REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrola PIP i PIS - co warto wiedzieć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
HSEC Sp. z o.o.
Kontrola PIP i PIS. /Fot. Fotolia
Kontrola PIP i PIS. /Fot. Fotolia
Photographer Andrey Popov
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kontrola PIP i PIS może spotkać każdą firmę. Większość pracodawców przewiduje możliwość skontrolowania ich przez Państwową Inspekcję Pracy, a Państwową Inspekcję Sanitarną kojarzą jedynie ze szpitalami czy stołówkami. To podstawowy błąd, gdyż PIS tak samo dociekliwie sprawdza przestrzeganie przepisów BHP jak PIP. Co warto wiedzieć o kontrolach w firmach?

Kontrola PIP i PIS

Każda firma może być kontrolowana przez Państwową Inspekcję Pracy (PIP) oraz Państwową Inspekcję Sanitarną (PIS). O ile pracodawców nie dziwi możliwość kontroli przez PIP, wiele osób kojarzy PIS ze szpitalami, stołówkami, itp. Jest to niestety błędne postrzeganie tej instytucji ponieważ niejednokrotnie Państwowa Inspekcja Sanitarna kontroluje równie dociekliwie przestrzeganie przepisów BHP jak PIP.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kiedy można się spodziewać kontroli?

Standardową procedurą jest poinformowanie pracodawcy o zamiarze wszczęcia kontroli. Odbywa się to w formie pisemnej. Pracodawca po otrzymaniu takiego zawiadomienia powinien być przygotowany na kontrolę w terminie 7-30 od otrzymania zawiadomienia. Pracodawca może również być kontrolowany bez zapowiedzi w sytuacji kiedy PIP lub PIS otrzymają wiarygodną informację o występowaniu warunków pracy zagrażających życiu lub zdrowiu.

Zapisz się na nasz newsletter

Zakres kontroli PIP

Państwowa Inspekcja Pracy kontroluje prawo pracy (legalność zatrudnienia) oraz warunki BHP. Zakres kontroli jest podany w zawiadomieniu o zamiarze wszczęcia kontroli. Należy więc dokładnie przeczytać ten dokument i znajdziemy odpowiedź jak się przygotować.

REKLAMA

Prawo pracy – legalność zatrudnienia

  • akta osobowe, w tym m.in.: badania lekarskie, szkolenia BHP, umowy o pracę, zapoznanie z informacją z art. 29 Kp, świadectwa pracy,
  • zgłoszenie pracowników do ZUS,
  • płatność za Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń,
  • wpis do ewidencji działalności lub KRS,
  • czas pracy pracowników, wynagrodzenie za przepracowane nadgodziny,
  • urlopy,
  • urlopy rodzicielskie,
  • wynagrodzenie za pracę.

Polecamy: Kontrola warunków pracy prowadzona przez służbę bhp

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bezpieczeństwo i Higiena Pracy

  • szkolenia BHP – zaświadczenia, szczegółowe programy szkoleń,
  • służba BHP - do 1 do 100 pracodawca może powierzyć firmie zewnętrznej, natomiast powyżej 100 osób powinna być służba BHP "etatowa",
  • osoby wyznaczone do udzielania pierwszej pomocy oraz zwalczania pożarów i ewakuacji,
  • instrukcje BHP,
  • ocena ryzyka zawodowego,
  • rejestr wypadków (nawet jeżeli w firmie nigdy nie było wypadku),
  • dokumentacje powypadkowe (jeżeli wypadki miały miejsce),
  • rejestr chorób zawodowych,
  • środki ochrony indywidualnej (jeżeli są wymagane) – kaski, szelki, buty, rękawice,
  • odzież robocza – tabela przydziału odzieży oraz rejestr wydanej odzieży pracownikom, a także pranie odzieży,
  • pomiary czynników szkodliwych (np. pomiar hałasu, pyłów, wibracji, czynników chemicznych),
  • karty charakterystyki substancji niebezpiecznych,
  • dokumentacja maszyn i urządzeń – DTR, przeglądy,
  • apteczki pierwszej pomocy.

Zakres kontroli może być rozszerzony o dodatkowe aspekty jeżeli prowadzona jest działalność w zakresie m.in. agencji zatrudnienia, transportu drogowego, itp.

Polecamy poradnik: Kodeks pracy 2014 z komentarzem


Zakres kontroli PIS

Państwowy Inspektor Sanitarny skontroluje tylko wybrane zagadnienia dotyczące danej firmy, w tym:

  • badania lekarskie pracowników,
  • system pierwszej pomocy – właściwe wyposażenie i oznaczenie apteczek, konsultacja z lekarzem medycyny pracy w zakresie składu apteczki, instrukcja pierwszej pomocy, wykaz osób wyznaczonych do udzielania pierwszej pomocy,
  • badania czynników szkodliwych – m.in. hałas, wibracja, zapylenie, pole elektromagnetyczne, czynniki chemiczne. W razie przekroczenia norm – program naprawczy. Informacja pracowników o wynikach pomiarów,
  • środki ochrony indywidualnej – właściwy dobór oraz oznaczenie stanowisk na których są wymagane,
  • magazynowanie – oznaczenie nośności regałów oraz magazynowanie substancji niebezpiecznych,
  • rejestr chorób zawodowych,
  • prawidłowość oznakowania zagrożeń występujących na stanowiskach pracy,
  • prawidłowość wystawiania skierowań na badania lekarskie,
  • rejestr czynników szkodliwych dla zdrowia występujących na stanowiskach pracy oraz karty badań pomiarów,
  • czynniki biologiczne występujące na stanowiskach pracy oraz dokumenty określające rodzaj i stopień zagrożenia,
  • czynniki rakotwórcze, mutagenne, działające na rozrodczość - źródła zagrożenia (chemiczne, biologiczne, fizyczne),
  • czynniki chemiczne - spisy, ewidencje rozchodu, procedury.

Kontrola nie zawsze musi wiązać się ze stresem. Właściwe przygotowanie się pracodawcy do kontroli gwarantuje pozytywny wynik i rzadsze kontrole.

Jeżeli jednak pracodawca zignoruje aspekty prawa pracy i BHP może niestety ponieść konsekwencje w postaci decyzji, wystąpienia, nakazu, kary finansowej (od 1000 zł) lub skierowania sprawy do sądu.

Zadaj pytanie: Forum

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Staż pracy 2026 – jakie nowe okresy uwzględni pracodawca? Zmiany po podpisie prezydenta

Prezydent podpisał ustawę zmieniającą zasady obliczania stażu pracy nie tylko ogólnego, ale też zakładowego. Pracodawca będzie musiał uznać za staż pracy wiele innych okresów, nie tylko pracę na zlecenie i działalność gospodarczą. O jakich okresach mowa?

Zmiany w prawie pracy: rząd dopuszcza e‑mail, SMS czy skan podpisanego dokumentu - zamiast formy papierowej. Deregulacja i cyfryzacja dialogu społecznego [PROJEKT]

Rząd zaproponował projekt nowelizacji ustaw regulujących stosunki między pracodawcami a przedstawicielami pracowników, którego celem jest uproszczenie i zdigitalizowanie obiegu informacji. Najważniejszym elementem projektu jest formalne dopuszczenie obok tradycyjnej formy pisemnej dwóch alternatyw: formy dokumentowej oraz formy elektronicznej. Zmiana ma zredukować formalności, przyspieszyć dialog społeczny i lepiej dostosować procedury do współczesnych praktyk komunikacyjnych.

"Ukryte zasoby" wciąż w cieniu. Dlaczego pracodawcy nie sięgają po nowe grupy pracowników?

Mimo rosnących niedoborów kadrowych wielu przedsiębiorców wciąż nie sięga po tzw. ukryte zasoby rynku pracy – osoby starsze, kobiety opiekujące się bliskimi, młodych, cudzoziemców czy osoby z niepełnosprawnościami. O przyczynach tego zjawiska, barierach i potencjale, który może wzmocnić konkurencyjność polskich firm, opowiada Maja Dobrzyńska z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Zmiana czasu na zimowy trwa moment, ale konsekwencje w pracy i w życiu osobistym ciągną się tygodniami. Czy wszystkie są korzystne

Choć co roku powraca dyskusja o sensie zmiany czasu i coraz częściej pojawiają się postulaty, by z niej zrezygnować, decyzja o jej utrzymaniu w wielu krajach wynika głównie z tradycji. W teorii ma to sprzyjać lepszemu wykorzystaniu światła dziennego i poprawie efektywności funkcjonowania społeczeństwa.

REKLAMA

Dlaczego zawodowi kierowcy rezygnują z pracy? KE szacuje, że do 2040 roku będzie brakować 480 000 miejsc parkingowych dla kierowców

Zawodowi kierowcy podejmują decyzję o złożeniu wypowiedzenia, a wtedy szansa na ich zatrzymanie jest minimalna. To nie jednostkowe przypadki, a branżowy standard. Okazuje się bowiem, że aż 70 proc. przedsiębiorstw przewozowych w Europie ma poważne lub bardzo poważne problemy kadrowe. Dlaczego zawodowi kierowcy rezygnują z pracy? KE szacuje, że do 2040 roku będzie brakować 480 000 miejsc parkingowych dla kierowców.

Konieczna nowelizacja. Bo ZUS przejmuje składki np. za 19 lat wpłacania. Jedną decyzją! [społeczny projekt nowelizacji]

W Polsce od kilku lat narasta problem, o którym mało kto mówi głośno.Zakład Ubezpieczeń Społecznych potrafi po wielu latach stwierdzić, że ktoś… nigdy nie podlegał ubezpieczeniom społecznym. Nieważne, że przez 10, 15 czy 20 lat co miesiąc płacił składki. Jedna decyzja urzędnika wystarczy, by wszystkie te lata zniknęły z systemu — a razem z nimi emerytura, zasiłek czy prawo do zwrotu pieniędzy.

Nowe przepisy o stażu pracy to duże wyzwanie dla działów HR. E-teczka usprawni pracę nad dokumentacją pracowniczą

Dlaczego papierowe teczki nie wystarczą w nowej rzeczywistości prawnej? To narzędzie o ograniczonej użyteczności. Tymczasem nowe przepisy o stażu pracy, które wchodzą w życie już w styczniu 2026 roku, to duże wyzwanie dla działów HR. E-teczka znacznie usprawni pracę nad dokumentacją pracowniczą

Użyczanie pracowników do Niemiec – dokumenty, formalności, wszystko co trzeba wiedzieć

Użyczanie pracowników tymczasowych do Niemiec wiąże się̨ z koniecznością̨ uzyskania oficjalnego pozwolenia o nazwie Arbeitnehmerüberlassungserlaubnis (inaczej licencji agencji pracy tymczasowej w Niemczech). Aby otrzymać to pozwolenie, w pierwszej kolejności niezbędne jest posiadanie wpisu działalności do rejestru agencji w Polsce, a następnie złożenie wniosku o uzyskanie licencji w Niemczech. Warto wiedzieć, że polskie firmy składają̨ wniosek o wydanie licencji zawsze w Bundesagentur für Arbeit w Düsseldorf. Jeśli Twoja firma chce użyczać pracowników tymczasowych do Niemiec – to świetnie trafiłeś, z tego artykułu przygotowanego we współpracy z firmą Euro-lohn dowiesz się, od czego należy zacząć, aby proces ten przebiegał sprawnie oraz zgodnie z niemieckim prawem pracy.

REKLAMA

Co powinna zawierać idealna oferta pracy? Wygrywa skandynawski model pracy

Wyniki badania Antal, SPCC i Uniwersytetu SWPS „Pracodawca okiem przyszłych talentów” pokazują, że kultura organizacyjna może być ważniejsza niż wynagrodzenie za pracę. To skandynawski model pracy. Dowiadujemy się też, co powinna zawierać idealna oferta pracy.

Mieliśmy brać przykład z pokolenia Z, a tymczasem ono się wypala. Młodzi częściej biorą zwolnienia lekarskie z powodów psychicznych

Zdaniem ekspertów w wielu aspektach starsi pracownicy powinni brać przykład z pokolenia Z. Tymczasem raport Hays Poland i Fundacji OFF school „Gen Boost 2025. Młodzi redefiniują pracę” pokazuje mocne dane - aż 45% pracowników pokolenia Z doświadczyło wypalenia zawodowego, a przecież są to młodzi ludzie. Co więcej, częściej biorą zwolnienia lekarskie z powodów psychicznych.

REKLAMA