REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Powrót pracowników do biur - wskazówki dla pracodawców

Powrót pracowników do biur - wskazówki dla pracodawców
Powrót pracowników do biur - wskazówki dla pracodawców
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Powrót pracowników do biur planuje 70% firm. Pracodawcy powinni przygotować się na cofnięcie pracy zdalnej i zapewnienie zasad bezpieczeństwa w biurze. Oto kilka wskazówek.

Pracownicy wracają do biur - wskazówki dla pracodawcy

Ok. 8 milionów* Polaków pracowało zdalnie w czasie pandemii. Natomiast, jak wynika z badania „Powrót firm do biura a pandemia COVID-19” zrealizowanego przez Dailyfruits – ponad 70 proc. firm przewiduje powrót do pracy stacjonarnej, co czwarta planowała jeszcze w czasie wakacji. O co w szczególności powinni zadbać pracodawcy, w kontekście wciąż obowiązujących rozporządzeń oraz mając na uwadze zapowiadaną czwartą falę pandemii?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Współpraca zespołowa, integracja nowych pracowników, pobudzenie kreatywności i większa innowacyjność, ale również konieczność ponoszenia kosztów nieużywanych powierzchni biurowych – to tylko kilka z argumentów stojących za decyzją o powrocie pracowników do biur. Natomiast w ferworze przygotowań – nowych aranżacji biur czy organizacji spotkań integracyjnych – konieczne jest również odpowiednie przygotowanie powrotu pracowników od strony formalnej oraz bezpieczeństwa pracy w kontekście pandemii COVID-19.

Cofnięcie pracy zdalnej

Rozpoczęcie pracy zdalnej powinno poprzedzać polecenie pracodawcy określające podstawowe kwestie, jakie miejsce pracy oraz czas przez jaki będzie wykonywana, a także zakres wykonywanych czynności i ich formę. Co istotne – powinno również zawierać informację dotyczącą możliwości cofnięcia pracy zdalnej. Oczywiście, w związku z trudnym do przewidzenia okresem pandemii, pracodawca ma możliwość wielokrotnego ponawiania polecenia, jak i przerywania wykonywania pracy w formie zdalnej – np. w przypadku konieczności wykonania obowiązków wymagających obecności w stacjonarnym miejscu pracy. Jeśli jednak firma podjęła już decyzję dotyczącą powrotu zespołu do pracy stacjonarnej, powinna zakomunikować pracownikom cofnięcie polecenia pracy zdalnej oraz przekazać kluczowe informacje oraz instrukcje dotyczące powrotu do biura. Optymalnym rozwiązaniem jest poprowadzenie takiej komunikacji za pośrednictwem poczty elektronicznej, ponieważ nie ma konieczności prawnej tworzenia oficjalnych pism w tym zakresie – mówi Magdalena Włastowska, Ekspert ds. bezpieczeństwa pracy W&W Consulting.

Zasady bezpieczeństwa pracy

Firmy, które decydują się na przywrócenie pracy w formule sprzed pandemii, powinny w ramach działań przygotowawczych uwzględnić szereg procedur ukierunkowanych na zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom. Ich implementacja nie wynika tylko z troski o zdrowie zatrudnionych osób i zapewnienie ciągłości pracy, ale jest uregulowana obowiązującymi aktualnie rozporządzeniami. Np. zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2021 r. poz. 1054 – obowiązuje nakaz noszenia maseczek w zakładach pracy, jeśli w pomieszczeniu przebywa więcej niż jedna osoba.

REKLAMA

Natomiast co istotne, pracodawca może dobrowolnie uregulować kwestię obowiązku noszenia maseczek i za jego decyzją może zostać zniesiony ten nakaz w ramach firmy. Bezwzględny pozostaje jednak nakaz noszenia maseczek podczas bezpośredniej obsługi przybyłego klienta czy interesariusza. Zdarza się, że podstawą do podjęcia decyzji o braku obowiązku noszenia maseczek są informacje dotyczące posiadania pełnego szczepienia przeciwko COVID-19 przez pracowników. Obecnie firmy nie mogą wymagać takich informacji – pracownicy mogą podać je dobrowolnie, zapytani przez pracodawcę. Zgodnie z zapowiedziami, wkrótce kwestia dobrowolności informowania pracodawcy o zaszczepieniu może ulec zmianie, poprzez uregulowanie tej kwestii w odpowiednich przepisach prawa – dodaje Ekspert W&W Consulting.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z zapowiadaną czwartą falą pandemii oraz w nawiązaniu do obserwowanych wzrostów zakażeń COVID-19, pracodawcy powinni wdrożyć kluczowe zasady bezpieczeństwa i co ważne – odpowiednio poinstruować pracowników co do konieczności ich przestrzegania. W nawiązaniu do obowiązujących obecnie regulacji kluczowe zasady dotyczą:

  1. Stanowisk pracy – powinny być zorganizowane z zachowaniem odległości co najmniej 1,5 metra. Zachowanie odległości obowiązuje również podczas korzystania z przestrzeni wspólnych, jak np. stołówka.
  2. Dezynfekcji dłoni – pojemniki z płynem do dezynfekcji powinny znajdować się w obszarze wejścia, wyjścia oraz w pomieszczeniach socjalnych. Dodatkowo instrukcje mycia rąk powinny być umieszczone przy umywalkach oraz zlewach, a pracownicy poinstruowani o konieczności mycia dłoni przed rozpoczęciem pracy – tuż po przyjściu.
  3. Wietrzenie pomieszczeń biurowych – tak często, jak to jest możliwe.
  4. Czystość stanowiska pracy – należy zadbać, aby miejsce pracy było czyste i higieniczne, jak również pamiętać o dezynfekcji powierzchni dotykowych, jak słuchawka telefonu, klawiatura i myszka, włączniki świateł oraz biurka.
  5. W firmach, w których jest to możliwe - ograniczania obecności osób niebędących pracownikami. Każdy gość powinien nosić maseczkę ochronną, a wizyta powinna odbywać się z zachowaniem bezpiecznego dystansu pomiędzy pracownikiem i klientem bądź kontrahentem.

Kontakt z chorym na COVID

- Należy również poinformować wszystkich pracowników wracających do pracy stacjonarnej, że w przypadku wystąpienia u nich objawów chorobowych lub kontaktu z osobą, która miała widoczne objawy chorobowe lub była narażona na kontakt z osobą zarażoną, przebywającą w izolacji lub kwarantannie – nie powinni przychodzić do firmy. Powinni natomiast skontaktować się z pracodawcą i poinformować o takiej sytuacji oraz stosować się do wytycznych służb medycznych i sanitarnych – podsumowuje Magdalena Włastowska, Ekspert ds. bezpieczeństwa pracy W&W Consulting.

* Finansowy Barometr ING

Źródło: W&W Consulting

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Droższe zatrudnienie cudzoziemca w 2026 roku. Wyższe opłaty i nowe obowiązki pracodawców

Zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców, które weszły w życie w grudniu, istotnie wpłyną na funkcjonowanie firm w 2026 r. Będą wyższe opłaty administracyjne i nowe obowiązki. Artykuł zawiera wszystko, co powinni wiedzieć pracodawcy zatrudniający pracowników zza granicy.

Premia a może dodatkowy dzień wolny? Świąteczno-noworoczne benefity pracownicze

Koniec roku to czas, w którym w wielu firmach wraca temat świątecznych benefitów. Część pracodawców decyduje się na prezenty, inni na bonusy, a jeszcze inni rezygnują z tego rodzaju gestów. Dane z najnowszej ankiety Gi Group Holding nie pozostawiają wątpliwości: pracownicy bardziej cenią świadczenia finansowe i dodatkowe dni wolne niż tradycyjne upominki.

Staż pracy a urlop: co w 2026 r.? Po pierwsze: dodatkowy urlop dla setek tysięcy zatrudnionych. Po drugie: propozycja urlopu stażowego: 45 dni urlopu po 25. latach pracy; 40 dni po 20.; 35 dni po 15.; 30 dni po 10.?

Zagadnienie porównywania stażu pracy z uprawnieniami urlopowymi na 2026 r., należy podzielić na dwa istotne zagadnienia. Jedno zagadnienie odnosi się do przepisów, które będą obowiązywały od 2026 r. i dla setek tysięcy albo nawet miliona osób będą oznaczały większy wymiar urlopu w 2026 r, a drugie zagadnienie to tylko postulaty wydłużenia urlopów w 2026 r. wszystkim zatrudnionym, na wzór różnych pragmatyk zawodowych. Poniżej analiza obu zagadnień.

ZUS komunikuje: Od 1 stycznia 2026 r. świadczenie wypłacane przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób [co, kiedy i dla kogo?]

Jest oficjalny komunikat ZUS! Od 1 stycznia 2026 r. jedno z kluczowych świadczeń wypłacanych przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób niż dotychczas. Co ważne, świadczenie to jest niezależne od innych świadczeń z ZUS, takich jak renta socjalna czy świadczenie uzupełniające dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Do końca listopada 2025 r. ZUS przyjął 188,5 tys. wniosków o to świadczenie, a łączna kwota wypłaconych środków wyniosła ponad 7,6 mld zł. W 2026 r. wniosków będzie pewnie więcej.

REKLAMA

Od 24 grudnia 2025 r. w ogłoszeniach o pracę mogą być tylko neutralne płciowo stanowiska pracy

Już od 24 grudnia 2025 r. w ogłoszeniach o pracę mogą być tylko neutralne płciowo stanowiska pracy. Wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące jawności wynagrodzeń i niedyskryminacyjnego charakteru całego procesu rekrutacji. Jak pracodawcy muszą przygotować się do zmian?

Rynek pracy w 2026 r. [rekrutacje, rotacja pracowników, wzrost wynagrodzeń, formy wykonywania pracy]

Jak będzie na rynku pracy w nadchodzącym 2026 roku? Czy pracodawcy planują rekrutacje? Co stanie się z rotacją pracowników. Czy nadal będą w szybkim tempie rosły wynagrodzenia? Jakie formy wykonywania pracy będą bardziej popularne?

Przeciętne wynagrodzenie w listopadzie 2025 r. [GUS]

Mamy już dane z GUS dotyczące przeciętnego wynagrodzenia za pracę w sektorze przedsiębiorstw w listopadzie 2025 r. Ile przeciętnie zarabiają Polacy? Średnia płaca przekroczyła już 9 tysięcy.

Świadczenie w przypadku śmierci osoby z niepełnosprawnością

W ostatnim czasie Wojewódzki Sąd Administracyjny zajął się istotnym zagadnieniem - mianowicie tematem śmierci osoby z niepełnosprawnością i możliwością uzyskania świadczenia, kiedy postępowanie jeszcze się toczyło. Poniżej przedstawiamy opis sprawy, bo warto mieć świadomość tych regulacji i tego, jako podchodzą do tego zagadnienia sądy administracyjne.

REKLAMA

Siedmiu sędziów stawia sprawę jasno: jeżeli masz taką pracę, to niepotrzebnie płacisz podatek fiskusowi. Ci pracownicy będą zachwyceni orzeczeniem

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie siedmiu sędziów wydał orzeczenie, które może odmienić los podatkowy dla tysięcy pracowników. Co więcej, podejście skarbówki było w tej sprawie na tyle niechlujne, że NSA dodatkowo wydał postanowienie zawiadamiając Ministra Finansów o "istotnych nieprawidłowościach" w działaniu organów podatkowych. O co dokładnie chodzi i kto skorzysta na wyroku?

Od 1 grudnia 2025 r. zmiany w zatrudnieniu: nowe wykazy, wzory oświadczeń, koszty dla pracodawców [5 kluczowych rozporządzeń w mocy]

Z dniem 1 grudnia 2025r. weszły w życie nowe rozporządzenia dotyczące zatrudnienia różnych kategorii osób. Zmiany dotyczą kosztów, które muszą ponosić pracodawcy, nowych wzorów dokumentów jak i oświadczeń. Zatem: co, kiedy i dla kogo?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA