REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wiesz, czym oddychasz w biurze?

Warunki pracy w biurze.
Warunki pracy w biurze.

REKLAMA

REKLAMA

Pracujesz w biurze? Większość swojego czasu spędzasz w jednym pomieszczeniu? Czy zastanawiałeś się, czym oddychasz w biurze? Czy wiesz, że powietrze które wdychasz może powodować równie groźne w skutkach efekty dla zdrowia.

Bierne palenie - nadal problemem

Choć w większości biur wyznaczone są specjalne miejsca dla palaczy, liczba osób uzależnionych od nikotyny sprawia, że problem biernego palenia nadal istnieje. Niepocieszające są też dane - rocznie produkuje się ok. 5,5 biliona sztuk papierosów, na których chętnych wciąż nie brakuje.

REKLAMA

Autopromocja

Według badań Centrum Onkologii w Warszawie, wdychanie tzw. "bocznego strumienia dymu" ulatniającego się z papierosa może wywoływać dokładnie te same choroby, na które zapadają ludzie aktywnie palący. Dlaczego? Ponieważ taki dym zawiera 4 razy więcej nikotyny niż ten wdychany przez palacza.

Skutki widoczne gołym okiem, jak ziemista cera, słabe zęby i brzydki oddech to tylko wierzchołek góry lodowej. Nikotyna podnosi ciśnienie i zagęszcza krew, a w efekcie może doprowadzić do zawału serca. Najgorszym skutkiem jest jednak zwiększone ryzyko zachorowania na raka. Szacuje się, że na skutek palenia papierosów do 2025 roku umrze około 1 miliarda ludzi. Już teraz, w samej Europie co roku umiera 79 tyś. biernych palaczy.

Przeczytaj również: Wymiana powietrza w pomieszczeniach pracy

Skutecznej ochrony przed nikotyną nie ma. Zakazy palenia w miejscach publicznych pomagają, ale nie chronią całkowicie. Przed nałogiem nie odstraszają nawet drastyczne opisy na paczkach papierosów czy prowadzone akcje społeczne. Jedynie unikanie obecności osób palących może uchronić przed niebezpieczeństwem zachorowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szkodliwe gazy

W nowoczesnych biurowcach takiego problemu zwykle nie ma, jednak pracownicy biur mieszczących się w kamienicach czy osoby prowadzące firmy we własnych domach mogą być narażeni na niebezpieczeństwo wynikające z wdychania szkodliwych gazów.

REKLAMA

Problemem numer 1 może być zatrucie tlenkiem węgla, który ze względu na swoją bezwonność jest wręcz niemożliwy do wykrycia. Źródłem "zaczadzenia" są wadliwie działające piece centralnego ogrzewania czy piece gazowe służące do podgrzewania wody. Tlenek węgla łączy się w ludzkim organizmie z hemoglobiną, przez co drastycznie zmniejsza dostarczanie tlenu do tkanek. Nawet najmniejsze (0,16%) stężenie tej substancji, po dłuższym wdychaniu, powoduje bóle głowy i wymioty, a w najgorszych przypadkach - prowadzi do śpiączki i śmierci.

To od pracodawcy lub nas samych zależy czy praca w biurze będzie bezpieczna. W tym celu należy regularnie sprawdzać działanie instalacji gazowych i nie ignorować nawet najmniejszej zauważonej usterki.

Mikropyłki z tonerów

Podobnym, niewidzialnym dla ludzkiego oka zagrożeniem może być używanie niektórych urządzeń elektronicznych, szczególnie drukarek laserowych i kserokopiarek. Badania naukowe dowodzą, że w czasie pracy, nawet wydrukowania jednej strony, emitują one szkodliwe dla zdrowia mikropyłki dostające się do organizmu wraz z wdychanym powietrzem. Objawy, jakie czują chorzy pokrywają się z innymi schorzeniami (jak np. kaszel, bóle głowy, zmęczenie), stąd można bardzo długo używać drukarek czy kserokopiarek bez świadomości ich negatywnego wpływu na zdrowie.

Sposobem może być wyodrębnienie osobnego pomieszczenia dla sprzętu drukującego i kserującego lub inwestycja w filtry antypyłkowe. Te rozwiązania poleca się nie tylko pracownikom biur, ale i młodzieży i studentom, którym zdarza się drukować czy kserować, nawet raz na jakiś czas.

Polecamy Bezpieczeństwo pracy

Zła klimatyzacja

Zbyt szczelne okna i brak naturalnej wymiany powietrza sprawia, że niezbędne w miejscach pracy staje się instalowanie wentylacji. Niestety, częste zaniedbania w konserwacji takich urządzeń sprawiają, że nie spełniają one swojej funkcji jak należy. Podobnie jest z klimatyzatorami. Nieczyszczone filtry, a także zbyt rzadka wymiana powodują gromadzenie się zanieczyszczeń będących idealnym siedliskiem rozwoju bakterii.

Ważne jest też wietrzenie połączone z utrzymaniem odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach biurowych. Zbyt wysoka temperatura i wilgotność sprzyjają rozwijaniu się grzybów, co widoczne jest zwłaszcza w przypadku tzw. „chorych budynków”.

Niebezpieczne powietrze

Wiele schorzeń może być spowodowane złą jakością powietrza w biurze, np. zbyt suche może powodować problemy z oddychaniem (podrażnienia śluzówki, podatność na infekcje). Przepisy BHP nakazują pracodawcy zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy takich, jak: odpowiednia wilgotność powietrza (40-60%), temperatura, a przede wszystkim regularna wymiana świeżego powietrza.

Dbanie o jakość powietrza, odpowiednią temperaturę czy wilgotność to podstawa dobrego samopoczucia, a także świetny środek zapobiegający wielu chorobom. Należy zawsze pamiętać o podstawowych zasadach higieny, ale i zdawać sobie sprawę z zagrożeń płynących z pozornie nieszkodliwych rzeczy. Odpowiedzialny pracodawca będzie brał pod uwagę każdą możliwość zagrożenia wynikającego z przebywania w specyficznym miejscu, jakim jest biuro.

Źródło: Printcom

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pierwsze trzynaste emerytury ZUS wypłaci 1 kwietnia. Jaka będzie wysokość dodatkowej emerytury?

1 kwietnia pierwsze trzynastki wpłyną na konta emerytów i rencistów. Nie każdy dostanie dodatkową trzynastą emeryturę w takiej samej kwocie. Kwota, która wpłynie na konta seniorów jest uzależniona od tego jak wysoka jest ich comiesięczna wypłata z ZUS, ponieważ trzynastka będzie opodatkowana i oskładkowana.

BHP: Komu przysługuje obuwie ochronne?

Obuwie ochronne BHP – kto powinien je stosować i dlaczego jest niezbędne? Odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa w miejscu pracy. W wielu branżach stanowi podstawowy środek ochrony indywidualnej, zabezpieczając pracowników przed poważnymi urazami. Dobrze dobrane buty nie tylko chronią stopy przed uderzeniami, przecięciami czy przebiciami, ale także zapewniają stabilność, wygodę i odporność na czynniki środowiskowe. W jakich zawodach obuwie ochronne jest konieczne i jakie zagrożenia może ograniczyć?

Czy dodatek motywacyjny będzie dla wszystkich pracowników? Obecne rozwiązania są krzywdzące

Związek Miast Polskich przyjął stanowisko w sprawie dofinansowania wynagrodzeń pracowników pomocy społecznej. Zdaniem samorządowców włączenie wszystkich pracowników realizujących zadania z zakresu szeroko rozumianej pomocy społecznej do programu dodatku motywacyjnego przełoży się na jakość świadczonych usług.

Obowiązkowe odpisy i dobrowolne zwiększenia na ZFŚS w 2025 r. Ile wynoszą i w jakim terminie je wpłacić?

Do 31 maja 2025 r. pracodawca tworzący zakładowy fundusz świadczeń socjalnych musi wpłacić na rachunek funduszu kwotę stanowiącą co najmniej 75 proc. równowartości dokonanych odpisów. Pozostałą kwotę dokonanych odpisów i zwiększeń należy przekazać na rachunek bankowy ZFŚS w terminie do 30 września 2025 r. Jaka jest wysokość odpisów i zwiększeń na ZFŚS w 2025 r.?

REKLAMA

Komu przysługuje renta wdowia i w jakiej wysokości? ZUS zaprasza na dyżur telefoniczny

Od 1 lipca 2025 r. osoby owdowiałe będą mogły pobierać swoją emeryturę oraz powiększyć ją o część renty rodzinnej po zmarłym małżonku. Alternatywnie będą mogły pobierać rentę rodzinną wraz z częścią swojej emerytury. Jak starać się o rentę wdowią odpowiedzą eksperci ZUS podczas dyżuru telefonicznego.

Komunikat ZUS: Wdrożenie nowej metryki programu Płatnik

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje o planowanym wdrożeniu nowej metryki 307 dla wersji 10.02.002 programu Płatnik.

Polacy żyją coraz dłużej - GUS opublikował tablicę średniego dalszego trwania życia. Czy ZUS przeliczy emerytury?

Nowa tablica średniego dalszego trwania życia kobiet i mężczyzn wskazuje, że Polacy żyją coraz dłużej. Czy warto składać wnioski o ponowne przeliczenie już otrzymywanej emerytury?

Trwa nabór wniosków o świadczenie wychowawcze. Jak uniknąć przerwy w wypłatach 800 plus?

1 czerwca 2025 r. rozpocznie się nowy okres świadczeniowy w programie 800 plus. Wniosek o świadczenie wychowawcze można złożyć jedynie drogą elektroniczną. Jak można uniknąć przerwy w wypłacie świadczenia?

REKLAMA

Jak prawidłowo usprawiedliwić nieobecności w pracy. Nieprzyjemne konsekwencje zaniedbania tego obowiązku

W razie nieobecności w pracy pracownik zobowiązany jest do jej usprawiedliwienia. W tym celu przepisy prawa pracy określają, jakie są przyczyny usprawiedliwiające nieobecność w pracy. Wymieniają też dowody, na podstawie których można usprawiedliwić nieobecność pracownika.

Zmiany w wynagrodzeniach 2025 i 2026 - transparentnie i jawnie

Do 7 czerwca 2026 roku Polska musi wdrożyć dyrektywę o jawności i przejrzystości wynagrodzeń. Przedsiębiorcy mają niewiele czasu na poważne zmiany w zakresie polityki płacowej. Nowe przepisy oznaczają bowiem konieczność przeprowadzenia wnikliwej analizy struktury płac w firmie, wprowadzenie nowych procedur dotyczących prawa do informacji o wynagrodzeniu i kryteriów ustalania jego wysokości. Choć prace nad ustawą wprowadzającą te przepisy nadal trwają, już teraz warto podjąć działania, które przygotują firmę na nową sytuację.

REKLAMA