REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie warunki pracy należy zapewnić pracownikowi?

Warunki pracy dla pracowników.
Warunki pracy dla pracowników.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zapewnienie odpowiednich pomieszczeń pracy jest jednym z obowiązków ciążących na pracodawcy. Pomieszczenia powinny być utrzymywane w stanie zapewniającym bezpieczne i higieniczne warunki pracy.

Pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom odpowiednie warunki w pomieszczeniach pracy . Pomieszczenia muszą być odpowiednio dostosowane do pracowników, w zależności od rodzaju wykonywanych przez nich prac oraz liczby pracowników.

REKLAMA

Autopromocja

W pomieszczeniach należy zapewnić właściwe oświetlenie, odpowiednią temperaturę oraz wymianę powietrza. Pracodawca musi także dbać o prawidłowe zabezpieczenie pomieszczeń przed wilgocią oraz niekorzystnymi warunkami cieplnymi, w tym nasłonecznieniem.

Zobacz: Rodzaje prac wymagające szczególnej sprawności psychofizycznej

Pomieszczenie pracy - pomieszczenie przeznaczone na pobyt pracowników, w którym wykonywana jest praca.

Za pomieszczenia takie nie mogą być uznane wszystkie miejsca, w których przebywa pracownik w czasie wykonywania swojej pracy. Nie będą uznane pomieszczenia, w których:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • łączny czas przebywania tych samych pracowników w ciągu jednej zmiany roboczej jest krótszy niż dwie godziny, a wykonywane czynności mają charakter dorywczy bądź praca polega na krótkotrwałym przebywaniu związanym z dozorem lub konserwacją urządzeń albo utrzymaniem czystości i porządku;
  • mają miejsce procesy technologiczne, które nie pozwalają na zapewnienie odpowiednich warunków przebywania pracowników w celu ich obsługi bez zastosowania środków ochrony indywidualnej, oraz specjalnego reżimu organizacji pracy;
  • jest prowadzona hodowla roślin lub zwierząt, niezależnie od czasu przebywania w nich pracowników zajmujących się obsługą.

Zobacz: Co to jest statystyczna karta wypadku przy pracy?

Stałe pomieszczenia pracy

Stałe pomieszczenie pracy to pomieszczenie, w łączny okres przebywania tego samego pracownika w ciągu jednej doby przekracza cztery godziny

W pomieszczeniach stałej pracy na każdego z pracowników, jednocześnie w nich zatrudnionych, powinno przypadać co najmniej 13 m3 wolnej objętości pomieszczenia. Każdy pracownik powinien posiadać także co najmniej 2 m2 wolnej powierzchni podłogi, czyli powierzchni nie zajętej przez żaden sprzęt czy urządzenia techniczne.

Wysokość pomieszczenia powinna wynosić 3 m w świetle. W przypadku pomieszczeń - w których prowadzone są prace powodujące występowanie substancji szkodliwych dla zdrowia – wysokość ich to minimum 3,3 m w świetle.

Wskazana wysokość pomieszczeń stałej pracy może być obniżona. Dzieje się tak w przypadku zastosowania klimatyzacji. Pracodawca musi jednak uzyskać zgodę wojewódzkiego inspektora sanitarnego.

Ponadto wysokość pomieszczenia może zostać obniżona, jeśli zatrudnionych jest w nim nie więcej niż czterech pracowników, a na każdego z nich przypada co najmniej 15 m3 wolnej objętości pomieszczenia. W pomieszczeniu takim nie mogą występować czynniki szkodliwe dla zdrowia pracowników. Wysokość takiego pomieszczenia może zostać zmniejszona do 2,5 m w świetle.

Zobacz: Kary za nieprzestrzeganie przepisów o bezpieczeństwie pracy

Pomieszczenie pracy czasowej

Pomieszczenie czasowej pracy, to miejsce, w którym łączny czas przebywania tego samego pracownika w ciągu jednej doby trwa od dwóch do czterech godzin.

Wysokość pomieszczeń czasowej pracy nie może być mniejsza niż 2,2 m w świetle, jeśli w pomieszczeniu tym nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia. Natomiast jeśli w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia, jego wysokość nie może być mniejsza niż 2,5 m w świetle.

Odpowiednie oświetlenie i temperatura

REKLAMA

W pomieszczeniach pracodawca musi zapewnić pracownikom oświetlenie dzienne. Wyjątkowo po uzyskaniu zgody od właściwego wojewódzkiego inspektora sanitarnego wydanej w porozumieniu z okręgowym inspektorem pracy, pracodawca może zastosować światło elektryczne. Przykład takiej sytuacji mamy, jeśli zapewnienie światła dziennego jest niemożliwe bądź niewskazane z uwagi na technologię produkcji.

Szyby w oknach powinny być czyste i przepuszczać dostateczną ilość światła. Pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom ochronę przed nadmierną uciążliwością promieni słonecznych. Okna powinny być wyposażone w odpowiednie urządzenia eliminujące nadmierne promieniowanie promieni słonecznych padających na stanowiska pracy, np. żaluzje lub rolety.

Temperatura w pomieszczeniu, w którym przebywają pracownicy powinna być odpowiednia do rodzaju wykonywanej w nim pracy. Nie może być jednak niższa niż 14°C, chyba że nie pozwalają na to względy technologiczne.

W pomieszczeniach, w których wykonywana jest lekka praca fizyczna oraz w pomieszczeniach biurowych, temperatura nie może być niższa niż 18°C.

W przypadku jeśli pracownicy wykonują pracę na otwartej przestrzeni pracodawca powinien zapewnić pracownikom specjalne pomieszczenia do ogrzania się.

Zobacz serwis: Bezpieczeństwo pracy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pierwsze trzynaste emerytury ZUS wypłaci 1 kwietnia. Jaka będzie wysokość dodatkowej emerytury?

1 kwietnia pierwsze trzynastki wpłyną na konta emerytów i rencistów. Nie każdy dostanie dodatkową trzynastą emeryturę w takiej samej kwocie. Kwota, która wpłynie na konta seniorów jest uzależniona od tego jak wysoka jest ich comiesięczna wypłata z ZUS, ponieważ trzynastka będzie opodatkowana i oskładkowana.

BHP: Komu przysługuje obuwie ochronne?

Obuwie ochronne BHP – kto powinien je stosować i dlaczego jest niezbędne? Odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa w miejscu pracy. W wielu branżach stanowi podstawowy środek ochrony indywidualnej, zabezpieczając pracowników przed poważnymi urazami. Dobrze dobrane buty nie tylko chronią stopy przed uderzeniami, przecięciami czy przebiciami, ale także zapewniają stabilność, wygodę i odporność na czynniki środowiskowe. W jakich zawodach obuwie ochronne jest konieczne i jakie zagrożenia może ograniczyć?

Czy dodatek motywacyjny będzie dla wszystkich pracowników? Obecne rozwiązania są krzywdzące

Związek Miast Polskich przyjął stanowisko w sprawie dofinansowania wynagrodzeń pracowników pomocy społecznej. Zdaniem samorządowców włączenie wszystkich pracowników realizujących zadania z zakresu szeroko rozumianej pomocy społecznej do programu dodatku motywacyjnego przełoży się na jakość świadczonych usług.

Obowiązkowe odpisy i dobrowolne zwiększenia na ZFŚS w 2025 r. Ile wynoszą i w jakim terminie je wpłacić?

Do 31 maja 2025 r. pracodawca tworzący zakładowy fundusz świadczeń socjalnych musi wpłacić na rachunek funduszu kwotę stanowiącą co najmniej 75 proc. równowartości dokonanych odpisów. Pozostałą kwotę dokonanych odpisów i zwiększeń należy przekazać na rachunek bankowy ZFŚS w terminie do 30 września 2025 r. Jaka jest wysokość odpisów i zwiększeń na ZFŚS w 2025 r.?

REKLAMA

Komu przysługuje renta wdowia i w jakiej wysokości? ZUS zaprasza na dyżur telefoniczny

Od 1 lipca 2025 r. osoby owdowiałe będą mogły pobierać swoją emeryturę oraz powiększyć ją o część renty rodzinnej po zmarłym małżonku. Alternatywnie będą mogły pobierać rentę rodzinną wraz z częścią swojej emerytury. Jak starać się o rentę wdowią odpowiedzą eksperci ZUS podczas dyżuru telefonicznego.

Komunikat ZUS: Wdrożenie nowej metryki programu Płatnik

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje o planowanym wdrożeniu nowej metryki 307 dla wersji 10.02.002 programu Płatnik.

Polacy żyją coraz dłużej - GUS opublikował tablicę średniego dalszego trwania życia. Czy ZUS przeliczy emerytury?

Nowa tablica średniego dalszego trwania życia kobiet i mężczyzn wskazuje, że Polacy żyją coraz dłużej. Czy warto składać wnioski o ponowne przeliczenie już otrzymywanej emerytury?

Trwa nabór wniosków o świadczenie wychowawcze. Jak uniknąć przerwy w wypłatach 800 plus?

1 czerwca 2025 r. rozpocznie się nowy okres świadczeniowy w programie 800 plus. Wniosek o świadczenie wychowawcze można złożyć jedynie drogą elektroniczną. Jak można uniknąć przerwy w wypłacie świadczenia?

REKLAMA

Jak prawidłowo usprawiedliwić nieobecności w pracy. Nieprzyjemne konsekwencje zaniedbania tego obowiązku

W razie nieobecności w pracy pracownik zobowiązany jest do jej usprawiedliwienia. W tym celu przepisy prawa pracy określają, jakie są przyczyny usprawiedliwiające nieobecność w pracy. Wymieniają też dowody, na podstawie których można usprawiedliwić nieobecność pracownika.

Zmiany w wynagrodzeniach 2025 i 2026 - transparentnie i jawnie

Do 7 czerwca 2026 roku Polska musi wdrożyć dyrektywę o jawności i przejrzystości wynagrodzeń. Przedsiębiorcy mają niewiele czasu na poważne zmiany w zakresie polityki płacowej. Nowe przepisy oznaczają bowiem konieczność przeprowadzenia wnikliwej analizy struktury płac w firmie, wprowadzenie nowych procedur dotyczących prawa do informacji o wynagrodzeniu i kryteriów ustalania jego wysokości. Choć prace nad ustawą wprowadzającą te przepisy nadal trwają, już teraz warto podjąć działania, które przygotują firmę na nową sytuację.

REKLAMA