reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Komunikacja > Służbowa poczta elektroniczna - jak zapewnić bezpieczeństwo?

Służbowa poczta elektroniczna - jak zapewnić bezpieczeństwo?

Służbowa poczta elektroniczna to najczęstszy sposób komunikacji biznesowej. Jest ona narażona na ataki hakerów. Jak zapewnić bezpieczeństwo skrzynki pocztowej? Jak bronić się przed cyberprzestępcami? Oto wskazówki.

Poczta elektroniczna najczęstszym sposobem komunikacji biznesowej

Obecnie podstawową i najczęściej wykorzystywaną formą utrzymywania kontaktów biznesowych jest poczta elektroniczna. Należy jednak pamiętać, że nie jest to narzędzie odporne na ataki i zagrożenia ze strony cyberprzestępców. Służbowa poczta elektroniczna niesie za sobą również ryzyko związane z naruszeniem ochrony danych. Korzystając z niej, warto pamiętać o bezpiecznym przetwarzaniu informacji. W jaki sposób? Jakich zachowań się wystrzegać?

92% Polaków uważa, że poczta elektroniczna to wciąż najchętniej wykorzystywany kanał dotarcia do odbiorcy w sieci – wynika z raportu z XVI Badania Poczty Elektronicznej. Co ciekawe, maile służbowe najchętniej odbieramy przez stronę www (51%) i przez program do odbioru poczty (34%). Najchętniej korzystamy z serwisu Gmail (42% pytanych użytkowników). Outlook znajduje się natomiast na szczycie najpopularniejszych programów pocztowych (7%).

Polecamy: Seria poradników z prawa pracy

Jakie zagrożenia?

Na swoje służbowe skrzynki dostajemy nawet kilkadziesiąt wiadomości dziennie. Często nawet nie zastanawiamy się, kto może być ich nadawcą. Ciekawi nas zawartość ­– może ktoś chce z nami współpracować albo zainteresował się ofertą. O bezpieczeństwo służbowej poczty powinniśmy dbać tak samo jak prywatnej. Na firmowej poczcie elektronicznej często przetwarzamy dużą ilość danych osobowych np. naszych partnerów biznesowych. Pamiętajmy o tym, że mają one dużą wartość dla cyberprzestępców – wskazuje Arkadiusz Sadkowski, specjalista ds. bezpieczeństwa IT, ODO 24.

Jak dbać o bezpieczeństwo poczty służbowej?

W jaki sposób zadbać o bezpieczeństwo służbowej poczty elektronicznej? Wskazuje Arkadiusz Sadkowski, specjalista ds. bezpieczeństwa IT, ODO 24:

  • nie należy korzystać z linków oraz załączników w wiadomościach, których nie spodziewaliśmy się dostać. W przypadku otrzymania podejrzanego e-maila, poprośmy zespół IT o jej sprawdzenie;
  • należy sprawdzać rzeczywisty adres e-mail nadawcy wiadomości – czy domena w adresie pochodzi faktycznie z organizacji wysyłającego. Nie należy kierować się tylko nazwą użytkownika;
  • przesyłane załączniki powinny być szyfrowane, a ustawiane hasła wysyłane innym kanałem komunikacji;
  • nie należy zamieszczać niezanonimizowanych danych osobowych ani innych wrażliwych informacji w treści wiadomości;
  • logując się do poczty ustawiajmy długie i złożone hasła. Nie musimy ich pamiętać, jeżeli korzystamy z managerów haseł. Ponadto, stosujmy dwuetapową weryfikację.

Co więcej, należy przestrzegać czasu retencji danych na poczcie elektronicznej. W tym przypadku warto skorzystać z porad brytyjskiego organu nadzorczego (ICO), który radzi administratorom oraz bezpośrednio użytkownikom poczty, aby m.in.:

  • wyrobili w sobie nawyk regularnego przeglądania e-maili;
  • usuwali kopie robocze wiadomości, nieistotnych e-mail, wiadomości zawierających nieaktualne informacje;
  • jeśli korzystają z Outlooka, aby używali funkcję automatycznego archiwizowania i automatycznego usuwania e-mail – zapobiega to utracie kontroli nad skrzynką mailową;
  • przechowywali wiadomości e-mail w folderach, co automatycznie może przyczynić się również do przechowywania na skrzynce mailowej jedynie potrzebnych wiadomości i tym samym ograniczenia ich do niezbędnego minimum.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Data publikacji:

Ekspert:

ODO 24

ODO 24 – to firma, która od 2012 roku oferuje kompleksowe rozwiązania w zakresie ochrony danych osobowych i bezpieczeństwa informacji. Stawia na merytorykę, praktyczne rozwiązania oraz trwałe relacje z klientami budowane w oparciu o partnerstwo, uczciwość i zaufanie. Swoim klientom pomaga chronić dane, minimalizując ryzyko związane z kontrolą, wyciekiem lub ich utratą.

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Służbowa poczta elektroniczna - jak zapewnić bezpieczeństwo?
Służbowa poczta elektroniczna - jak zapewnić bezpieczeństwo?

Prawa i obowiązki dyrektora szkoły. Kompetencje. Zadania. Odwołanie53.40 zł
reklama

Narzędzia kadrowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

KORONAWIRUS A PRAWO PRACY

reklama

Eksperci portalu infor.pl

inEwi

inEwi to wygodna aplikacja do Zarządzania Czasem Pracy. Gwarantuje łatwą i precyzyjną kontrolę wszelkich aspektów ewidencji czasu pracy Twojego zespołu.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama