REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Powrót pracowników do biur - wskazówki dla pracodawców

Powrót pracowników do biur - wskazówki dla pracodawców
Powrót pracowników do biur - wskazówki dla pracodawców
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Powrót pracowników do biur planuje 70% firm. Pracodawcy powinni przygotować się na cofnięcie pracy zdalnej i zapewnienie zasad bezpieczeństwa w biurze. Oto kilka wskazówek.

Pracownicy wracają do biur - wskazówki dla pracodawcy

Ok. 8 milionów* Polaków pracowało zdalnie w czasie pandemii. Natomiast, jak wynika z badania „Powrót firm do biura a pandemia COVID-19” zrealizowanego przez Dailyfruits – ponad 70 proc. firm przewiduje powrót do pracy stacjonarnej, co czwarta planowała jeszcze w czasie wakacji. O co w szczególności powinni zadbać pracodawcy, w kontekście wciąż obowiązujących rozporządzeń oraz mając na uwadze zapowiadaną czwartą falę pandemii?

REKLAMA

REKLAMA

Współpraca zespołowa, integracja nowych pracowników, pobudzenie kreatywności i większa innowacyjność, ale również konieczność ponoszenia kosztów nieużywanych powierzchni biurowych – to tylko kilka z argumentów stojących za decyzją o powrocie pracowników do biur. Natomiast w ferworze przygotowań – nowych aranżacji biur czy organizacji spotkań integracyjnych – konieczne jest również odpowiednie przygotowanie powrotu pracowników od strony formalnej oraz bezpieczeństwa pracy w kontekście pandemii COVID-19.

Cofnięcie pracy zdalnej

Rozpoczęcie pracy zdalnej powinno poprzedzać polecenie pracodawcy określające podstawowe kwestie, jakie miejsce pracy oraz czas przez jaki będzie wykonywana, a także zakres wykonywanych czynności i ich formę. Co istotne – powinno również zawierać informację dotyczącą możliwości cofnięcia pracy zdalnej. Oczywiście, w związku z trudnym do przewidzenia okresem pandemii, pracodawca ma możliwość wielokrotnego ponawiania polecenia, jak i przerywania wykonywania pracy w formie zdalnej – np. w przypadku konieczności wykonania obowiązków wymagających obecności w stacjonarnym miejscu pracy. Jeśli jednak firma podjęła już decyzję dotyczącą powrotu zespołu do pracy stacjonarnej, powinna zakomunikować pracownikom cofnięcie polecenia pracy zdalnej oraz przekazać kluczowe informacje oraz instrukcje dotyczące powrotu do biura. Optymalnym rozwiązaniem jest poprowadzenie takiej komunikacji za pośrednictwem poczty elektronicznej, ponieważ nie ma konieczności prawnej tworzenia oficjalnych pism w tym zakresie – mówi Magdalena Włastowska, Ekspert ds. bezpieczeństwa pracy W&W Consulting.

Zasady bezpieczeństwa pracy

Firmy, które decydują się na przywrócenie pracy w formule sprzed pandemii, powinny w ramach działań przygotowawczych uwzględnić szereg procedur ukierunkowanych na zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom. Ich implementacja nie wynika tylko z troski o zdrowie zatrudnionych osób i zapewnienie ciągłości pracy, ale jest uregulowana obowiązującymi aktualnie rozporządzeniami. Np. zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2021 r. poz. 1054 – obowiązuje nakaz noszenia maseczek w zakładach pracy, jeśli w pomieszczeniu przebywa więcej niż jedna osoba.

REKLAMA

Natomiast co istotne, pracodawca może dobrowolnie uregulować kwestię obowiązku noszenia maseczek i za jego decyzją może zostać zniesiony ten nakaz w ramach firmy. Bezwzględny pozostaje jednak nakaz noszenia maseczek podczas bezpośredniej obsługi przybyłego klienta czy interesariusza. Zdarza się, że podstawą do podjęcia decyzji o braku obowiązku noszenia maseczek są informacje dotyczące posiadania pełnego szczepienia przeciwko COVID-19 przez pracowników. Obecnie firmy nie mogą wymagać takich informacji – pracownicy mogą podać je dobrowolnie, zapytani przez pracodawcę. Zgodnie z zapowiedziami, wkrótce kwestia dobrowolności informowania pracodawcy o zaszczepieniu może ulec zmianie, poprzez uregulowanie tej kwestii w odpowiednich przepisach prawa – dodaje Ekspert W&W Consulting.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z zapowiadaną czwartą falą pandemii oraz w nawiązaniu do obserwowanych wzrostów zakażeń COVID-19, pracodawcy powinni wdrożyć kluczowe zasady bezpieczeństwa i co ważne – odpowiednio poinstruować pracowników co do konieczności ich przestrzegania. W nawiązaniu do obowiązujących obecnie regulacji kluczowe zasady dotyczą:

  1. Stanowisk pracy – powinny być zorganizowane z zachowaniem odległości co najmniej 1,5 metra. Zachowanie odległości obowiązuje również podczas korzystania z przestrzeni wspólnych, jak np. stołówka.
  2. Dezynfekcji dłoni – pojemniki z płynem do dezynfekcji powinny znajdować się w obszarze wejścia, wyjścia oraz w pomieszczeniach socjalnych. Dodatkowo instrukcje mycia rąk powinny być umieszczone przy umywalkach oraz zlewach, a pracownicy poinstruowani o konieczności mycia dłoni przed rozpoczęciem pracy – tuż po przyjściu.
  3. Wietrzenie pomieszczeń biurowych – tak często, jak to jest możliwe.
  4. Czystość stanowiska pracy – należy zadbać, aby miejsce pracy było czyste i higieniczne, jak również pamiętać o dezynfekcji powierzchni dotykowych, jak słuchawka telefonu, klawiatura i myszka, włączniki świateł oraz biurka.
  5. W firmach, w których jest to możliwe - ograniczania obecności osób niebędących pracownikami. Każdy gość powinien nosić maseczkę ochronną, a wizyta powinna odbywać się z zachowaniem bezpiecznego dystansu pomiędzy pracownikiem i klientem bądź kontrahentem.

Kontakt z chorym na COVID

- Należy również poinformować wszystkich pracowników wracających do pracy stacjonarnej, że w przypadku wystąpienia u nich objawów chorobowych lub kontaktu z osobą, która miała widoczne objawy chorobowe lub była narażona na kontakt z osobą zarażoną, przebywającą w izolacji lub kwarantannie – nie powinni przychodzić do firmy. Powinni natomiast skontaktować się z pracodawcą i poinformować o takiej sytuacji oraz stosować się do wytycznych służb medycznych i sanitarnych – podsumowuje Magdalena Włastowska, Ekspert ds. bezpieczeństwa pracy W&W Consulting.

* Finansowy Barometr ING

Źródło: W&W Consulting

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Nawet 50 tys. zł kary za nielegalne zatrudnienie i do 6000 zł mandatu za pracownika za pozorny outsourcing. O tym nie wiedzą pracodawcy

Przeciwdziałanie patologiom rynku pracy, walka z wyzyskiem i realne zabezpieczenie praw cudzoziemców to główne cele nowych przepisów, które już obowiązują. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac.

6140,20 zł: nowa kwota graniczna przychodu emeryta i rencisty od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. i kwota graniczna przychodu w całym 2025 r. [ZUS]

6140,20 zł - tyle emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury bez żadnych konsekwencji dla swojego głównego świadczenia. Nowe kwoty dorabiania obowiązują od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. Ile wynoszą kwoty graniczne przychodu w całym 2025 r.?

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

REKLAMA

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Reforma PIP może zdestabilizować polski sektor IT. SoDA apeluje o pilne korekty projektu

Polska branża technologiczna alarmuje: projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy, zakładający administracyjną i natychmiast wykonalną możliwość ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów PIP, może doprowadzić do poważnych zakłóceń w funkcjonowaniu firm technologicznych i osłabić konkurencyjność całej polskiej gospodarki cyfrowej. SoDA - Organizacja Pracodawców Usług IT, zrzeszająca blisko 120 firm i ponad 30 tysięcy specjalistów – przedstawia stanowisko, które szczegółowo analizuje skutki zmian i wskazuje, że projekt w obecnym kształcie stoi w sprzeczności z realiami rynkowymi oraz wieloletnią polityką państwa.

Pracownicy 50 plus zachwyceni uchwałą Sądu Najwyższego: takie prawo to ogromny przywilej. Wreszcie jest jednolite stanowisko co do ochrony przedemerytalnej

W dniu 30 września 2025 r. Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę, która porządkuje sporne dotąd zasady ochrony przedemerytalnej. Powinni się nią zainteresować zwłaszcza pracownicy po 50. roku życia, bo może bezpośrednio przesądzać o tym, czy pracodawca będzie mógł wypowiedzieć im umowę o pracę, czy też będzie miał zakaz wypowiadania. Orzeczenie zapadło ​w zakresie analizy zagadnienia prawnego i pytania zadanego przez Sąd Okręgowy: czy zakaz wypowiedzenia z art. 39 Kodeksu Pracy dotyczy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony także wówczas, gdy umowę zawarto na okres, który upływa przed osiągnięciem przez pracownika wieku emerytalnego?

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście?

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście? Chodzi o udogodnienie, które dostępne jest w ZUS już od 2022 r.. Co istotne jest przeznaczone dla osób ubezpieczonych, świadczeniobiorców i osób mogących skorzystać z programów świadczeń dla rodziny.

REKLAMA

Kiedy pracodawca musi zgodzić się na przesunięcie terminu urlopu, a kiedy nie? Jest kilka reguł, które trzeba zastosować

Czy termin raz zaplanowanego urlopu wypoczynkowego można zmienić? To zależy od kilku okoliczności. W jednych zakładach pracy nie ma z tym problemów, a w innych niezbędne jest spełnienie warunków wynikających z przepisów.

0,04 proc. wartości aktywów netto za udział w Portalu PPK. Czy będzie niższa stawka opłaty? Jest projekt rozporządzenia

Jest pomysł Ministerstwa Finansów, aby obniżyć stawkę opłaty za udział w Portalu PPK. Zamiast obecnych 0,05 proc. wartości aktywów netto zgromadzonych w programie byłoby 0,04 proc. Jest projekt rozporządzenia.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA