REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie warunki pracy należy zapewnić pracownikowi?

Warunki pracy dla pracowników.
Warunki pracy dla pracowników.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zapewnienie odpowiednich pomieszczeń pracy jest jednym z obowiązków ciążących na pracodawcy. Pomieszczenia powinny być utrzymywane w stanie zapewniającym bezpieczne i higieniczne warunki pracy.

Pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom odpowiednie warunki w pomieszczeniach pracy . Pomieszczenia muszą być odpowiednio dostosowane do pracowników, w zależności od rodzaju wykonywanych przez nich prac oraz liczby pracowników.

Autopromocja

W pomieszczeniach należy zapewnić właściwe oświetlenie, odpowiednią temperaturę oraz wymianę powietrza. Pracodawca musi także dbać o prawidłowe zabezpieczenie pomieszczeń przed wilgocią oraz niekorzystnymi warunkami cieplnymi, w tym nasłonecznieniem.

Zobacz: Rodzaje prac wymagające szczególnej sprawności psychofizycznej

Pomieszczenie pracy - pomieszczenie przeznaczone na pobyt pracowników, w którym wykonywana jest praca.

Za pomieszczenia takie nie mogą być uznane wszystkie miejsca, w których przebywa pracownik w czasie wykonywania swojej pracy. Nie będą uznane pomieszczenia, w których:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • łączny czas przebywania tych samych pracowników w ciągu jednej zmiany roboczej jest krótszy niż dwie godziny, a wykonywane czynności mają charakter dorywczy bądź praca polega na krótkotrwałym przebywaniu związanym z dozorem lub konserwacją urządzeń albo utrzymaniem czystości i porządku;
  • mają miejsce procesy technologiczne, które nie pozwalają na zapewnienie odpowiednich warunków przebywania pracowników w celu ich obsługi bez zastosowania środków ochrony indywidualnej, oraz specjalnego reżimu organizacji pracy;
  • jest prowadzona hodowla roślin lub zwierząt, niezależnie od czasu przebywania w nich pracowników zajmujących się obsługą.

Zobacz: Co to jest statystyczna karta wypadku przy pracy?

Stałe pomieszczenia pracy

Stałe pomieszczenie pracy to pomieszczenie, w łączny okres przebywania tego samego pracownika w ciągu jednej doby przekracza cztery godziny

W pomieszczeniach stałej pracy na każdego z pracowników, jednocześnie w nich zatrudnionych, powinno przypadać co najmniej 13 m3 wolnej objętości pomieszczenia. Każdy pracownik powinien posiadać także co najmniej 2 m2 wolnej powierzchni podłogi, czyli powierzchni nie zajętej przez żaden sprzęt czy urządzenia techniczne.

Wysokość pomieszczenia powinna wynosić 3 m w świetle. W przypadku pomieszczeń - w których prowadzone są prace powodujące występowanie substancji szkodliwych dla zdrowia – wysokość ich to minimum 3,3 m w świetle.

Wskazana wysokość pomieszczeń stałej pracy może być obniżona. Dzieje się tak w przypadku zastosowania klimatyzacji. Pracodawca musi jednak uzyskać zgodę wojewódzkiego inspektora sanitarnego.

Ponadto wysokość pomieszczenia może zostać obniżona, jeśli zatrudnionych jest w nim nie więcej niż czterech pracowników, a na każdego z nich przypada co najmniej 15 m3 wolnej objętości pomieszczenia. W pomieszczeniu takim nie mogą występować czynniki szkodliwe dla zdrowia pracowników. Wysokość takiego pomieszczenia może zostać zmniejszona do 2,5 m w świetle.

Zobacz: Kary za nieprzestrzeganie przepisów o bezpieczeństwie pracy

Pomieszczenie pracy czasowej

Pomieszczenie czasowej pracy, to miejsce, w którym łączny czas przebywania tego samego pracownika w ciągu jednej doby trwa od dwóch do czterech godzin.

Wysokość pomieszczeń czasowej pracy nie może być mniejsza niż 2,2 m w świetle, jeśli w pomieszczeniu tym nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia. Natomiast jeśli w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia, jego wysokość nie może być mniejsza niż 2,5 m w świetle.

Odpowiednie oświetlenie i temperatura

W pomieszczeniach pracodawca musi zapewnić pracownikom oświetlenie dzienne. Wyjątkowo po uzyskaniu zgody od właściwego wojewódzkiego inspektora sanitarnego wydanej w porozumieniu z okręgowym inspektorem pracy, pracodawca może zastosować światło elektryczne. Przykład takiej sytuacji mamy, jeśli zapewnienie światła dziennego jest niemożliwe bądź niewskazane z uwagi na technologię produkcji.

Szyby w oknach powinny być czyste i przepuszczać dostateczną ilość światła. Pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom ochronę przed nadmierną uciążliwością promieni słonecznych. Okna powinny być wyposażone w odpowiednie urządzenia eliminujące nadmierne promieniowanie promieni słonecznych padających na stanowiska pracy, np. żaluzje lub rolety.

Temperatura w pomieszczeniu, w którym przebywają pracownicy powinna być odpowiednia do rodzaju wykonywanej w nim pracy. Nie może być jednak niższa niż 14°C, chyba że nie pozwalają na to względy technologiczne.

W pomieszczeniach, w których wykonywana jest lekka praca fizyczna oraz w pomieszczeniach biurowych, temperatura nie może być niższa niż 18°C.

W przypadku jeśli pracownicy wykonują pracę na otwartej przestrzeni pracodawca powinien zapewnić pracownikom specjalne pomieszczenia do ogrzania się.

Zobacz serwis: Bezpieczeństwo pracy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Uprawnienia rodzicielskie
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
    nie ma takiej możliwości
    3
    6
    9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    ZUS: Dobra kondycja finansowa Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. To drugi taki rok od 25 lat

    Stabilna sytuacja na rynku pracy przełożyła się na dobrą kondycję finansową Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Prognozy ZUS wskazują, że najbliższych latach nadal tak pozostanie.

    ZUS: Coraz więcej cudzoziemców pracuje w Polsce. Spadek zanotowano w jednym województwie

    Polska staje się coraz bardziej atrakcyjnym miejscem do pracy dla cudzoziemców. Liczba obcokrajowców ubezpieczonych w ZUS pod koniec marca przekroczyła 1,138 mln osób. To więcej o 10,7 tys. niż w grudniu 2023 r.

    Podwyższenie wieku emerytalnego. Ekspertka: To jest niezbędne. Gdzieniegdzie 70 lat w niedługiej perspektywie

    Z prognoz GUS wynika, że w 2060 r. liczba ludności w Polsce wyniesie 30,9 mln. Populacja zmniejszy się w większości regionów, najbardziej w śląskim. Wyjątkiem będzie region warszawski stołeczny, gdzie zakłada się wzrost liczby ludności.

    Diety zagraniczne 2024 - tabela

    Diety zagraniczne w 2024 roku – ile wynoszą stawki diety zagranicznej w takich państwach jak Niemcy, Hiszpania, Włochy, Francja? Tabela z załącznika do rozporządzenia wskazuje wysokość diety za dobę w podróży zagranicznej. Jak liczyć dietę zagraniczną? Jak jest kwota limitu za nocleg?

    REKLAMA

    Podwyżka emerytur i rent dwa razy w roku – 1 marca i 1 września. Jest projekt dodatkowej waloryzacji

    10 kwietnia 2024 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany projekt o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw. Projekt nowelizacji zakłada m.in. wprowadzenie dodatkowej waloryzacji w przypadku, gdy wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w pierwszym półroczu roku, w którym przeprowadzona była roczna waloryzacja od 1 marca przekroczy 5%.

    30 dni lub 36 dni urlopu wypoczynkowego. Kiedy pracownik ma prawo do urlopu w takim wymiarze?

    Zwykle pracownicy mają prawo do 20 dni lub 26 dni urlopu wypoczynkowego, w zależności od ogólnego stażu pracy. Jednak niektórym pracownikom przysługuje urlop wypoczynkowy w powiększonym wymiarze.

    Odpowiedzialność materialna pracownika - zasady, wina, przykłady

    Pracownik, który wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków pracowniczych ze swojej winy wyrządził pracodawcy szkodę, ponosi odpowiedzialność materialną według zasad określonych w Kodeksie pracy.

    Dzień przyjemności w pracy. Nowe wydarzenie w kalendarzach działów HR

    Dzień przyjemności w pracy to nowa inicjatywa Pluxee, która ma szansę na stałe zagościć na mapie pracowniczych wydarzeń. Jest nie tylko okazją do tego, by zadbać o siebie i swoje potrzeby, lecz także przypomina, jak bardzo radość, przyjemność i pozytywna atmosfera wpływają na zaangażowanie i poczucie sensu pracy. Mimo że jest to działanie z obszaru tzw. miękkiego HR, jego efekty są konkretne i mierzalne. 

    REKLAMA

    OFE czy ZUS - okno transferowe 2024

    Okno transferowe OFE-ZUS otwarte jest od 1 kwietnia do 31 lipca 2024 roku. Czy część obowiązkowych składek emerytalnych przekazać do OFE? Ubezpieczeni mają 4 miesiące na decyzję.

    Elektroniczna legitymacja emeryta i rencisty - czy potrzebny jest wniosek?

    Elektroniczne legitymacja emeryta i rencisty działa jak tradycyjna karta plastikowa. Wystarczy mieć ją w telefonie w aplikacji mObywatel, by korzystać z ulg. Czy trzeba złożyć wniosek do ZUS, aby ją otrzymać? Jak wyrobić kartę emeryta?

    REKLAMA