REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Home office albo rezygnacja z pracy - pracownicy stawiają warunek

Home office albo rezygnacja z pracy - pracownicy nie chcą pracować stacjonarnie. Dlaczego?
Home office albo rezygnacja z pracy - pracownicy nie chcą pracować stacjonarnie. Dlaczego?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Home office w pełnym wymiarze albo rezygnacja z pracy - taki warunek stawiają brytyjscy pracownicy. Nie chcą wracać do pracy stacjonarnej, gdy komunikacja wciąż odbywa się za pomocą komunikatorów i wideokonferencji.

Powrót do biur i wirtualna komunikacja

Powrót do biur dla wielu pracowników był ciekawym doświadczeniem. Jednak dość szybko okazało się, że ich praca niewiele różni się od tej, wykonywanej w domu. Nadal głównym narzędziem są komunikatory i wideokonferencje. Skonfrontowani z nową rzeczywistością pracownicy nie widzą sensu w powrocie do biur i stawiający pracodawcom ultimatum: permanentne home office albo rezygnacja.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wielka Brytania jako jeden z pierwszych europejskich krajów zaczęła łagodniej podchodzić do restrykcji pandemicznych, a miało to związek m.in. z powszechnym dostępem do szczepień. Brytyjczycy zatem dość masowo zaczęli wracać do biur. Większość firm zdecydowała się na hybrydowy model pracy, ale w niektórych z nich szefowie zalecili całkowity powrót do pracy stacjonarnej. Opinie Brytyjczyków są różne, część z nich z radością przyjęła powrót do normalności, ale niestety są też tacy, którzy zgłaszają obawy dotyczące swojego zdrowia psychicznego, ale też do warunków pracy.

Rozdzielenie życia prywatnego od zawodowego

W artykule "UK workers on returning to the office: ‘No point if I end up doing video calls’" opublikowanym na łamach brytyjskiego Guardiana, Alfie Packham zauważa, że głównym plusem powrotu do biur jest wyraźniejsze rozgraniczenie spraw prywatnych od służbowych. Według dziennikarki, pracownicy stacjonarni po tym jak wyłączą komputer w miejscu pracy, znacznie rzadziej sprawdzają w domu służbowe maile. Nawet podróż do pracy nie jest tak uciążliwa, bo pozwala nadrobić braki w czytelnictwie czy wysłuchać ulubionych podcastów i to w nieco mniej zatłoczonych środkach publicznej komunikacji. Brytyjczycy przyznają jednak, że z każdym dniem tłok robi się nieco większy i obawiają się tego, że część ludzi podróżuje bez maseczek.

Kontakt ze współpracownikami nadal przez komunikatory

Największym zyskiem, jak podkreśla zdecydowana większość mieszkańców Wysp, jest możliwość spotkania się ze współpracownikami. Często po raz pierwszy w realnym życiu, bo albo sami dołączyli w czasie pandemii do nowej firmy, albo to ktoś dopiero zaczął pracować w ich przedsiębiorstwie. Do tej pory widzieli się, a często tylko słyszeli, korzystając z komunikatorów, w tym z będącymi niejako symbolem czasów pandemii – Zooma i Teamsa. Jednak z opisów przytoczonych przez brytyjskiego Guardiana możemy zaobserwować ciekawe zjawisko. Ludzie co prawda po raz pierwszy od dawna mają okazję porozmawiać w biurach ze swoimi współpracownikami, ale po chwili – już na swoim stanowisko pracy – łączą się przez komunikatory z tymi pracownikami firmy, którzy pracowali z domu lub ze swoimi klientami, którzy przyzwyczajeni do internetowych kontaktów nie mają ochoty na spotkania w siedzibie firmy.

REKLAMA

Zdaniem Michała Marciniaka, wieloletniego organizatora eventów dla pracowników globalnych firm, a także pomysłodawcy i założyciela platformy Veventy.com, podobne sytuacje możemy zaobserwować również w Polsce. – Wielu pracowników dość szybko zdaje sobie sprawę z tego, że ich powrót do biura w zasadzie nic nie zmienił w sposobie wykonywania pracy w porównaniu z miesiącami kiedy tylko i wyłącznie wykonywali obowiązki z domu. Czynnik socjalizujący, po kilku tygodniach, został zastąpiony rutyną, a bilans zysków i strat zaczyna się przechylać na rzecz pracy zdalnej i okazjonalnych wizyt w siedzibie firmy – tłumaczy Marciniak.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zainteresowanie pracą zdalną rośnie

Mimo zapewne wielu plusów wykonywania obowiązków w siedzibie firmy coraz więcej osób szuka jednak pracy zdalnej, ceniąc sobie przede wszystkim elastyczność tej formy zarobkowania. Według sondażu opublikowanego w amerykańskiej stacji CNBC w ciągu dwóch lat (badając od czerwca do czerwca) aż o 460% wzrosło zapotrzebowanie na pracę zdalną. Glassdoor - amerykańska firma analityczna – sprawdziła bowiem jak często wyszukiwane są oferty, w których firmy zapewniają, że będzie można pracować z domu czy też każdego innego miejsca na ziemi. Zainteresowanie tą formą zatrudnienia, w miesiącach wiosennych nieco zmalało, ale analitycy Glassdoor i tak zastanawiają się, czy pracodawcy będą w stanie dostosować się do takiego zapotrzebowania.

Według Daniela Zhao, starszego ekonomisty w Glassdoor – cytowanego przez CNBC – pracownicy nadal będą wybierać opcję zdalną, choćby z powodu obawy o własne zdrowie. – Myślę, że pracownicy będą coraz częściej domagać się zdalnej możliwości pracy lub elastycznych form, ponieważ mają już doświadczenie i wiedzą, że mogą wydajnie pracować z domu – mówił Zhao.

Co ciekawe, w czerwcu 2021 roku w USA opublikowano ponad 10 milionów ofert pracy, co jest rekordem, a ok. czterech milionów mieszkańców USA zrezygnowało z niej, zakładając, że znajdą lepsze zatrudnienie.

Amerykańskie firmy musiały stać się też bardziej kreatywne w próbach przyciągnięcia i zatrzymania pracowników. Często oferują już nie tylko dodatkowe świadczenia emerytalne, wyższe wynagrodzenie, ale też częściej przystają na pracę zdalną lub na możliwość hybrydowego wykonywania obowiązków. Według Michała Marciniaka z Veventy, dodatkowym wyzwaniem dużych firm, jest poszukiwanie nowych cyfrowych rozwiązań, dzięki którym osoby pracujące zdalnie będą miały jeszcze silniejsze poczucie przynależności do swojej organizacji.

Oczekiwania stawiane przez pracowników sprawiają, że firmy muszą jeszcze bardziej rozwijać się technologicznie. Zarządzający firmami już dziś wiedzą bowiem, że Zoom czy Teams nie są w stanie zagwarantować wystarczających funkcjonalności, by wypełnić wszystkie potrzeby rozproszonego zespołu. Powszechnie używane oprogramowanie do wideospotkań nie pozwala na skuteczną integrację zespołu i nie sprawdza się przy wewnętrznych wydarzeniach odbywających się w formule online. Przedsiębiorstwa muszą być na bieżąco z nowymi aplikacjami, które skutecznie wspierają budowanie firmowej społeczności i trwałych więzi z pracownikami. Odpowiednia zdalna komunikacja i integracja zespołu z zdecydowanie zmniejsza rotację, zwiększa satysfakcję pracownika i sprawia, że silniej identyfikuje się z organizacją, w której pracuje – komentuje Michał Marciniak z Veventy.

Źródło: Veventy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Do wypalenia zawodowego dochodzi cyfrowe przesycenie. Jak im przeciwdziałać? [WYWIAD]

We współczesnym świecie do niebezpieczeństwa wypalenia zawodowego dochodzi wypalenie cyfrowe. Czy to odpowiednia nazwa? Jak im skutecznie przeciwdziałać? Na pytania infor.pl odpowiada dr hab. Andrzej Silczuk.

PPK z aktywami blisko 44 mld zł. PFR Portal PPK zapowiada propozycję podniesienia dopłaty rocznej

PPK bije rekordy – aktywa zbliżają się do 44 mld zł, a liczba uczestników rośnie w tempie trzech osób co cztery minuty. Jak zapowiada Marta Damm-Świerkocka z PFR Portal PPK, podczas przeglądu ustawy w 2026 r. pojawi się propozycja zwiększenia dopłaty rocznej, by wzmocnić długoterminowe oszczędzanie.

Zwolnienie z pracy: jakie przyczyny naprawdę akceptują polskie sądy? Oto lista przyczyn i błędy, które kosztują pracodawców fortunę, a pracownikowi dają szansę na wygraną w sądzie

Każdego roku tysiące Polaków odwołuje się do sądów pracy od wypowiedzenia umowy. Statystyki są bezlitosne – pracodawcy przegrywają mnóstwo spraw, bo nie potrafią właściwie uzasadnić zwolnienia. Co musi zawierać wypowiedzenie, żeby sąd uznał je za zasadne? Jakie przyczyny są akceptowane, a jakie błędy prowadzą do przegranej? Przeanalizowaliśmy orzecznictwo i przygotowaliśmy przewodnik.

Grudzień 2025: ważne terminy dla kadr i płac. Są nowości - trzeba pamiętać

Grudzień 2025 r. to szczególny czas, koniec roku i wiele różnych rozliczeń. Działy kadry i płac powinny więc pamiętać o kluczowych terminach na grudzień 2025 r. jak i nowych regulacjach prawnych, które wchodzą w życie właśnie w grudniu 2025 r.

REKLAMA

Czy dla państwa tak ważne są składki i podatki - że ograniczy wolność pracy na wybranej podstawie? Decyzja PIP ustalająca stosunek pracy - co nowego?

Co z konstytucyjną wolnością pracy, co z wolą stron, co ze swobodą umów z KC, co ze swobodą kształtowania stosunków prawnych - w tym stosunku pracy? W ostatnich tygodniach w Polsce toczą się zażarte dyskusje wokół projektowanej nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (PIP). Projekt ten, który miał rozszerzyć kompetencje inspektorów pracy, nie został przyjęty na ostatnim posiedzeniu Stałego Komitetu Rady Ministrów. Co jednak ważniejsze – dyskusja wokół tego konkretnego projektu nie kończy się tutaj. W najbliższych tygodniach rządu ponownie podejmie się prac, bo propozycji było wiele, a organizacje pracodawców czekają na zmiany, które mogłyby złagodzić obawy dotyczące pewności prawa i konsekwencji finansowych dla przedsiębiorców, a z drugiej strony związki zawodowe czekają na szerszą ochronę dla zatrudnionych. A co na to wszystko sami zainteresowani?

Więcej pieniędzy w kieszeni pracownika od stycznia. Podwyżka 9. świadczeń pracowniczych w 2026 r.

Pracownicy będą mieli więcej pieniędzy w kieszeni od stycznia. Wraz ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę rosną inne świadczenia. Oto podwyżka 9. ważnych świadczeń pracowniczych w 2026 r.

Komu rząd da podwyżki w 2026 roku, a kogo pominie? Duża grupa pracowników czuje się oszukana

Rozmowy o podwyżkach zakończyły się fiaskiem. 2 grudnia przy jednym stole zasiedli przedstawiciele rządu, resortów finansowych, strona społeczna i pracodawcy. Mimo pełnego składu nie udało się ustalić absolutnie nic. Nie ma porozumienia w sprawie mechanizmu waloryzacji, nie ma terminu podwyżek, a rząd wciąż nie pokazuje żadnych środków na ich sfinansowanie. Związki mówią o poczuciu zdrady i próbie zamrożenia płac kosztem zwykłych pracowników. Rząd odpowiada, że budżet pęka w szwach. Emocje rosną, konflikt narasta, a cały system wchodzi w najbardziej napięty moment od lat.

Syndrom oszusta w erze AI: 1/3 pracowników czuje, że oszukuje korzystając ze sztucznej inteligencji

Choć sztuczna inteligencja zwiększa efektywność pracy, aż 34 proc. polskich pracowników czuje, że oszukuje wykonując zadania z pomocą narzędzi AI. Co więcej, 28 proc. z nich ukrywa przed przełożonymi fakt używania tej technologii – podaje raport „Jak pracować, by nie żałować? W dobie rewolucji AI” przygotowany przez portale pracy rocketjobs.pl i justjoin.it oraz Totalizator Sportowy. Eksperci podkreślają, że syndrom oszusta u pracowników to jeden z kosztów psychologicznych rewolucji AI.

REKLAMA

Nowość: Rada Rodziny i Demografii już działa. Czy będą nowe świadczenia dla rodzin na skalę 800+? Co nowa Rada da Polakom?

2 grudnia 2025 r. Prezydent RP Karol Nawrocki powołał przy sobie nowy organ doradczy – Radę Rodziny i Demografii. Gremium złożone z ekspertów od polityki społecznej, ekonomii, demografii i socjologii ma wspierać Pałac Prezydencki w tworzeniu długofalowej polityki rodzinnej i odpowiedzi na narastający kryzys demograficzny w Polsce.

Karta podarunkowa – świąteczny standard w firmach. A jak w 2025 r.?

Aż 82% pracowników w Polsce otrzymuje prezent świąteczny od swojego pracodawcy, a 90% uważa, że takie wsparcie powinno być standardem.Pracownicy najczęściej otrzymują świąteczne upominki o wartości 101-300 zł (25%), 301-600 zł (28%) oraz 601-1000 zł (21%).Dla 62% pracowników wsparcie świąteczne jest ważne, ponieważ uznają je za wyraz docenienia i szacunku, a według 60% zatrudnionych jest to pomoc w pokryciu kosztów związanych ze świętami.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA