REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracownicy obsługi klienta w okresie przedświątecznym [BADANIE]

Obsługa klienta - praca w okresie przedświątecznym
Obsługa klienta - praca w okresie przedświątecznym
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pracownicy obsługi klienta w okresie przedświątecznym są rozchwytywani. Jak oceniają kontakty z klientami? Czy są zadowoleni z pracy i wynagrodzenia? Oto wyniki badania Pracuj.pl.

Pracownicy obsługi klienta w okresie przedświątecznym

Pracownicy obsługi klienta znów stają na pierwszej linii świątecznego frontu. Mimo COVID-19, jest to ponownie napięty okres dla pracowników handlu, gastronomii czy turystyki, pracujących z klientami. Coroczna gorączka zakupowa i turystyczna bywa dla nich trudnym doświadczeniem. Według badań Pracuj.pl, ponad połowa ma do czynienia ze stresującymi sytuacjami z klientami. Jednocześnie ten gorący okres to okazja do zmiany pracy. Tylko w październiku i listopadzie liczba ofert w obsłudze klienta wzrosła na Pracuj.pl w stosunku do analogicznego okresu przed rokiem o 62%, w sprzedaży - o 41%, a w hotelarstwie i turystyce - aż blisko czterokrotnie.

Autopromocja

Wyniki badań w skrócie:

  • 33% badanych pracujących z klientami szuka nowego pracodawcy.
  • 2/3 deklaruje, że klienci odnoszą się do nich z szacunkiem.
  • 55% ma do czynienia ze stresującymi kontaktami z klientami.
  • Tylko 4 na 10 badanych jest zadowolonych z zarobków.
  • Najczęstszym powodem zmiany pracy w tej grupie są niskie zarobki.

Obsługa klienta w Polsce - badanie

W okresie okołoświątecznym „fizyczny” ruch zakupowy jest zdecydowanie większy niż w pozostałe części roku - nawet w pandemii. Choć rośnie popularność zakupów e-commerce, w centrach handlowych, sklepach, restauracjach czy hotelach miliony klientów oczekują wsparcia, m.in. kasjerów, opiekunów działów, recepcjonistów czy kelnerów. Nowe okoliczności oznaczają dla nich pracę w nietypowej scenografii, wyznaczonej przez maseczki, rękawiczki czy normy sanitarne - zazwyczaj przy równie dużej intensywności zadań, jak przed pandemią.

praca z klientami

Pracuj.pl

By docenić rolę tych specjalistów w codziennym funkcjonowaniu handlu oraz poznać jej opinie, postawy i plany zawodowe, Pracuj.pl przeprowadziło badanie na grupie 763 osób. Respondentami były osoby pracujące bezpośrednio z klientami w sklepach, punktach sprzedaży, na recepcji, w sekretariatach oraz w gastronomii. Wyniki pokazują nie tylko, jakie plany zawodowe i płacowe mają badani, ale także, jak postrzegają zachowania klientów i swoje własne poczucie wartości w miejscu pracy.

Pozytywne doświadczenia z klientami

Na podstawie odpowiedzi osób czynnych zawodowo, można stwierdzić, że większość pracowników (63%) jest zadowolona z podejścia klientów. Dla ponad połowy badanych praca z klientem jest w przeważającej części pozytywnym doświadczeniem. Może to wskazywać na traktowanie przez nich kontaktu z klientem jako ważnego i pozytywnego elementu pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednocześnie również ponad połowa respondentów twierdzi, że ma do czynienia ze stresującymi sytuacjami w relacjach z klientami. Niespełna połowa badanych potwierdza, że dostała wsparcie od pracodawcy w zakresie relacji z klientami. 45% uważa, że zostało dobrze wyszkolonych w zakresie kontaktów z nimi, a 40% otrzymało wskazówki, jak sobie radzić z trudnymi klientami. W gorącym okresie przedświątecznym wsparcie pracodawców jest konieczne, zwłaszcza w trakcie pandemii.

- Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że praca z klientem wymaga od pracowników naprawdę dużych umiejętności interpersonalnych. Badanie pokazuje, że zajmujące się tym osoby mogą być napędzane przez pozytywne reakcje klientów, ale także mogą negatywnie odbierać ich przykre zachowania. Ponad połowa badanych pracujących z konsumentami spotyka się ze stresującymi sytuacjami w tych relacjach. Często jako klienci w przedświątecznym napięciu zapominamy, że po stronie sklepu czy dostawcy usług jest żywy człowiek, pracujący ciężko w tym okresie. Tym ważniejsze jest odpowiednie przeszkolenie pracowników, którzy mają kontakt z klientami na okoliczność takich sytuacji. Badanie pokazuje, że nie zawsze jest to realizowane odpowiednio dokładnie - mówi Konstancja Zyzik, menedżerka ds. pozyskiwania talentów i rozwoju pracowników w Grupie Pracuj.

praca w obsłudze klienta

Pracuj.pl

Czy pracownicy obsługi klienta są zadowoleni z pracy?

Praca z klientem przez 8 godzin dziennie jest niewątpliwie wyzwaniem, zwłaszcza w trakcie pandemii, gdy trzeba wykonywać swoje obowiązki, przestrzegając zasad i obostrzeń covidowych. Dodatkowe wyzwania to większe ryzyko zakażenia, spowodowane bezpośrednim kontaktem z klientem, a także stres, związany z troską o zdrowie.

Czy pracownicy obsługi klienta są w takich okolicznościach zadowoleni ze swojej pracy? Czy czują się docenieni? Okazuje się, że ponad połowa badanych Polaków odczuwa satysfakcję z wykonywanej pracy. Prawie połowa czuje, że jest ona doceniona.

Obsługa klienta - praca

Pracuj.pl

Osoby obsługujące klientów odczuwają trochę mniejszą satysfakcję z wynagrodzenia niż z pracy. 40% badanych jest zadowolonych ze swoich zarobków, choć tylko 4% - zdecydowanie, a 36% “raczej”. Prawie jedna trzecia nie potrafi określić swojego stopnia satysfakcji z pensji. 28% respondentów jest niezadowolonych z zarobków, w tym 7% - zdecydowanie, a 21% “raczej”.

Mniej pozytywnych odpowiedzi padło na pytanie „Kiedy ostatnio dostałeś podwyżkę”? Okazuje się, że 20% pracowników działów obsługi klienta nigdy nie otrzymało podwyżki. 65% otrzymało podwyżkę w ciągu ostatnich dwóch lat, w tym 20% w ciągu ostatnich sześciu miesięcy.

praca z klientami zarobki

Pracuj.pl

Jak pandemia wpłynęła na pracę w obsłudze klienta?

Na początku pandemii wydawało się, że sytuacja pracowników w handlu, gastronomii i szeroko rozumianej obsłudze klienta pogorszy się na długo. Na szczęście te przewidywania okazały się zbyt pesymistyczne. Obecnie rekrutacje i poszukiwania pracowników przybrały na sile, także w tej branży. Do tego sami pracownicy twierdzą w zdecydowanej większości (62%), że ich sytuacja zawodowa nie jest ani gorsza, ani lepsza niż przed pandemią. 31% twierdzi, że ich sytuacja zawodowa pogorszyła się, a tylko 8% - że polepszyła.

praca z klientami a pandemia covid

Pracuj.pl

Pracownicy obsługi klienta zmienią pracę za wyższe wynagrodzenie

Nie od dziś wiadomo, że okres świąteczny to dobry czas dla specjalistów obsługi klienta na podejmowanie nowych wyzwań zawodowych i negocjacje warunków pracy. Pracodawcom zależy na zatrudnieniu najlepszych i na obsłudze klienta satysfakcjonującej dla wszystkich stron.

Głównym powodem poszukiwania nowej pracy jest chęć większych zarobków. 73% badanych Polaków chciałoby więcej zarabiać. 81 %, wybierając pracę, bierze pod uwagę wynagrodzenie. Można stwierdzić, że w kwestii tych zagadnień pracownicy branż obsługujących klientów są papierkiem lakmusowym całej populacji czynnych zawodowo Polaków. Dokładnie tyle samo respondentów, pracujących w różnych branżach, odpowiedziało na podobne pytania w badaniu Pracuj.pl Polacy w nowym środowisku pracy.

praca z klientami zmiana pracy

Pracuj.pl

33% badanych pracowników obsługi klienta poszukuje nowej pracy. Jest to wartość zbliżona do badania „Polacy w nowym środowisku pracy”, w którym aktywne poszukiwanie nowego pracodawcy zadeklarowało 31% respondentów.

najczęstsze powody poszukiwania pracy

Pracuj.pl

- Badania osób pracujących bezpośrednio z klientami pokazują, że również w tej grupie zawodowej główną motywacją do zmian zawodowych są pieniądze. Obsługa klienta w takich branżach jak handel, gastronomia czy turystyka bywa źródłem wielu napięć i nie zawsze odzwierciedla się w odpowiednio wysokich wynagrodzeniach. Dlatego oferowane atrakcyjne zarobki wyróżniają się znacznie na tle innych atutów pracodawców, poszukiwanych przez tę grupę badanych. W okresie przedświątecznym dla osób pracujących bezpośrednio z klientami otwierają się pod tym względem nowe możliwości - komentuje Agata Grzejda, ekspertka ds. komunikacji wewnętrznej w Grupie Pracuj.

Więcej ofert pracy w IV kwartale roku

COVID-19 i obostrzenia z nim związane nie powstrzymują ani pracodawców przed rekrutacjami, ani kandydatów przed szukaniem pracy. Serwis Pracuj.pl w ostatnich dwóch miesiącach ponownie odnotował większą aktywność rekruterów. Liczba ofert w obsłudze klienta wzrosła w stosunku do analogicznego okresu w ubiegłym roku o 62%, a w sprzedaży - o 41%. Aż blisko czterokrotny wzrost widoczny był w hotelarstwie i gastronomii - co wiąże się prawdopodobnie z ubiegłorocznym lockdownem obu branż w ostatnich miesiącach roku.

Nauczyliśmy się już jako społeczeństwo żyć z wirusem i chcemy być czynni zawodowo. Okres świąteczny sprzyja rekrutacjom w branży handlowej i w obsłudze klienta. Statystyki Pracuj.pl pokazują, że liczba ogłoszeń w tej branży wzrasta co rok w czwartym kwartale, także w pandemii. Pracownicy mają więc szansę na rozwój i negocjowanie stawek płacowych. Ważne, aby wszyscy – pracownicy i klienci - w tych niełatwych czasach odnosili się do siebie ze zrozumieniem i troską o zdrowie, co ułatwia pracę i zakupy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Uprawnienia rodzicielskie
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
    nie ma takiej możliwości
    3
    6
    9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Waloryzacja emerytur 2024 – tabela netto

    Waloryzacja emerytur od 1 marca 2024 roku - o ile procent wzrosną emerytury? Kiedy będzie wypłata pierwszych wyższych emerytur? Tabela przedstawia podwyżki emerytur od 1 marca 2024 roku. Ile wynoszą kwoty netto emerytur po waloryzacji?

    Mama 4+ czyli emerytura matczyna w 2024 roku [WYWIAD]

    Mama 4 plus w 2024 roku - to już 5 lat funkcjonowania świadczenia w Polsce. Czy w tym czasie zmieniły się przepisy? Jakie warunki należy spełnić, aby otrzymać RSU? Ile wynosi rodzicielskie świadczenie uzupełniające do końca lutego, a ile od 1 marca 2024 roku? Jakie dokumenty dołączyć do wniosku? Czy na emeryturze matczynej można pracować? Czy ojcowie pobierają emeryturę matczyną? Na te i inne pytania odpowiada rzecznik ZUS województwa dolnośląskiego Iwoną Kowalską-Matis

    Nie możesz pójść do ZUS i załatwić sprawy? Możesz wysłać pełnomocnika. Trzeba tylko wypełnić formularz ZUS PEL

    Za pomocą formularza ZUS PEL klienci Zakładu Ubezpieczeń Społecznych mogą udzielić pełnomocnictwa do załatwiania swoich spraw. Formularz można pobrać ze strony internetowej www.zus.pl lub z PUE ZUS. Druk jest także dostępny w każdej placówce ZUS.

    W styczniu 2024 r. wzrosło bezrobocie w Polsce! Czy to jest wzrost sezonowy?

    Wzrosło bezrobocie w Polsce. W styczniu stopa bezrobocia wyniosła 5,4%. W grudniu 2023 r. bezrobocie wynosiło 5,1%, a w listopadzie 5,0%.

    REKLAMA

    W całej UE około 11 mln osób zatrudnionych jest w ramach platform internetowych. Trwa kampania BHP w cyfrowym świecie pracy

    W całej UE około 11 mln osób zatrudnionych jest w ramach platform internetowych. To zarządzanie pracą przez sztuczną inteligencję może mieć ogromny wpływ na jakość świadczonej pracy, jej ilość jak i utratę. Świat pracy i rynek się zmieniają - ale w tym wszystkim najważniejszy jest człowiek, nie kapitał. Konieczne jest więc budowanie wiedzy, doświadczenia i zaufania przez informowanie pracowników i zasięganie ich opinii oraz umożliwienie im udziału w projektowaniu i wdrażaniu technologii i systemów cyfrowych w nowej postindustrialnej erze pracy. „Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy” – tak głosi kampania „Bezpieczeństwo pracy w świecie cyfrowym”, która jest prowadzona w latach 2023-2025. Kampania odbywa się w ramach projektu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy.

    Ukraińcy będą przebywać legalnie w Polsce do 30 czerwca 2024 r. Weszła w życie nowelizacja ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy

    Pobyt w Polsce obywateli Ukrainy, którzy przybyli w związku z wojną prowadzoną w tym kraju będzie uznawany za legalny do 30 czerwca 2024 r. To zmiana, jaką wprowadziła nowelizacja ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy. Nowelizacja obowiązuje od 22 lutego. 

    Nie na każdej uczelni podwyżki o 30%. Na publicznej adiunkt zarabia 6840 zł a na niepublicznej często otrzymuje tylko minimalną krajową 4242 zł!

    Nawet ponad 2500 zł może wynosić różnica w zarobkach doktora, który jest zatrudniony na stanowisku adiunkta na uczelni niepublicznej, w stosunku do doktora - adiunkta, który jest zatrudniony na uczelni publicznej i po podwyżkach zarabia minimalnie 6840 zł. Mało kto wie, że podwyżki wynagrodzeń na uczelniach o 30% nie dotyczą uczelni niepublicznych. Wyższe wynagrodzenie, zgodnie z nowym rozporządzeniem otrzymują tylko pracownicy uczelni publicznych. 

    23 lutego Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją. Czym jest depresja?

    W dniu 23 lutego przypada Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją. Depresję można i powinno się leczyć. Wiele polskich pracowników zmaga się jednak z problem zwolnienia lekarskiego i uznania depresji za chorobę zawodową - bo takową ona nie jest. 

    REKLAMA

    Jak uzyskać świadczenie wspierające z ZUS: wnioski, terminy, kwoty

    Świadczenie wspierające jest formą pomocy dla osób niepełnosprawnych. W 2024 r. świadczenie dostępne jest dla osób z niepełnosprawnościami z najwyższymi poziomami potrzeby wsparcia, tj. od 87 do 100 punktów. Jak wygląda procedura uzyskania świadczenia wspierającego?

    28 lutego 2024 r. upływa termin przekazania ubezpieczonym informacji ZUS IMIR

    Płatnicy składek są zobowiązani do sporządzenia informacji rocznej (ZUS IMIR) dotyczącej ubezpieczonych, za których w 2023 r. rozliczali składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne. Ww. informację należy przekazać ubezpieczonym do 28 lutego 2024 r.

    REKLAMA