REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie warunki pracy należy zapewnić pracownikowi?

Subskrybuj nas na Youtube
Warunki pracy dla pracowników.
Warunki pracy dla pracowników.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zapewnienie odpowiednich pomieszczeń pracy jest jednym z obowiązków ciążących na pracodawcy. Pomieszczenia powinny być utrzymywane w stanie zapewniającym bezpieczne i higieniczne warunki pracy.

Pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom odpowiednie warunki w pomieszczeniach pracy . Pomieszczenia muszą być odpowiednio dostosowane do pracowników, w zależności od rodzaju wykonywanych przez nich prac oraz liczby pracowników.

REKLAMA

Autopromocja

W pomieszczeniach należy zapewnić właściwe oświetlenie, odpowiednią temperaturę oraz wymianę powietrza. Pracodawca musi także dbać o prawidłowe zabezpieczenie pomieszczeń przed wilgocią oraz niekorzystnymi warunkami cieplnymi, w tym nasłonecznieniem.

Zobacz: Rodzaje prac wymagające szczególnej sprawności psychofizycznej

Pomieszczenie pracy - pomieszczenie przeznaczone na pobyt pracowników, w którym wykonywana jest praca.

Za pomieszczenia takie nie mogą być uznane wszystkie miejsca, w których przebywa pracownik w czasie wykonywania swojej pracy. Nie będą uznane pomieszczenia, w których:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • łączny czas przebywania tych samych pracowników w ciągu jednej zmiany roboczej jest krótszy niż dwie godziny, a wykonywane czynności mają charakter dorywczy bądź praca polega na krótkotrwałym przebywaniu związanym z dozorem lub konserwacją urządzeń albo utrzymaniem czystości i porządku;
  • mają miejsce procesy technologiczne, które nie pozwalają na zapewnienie odpowiednich warunków przebywania pracowników w celu ich obsługi bez zastosowania środków ochrony indywidualnej, oraz specjalnego reżimu organizacji pracy;
  • jest prowadzona hodowla roślin lub zwierząt, niezależnie od czasu przebywania w nich pracowników zajmujących się obsługą.

Zobacz: Co to jest statystyczna karta wypadku przy pracy?

Stałe pomieszczenia pracy

Stałe pomieszczenie pracy to pomieszczenie, w łączny okres przebywania tego samego pracownika w ciągu jednej doby przekracza cztery godziny

REKLAMA

W pomieszczeniach stałej pracy na każdego z pracowników, jednocześnie w nich zatrudnionych, powinno przypadać co najmniej 13 m3 wolnej objętości pomieszczenia. Każdy pracownik powinien posiadać także co najmniej 2 m2 wolnej powierzchni podłogi, czyli powierzchni nie zajętej przez żaden sprzęt czy urządzenia techniczne.

Wysokość pomieszczenia powinna wynosić 3 m w świetle. W przypadku pomieszczeń - w których prowadzone są prace powodujące występowanie substancji szkodliwych dla zdrowia – wysokość ich to minimum 3,3 m w świetle.

Wskazana wysokość pomieszczeń stałej pracy może być obniżona. Dzieje się tak w przypadku zastosowania klimatyzacji. Pracodawca musi jednak uzyskać zgodę wojewódzkiego inspektora sanitarnego.

Ponadto wysokość pomieszczenia może zostać obniżona, jeśli zatrudnionych jest w nim nie więcej niż czterech pracowników, a na każdego z nich przypada co najmniej 15 m3 wolnej objętości pomieszczenia. W pomieszczeniu takim nie mogą występować czynniki szkodliwe dla zdrowia pracowników. Wysokość takiego pomieszczenia może zostać zmniejszona do 2,5 m w świetle.

Zobacz: Kary za nieprzestrzeganie przepisów o bezpieczeństwie pracy

Pomieszczenie pracy czasowej

Pomieszczenie czasowej pracy, to miejsce, w którym łączny czas przebywania tego samego pracownika w ciągu jednej doby trwa od dwóch do czterech godzin.

Wysokość pomieszczeń czasowej pracy nie może być mniejsza niż 2,2 m w świetle, jeśli w pomieszczeniu tym nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia. Natomiast jeśli w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia, jego wysokość nie może być mniejsza niż 2,5 m w świetle.

Odpowiednie oświetlenie i temperatura

REKLAMA

W pomieszczeniach pracodawca musi zapewnić pracownikom oświetlenie dzienne. Wyjątkowo po uzyskaniu zgody od właściwego wojewódzkiego inspektora sanitarnego wydanej w porozumieniu z okręgowym inspektorem pracy, pracodawca może zastosować światło elektryczne. Przykład takiej sytuacji mamy, jeśli zapewnienie światła dziennego jest niemożliwe bądź niewskazane z uwagi na technologię produkcji.

Szyby w oknach powinny być czyste i przepuszczać dostateczną ilość światła. Pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom ochronę przed nadmierną uciążliwością promieni słonecznych. Okna powinny być wyposażone w odpowiednie urządzenia eliminujące nadmierne promieniowanie promieni słonecznych padających na stanowiska pracy, np. żaluzje lub rolety.

Temperatura w pomieszczeniu, w którym przebywają pracownicy powinna być odpowiednia do rodzaju wykonywanej w nim pracy. Nie może być jednak niższa niż 14°C, chyba że nie pozwalają na to względy technologiczne.

W pomieszczeniach, w których wykonywana jest lekka praca fizyczna oraz w pomieszczeniach biurowych, temperatura nie może być niższa niż 18°C.

W przypadku jeśli pracownicy wykonują pracę na otwartej przestrzeni pracodawca powinien zapewnić pracownikom specjalne pomieszczenia do ogrzania się.

Zobacz serwis: Bezpieczeństwo pracy

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najbardziej szanowane zawody 2025. B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę

Jakie zawody są obecnie najbardziej szanowane przez społeczeństwo? Na końcu listy znajdują się posłowie, europosłowie, samorządowcy, influencerzy i youtuberzy. Zmienia się idealna wizja pracy - B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę.

Pracodawca powinien redukować przebodźcowanie pracowników [SPOSOBY]

Współcześnie pracujemy za dużo, za głośno i za szybko. Wpływa to na przebodźcowanie, co z kolei powoduje niezdolność do koncentracji, złe samopoczucie, a nawet problemy psychiczne. Raport Pracuj.pl “Neurokomfort w pracy i rekrutacji, czyli przed jakimi wyzwaniami stajemy jako neuroróżnorodni w świecie pełnym bodźców” przedstawia problem i podaje pracodawcom sposoby na redukowanie przebodźcowania pracowników.

Uwaga! Komunikat ZUS: Od 1 lipca 2025 nowy kod ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych na stażu. Sprawdź, jak rozliczać 09 21 i 09 20

ZUS przypomina: od 1 lipca 2025 r. obowiązuje nowy kod tytułu ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych pobierających stypendium z urzędu pracy. Zmiana wynika z nowelizacji rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

MRPiPS: W cztery miesiące 2025 r. ponad 103 tys. zezwoleń na pracę dla cudzoziemców. Najczęściej dla obywateli Kolumbii, Filipin, Indii i Nepalu

Wstępne dane Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej za pierwsze 4 miesiące 2025 r. pokazują, że w tym okresie wydano w Polsce 103,2 tys. zezwoleń na pracę cudzoziemców. Najwięcej otrzymali Kolumbijczycy. Na kolejnych miejscach w zestawieniu znaleźli się obywatele Filipin, Indii, Nepalu oraz Uzbekistanu. Jednocześnie zaledwie 1,2 tys. zezwoleń wydano dla pracowników z Ukrainy.

REKLAMA

Czy zmiana formy prawnej pracodawcy wpływa na PPK? [PRZYKŁADY]

Przepisy ustawy o PPK nie wyłączają ani nie modyfikują zasad kontynuacji bądź sukcesji wynikających np. z przepisów kodeksu spółek handlowych. Jeżeli po przekształceniu danemu podmiotowi przysługują nadal prawa i obowiązki, jakie miał przed przekształceniem, dotyczy to także praw i obowiązków wynikających z umowy o zarządzanie PPK.

Nieodpłatne kursy językowe dla pracowników. Aspekty prawne i podatkowe

Na co może liczyć pracownik chcący podnieść swoje kwalifikacje zawodowe? Czy pracodawca może finansować pracownikom kursy językowe ze środków ZFŚS? Kiedy sfinansowanie szkoleń językowych pracownikom jest dla nich przychodem? W artykule odpowiadamy na najważniejsze pytania!

6 najważniejszych zmian w zatrudnianiu cudzoziemców od czerwca 2025 r.

Dnia 1 czerwca weszły w życie ważne przepisy zmieniające zasady legalnego zatrudniania cudzoziemców w Polsce. Zmiany można przedstawić w 6 głównych punktach. Oto najważniejsze przepisy prawne.

MRPiPS: Pilotaż skróconego czasu pracy 2025 – nabór wniosków od 14 sierpnia 2025, do 1 mln zł dofinansowania [SZCZEGÓŁY, WAŻNE TERMINY]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło szczegóły długo wyczekiwanego pilotażu skróconego czasu pracy. Program, pierwszy tego typu w Polsce i tej części Europy, zakłada praktyczne testowanie różnych modeli organizacji pracy przy wsparciu finansowym państwa. Wnioski o udział w pilotażu będzie można składać od 14 sierpnia do 15 września 2025 roku.

REKLAMA

Nowoczesne BHP czyli jak zmiany klimatu wpływają na bezpieczeństwo pracy

Jakich działań ze strony pracodawcy wymaga nowoczesne podejście do BHP? Czym jest dziś bezpieczeństwo pracy? Jak zmiany klimatu wpływają na zarządzanie bezpieczeństwem w firmie?

Od 2026 r. pracodawcy będą mieli dodatkowe obowiązki. Zmiany Kodeksu pracy wchodzą w życie

Kodeks pracy się zmienia. Nowe przepisy wejdą w życie na początku 2026 roku. Oznacza to dodatkowe obowiązki dla pracodawców. Co zmienia się w Kodeksie pracy? O czym muszą wiedzieć pracownicy?

REKLAMA