Umiejętność słuchania w pracy
REKLAMA
REKLAMA
Jak być dobrym słuchaczem?
Umiejętność słuchania jest doskonałym sposobem na zjednywanie sobie ludzi. W biznesie znacznie ułatwia nam relacje z innymi ludźmi. Osoby, które są komutatywne są również przebojowe, otwarte i pewne siebie oraz potrafią zarządzać zespołem. Tak rodzą się najskuteczniejsi liderzy i pracownicy.
REKLAMA
Cechy dobrego słuchacza:
- Skutecznie podtrzymuje kontakt wzrokowy ze słuchaczem
- Jest empatyczny, okazuje zainteresowanie problemem słuchacza
- Nie krytykuje
- Jest otwarty i życzliwy
- Wykazuje postawę opiekuńczą i jest gotów, by pomóc
- Jest cierpliwy i nie przerywa
- Zapewnia werbalne i niewerbalne informacje zwrotne
Co robi kiepski słuchacz:
- Jest niecierpliwy, przerywa wypowiedź
- Nie podtrzymuje kontaktu wzrokowego
- Jest rozproszony i nie skupia uwagi na rozmówcy
- Zmienia temat, nie pozwala dokończyć wątku
- Osądza, daje niechciane porady
- Mówi zbyt wiele, za mało słucha
Redakcja poleca: Personel i Zarządzanie
Rozwijaj w sobie umiejętność słuchania
Nieważne na jakim etapie budowania kariery się znajdujesz. Pamiętaj, że umiejętność aktywnego słuchania może znacząco pomóc Ci w osiągnięciu sukcesu - każdy, kto myśli o rozwoju zawodowym musi wykazać się bardzo dobrymi umiejętnościami porozumiewania się w pracy. Dobre słuchanie pomaga w realizacji zadań i osiąganiu celów zawodowych. Ułatwia współpracę , koordynację działań, pomaga w rozwiązywaniu konfliktów w zespołach, dlatego opanowanie tej umiejętności jest konieczne, gdy chcemy naprawdę dobrze kogoś poznać i zrozumieć – podkreśla Małgorzata Majewska.
Zadaj pytanie na FORUM
Jak nauczyć się bycia aktywnym słuchaczem
Pamiętaj, że wszystkie umiejętności możesz przyswoić na drodze praktyki. Oto kilka pomocnych wskazówek:
- Kontakt wzrokowy – utrzymywany od 30 do 60 procent czasu rozmowy.
- Lekkie nachylenie ciała w stronę osoby, której słuchamy, ale bez naruszania jej obszaru prywatności.
- Używanie zachęcających zwrotów podtrzymujących rozmowę i świadczących zarazem o pilnym słuchaniu.
- Powstrzymywanie się od wyrażania własnej opinii przed dokładnym zrozumieniem treści komunikatu i intencji jego nadawcy.
- Empatia, czyli próba „wejścia w skórę” partnera, postawienia się na jego miejscu, współodczuwanie, wczuwanie się w emocje przeżywane przez rozmówcę.
- Rozumienie znaczenia body language - języka ciała (mimiki, gestów, postawy ciała).
- Dokładna znajomość znaczenia własnego uśmiechu, aby uniknąć nieporozumień wynikających z niewłaściwego odczytania intencji przez rozmówcę (np. uśmiech może być miły, nieśmiały, zachęcający, ironiczny, sarkastyczny, raniący, ośmieszający, lekceważący).
Czy pracownicy nie darzą cię sympatią?
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat