REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Powrót pracowników do biur - wskazówki dla pracodawców

Powrót pracowników do biur - wskazówki dla pracodawców
Powrót pracowników do biur - wskazówki dla pracodawców
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Powrót pracowników do biur planuje 70% firm. Pracodawcy powinni przygotować się na cofnięcie pracy zdalnej i zapewnienie zasad bezpieczeństwa w biurze. Oto kilka wskazówek.

Pracownicy wracają do biur - wskazówki dla pracodawcy

Ok. 8 milionów* Polaków pracowało zdalnie w czasie pandemii. Natomiast, jak wynika z badania „Powrót firm do biura a pandemia COVID-19” zrealizowanego przez Dailyfruits – ponad 70 proc. firm przewiduje powrót do pracy stacjonarnej, co czwarta planowała jeszcze w czasie wakacji. O co w szczególności powinni zadbać pracodawcy, w kontekście wciąż obowiązujących rozporządzeń oraz mając na uwadze zapowiadaną czwartą falę pandemii?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Współpraca zespołowa, integracja nowych pracowników, pobudzenie kreatywności i większa innowacyjność, ale również konieczność ponoszenia kosztów nieużywanych powierzchni biurowych – to tylko kilka z argumentów stojących za decyzją o powrocie pracowników do biur. Natomiast w ferworze przygotowań – nowych aranżacji biur czy organizacji spotkań integracyjnych – konieczne jest również odpowiednie przygotowanie powrotu pracowników od strony formalnej oraz bezpieczeństwa pracy w kontekście pandemii COVID-19.

Cofnięcie pracy zdalnej

Rozpoczęcie pracy zdalnej powinno poprzedzać polecenie pracodawcy określające podstawowe kwestie, jakie miejsce pracy oraz czas przez jaki będzie wykonywana, a także zakres wykonywanych czynności i ich formę. Co istotne – powinno również zawierać informację dotyczącą możliwości cofnięcia pracy zdalnej. Oczywiście, w związku z trudnym do przewidzenia okresem pandemii, pracodawca ma możliwość wielokrotnego ponawiania polecenia, jak i przerywania wykonywania pracy w formie zdalnej – np. w przypadku konieczności wykonania obowiązków wymagających obecności w stacjonarnym miejscu pracy. Jeśli jednak firma podjęła już decyzję dotyczącą powrotu zespołu do pracy stacjonarnej, powinna zakomunikować pracownikom cofnięcie polecenia pracy zdalnej oraz przekazać kluczowe informacje oraz instrukcje dotyczące powrotu do biura. Optymalnym rozwiązaniem jest poprowadzenie takiej komunikacji za pośrednictwem poczty elektronicznej, ponieważ nie ma konieczności prawnej tworzenia oficjalnych pism w tym zakresie – mówi Magdalena Włastowska, Ekspert ds. bezpieczeństwa pracy W&W Consulting.

Zasady bezpieczeństwa pracy

Firmy, które decydują się na przywrócenie pracy w formule sprzed pandemii, powinny w ramach działań przygotowawczych uwzględnić szereg procedur ukierunkowanych na zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom. Ich implementacja nie wynika tylko z troski o zdrowie zatrudnionych osób i zapewnienie ciągłości pracy, ale jest uregulowana obowiązującymi aktualnie rozporządzeniami. Np. zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2021 r. poz. 1054 – obowiązuje nakaz noszenia maseczek w zakładach pracy, jeśli w pomieszczeniu przebywa więcej niż jedna osoba.

REKLAMA

Natomiast co istotne, pracodawca może dobrowolnie uregulować kwestię obowiązku noszenia maseczek i za jego decyzją może zostać zniesiony ten nakaz w ramach firmy. Bezwzględny pozostaje jednak nakaz noszenia maseczek podczas bezpośredniej obsługi przybyłego klienta czy interesariusza. Zdarza się, że podstawą do podjęcia decyzji o braku obowiązku noszenia maseczek są informacje dotyczące posiadania pełnego szczepienia przeciwko COVID-19 przez pracowników. Obecnie firmy nie mogą wymagać takich informacji – pracownicy mogą podać je dobrowolnie, zapytani przez pracodawcę. Zgodnie z zapowiedziami, wkrótce kwestia dobrowolności informowania pracodawcy o zaszczepieniu może ulec zmianie, poprzez uregulowanie tej kwestii w odpowiednich przepisach prawa – dodaje Ekspert W&W Consulting.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z zapowiadaną czwartą falą pandemii oraz w nawiązaniu do obserwowanych wzrostów zakażeń COVID-19, pracodawcy powinni wdrożyć kluczowe zasady bezpieczeństwa i co ważne – odpowiednio poinstruować pracowników co do konieczności ich przestrzegania. W nawiązaniu do obowiązujących obecnie regulacji kluczowe zasady dotyczą:

  1. Stanowisk pracy – powinny być zorganizowane z zachowaniem odległości co najmniej 1,5 metra. Zachowanie odległości obowiązuje również podczas korzystania z przestrzeni wspólnych, jak np. stołówka.
  2. Dezynfekcji dłoni – pojemniki z płynem do dezynfekcji powinny znajdować się w obszarze wejścia, wyjścia oraz w pomieszczeniach socjalnych. Dodatkowo instrukcje mycia rąk powinny być umieszczone przy umywalkach oraz zlewach, a pracownicy poinstruowani o konieczności mycia dłoni przed rozpoczęciem pracy – tuż po przyjściu.
  3. Wietrzenie pomieszczeń biurowych – tak często, jak to jest możliwe.
  4. Czystość stanowiska pracy – należy zadbać, aby miejsce pracy było czyste i higieniczne, jak również pamiętać o dezynfekcji powierzchni dotykowych, jak słuchawka telefonu, klawiatura i myszka, włączniki świateł oraz biurka.
  5. W firmach, w których jest to możliwe - ograniczania obecności osób niebędących pracownikami. Każdy gość powinien nosić maseczkę ochronną, a wizyta powinna odbywać się z zachowaniem bezpiecznego dystansu pomiędzy pracownikiem i klientem bądź kontrahentem.

Kontakt z chorym na COVID

- Należy również poinformować wszystkich pracowników wracających do pracy stacjonarnej, że w przypadku wystąpienia u nich objawów chorobowych lub kontaktu z osobą, która miała widoczne objawy chorobowe lub była narażona na kontakt z osobą zarażoną, przebywającą w izolacji lub kwarantannie – nie powinni przychodzić do firmy. Powinni natomiast skontaktować się z pracodawcą i poinformować o takiej sytuacji oraz stosować się do wytycznych służb medycznych i sanitarnych – podsumowuje Magdalena Włastowska, Ekspert ds. bezpieczeństwa pracy W&W Consulting.

* Finansowy Barometr ING

Źródło: W&W Consulting

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Ewidencja czasu pracy online – jak raporty pomagają rozliczać nadgodziny i grafik

Menedżer, który próbuje ogarnąć zespół na podstawie arkuszy z grafikiem, papierowej listy obecności i maili o nadgodzinach, zwykle widzi tylko fragment prawdziwej sytuacji. Trudno wtedy odpowiedzieć na proste pytania: czy grafik pracy jest ułożony zgodnie z przepisami, kto faktycznie jest dziś dostępny, jak rozliczyć nadgodziny i czy ewidencja czasu pracy obroni się przy kontroli PIP. Nowe raporty czasu pracy w systemie RCPonline zbierają te informacje w jednym miejscu – w kolejnych częściach pokażemy pięć typowych problemów menedżera i konkretne widoki raportowe, które pomagają je rozwiązać bez żonglowania plikami.

Testy psychologiczne w rekrutacji pracowników. Co mierzą i jak pomagają tworzyć duże zespoły w krótkim czasie

W branży BPO (Business Process Outsourcing) rekrutacja często przyjmuje formę operacji masowej. Tworzenie zespołów liczących 8–10 osób w jednym procesie, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów kompetencyjnych i kulturowych, to jedno z najtrudniejszych zadań HR w tej branży. W tym kontekście rośnie znaczenie testów psychologicznych i narzędzi diagnostycznych, które wspierają proces selekcji nie tylko pod kątem wiedzy czy doświadczenia, ale również – a może przede wszystkim – dopasowania do specyfiki pracy zespołowej i środowiska usługowego.

Związki zawodowe z ogromnym wpływem na pracę nauczycieli od 13 grudnia 2025 (wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS). Już za 3 dni zmiany w szkołach?

Czy nauczyciele, dyrektorzy i ZZ są świadome, że Związki Zawodowe Nauczycieli już od 13 grudnia 2025 r. zyskają szerszy zakres uprawnień i wpływ na polepszenie sytuacji nauczycieli. W jakim zakresie? No w zasadzie w każdym bo przepisy tworzą otwarty katalog. Najważniejsze jednak wydają się: wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS.

Na co dzień i od święta - czyli o sztuce budowania stabilności w organizacjach

Rosnące koszty i ciągła zmienność sprawiają, że stabilność stała się dla pracowników najgłębszą potrzebą – finansową i emocjonalną. Potwierdzają to dane z „Pluxee Benefit Guidebook 2026”: 96 proc. pracowników oczekuje pewności zatrudnienia, a 94 proc. regularnego doceniania. Wynagrodzenie pozostaje głównym motywatorem, ale to niejedyny wymiar bezpieczeństwa. Dlatego tak ważna jest przestrzeń na drobne, odczuwalne elementy codzienności, które w sposób osobisty i wymierny finansowo mówią pracownikowi, że jest ważną częścią organizacji.

REKLAMA

PIP chciała 26 dni urlopu dla wszystkich pracowników. Sejm zakończył prace nad petycją bez zmian w ustawie

Związek Zawodowy Pracowników Państwowej Inspekcji Pracy złożył petycję, w której domagał się dodatkowych dni urlopu dla pracowników PIP – niezależnie od stażu pracy. Komisja ds. Petycji zdecydowała jednak o zakończeniu sprawy bez podejmowania inicjatywy ustawodawczej. Dlaczego?

Polacy nie chcą pracować 24/7, chociaż.. wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji

Zacieranie się granic między pracą a życiem prywatnym istotnie wpływa na życie zawodowe Polaków. Wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji. Jak pokazuje ankieta przeprowadzona przez Gi Group Holding, 24% respondentów odczuwa poczucie winy, gdy nie odbiera służbowych telefonów lub wiadomości po godzinach pracy, co świadczy o presji emocjonalnej towarzyszącej permanentnej dostępności.

Uwaga: 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym 7 dla prawa pracy zmienionych z mocą od 13 grudnia 2025 r.

Ważna ustawa została podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 27 listopada 2025 r. Mało kto ma tego świadomość! To co poniżej trzeba wiedzieć, tym bardziej, że zmienia się 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym prawa pracy.

Stało się, Prezydent podpisał i od grudnia 2025 r. ustawa w mocy. Uprawnienia jakich nigdy nie było dla osób wykonujących pracę zarobkową (samozatrudnionych, zleceniobiorców i innych cywilnoprawnych form zatrudnienia)

Jesteśmy podekscytowani zmianami, które planowe są na 2026 r. w zakresie ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów pracy decyzją, co ma zmienić tzw. "śmieciowe zatrudnienie" a przecież już od 13 grudnia 2025 r. precedensowa ustawa w mocy i uprawnienia - jakich nigdy nie było dla osób wykonujących pracę zarobkową (na zleceniu i innych cywilnoprawnych formach). Zatem i dla pracownika i dla osoby świadczącej pracę za wynagrodzeniem na innej podstawie niż stosunek pracy będzie dużo szerszy katalog praw. Poniżej wyjaśniamy o co chodzi.

REKLAMA

Wyższe o 1200 zł emerytury i wyrównanie w kwocie 64 tys. zł. Korzystny wyrok TK z 4 czerwca 2025 r. w sprawie wcześniejszych emerytów nadal nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw [Aktualne informacje]

Aż 200 tys. emerytów może mieć wyższe o 1200 zł emerytury i wyrównanie w kwocie 64 tys. zł. Jednak korzystny wyrok TK z 4 czerwca 2025 r. w sprawie wcześniejszych emerytów nadal nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw. Podajemy aktualne informacje w sprawie.

5 zmian w 2026 roku, które odczujesz w portfelu. Nr 3 dotyczy milionów Polaków: a wszystko w związku z uchwaleniem budżetu na 2026 r.

5 zmian w 2026 roku, które odczujesz w portfelu. Nr 3 dotyczy milionów Polaków: a wszystko w związku z uchwaleniem budżetu na 2026 r. W obliczu globalnej niepewności Polska inwestuje w swoją stabilność i przyszłość – zarówno militarną ale i społeczną. Wzrost dochodów podatkowych, wprowadzenie nowych instrumentów finansowych oraz silne wsparcie sektorów kluczowych dla życia obywateli mają na celu wzmocnienie państwa i podtrzymanie jego rozwoju w nadchodzących latach.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA