. badanych czuje, że w pracy nikt nie traktuje ich poważnie. Nie chcąc dołączyć do tej grupy, o swoją pozycję musimy dbać każdego dnia. Ważne jest zarówno to, co mówimy (dobrze jest zabłysnąć w towarzystwie wiedzą specjalistyczną, ale i na temat bieżących wydarzeń), w jaki sposób mówimy (lepszy odbiór zapewnia spokojny i pewny siebie ton) oraz jak się przy tym zachowujemy (wielką sztuką jest kontrola mowy ciała). Pewna spójność wizerunkowa, zapewni nam lepszy odbiór naszej osoby wśród współpracowników.

3. Rozpoznać role w zespole

Nieformalny lider, ulubieniec szefa, motywator – to role, w których nierzadko obsadzani są (lub świadomie się na takich kreują) członkowie działów. Warto dowiedzieć się kto, jaką ma nieformalną rolę, gdyż to pozwoli nam pewniej poczuć się w danej firmie. Oczywiście tego etapu nie należy przyspieszać, bo wchodzenie do nowego zespołu wymaga czasu. Na początku warto być obserwatorem, a nie komentatorem. Jeśli chcemy wzbudzić zaufanie we współpracownikach, powinniśmy dać im czas na oswojenie się z nową osobą – czyli z nami – w zespole.

Polecamy: Ochrona danych pracowników. Praktyczny poradnik dla pracodawców

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. Zwyczaje

Zespoły, które pracują razem miesiącami lub latami mają swoje zwyczaje: wspólnie piją poranną kawę, rozmawiają na prywatne tematy, a wychodząc w piątki, życzą sobie miłego weekendu. Są też działy, które funkcjonują zupełnie inaczej, gdzie kontakt jest ograniczony do spraw zawodowych. Poznanie nowych zwyczajów i respektowanie ich jest bardzo ważne i szczególnie trudne, zwłaszcza gdy reguły obowiązujące w nowej firmie są inne, niż u wcześniejszego pracodawcy.

5. Kwestie urlopu

„W wielu firmach funkcjonuje e-system wypełniania wniosków urlopowych. To w systemie zaznaczamy liczbę dni, wybieramy rodzaj urlopu, a drogą mailową otrzymujemy powiadomienie czy szef dany wniosek zaakceptował, czy też nie” – mówi Żukowska z MonsterPolska.pl. „Wciąż aktualny jest jednak system, w którym pracownicy muszą iść do szefa na rozmowę w kwestii urlopu, a potem wypełniają druk. Idąc do nowej pracy warto zapytać współpracowników, jakie obowiązują zasady uzyskiwania urlopu. Nieoficjalną drogą dowiemy się, czy szefowie mają w zwyczaju anulować urlop w ostatnim momencie i w jakiej sytuacji to robią. Ważna jest także kwestia tego, na ile wcześniej należy starać się o urlop” – dodaje.

6. Komunikacja po pracy w social mediach

W dobie social mediów pracownicy, a i często ich przełożeni, mają ze sobą kontakt właśnie na Facebooku czy Twitterze. Warto dość szybko dowiedzieć się, jakie relacje panują w danej firmie w wirtualnej rzeczywistości. Jeśli wyraźnie oddzielamy życie prywatne od zawodowego, a w firmie panują zupełnie inne zasady, staniemy przed dylematem. Pozostaje także kwestia messengera, które wiele managerów w firmach używa do kontaktowania się ze współpracownikami w godzinach poza pracą.

7. Czytajmy między wierszami

I to dosłownie. W wielu firmach – na holach i w kuchniach – często zawieszane są kartki z prośbami od pracowników np. „Pamiętaj, obok kuchni pracuje dział sprzedaży. Wszystko słyszymy”, „Proszę zgaś światło”, „Strefa ciszy”. Warto zwracać uwagę na takie prośby, gdyż często są reakcją na konkretny problem – hałas czy intensywny zapach z kuchni.

Poznanie i przyzwyczajenie się do nowej firmy wymaga czasu. Nie ma drogi na skróty. Ważne jest to, aby przebyć tę drogę uwzględniając zasady panujące w danej organizacji, a nie wnosić zasady z byłej firmy. Wtedy mamy szansę na szybsze odnalezienie się w nowym miejscu. Poza tym Amerykańska badaczka Michelle Gielan przekonuje, że w pracy warto dbać o pozytywne relacje, bo wpływają na komfort w pracy i jej efektywność. Wychodząc zadowoleni z pracy, jesteśmy też szczęśliwsi w czasie wolnym.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem dyrektywy

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem unijnej dyrektywy o ochronie sygnalistów. Pomimo tego, że 2 kwietnia 2024 r. rząd przyjął projekt ustawy o ochronie sygnalistów, tj. osób zatrudnionych w sektorze prywatnym lub publicznym i zgłaszających naruszenia prawa związane z pracą, to i tak TSUE nałożył karę na Polskę, bo znacznie przekroczyła termin. Trwają wzmożone prace w Sejmie nad projektem, ale kara 7 mln euro jednak jest!

Komunikat MRPiPS: Bezrobocie w marcu 2024 r. - od 3,2 proc. w Wielkopolsce do 8,7 proc. na Podkarpaciu

GUS potwierdził szacunki Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – stopa bezrobocia rejestrowanego w Polsce w marcu 2024 r. wyniosła 5,3 proc. Niższe bezrobocie w marcu zanotowano po raz ostatni w 1990 r.

Wymiar czasu pracy 2024 – tabela

Wymiar czasu pracy w 2024 roku – tabela przedstawia miesięczny wymiar czasu pracy, 3-miesięczny wymiar czasu pracy, 4-miesięczny wymiar czasu pracy i roczny wymiar czasu pracy. Sprawdź czas pracy dla każdego okresu rozliczeniowego w 2024 r.

Praca w niedziele i święta: niedziela handlowa 28.04.2024 i pracująca majówka

Już w ten weekend można zrobić zakupy przed majówką. Niedziela 28.04.2024 r. to niedziela handlowa! Dużo osób będzie więc pracowało w najbliższą niedziele. Sporo osób będzie też pracowało w samą majówkę 1 i 3 maja. Święto, świętem - ale są grupy zawodowe, które muszą być ciągłej w dyspozycji. Jaka jest rekompensata za pracę w niedziele i święta?

REKLAMA

Wiosną rośnie ryzyko zakażenia. Na tę chorobę nie ma leku. Jak się chronić?

Nadejście wiosny oznacza niebezpieczeństwo związane z kleszczami i kleszczowym zapaleniem mózgu. Dostępny jest tylko jeden sposób ochrony przed tą chorobą.

Ile można dorobić do renty rodzinnej w 2024 roku?

Ile można dorobić do renty rodzinnej po zmarłym rodzicu w 2024 roku? Czy jest limit zarobku przy umowie zlecenie studenta do 26 roku życia?

Szefowa Służby Cywilnej zachęca do udziału w postępowaniu kwalifikacyjnym na urzędnika. Zgłoszenia do 31 maja 2024 r.

Anita Noskowska-Piątkowska, Szef Służby Cywilnej, zachęca pracowników korpusu służby cywilnej do udziału w postępowaniu kwalifikacyjnym. Uzyskanie statusu urzędnika służby cywilnej umożliwi im uzyskanie m.in. lepszego wynagrodzenia i ochronę zatrudnienia.

Pracownikom z Ukrainy zakwaterowanie zapewniają pracodawcy

Liczba pracodawców zapewniających zakwaterowanie pracownikom z Ukrainy rośnie. Tymczasem od lipca 2024 r. anulowano dotacje dla ośrodków zbiorowego zakwaterowania uchodźców z Ukrainy.

REKLAMA

Jak dostać rentę onkologiczną i rentę na chorobę przewlekłą?

Jak dostać rentę onkologiczną i rentę na chorobę przewlekłą? To pytanie, które często pada z ust osób, które nie są zdolne do pracy, ponieważ zmagają się ciężkimi, często nieuleczalnymi chorobami - takimi jak nowotwór czy inne choroby przewlekłe. Okazuje się, że takie osoby mogą otrzymać wsparcie finansowe z ZUS w postaci zasiłków czy świadczeń rehabilitacyjnych. Z drugiej strony ZUS też często neguje stan zdrowia i nie uznaje niezdolności do pracy. Tak było w jednej ze spraw ubezpieczonej chorującej na raka piersi. 

ZUS ogłosił konkursy ofert na świadczenie usług rehabilitacyjnych

ZUS ogłosił konkursy ofert na świadczenie usług rehabilitacyjnych dla ośrodków rehabilitacyjnych oferujących obiekty, w których będzie prowadzona rehabilitacja lecznicza. Oferty można składać do 17 maja 2024 r.

REKLAMA