REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Służbowa poczta elektroniczna - jak zapewnić bezpieczeństwo?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Służbowa poczta elektroniczna - jak zapewnić bezpieczeństwo?
Służbowa poczta elektroniczna - jak zapewnić bezpieczeństwo?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Służbowa poczta elektroniczna to najczęstszy sposób komunikacji biznesowej. Jest ona narażona na ataki hakerów. Jak zapewnić bezpieczeństwo skrzynki pocztowej? Jak bronić się przed cyberprzestępcami? Oto wskazówki.

Poczta elektroniczna najczęstszym sposobem komunikacji biznesowej

Obecnie podstawową i najczęściej wykorzystywaną formą utrzymywania kontaktów biznesowych jest poczta elektroniczna. Należy jednak pamiętać, że nie jest to narzędzie odporne na ataki i zagrożenia ze strony cyberprzestępców. Służbowa poczta elektroniczna niesie za sobą również ryzyko związane z naruszeniem ochrony danych. Korzystając z niej, warto pamiętać o bezpiecznym przetwarzaniu informacji. W jaki sposób? Jakich zachowań się wystrzegać?

REKLAMA

92% Polaków uważa, że poczta elektroniczna to wciąż najchętniej wykorzystywany kanał dotarcia do odbiorcy w sieci – wynika z raportu z XVI Badania Poczty Elektronicznej. Co ciekawe, maile służbowe najchętniej odbieramy przez stronę www (51%) i przez program do odbioru poczty (34%). Najchętniej korzystamy z serwisu Gmail (42% pytanych użytkowników). Outlook znajduje się natomiast na szczycie najpopularniejszych programów pocztowych (7%).

Polecamy: Seria poradników z prawa pracy

Jakie zagrożenia?

Na swoje służbowe skrzynki dostajemy nawet kilkadziesiąt wiadomości dziennie. Często nawet nie zastanawiamy się, kto może być ich nadawcą. Ciekawi nas zawartość ­– może ktoś chce z nami współpracować albo zainteresował się ofertą. O bezpieczeństwo służbowej poczty powinniśmy dbać tak samo jak prywatnej. Na firmowej poczcie elektronicznej często przetwarzamy dużą ilość danych osobowych np. naszych partnerów biznesowych. Pamiętajmy o tym, że mają one dużą wartość dla cyberprzestępców – wskazuje Arkadiusz Sadkowski, specjalista ds. bezpieczeństwa IT, ODO 24.

Jak dbać o bezpieczeństwo poczty służbowej?

W jaki sposób zadbać o bezpieczeństwo służbowej poczty elektronicznej? Wskazuje Arkadiusz Sadkowski, specjalista ds. bezpieczeństwa IT, ODO 24:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • nie należy korzystać z linków oraz załączników w wiadomościach, których nie spodziewaliśmy się dostać. W przypadku otrzymania podejrzanego e-maila, poprośmy zespół IT o jej sprawdzenie;
  • należy sprawdzać rzeczywisty adres e-mail nadawcy wiadomości – czy domena w adresie pochodzi faktycznie z organizacji wysyłającego. Nie należy kierować się tylko nazwą użytkownika;
  • przesyłane załączniki powinny być szyfrowane, a ustawiane hasła wysyłane innym kanałem komunikacji;
  • nie należy zamieszczać niezanonimizowanych danych osobowych ani innych wrażliwych informacji w treści wiadomości;
  • logując się do poczty ustawiajmy długie i złożone hasła. Nie musimy ich pamiętać, jeżeli korzystamy z managerów haseł. Ponadto, stosujmy dwuetapową weryfikację.

Co więcej, należy przestrzegać czasu retencji danych na poczcie elektronicznej. W tym przypadku warto skorzystać z porad brytyjskiego organu nadzorczego (ICO), który radzi administratorom oraz bezpośrednio użytkownikom poczty, aby m.in.:

  • wyrobili w sobie nawyk regularnego przeglądania e-maili;
  • usuwali kopie robocze wiadomości, nieistotnych e-mail, wiadomości zawierających nieaktualne informacje;
  • jeśli korzystają z Outlooka, aby używali funkcję automatycznego archiwizowania i automatycznego usuwania e-mail – zapobiega to utracie kontroli nad skrzynką mailową;
  • przechowywali wiadomości e-mail w folderach, co automatycznie może przyczynić się również do przechowywania na skrzynce mailowej jedynie potrzebnych wiadomości i tym samym ograniczenia ich do niezbędnego minimum.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy zmiana formy prawnej pracodawcy wpływa na PPK? [PRZYKŁADY]

Przepisy ustawy o PPK nie wyłączają ani nie modyfikują zasad kontynuacji bądź sukcesji wynikających np. z przepisów kodeksu spółek handlowych. Jeżeli po przekształceniu danemu podmiotowi przysługują nadal prawa i obowiązki, jakie miał przed przekształceniem, dotyczy to także praw i obowiązków wynikających z umowy o zarządzanie PPK.

Nieodpłatne kursy językowe dla pracowników. Aspekty prawne i podatkowe

Na co może liczyć pracownik chcący podnieść swoje kwalifikacje zawodowe? Czy pracodawca może finansować pracownikom kursy językowe ze środków ZFŚS? Kiedy sfinansowanie szkoleń językowych pracownikom jest dla nich przychodem? W artykule odpowiadamy na najważniejsze pytania!

6 najważniejszych zmian w zatrudnianiu cudzoziemców od czerwca 2025 r.

Dnia 1 czerwca weszły w życie ważne przepisy zmieniające zasady legalnego zatrudniania cudzoziemców w Polsce. Zmiany można przedstawić w 6 głównych punktach. Oto najważniejsze przepisy prawne.

MRPiPS: Pilotaż skróconego czasu pracy 2025 – nabór wniosków od 14 sierpnia 2025, do 1 mln zł dofinansowania [SZCZEGÓŁY, WAŻNE TERMINY]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło szczegóły długo wyczekiwanego pilotażu skróconego czasu pracy. Program, pierwszy tego typu w Polsce i tej części Europy, zakłada praktyczne testowanie różnych modeli organizacji pracy przy wsparciu finansowym państwa. Wnioski o udział w pilotażu będzie można składać od 14 sierpnia do 15 września 2025 roku.

REKLAMA

Nowoczesne BHP czyli jak zmiany klimatu wpływają na bezpieczeństwo pracy

Jakich działań ze strony pracodawcy wymaga nowoczesne podejście do BHP? Czym jest dziś bezpieczeństwo pracy? Jak zmiany klimatu wpływają na zarządzanie bezpieczeństwem w firmie?

Nowe obowiązki pracodawców od 2026 roku. Zmiany Kodeksu pracy w Dzienniku Ustaw

W Dzienniku Ustaw pojawiła się ustawa zmieniająca Kodeks pracy. Jej przepisy wejdą w życie na początku 2026 roku. Oznacza to nowe obowiązki dla pracodawców. Co zmienia się w Kodeksie pracy? O czym muszą wiedzieć pracownicy?

Lipiec 2025. Kalendarz do druku [PDF]

Pobierz kalendarz lipca 2025 do druku z miejscem na notatki. Lipiec 2025 roku zawiera 8 dni wolnych od pracy. Jakie są ważne dni lipca? Wydrukuj i dopisz swoje notatki na ten miesiąc.

Wynagrodzenie lekarza rezydenta 2025. Podwyżka już od lipca

Nowe, wyższe wynagrodzenie lekarza rezydenta w 2025 roku zapewnia rozporządzenie Ministra Zdrowia. Podwyżka wchodzi w życie już od 1 lipca. Ile zarabia lekarz i lekarz dentysta odbywający specjalizację w ramach rezydentury?

REKLAMA

Oferta pracy bez kluczowych informacji powoduje rezygnację z aplikowania. Dlaczego firmy nie podają ważnych elementów oferty

Aż 36% kandydatów rezygnuje z aplikowania na ofertę pracy, w której brakuje kluczowych informacji, takich jak wynagrodzenie czy wskazanie konkretnej liczby dni przy pracy hybrydowej. Dlaczego pracodawcy nie zamieszczają w ofertach pracy najważniejszych elementów? Jaki wniosek dla pracodawców wynika z poniższych danych?

Do 30 tys. zł kary dla pracodawcy za nielegalne zatrudnienie. Czy dziecko może pracować w wakacje? [Przepisy prawne]

Prawo przewiduje do 30 tys. zł kary dla pracodawcy za nielegalne zatrudnienie. Czy dziecko może legalnie pracować w wakacje? Praca przy zbieraniu truskawek, innych owoców czy pomaganie w gastronomii to popularne sposoby na zarobek młodych Polek i Polaków. Czy zawsze przepisy prawne na to pozwalają?

REKLAMA