REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrola PIP i PIS - co warto wiedzieć?

HSEC Sp. z o.o.
Kontrola PIP i PIS. /Fot. Fotolia
Kontrola PIP i PIS. /Fot. Fotolia
Photographer Andrey Popov
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kontrola PIP i PIS może spotkać każdą firmę. Większość pracodawców przewiduje możliwość skontrolowania ich przez Państwową Inspekcję Pracy, a Państwową Inspekcję Sanitarną kojarzą jedynie ze szpitalami czy stołówkami. To podstawowy błąd, gdyż PIS tak samo dociekliwie sprawdza przestrzeganie przepisów BHP jak PIP. Co warto wiedzieć o kontrolach w firmach?

Kontrola PIP i PIS

Każda firma może być kontrolowana przez Państwową Inspekcję Pracy (PIP) oraz Państwową Inspekcję Sanitarną (PIS). O ile pracodawców nie dziwi możliwość kontroli przez PIP, wiele osób kojarzy PIS ze szpitalami, stołówkami, itp. Jest to niestety błędne postrzeganie tej instytucji ponieważ niejednokrotnie Państwowa Inspekcja Sanitarna kontroluje równie dociekliwie przestrzeganie przepisów BHP jak PIP.

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy można się spodziewać kontroli?

Standardową procedurą jest poinformowanie pracodawcy o zamiarze wszczęcia kontroli. Odbywa się to w formie pisemnej. Pracodawca po otrzymaniu takiego zawiadomienia powinien być przygotowany na kontrolę w terminie 7-30 od otrzymania zawiadomienia. Pracodawca może również być kontrolowany bez zapowiedzi w sytuacji kiedy PIP lub PIS otrzymają wiarygodną informację o występowaniu warunków pracy zagrażających życiu lub zdrowiu.

Zapisz się na nasz newsletter

Zakres kontroli PIP

Państwowa Inspekcja Pracy kontroluje prawo pracy (legalność zatrudnienia) oraz warunki BHP. Zakres kontroli jest podany w zawiadomieniu o zamiarze wszczęcia kontroli. Należy więc dokładnie przeczytać ten dokument i znajdziemy odpowiedź jak się przygotować.

REKLAMA

Prawo pracy – legalność zatrudnienia

  • akta osobowe, w tym m.in.: badania lekarskie, szkolenia BHP, umowy o pracę, zapoznanie z informacją z art. 29 Kp, świadectwa pracy,
  • zgłoszenie pracowników do ZUS,
  • płatność za Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń,
  • wpis do ewidencji działalności lub KRS,
  • czas pracy pracowników, wynagrodzenie za przepracowane nadgodziny,
  • urlopy,
  • urlopy rodzicielskie,
  • wynagrodzenie za pracę.

Polecamy: Kontrola warunków pracy prowadzona przez służbę bhp

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bezpieczeństwo i Higiena Pracy

  • szkolenia BHP – zaświadczenia, szczegółowe programy szkoleń,
  • służba BHP - do 1 do 100 pracodawca może powierzyć firmie zewnętrznej, natomiast powyżej 100 osób powinna być służba BHP "etatowa",
  • osoby wyznaczone do udzielania pierwszej pomocy oraz zwalczania pożarów i ewakuacji,
  • instrukcje BHP,
  • ocena ryzyka zawodowego,
  • rejestr wypadków (nawet jeżeli w firmie nigdy nie było wypadku),
  • dokumentacje powypadkowe (jeżeli wypadki miały miejsce),
  • rejestr chorób zawodowych,
  • środki ochrony indywidualnej (jeżeli są wymagane) – kaski, szelki, buty, rękawice,
  • odzież robocza – tabela przydziału odzieży oraz rejestr wydanej odzieży pracownikom, a także pranie odzieży,
  • pomiary czynników szkodliwych (np. pomiar hałasu, pyłów, wibracji, czynników chemicznych),
  • karty charakterystyki substancji niebezpiecznych,
  • dokumentacja maszyn i urządzeń – DTR, przeglądy,
  • apteczki pierwszej pomocy.

Zakres kontroli może być rozszerzony o dodatkowe aspekty jeżeli prowadzona jest działalność w zakresie m.in. agencji zatrudnienia, transportu drogowego, itp.

Polecamy poradnik: Kodeks pracy 2014 z komentarzem


Zakres kontroli PIS

Państwowy Inspektor Sanitarny skontroluje tylko wybrane zagadnienia dotyczące danej firmy, w tym:

  • badania lekarskie pracowników,
  • system pierwszej pomocy – właściwe wyposażenie i oznaczenie apteczek, konsultacja z lekarzem medycyny pracy w zakresie składu apteczki, instrukcja pierwszej pomocy, wykaz osób wyznaczonych do udzielania pierwszej pomocy,
  • badania czynników szkodliwych – m.in. hałas, wibracja, zapylenie, pole elektromagnetyczne, czynniki chemiczne. W razie przekroczenia norm – program naprawczy. Informacja pracowników o wynikach pomiarów,
  • środki ochrony indywidualnej – właściwy dobór oraz oznaczenie stanowisk na których są wymagane,
  • magazynowanie – oznaczenie nośności regałów oraz magazynowanie substancji niebezpiecznych,
  • rejestr chorób zawodowych,
  • prawidłowość oznakowania zagrożeń występujących na stanowiskach pracy,
  • prawidłowość wystawiania skierowań na badania lekarskie,
  • rejestr czynników szkodliwych dla zdrowia występujących na stanowiskach pracy oraz karty badań pomiarów,
  • czynniki biologiczne występujące na stanowiskach pracy oraz dokumenty określające rodzaj i stopień zagrożenia,
  • czynniki rakotwórcze, mutagenne, działające na rozrodczość - źródła zagrożenia (chemiczne, biologiczne, fizyczne),
  • czynniki chemiczne - spisy, ewidencje rozchodu, procedury.

Kontrola nie zawsze musi wiązać się ze stresem. Właściwe przygotowanie się pracodawcy do kontroli gwarantuje pozytywny wynik i rzadsze kontrole.

Jeżeli jednak pracodawca zignoruje aspekty prawa pracy i BHP może niestety ponieść konsekwencje w postaci decyzji, wystąpienia, nakazu, kary finansowej (od 1000 zł) lub skierowania sprawy do sądu.

Zadaj pytanie: Forum

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Jawność wynagrodzeń i luka płacowa: jak przygotować organizację na nową rzeczywistość?

Wraz z wdrożeniem unijnej Pay Transparency Directive, europejskie firmy stają przed dużym wyzwaniem. W Polsce problem nierówności płacowych wciąż jest znaczący, według „Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń 2024” nieskorygowana luka płacowa wyniosła 13%, a w 2025 r. średnia różnica między wynagrodzeniem kobiet, a mężczyzn wynosiła 7,8%. Co zatem dalej? Jawność wynagrodzeń i luka płacowa: jak przygotować organizację na nową rzeczywistość?

Lista kontrolna PIP: pomoc dla pracodawców w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Ma ograniczyć nadużywanie umów cywilnoprawnych

Lista kontrolna przygotowana przez PIP i związki zawodowe ma pomóc pracodawcom w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Celem tej inicjatywy jest ograniczenie nadużywania umów cywilnoprawnych w sytuacjach, kiedy powinna być zawarta umowa o pracę.

Grudzień 2025: kalendarz do druku (PDF). Pobierz i wydrukuj

Grudzień 2025: darmowy kalendarz do druku z miejscem na notatki w formacie PDF. Grudzień 2025 roku ma aż 11 dni wolnych od pracy. Jakie ważne dni występują w tym miesiącu? Wydrukuj i zrób notatki na kolejny miesiąc.

Grudzień 2025 inny niż zwykle: dni wolne i godziny pracy [Kalendarz]

Grudzień 2025 roku jest inny niż zwykle. Jak zmieniają się dni wolne od pracy i niedziele handlowe w ostatnim miesiącu roku? Jak liczyć godziny pracy w miesiącu? Zobacz przykład wyliczeń na podstawie grudnia. Oto kalendarz grudnia 2025 roku z zaznaczonymi świętami, weekendami i niedzielami handlowymi.

REKLAMA

Czy pracodawca może wysłać na przymusowy urlop między Świętami a Nowym Rokiem? W jakich przypadkach?

Okres między Świętami Bożego Narodzenia a Nowym Rokiem to czas, kiedy w wielu firmach robi się spokojniej. Dla pracowników oznacza to możliwość odpoczynku i spokojnego planowania przerwy świątecznej. Dla pracodawców – moment zastanowienia się, czy mogą wysłać pracownika na urlop „na siłę”. Prawo jasno określa granice, a ich znajomość pozwala uniknąć nieporozumień i stresu w tym wyjątkowym okresie.

4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością. Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych

Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych. To konieczność również z tego względu, że rynek pracy nie nadąża za rzeczywistością. Co roku ubywa ogromna liczba pracowników. Należy aktywizować dostępne zasoby, takie jak osoby niepełnosprawne, kobiety w wieku produkcyjnym, najmłodsi i najstarsi pracownicy. Co więcej, można otrzymywać nawet 4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością.

Nawet 50 tys. zł kary za nielegalne zatrudnienie i do 6000 zł mandatu za pracownika za pozorny outsourcing. O tym nie wiedzą pracodawcy

Przeciwdziałanie patologiom rynku pracy, walka z wyzyskiem i realne zabezpieczenie praw cudzoziemców to główne cele nowych przepisów, które już obowiązują. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac.

REKLAMA

6140,20 zł: nowa kwota graniczna przychodu emeryta i rencisty od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. i kwota graniczna przychodu w całym 2025 r. [ZUS]

6140,20 zł - tyle emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury bez żadnych konsekwencji dla swojego głównego świadczenia. Nowe kwoty dorabiania obowiązują od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. Ile wynoszą kwoty graniczne przychodu w całym 2025 r.?

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA