REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ocena ryzyka zawodowego - kto powinien ją posiadać?

Inspektor Bhp Siedlce
ekspert z zakresu BHP
Ocena ryzyka zawodowego - kto powinien ją posiadać? / Fot. Fotolia
Ocena ryzyka zawodowego - kto powinien ją posiadać? / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca zobowiązany jest do oceny i udokumentowania ryzyka zawodowego związanego z wykonywaną na danym stanowisku pracą, do stosowania niezbędnych środków profilaktycznych zmniejszających ryzyko oraz do informowania pracowników o ryzyku zawodowym i zasadach ochrony przed zagrożeniami. Czym jest ocena ryzyka zawodowego i kto powinien ją posiadać?

Ocena ryzyka zawodowego

Do podstawowych obowiązków pracodawcy należy, oprócz zapewnienia bezpiecznych warunków pracy, badanie i zapoznanie pracowników z grożącymi im niebezpieczeństwami na stanowisku pracy. Kodeks pracy w art. 226 nakazuje pracodawcy:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  1. oceniać i dokumentować ryzyko zawodowe związane z wykonywaną pracą oraz stosować niezbędne środki profilaktyczne zmniejszające ryzyko,
  2. informować pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą, oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami.

Służy do tego ocena ryzyka zawodowego, z którą zapoznaje się każdy nowo zatrudniony pracownik. Powinien ten fakt potwierdzić własnoręcznym podpisem, iż został poinformowany o zagrożeniach występujących na jego stanowisku pracy.

Rekomendowany produkt: 100 pytań o urlopy wypoczynkowe + CD

Co powinna zawierać ocena ryzyka zawodowego?

Ocenę ryzyka zawodowego sporządza się w formie pisemnej. Powinna opisywać miejsce znajdowania się stanowiska w zakładzie pracy, jego powierzchnię, wysokość, stosunek powierzchni okien do podłogi oraz wszystkie pomieszczenia do jakich dostęp ma pracownik. Jeśli firma ma stworzony wewnątrzzakładowy regulamin pracy lub regulamin poruszania się po zakładzie - analogiczne informacje powinny pojawić się w karcie oceny.

REKLAMA

Kolejnym elementem, dobrze sporządzonej oceny ryzyka zawodowego są czynności, które wykonywane są codziennie na stanowisku pracy. Jest to na tyle istotne, gdyż będą one występowały także w badaniu każdego czynnika stanowiącego zagrożenie dla zdrowia lub życia. Ponieważ nie każdy czynnik ryzyka występuje podczas całego procesu pracy, a jedynie podczas niektórych czynności (np. porażenie prądem - podczas korzystania z urządzeń elektrycznych). Powinno się także w tym miejscu określić, z jakich urządzeń, maszyn i narzędzi korzysta zatrudniony, aby dostosować działania profilaktyczne, zmierzające do zmniejszenia ryzyka występowania wypadków przy pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadaj pytanie na FORUM

Jednak najważniejszą składową części opisowej, jest wybranie jednej z metod oceny ryzyka zawodowego. Do wyboru mamy co najmniej kilka: metoda RISC SCORE, PHA lub wg polskiej normy PN-N-18002. Każda z nich trochę w inny sposób pozwala na zbadanie ryzyka występującego na danym stanowisku. Ważne jest, aby zawsze korzystać z tej samej metody, w jednym zakładzie pracy, ponieważ stanowi dobry punkt odniesienia.

Ostatnim ogniwem oceny powinno być wyszczególnienie każdego czynnika stanowiącego ryzyko pojawienia się zagrożenia. Należy podać, podczas jakich czynności może występować oraz przedstawić środki profilaktyczne, które pozwolą zmniejszyć groźbę doznania urazu.

Czy przedsiębiorca może sam stworzyć ocenę ryzyka zawodowego?

Ustawodawca nie precyzuje, kto może badać i oceniać ryzyko. Obowiązek prowadzenia dokumentacji spada na pracodawcę. Zatem każda osoba prowadząca działalność gospodarczą, która nie musi tworzyć służby BHP, może samodzielnie przeprowadzić badanie i ocenę ryzyka zawodowego. Natomiast jeśli nie mamy dostatecznej wiedzy i praktyki w tym zakresie - warto zlecić to zadania specjaliście. Dzięki temu zawsze będziemy mieć pewność, iż żadna z instytucji kontrolnych nie będzie miała podstaw do ukarania nas mandatem.

Choroba zawodowa - wykaz

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
991 i więcej dni umowy na czas określony? Czy 5 umów na czas określony? To nie luka prawna, ale KP pozwala omijać limity umów: pracownicy muszą uważać na wyłączenia z art. 25 zn. 1 par. 4 jeśli chcą umowę na czas nieokreślony

Generalna zasada wynikająca z Kodeksu Pracy w zakresie umów o pracę zawieranych na czas określony jest taka, że istnieją ograniczenia czasowe i liczbowe tych umów terminowych. O co zatem chodzi z okresem 33 miesięcy i limitem 3 umów? Czy można to ominąć i przedłużyć czas trwania terminowej umowy albo liczbę zawartych umów - tak aby jak najdłużej nie zawierać umowy na czas nieokreślony? Okazuje się, że jest taka możliwość.

Co dalej z przekształceniem umów w stosunek pracy? Pracodawcy krytycznie o konsultacjach nad projektem nowelizacji ustawy o PIP

Pracodawcy (w tym BCC) krytycznie wypowiadają się o konsultacjach nad projektem nowelizacji ustawy o PIP, ze względu na brak udostępnienia do analiz ostatniej wersji, z której wynika, że: ograniczono okres, za jaki może zostać wydana decyzja stwierdzająca ustalenie stosunku pracy, do trzech lat wstecz; wskazano także, że rygor natychmiastowej wykonalności decyzji będzie mógł zostać uchylony przez Głównego Inspektora Pracy lub sąd; resort pracy zapowiedział również wprowadzenie możliwości odpowiedzialności odszkodowawczej za błędne decyzje.

Kto będzie płatnikiem zasiłków w 2026 roku? 30 listopada to ważna data w firmach

O tym kto w 2026 roku będzie płatnikiem zasiłków z ubezpieczenia chorobowego decyduje liczba osób zgłoszonych na dzień 30 listopada roku 2025. Wynika to z przepisów tzw. ustawy zasiłkowej.

2 dni wolnego ponad ustawową pulę urlopową. Dla kogo bonusowe 2 dni wolne w 2026 roku?

W 2026 roku, zgodnie z Kodeksem pracy, pracownicy zyskają dwa dodatkowe dni wolne, ponieważ dwa święta państwowe wypadną w sobotę. Otrzymanie tych rekompensat nastąpi jednak dopiero w drugiej połowie tego roku kalendarzowego.

REKLAMA

Czy 1 sierpnia stanie się dniem wolnym od pracy? Sejmowa komisja zabiera głos

Powstanie Warszawskie to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii Polski XX wieku. Choć od jego wybuchu minęło już ponad osiem dekad, pamięć o walczących i ofiarach nadal żyje, a coroczne obchody 1 sierpnia mają szczególny i uroczysty charakter. Teraz pojawiła się szansa, by ta data została uznana za dzień ustawowo wolny od pracy. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji skierowała w tej sprawie oficjalny dezyderat do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Usuną to święto z dni wolnych od pracy??? Do rządu trafił zaskakujący dezyderat na skutek petycji o wykreślenie tego dnia wolnego - co to oznacza?

Dyskusja o dniach wolnych od pracy w Polsce zazwyczaj dotyczy dodawania nowych dat do kalendarza – dość wspomnieć niedawne debaty o wolnej Wigilii (z sukcesem) czy Wielkim Piątku. Tym razem jednak na biurko minister trafił dokument idący w zupełnie innym kierunku. Chodzi o "porządkowanie" prawa, które w teorii nie powinno nic zmienić w życiu przeciętnego Kowalskiego, ale w praktyce budzi szereg wątpliwości prawnych, od Kodeksu pracy po relacje z Kościołem Katolickim. Autorzy petycji domagają się bowiem usunięcia jednego święta z katalogu dni wolnych od pracy. Jakie będą tego skutki?

Kiedy zachodzi wyłączenie ochrony przedemerytalnej? Jeden ważny przepis - czy go znasz?

Kiedy zachodzi wyłączenie ochrony przedemerytalnej? Jeden ważny przepis - czy go znasz? Przepis znosi szczególną ochronę przed wypowiedzeniem w przypadku pracowników w wieku przedemerytalnym. Pracodawca może więc wypowiedzieć umowę o pracę pracownikowi nawet jeżeli brakuje dosłownie kilku lat czy nawet kilku miesięcy lub dni do emerytury.

Outsourcing pracowniczy i outsourcing procesowy w Kodeksie pracy? Sejmowa Komisja apeluje o wprowadzenie legalnych definicji, a outsourcing ma być uregulowany jak praca tymczasowa. Czy to bat na korporacje?

W polskim prawie pracy brakuje legalnych definicji outsourcingu pracowniczego i procesowego, co rodzi poważne problemy interpretacyjne i otwiera pole do obchodzenia przepisów chroniących pracowników. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła dezyderat nr 167, w którym apeluje do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej o ocenę propozycji legislacyjnych z petycji, mających uregulować to zjawisko w Kodeksie pracy.

REKLAMA

100% płatny, dodatkowy urlop wypoczynkowy za staż w wymiarze do 13 dni rocznie (również w 2026 r.). Kto ma do niego prawo?

Zapewne wielu pracowników, tak jak ma to miejsce w poszczególnych pragmatykach pracowniczych (i specyficznie uregulowanych zawodach odrębnymi ustawami), chciałoby mieć 100% płatny, dodatkowy urlop wypoczynkowy za staż w wymiarze do 13 dni rocznie. Kto ma zatem do niego prawo i w jakich okolicznościach może korzystać z dodatkowych urlopów? Istotną rolę odgrywa tutaj też orzecznictwo, które wskazuje jaki sąd jest właściwy w przypadku sporu.

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Trzeba aktywować zawodowo osoby w wieku 18-24 lat, 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Negatywnie wpływa na rynek pracy. Trzeba aktywować zawodowo dostępne rezerwy czyli najmłodsze osoby w wieku 18-24 lat, starszych pracowników w wieku 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym. Jakie są na to sposoby?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA