Nowe obowiązki pracodawcy z zakresu BHP
REKLAMA
REKLAMA
Odpowiedzialność pracodawcy za stan bezpieczeństwa i higieny pracy
REKLAMA
Pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bhp w zakładzie pracy i na zakres jego odpowiedzialności nie wpływają:
- obowiązki pracowników w dziedzinie bhp,
- powierzenie wykonywania zadań służby bezpieczeństwa i higieny pracy specjalistom spoza zakładu pracy.
Zobacz: Czy wiesz, czym oddychasz w biurze?
Obowiązki pracodawcy w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy
Rozszerzono katalog obowiązków pracodawcy związanych z ochroną zdrowia i życia pracowników oraz zapewnieniem bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Nowe obowiązki to:
- reagowanie na potrzeby w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy oraz dostosowywanie podejmowanych środków w celu doskonalenia istniejącego poziomu ochrony zdrowia i życia pracowników, biorąc pod uwagę zmieniające się warunki wykonywania pracy,
- zapewnienie rozwoju spójnej polityki zapobiegającej wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym, uwzględniającej zagadnienia techniczne, organizację pracy, warunki pracy, stosunki społeczne oraz wpływ czynników środowiska pracy,
- uwzględnianie ochrony zdrowia młodocianych, pracownic w ciąży lub karmiących dziecko piersią oraz pracowników niepełnosprawnych w ramach podejmowanych działań profilaktycznych.
Realizacja tych obowiązków powinna następować na podstawie najnowszych osiągnięć nauki i techniki, przede wszystkim dorobku ergonomii, socjologii, psychologii i medycyny pracy.
Obowiązki informacyjne pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Nowe obowiązki informacyjne pracodawca w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Pracodawca ma obowiązek informować pracowników o:
- zagrożeniach dla zdrowia i życia występujących w zakładzie pracy, na poszczególnych stanowiskach pracy i przy wykonywanych pracach, w tym o regułach postępowania w przypadku awarii i innych sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu pracowników,
- działaniach ochronnych i zapobiegawczych podjętych w celu wyeliminowania lub ograniczenia tych zagrożeń,
- pracownikach wyznaczonych do udzielania pierwszej pomocy i wykonywania czynności w zakresie ochrony przeciwpożarowej i ewakuacji pracowników.
Zobacz serwis: Badania lekarskie
Obowiązki pracodawcy w zakresie zapewnienia pierwszej pomocy w nagłych wypadkach
Należą do nich:
- zapewnienie środków niezbędnych do udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, gaszenia pożaru i ewakuacji pracowników,
- wyznaczenie pracowników do udzielania pierwszej pomocy i wykonywania czynności w zakresie ochrony przeciwpożarowej i ewakuacji pracowników, zgodnie z przepisami o ochronie przeciwpożarowej,
- zapewnienie łączności ze służbami zewnętrznymi wyspecjalizowanymi w szczególności w zakresie udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, ratownictwa medycznego oraz ochrony przeciwpożarowej,
- informowanie i dostarczenie pracownikom instruktażu w przypadku możliwości wystąpienia zagrożenia dla zdrowia lub życia.
Podstaw prawna:
art. 1 ust. 1 pkt 1-14 ustawy z 21 listopada 2008 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy (DzU nr 223, poz. 1460)
art. 183a § 4-6, art. 1863, art. 207-210, art. 225 Kodeksu pracy
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat