REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wiesz, czym oddychasz w biurze?

Subskrybuj nas na Youtube
Warunki pracy w biurze.
Warunki pracy w biurze.

REKLAMA

REKLAMA

Pracujesz w biurze? Większość swojego czasu spędzasz w jednym pomieszczeniu? Czy zastanawiałeś się, czym oddychasz w biurze? Czy wiesz, że powietrze które wdychasz może powodować równie groźne w skutkach efekty dla zdrowia.

Bierne palenie - nadal problemem

Choć w większości biur wyznaczone są specjalne miejsca dla palaczy, liczba osób uzależnionych od nikotyny sprawia, że problem biernego palenia nadal istnieje. Niepocieszające są też dane - rocznie produkuje się ok. 5,5 biliona sztuk papierosów, na których chętnych wciąż nie brakuje.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Według badań Centrum Onkologii w Warszawie, wdychanie tzw. "bocznego strumienia dymu" ulatniającego się z papierosa może wywoływać dokładnie te same choroby, na które zapadają ludzie aktywnie palący. Dlaczego? Ponieważ taki dym zawiera 4 razy więcej nikotyny niż ten wdychany przez palacza.

Skutki widoczne gołym okiem, jak ziemista cera, słabe zęby i brzydki oddech to tylko wierzchołek góry lodowej. Nikotyna podnosi ciśnienie i zagęszcza krew, a w efekcie może doprowadzić do zawału serca. Najgorszym skutkiem jest jednak zwiększone ryzyko zachorowania na raka. Szacuje się, że na skutek palenia papierosów do 2025 roku umrze około 1 miliarda ludzi. Już teraz, w samej Europie co roku umiera 79 tyś. biernych palaczy.

Przeczytaj również: Wymiana powietrza w pomieszczeniach pracy

REKLAMA

Skutecznej ochrony przed nikotyną nie ma. Zakazy palenia w miejscach publicznych pomagają, ale nie chronią całkowicie. Przed nałogiem nie odstraszają nawet drastyczne opisy na paczkach papierosów czy prowadzone akcje społeczne. Jedynie unikanie obecności osób palących może uchronić przed niebezpieczeństwem zachorowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szkodliwe gazy

W nowoczesnych biurowcach takiego problemu zwykle nie ma, jednak pracownicy biur mieszczących się w kamienicach czy osoby prowadzące firmy we własnych domach mogą być narażeni na niebezpieczeństwo wynikające z wdychania szkodliwych gazów.

Problemem numer 1 może być zatrucie tlenkiem węgla, który ze względu na swoją bezwonność jest wręcz niemożliwy do wykrycia. Źródłem "zaczadzenia" są wadliwie działające piece centralnego ogrzewania czy piece gazowe służące do podgrzewania wody. Tlenek węgla łączy się w ludzkim organizmie z hemoglobiną, przez co drastycznie zmniejsza dostarczanie tlenu do tkanek. Nawet najmniejsze (0,16%) stężenie tej substancji, po dłuższym wdychaniu, powoduje bóle głowy i wymioty, a w najgorszych przypadkach - prowadzi do śpiączki i śmierci.

To od pracodawcy lub nas samych zależy czy praca w biurze będzie bezpieczna. W tym celu należy regularnie sprawdzać działanie instalacji gazowych i nie ignorować nawet najmniejszej zauważonej usterki.

Mikropyłki z tonerów

Podobnym, niewidzialnym dla ludzkiego oka zagrożeniem może być używanie niektórych urządzeń elektronicznych, szczególnie drukarek laserowych i kserokopiarek. Badania naukowe dowodzą, że w czasie pracy, nawet wydrukowania jednej strony, emitują one szkodliwe dla zdrowia mikropyłki dostające się do organizmu wraz z wdychanym powietrzem. Objawy, jakie czują chorzy pokrywają się z innymi schorzeniami (jak np. kaszel, bóle głowy, zmęczenie), stąd można bardzo długo używać drukarek czy kserokopiarek bez świadomości ich negatywnego wpływu na zdrowie.

Sposobem może być wyodrębnienie osobnego pomieszczenia dla sprzętu drukującego i kserującego lub inwestycja w filtry antypyłkowe. Te rozwiązania poleca się nie tylko pracownikom biur, ale i młodzieży i studentom, którym zdarza się drukować czy kserować, nawet raz na jakiś czas.

Polecamy Bezpieczeństwo pracy

Zła klimatyzacja

Zbyt szczelne okna i brak naturalnej wymiany powietrza sprawia, że niezbędne w miejscach pracy staje się instalowanie wentylacji. Niestety, częste zaniedbania w konserwacji takich urządzeń sprawiają, że nie spełniają one swojej funkcji jak należy. Podobnie jest z klimatyzatorami. Nieczyszczone filtry, a także zbyt rzadka wymiana powodują gromadzenie się zanieczyszczeń będących idealnym siedliskiem rozwoju bakterii.

Ważne jest też wietrzenie połączone z utrzymaniem odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach biurowych. Zbyt wysoka temperatura i wilgotność sprzyjają rozwijaniu się grzybów, co widoczne jest zwłaszcza w przypadku tzw. „chorych budynków”.

Niebezpieczne powietrze

Wiele schorzeń może być spowodowane złą jakością powietrza w biurze, np. zbyt suche może powodować problemy z oddychaniem (podrażnienia śluzówki, podatność na infekcje). Przepisy BHP nakazują pracodawcy zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy takich, jak: odpowiednia wilgotność powietrza (40-60%), temperatura, a przede wszystkim regularna wymiana świeżego powietrza.

Dbanie o jakość powietrza, odpowiednią temperaturę czy wilgotność to podstawa dobrego samopoczucia, a także świetny środek zapobiegający wielu chorobom. Należy zawsze pamiętać o podstawowych zasadach higieny, ale i zdawać sobie sprawę z zagrożeń płynących z pozornie nieszkodliwych rzeczy. Odpowiedzialny pracodawca będzie brał pod uwagę każdą możliwość zagrożenia wynikającego z przebywania w specyficznym miejscu, jakim jest biuro.

Źródło: Printcom

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak motywować pracowników jesienią? Dodatkowy urlop czy karta podarunkowa - co wybierają pracownicy

Jak szybko i skutecznie motywować pracowników jesienią? Często w tych miesiącach spada zaangażowanie i zatrudnieni narzekają na brak doceniania ich pracy przez pracodawcę. Tymczasem ostatni kwartał często wiąże się z dodatkowymi zamówieniami i próbą zdobycia jak najlepszego wyniku na koniec roku. Można zaproponować dodatkowy urlop albo kartę podarunkową. Co wybierają pracownicy?

Resort pracy: 90 pracodawców i ponad 5 tys. pracowników z branży odzieżowej, z wodociągów oraz filharmonii weźmie udział w pilotażu skróconego czasu pracy. Średnie dofinansowanie dla jednego podmiotu wyniesie 0,5 mln zł

Resort pracy ogłosił, że 90 firm i instytucji z sektora prywatnego i publicznego skróci czas pracy z zachowaniem wynagrodzenia dla ponad 5 tysięcy pracowników. To początek nowej ery na polskim rynku pracy. 15 października ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, zatwierdziła listę beneficjentów pilotażu. Średnie dofinansowanie dla jednego podmiotu wyniesie 0,5 mln zł. To pierwszy tego typu pilotaż w tej części Europy, którego autorem jest Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Polski przemysł 2025: kto zarabia najwięcej a kto mniej [RAPORT]

Poziom i tempo wzrostu płac w przemyśle znacząco się różnią, przede wszystkim w zależności od branży i specyfiki stanowiska. Najbardziej atrakcyjne wynagrodzenia i podwyżki oferują centra dystrybucyjne, firmy sektora farmaceutycznego, chemicznego oraz FMCG, wolniejsze tempo wzrostu płac jest widoczne w budownictwie i centrach badawczo-rozwojowych, wynika z „Raportu wynagrodzeń w sektorze przemysłowym” Grafton Recruitment. Dla zatrudnionych coraz większe znaczenie, obok wysokości wynagrodzenia, mają stabilność zatrudnienia, możliwości rozwoju. Poniżej szczegółowa analiza raportu.

Za nieodpowiednie oświetlenie w pracy pracodawca może zapłacić nawet do 30 tys. zł kary

Brak odpowiedniego oświetlenia w pomieszczeniach pracy to nie tylko ryzyko zdrowotne pracowników, ale i ryzyko konsekwencji prawnych po stronie pracodawcy. Grozi za to grzywna od 1 tys. zł do 30 tys. zł. Zgodnie z przepisami BHP pracodawca ma obowiązek zapewnienia bezpiecznego miejsca pracy. Norma PN-EN 12464-1 określa minimalne poziomy natężenia światła (lux) w zależności od rodzaju zadań. Jesień to najlepszy czas na przeprowadzenie audytu oświetlenia w zakładach pracy.

REKLAMA

Długie weekendy 2026: wypadają 6 razy, ale wcale nie są takie długie [Kalendarz]

Jesień to dobry czas na zaplanowanie wyjazdów w 2026 roku. Kiedy wypadają długie weekendy? Na jakie dni najlepiej wziąć urlop wypoczynkowy, by cieszyć się przedłużonym odpoczynkiem? Oto kalendarz długich weekendów 2026. Jest ich 6, ale wcale nie są takie długie.

Pracownicy wrócą do biur na... dofinansowany lunch

Firmy chcą, by pracownicy częściej przychodzili do biur, ale przymus działa coraz słabiej. Według raportu SmartLunch, 62% osób pracuje hybrydowo i do biura wraca tylko wtedy, gdy widzi w tym wartość, np. współpracę czy kontakt z zespołem. Dlatego benefity poprawiające codzienne doświadczenia, jak dofinansowanie posiłków, stają się kluczowe w strategiach HR i employer brandingu.

Silversi a pokolenie Z: różnice pokoleniowe, odmienne style pracy, komunikacji i oczekiwania w miejscu pracy

Silversi a pokolenie Z: różnice pokoleniowe, odmienne style pracy, komunikacji i oczekiwania w miejscu pracy - tak, ale zamiast koncentrować się na stereotypach, że „Zetki są niecierpliwe” czy „Silversi nie nadążają za technologią”, warto spojrzeć na współpracowników przez pryzmat ich indywidualnych kompetencji i potrzeb. Zarządzanie wiekiem nie polega na „godzeniu różnic pokoleniowych”, lecz na budowaniu synergii. Kultura organizacyjna powinna wspierać otwartą wymianę perspektyw i tworzyć przestrzeń do współpracy, w której każda strona może uczyć się od drugiej.

I co z tymi benefitami pracowniczymi? Ponad 4 na 10 pracowników nie korzysta regularnie ze świadczeń

Nawet przy szerokim dostępie do benefitów ponad 4 na 10 pracowników w Polsce nie korzysta z nich regularnie. Główną przyczyną jest brak dopasowania oferty do potrzeb pracowników oraz bariery praktyczne – brak czasu i niska jakość świadczeń. Wyniki raportu pokazują, że przyszłość benefitów leży w prostych, elastycznych rozwiązaniach, które wspierają codzienne wyzwania pracowników. Zwłaszcza jeśli pracodawcy chcą zwiększyć efektywność inwestycji w motywację i retencję.

REKLAMA

Czas pracy 2026. Tabela: wymiar czasu pracy dla 1 miesiąca, 3-miesięcy i 4 miesięcy

Czas pracy w 2026 roku - będzie 2008 godzin pracy, a więc 251 dni roboczych i 114 dni wolnych od pracy. Jaki jest wymiar czasu pracy w poszczególnych miesiącach przyszłego roku? Ile wynosi miesięczna, 3-miesięczna i 4-miesięczna norma czasu pracy? Oto tabela do pobrania i druku.

Rewolucja w Kodeksie Pracy: umowa zlecenie i działalność gospodarcza wliczane do stażu pracy. Sprawdź, co zyskasz w 2026 r.

Nadchodzi prawdziwa rewolucja na polskim rynku pracy. Po latach dyskusji i apeli milionów Polaków, praca na umowie zleceniu czy prowadzenie własnej firmy nareszcie zostaną potraktowane na równi z etatem. Sejm przyjął ustawę, która zrównuje te formy aktywności zawodowej ze stażem pracy. Co to oznacza dla Ciebie? Przede wszystkim dłuższy urlop, wyższe dodatki i większe bezpieczeństwo. Sprawdźmy szczegóły tej historycznej zmiany, która czeka już tylko na podpis Prezydenta.

REKLAMA