REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca zdalna a work-life balance

Praca zdalna a work-life balance - wyniki badania pracowników
Praca zdalna a work-life balance - wyniki badania pracowników
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Praca zdalna a work-life balance - za dużo work i za mało life? Z badania "Candidate Pulse" wynika, ze praca zdalna zachwiała balansem między życiem prywatnym i zawodowym. Pracownicy odczuwają również więcej presji ze strony pracodawców.

Praca zdalna - presja i zachwiany work-life balance

Okres izolacji społecznej i nowe wyzwania wynikające z przejścia na pracę zdalną dały się Polakom we znaki. W najnowszym badaniu Candidate Pulse, przeprowadzonym w III kwartale 2021 r., Michael Page zapytał polskich pracowników o zdrowie psychiczne i well-being w pracy. Okazuje się, że ponad 60 proc. respondentów odczuwa negatywne skutki pandemii. Nawet połowa badanych czuje więcej presji ze strony pracodawcy, a 42 proc. przyznaje, że równowaga między pracą, a życiem prywatnym (work-life balance) została zachwiana.

REKLAMA

REKLAMA

Stres i frustracja

Michael Page zapytał kandydatów o wyzwania, z jakimi zmagają się od początku pandemii oraz uczucia, które towarzyszą im w okresie izolacji i w wyniku przejścia na pracę zdalną. Respondenci najczęściej wskazywali, że skutkiem pandemii jest wyższy poziom stresu lub niepokoju (22 proc.), utrata bądź przyrost wagi (20 proc.), a także pogorszenie jakości snu (19 proc.). Niemal co czwarty ankietowany stwierdził, że w wyniku pandemii odczuwa większy poziom frustracji i złości (18 proc.) oraz niższy poziom motywacji i energii (17 proc.).

Dużo wymagań, mało doceniania

Jeśli chodzi o wpływ pracy zdalnej na well-being pracowników, 24 proc. badanych stwierdziło, że towarzyszy im poczucie izolacji. Jednak okazuje się, że samotność nie jest największą bolączką pracowników. 50 proc. badanych przyznało, że czuje większą presję ze strony pracodawcy, a 49 proc. uważa, że ich praca nie jest wystarczająco doceniana. Zaburzenia w harmonii work-life balance dostrzega ponad 40 proc. respondentów.

- Nasze badanie pokazało, że okres pandemii boleśnie odbija się na naszym zdrowiu psychicznym, co wpływa również na naszą efektywność i motywację do pracy. Dlatego pracodawcy powinni teraz szczególnie zadbać o well-being swoich pracowników. Niestety 40 proc. uczestników naszego badania uważa, że ich przełożeni i menadżerowie bagatelizują kwestię zdrowia psychicznego, a tylko 22 proc. badanych potwierdziło, że w ich firmach podjęto działania nastawione na poprawę samopoczucia zatrudnionych. To bardzo niepokojące dane, które pokazują, że zdrowie psychiczne jest dla wielu z nas nadal tematem tabu. Tymczasem, jakość pracy i motywacja do osiągania sukcesu jest wysoce zależna od naszej kondycji psychicznej i samopoczucia. Zadbanie o dobrostan psychiczny pracowników jest podstawą do tego, aby móc w pełni korzystać z potencjału pracowników – mówi Jacek Łuć, dyrektor w Michael Page.

REKLAMA

Well-being pracowników - co może zrobić pracodawca?

Michael Page poprosił kandydatów o wskazanie konkretnych rozwiązań, które w ich opinii mogłyby pomóc wpłynąć na ich samopoczucie. Ponad połowa respondentów uważa, że firmy powinny być bardziej otwarte na elastyczne modele pracy, które pozwolą im wybrać najefektywniejszy system wykonywania zadań. 38 proc. ankietowanych stwierdziło, że oczekuje więcej uznania i pochwał od przełożonego. 37 proc. badanych przyznaje, że kluczową kwestią jest poprawa komunikacji między menadżerami a pracownikami i lepsze zarządzanie zadaniami i czasem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Okres pandemii i przejście na pracę zdalną sprawiło, że wiele firm zapomniało o „miękkich” aspektach zarządzania firmą. Niemal co trzeci kandydat (33 proc.) chciałby, aby jego firma wprowadziła więcej inicjatyw nastawionych na poprawę samopoczucia i integrację zespołów. Kluczową rolę odgrywa również empatia i zrozumienie, których wg naszych ankietowanych brakowało w minionym czasie. Część firm dostrzegło, jak zaburzona równowaga między pracą, a życiem osobistym negatywnie wpływa na produktywność pracowników i zaczęło wdrażać odpowiednie rozwiązania, które pomogą wrócić do dobrych nawyków, jak np. zakaz wysyłania e-maili i organizowania telekonferencji w nieformalnych godzinach pracy. Co ważne, aż 84 proc. ankietowanych przyznało, że wdrożone przez firmy inicjatywy związane z well-being pracowników mogą wpłynąć na ich wybór miejsca pracy. W celu przyciągnięcia jak najszerszej puli talentów pracodawcy powinni zacząć od zbudowania kultury organizacyjnej, która nadaje priorytet zdrowiu psychicznemu i wsparciu zespołu – mówi Jacek Łuć.

Źródło: Michael Page

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Droższe zatrudnienie cudzoziemca w 2026 roku. Wyższe opłaty i nowe obowiązki pracodawców

Zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców, które weszły w życie w grudniu, istotnie wpłyną na funkcjonowanie firm w 2026 r. Będą wyższe opłaty administracyjne i nowe obowiązki. Artykuł zawiera wszystko, co powinni wiedzieć pracodawcy zatrudniający pracowników zza granicy.

Premia a może dodatkowy dzień wolny? Świąteczno-noworoczne benefity pracownicze

Koniec roku to czas, w którym w wielu firmach wraca temat świątecznych benefitów. Część pracodawców decyduje się na prezenty, inni na bonusy, a jeszcze inni rezygnują z tego rodzaju gestów. Dane z najnowszej ankiety Gi Group Holding nie pozostawiają wątpliwości: pracownicy bardziej cenią świadczenia finansowe i dodatkowe dni wolne niż tradycyjne upominki.

Staż pracy a urlop: co w 2026 r.? Po pierwsze: dodatkowy urlop dla setek tysięcy zatrudnionych. Po drugie: propozycja urlopu stażowego: 45 dni urlopu po 25. latach pracy; 40 dni po 20.; 35 dni po 15.; 30 dni po 10.?

Zagadnienie porównywania stażu pracy z uprawnieniami urlopowymi na 2026 r., należy podzielić na dwa istotne zagadnienia. Jedno zagadnienie odnosi się do przepisów, które będą obowiązywały od 2026 r. i dla setek tysięcy albo nawet miliona osób będą oznaczały większy wymiar urlopu w 2026 r, a drugie zagadnienie to tylko postulaty wydłużenia urlopów w 2026 r. wszystkim zatrudnionym, na wzór różnych pragmatyk zawodowych. Poniżej analiza obu zagadnień.

ZUS komunikuje: Od 1 stycznia 2026 r. świadczenie wypłacane przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób [co, kiedy i dla kogo?]

Od 1 stycznia 2026 r. jedno z kluczowych świadczeń wypłacanych przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób niż dotychczas. Co ważne, świadczenie to jest niezależne od innych świadczeń z ZUS, takich jak renta socjalna czy świadczenie uzupełniające dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Do końca listopada 2025 r. ZUS przyjął 188,5 tys. wniosków o to świadczenie, a łączna kwota wypłaconych środków wyniosła ponad 7,6 mld zł. W 2026 r. wniosków będzie pewnie więcej.

REKLAMA

Od 24 grudnia 2025 r. w ogłoszeniach o pracę mogą być tylko neutralne płciowo stanowiska pracy

Już od 24 grudnia 2025 r. w ogłoszeniach o pracę mogą być tylko neutralne płciowo stanowiska pracy. Wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące jawności wynagrodzeń i niedyskryminacyjnego charakteru całego procesu rekrutacji. Jak pracodawcy muszą przygotować się do zmian?

Rynek pracy w 2026 r. [rekrutacje, rotacja pracowników, wzrost wynagrodzeń, formy wykonywania pracy]

Jak będzie na rynku pracy w nadchodzącym 2026 roku? Czy pracodawcy planują rekrutacje? Co stanie się z rotacją pracowników. Czy nadal będą w szybkim tempie rosły wynagrodzenia? Jakie formy wykonywania pracy będą bardziej popularne?

Przeciętne wynagrodzenie w listopadzie 2025 r. [GUS]

Mamy już dane z GUS dotyczące przeciętnego wynagrodzenia za pracę w sektorze przedsiębiorstw w listopadzie 2025 r. Ile przeciętnie zarabiają Polacy? Średnia płaca przekroczyła już 9 tysięcy.

Świadczenie w przypadku śmierci osoby z niepełnosprawnością

W ostatnim czasie Wojewódzki Sąd Administracyjny zajął się istotnym zagadnieniem - mianowicie tematem śmierci osoby z niepełnosprawnością i możliwością uzyskania świadczenia, kiedy postępowanie jeszcze się toczyło. Poniżej przedstawiamy opis sprawy, bo warto mieć świadomość tych regulacji i tego, jako podchodzą do tego zagadnienia sądy administracyjne.

REKLAMA

Siedmiu sędziów stawia sprawę jasno: jeżeli masz taką pracę, to niepotrzebnie płacisz podatek fiskusowi. Ci pracownicy będą zachwyceni orzeczeniem

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie siedmiu sędziów wydał orzeczenie, które może odmienić los podatkowy dla tysięcy pracowników. Co więcej, podejście skarbówki było w tej sprawie na tyle niechlujne, że NSA dodatkowo wydał postanowienie zawiadamiając Ministra Finansów o "istotnych nieprawidłowościach" w działaniu organów podatkowych. O co dokładnie chodzi i kto skorzysta na wyroku?

Od 1 grudnia 2025 r. zmiany w zatrudnieniu: nowe wykazy, wzory oświadczeń, koszty dla pracodawców [5 kluczowych rozporządzeń w mocy]

Z dniem 1 grudnia 2025r. weszły w życie nowe rozporządzenia dotyczące zatrudnienia różnych kategorii osób. Zmiany dotyczą kosztów, które muszą ponosić pracodawcy, nowych wzorów dokumentów jak i oświadczeń. Zatem: co, kiedy i dla kogo?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA