REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza pomoc w pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Zasady udzielania pierwszej pomocy w pracy.
Zasady udzielania pierwszej pomocy w pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiamy najważniejsze zasady pierwszej pomocy. Może się ona okazać przydatna, w pracy. Mimo, że o pierwszej pomocy nie myślimy na co dzień, może ona uratować życie nam lub naszym współpracownikom.

Pierwsza pomoc to:

REKLAMA

Autopromocja
  • zabezpieczenie miejsca wypadku,
  • ocena stanu poszkodowanego,
  • wezwanie wykwalifikowanej pomocy,
  • udzielenie pomocy poszkodowanemu.

W określonych sytuacjach należy ominąć niektóre punkty lub zmienić ich kolejność. Musimy pamiętać, że nasza pomoc nie może się ograniczyć tylko do wezwania pogotowia. To w niektórych przypadkach nie wystarcza. Niepodjęcie żadnego działania, nie wchodzi nigdy w grę, nawet jeśli nie jesteśmy przeszkoleni w zakresie udzielania pierwszej pomocy.

REKLAMA

Zgodnie z kodeksem karnym: "Kto człowiekowi, znajdującemu się w położeniu grożącym bezpośrednim niebezpieczeństwem utraty życia albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, nie udziela pomocy, mogąc jej udzielić bez narażenia siebie lub innej osoby na niebezpieczeństwo utraty życia albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3".

Często można się spotkać z opinią, że lepiej nic nie robić, bo można zaszkodzić. To nieprawda. Osoba, która udziela pomocy w sposób nieskuteczny nie ponosi żadnej odpowiedzialności. A przecież nie można wyobrazić sobie sytuacji, kiedy ktoś będzie świadomie udzielał szkodliwej pomocy.

Zobacz: Budowa lub przebudowa miejsca pracy a bhp

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązki pracodawcy

Pracodawca ma obowiązek informować pracowników o:

  • zagrożeniach dla zdrowia i życia występujących w zakładzie pracy, na poszczególnych stanowiskach pracy i przy wykonywanych pracach, w tym o regułach postępowania w przypadku awarii i innych sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu pracowników,
  • działaniach ochronnych i zapobiegawczych podjętych w celu wyeliminowania lub ograniczenia tych zagrożeń,
  • pracownikach wyznaczonych do udzielania pierwszej pomocy i wykonywania czynności w zakresie ochrony przeciwpożarowej i ewakuacji pracowników.

Obowiązek zapewnienia sprawnego funkcjonowania systemu pierwszej pomocy spoczywa na pracodawcy. Pracodawca ma obowiązek zapewnić środki do udzielania pierwszej pomocy. Pracodawca ma w związku z tym obowiązek zorganizowania punktów pierwszej pomocy i apteczek w konsultacji z lekarzem sprawującym opiekę zdrowotną nad pracownikami powierzenie obsługi punktów pierwszej pomocy i apteczek na każdej zmianie wyznaczonym pracownikom oraz przeszkolenie pracowników w zakresie udzielania pierwszej pomocy.

Wyposażenie apteczki

Pewne elementy muszą się znaleźć w każdej apteczce, należą do nich:

  • rękawiczki jednorazowe,
  • maseczka do sztucznego oddychania,
  • koc termiczny,
  • gazy jałowe 1 m2,
  • gazy jałowe 0,5 m2,
  • gaziki jałowe,
  • bandaże dziane (szer. 5, 10 i 15 cm),
  • chusty trójkątne,
  • plaster,
  • siateczki do przytrzymywania opatrunków,
  • nożyczki (ewentualnie skalpel),
  • plastry z opatrunkiem,
  • agrafki.

Nawet najdroższa i najlepiej wyposażona apteczka stanie się bezużyteczna, jeśli nie znajdzie się osoba, która potrafi z niej korzystać.

Wzywanie pogotowia

1. Trzeba wybrać numer 999 i czekać na zgłoszenie dyspozytora.
2. Należy się przedstawić.
3. Jaki to rodzaj zdarzenia (wypadek samochodowy, nagłe zachorowanie) i jakie są zagrożenia.
4. Miejsce zdarzenia - określamy jak najdokładniej.
5. Liczbę poszkodowanych i w jakim są stanie.

Następnie odpowiedz na pytania stawiane przez dyspozytora i czekaj na potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia

Numery alarmowe to: 

999 – Centrum Pogotowia Ratunkowego.
998 - Straż Pożarna.
997 - Policja.
112 - Centrum Powiadamiania Ratunkowego (CPR), prawie w całej Europie jest to telefon CPR, jednak w Polsce zwykle łączy z najbliższym komisariatem Policji.

Najczęstsze błędy w pierwszej pomocy

  • nieudrożnienie dróg oddechowych poszkodowanego,
  • zbyt krótki czas chłodzenia oparzeń,
  • stosowanie niejałowych opatrunków na rany, samodzielne usuwanie ciał obcych,
  • zbyt mocne dowiązywanie opatrunków w przypadku krwotoków.

Zobacz serwis: Bezpieczeństwo pracy

Złote zasady pierwszej pomocy

1. Zanim rozpocznie się udzielanie pomocy należy zawsze zabezpieczyć miejsce wypadku (odpowiednie oznakowanie, zabezpieczenie niebezpiecznych przedmiotów znajdujących się w pobliżu itp.).

2. Czekając na przyjazd pogotowia, należy cały czas rozmawiać z poszkodowanym, pocieszać go i podtrzymywać na duchu.

3. W przypadku ustania czynności życiowych po około 4 minutach obumierają pierwsze komórki mózgu.

4. Podczas wykonywania Podstawowego Podtrzymywania Życia stosunek wdmuchnięć do ucisków na klatkę piersiową wynosił 2:15. Dotyczy to zarówno pomocy udzielanej przez jednego ratownika, jak i przez dwóch ratowników.

5. Najskuteczniejszą metodą badania oddechu osoby nieprzytomnej jest próba usłyszenia i wyczucia oddechu poszkodowanego, połączona z obserwacją ruchów klatki piersiowej.

6. W przypadku osób nieprzytomnych co jedną minutę należy kontrolować, czy mają zachowany oddech.

7. Poszkodowany nieprzytomny, leżący na plecach, może udusić się nie tylko ciałami obcymi, ale również własnym językiem. Aby tego uniknąć, należy odchylić głowę poszkodowanego do tyłu.

8. Przy krwawieniu z nosa głowę poszkodowanego należy pochylić do przodu, a nie do tyłu.

9. W przypadku krwotoków opatrunek należy zakładać wyłącznie w miejscu krwawienia, a nie powyżej lub poniżej tego miejsca.

10. Opaskę uciskową zakłada się wyłącznie w przypadku amputacji urazowej lub zmiażdżenia.

11. Poważnych zranień nie wolno samodzielnie odkażać ani oczyszczać. Należy je jedynie osłonić jałowym opatrunkiem i udać się do lekarza lub wezwać pogotowie.

12. Oparzenia należy chłodzić wodą. Czas chłodzenia musi być bardzo długi - obecnie zaleca się 30 min.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe urlopy jednak nie dla wszystkich lecz dla wybranych, czyli dla kododatkowe świadczenia. Nie będzie rewolucji w kodeksie pracy

Czas pracy skrócony do 35 godzin w tygodniu, a urlopy wydłużone z 20 dni i 26 dni do dni 35 – i to dla wszystkich. Takie niedawno były zapowiedzi odnośnie dwóch wielkich reform w kodeksie pracy. Rewolucje odwołane, o dłuższych urlopach należy zapomnieć. A krótszy tydzień pracy?

Zmiany w przepisach BHP od 2026 czy 2027 roku? Temperatury progowe i czasowe wstrzymanie pracy

Będą zmiany w przepisach BHP. Dotyczą pracy w wysokich temperaturach. Wprowadza się temperatury progowe, po przekroczeniu których pracodawca ma obowiązek wprowadzenia działań ograniczających obciążenie cieplne, np. krótszy czas pracy, przerwy w pracy czy praca zdalna. Przy najwyższych temperaturach praca zostanie czasowo wstrzymana.

Przy jakich temperaturach pracodawca zapewnia wodę i napoje? Czy w pracy musi być klimatyzacja?

Praca w wysokich temperaturach jest szczególnie uciążliwa, a nawet może zagrażać zdrowiu i życiu pracowników. Przy jakich temperaturach pracodawca zapewnia wodę i napoje? Czy w pracy musi być klimatyzacja? Poznaj aktualnie obowiązujące przepisy BHP.

Sprzedaż w 2030 r. czyli kompetencje przyszłości. Jaki musi być handlowiec za 5 lat?

Sprzedaż dynamicznie się zmienia. Bywa, że klient kończy rozmowę z handlowcem w środku ofertowej formułki. Dziś, a jeszcze bardziej za 5 lat, klienci potrzebują rozmowy, zrozumienia, uważnego słuchania i pomocy. Coraz ważniejsza jest uczciwość i działanie zgodnie z wartościami. O czym dziś musi wiedzieć handlowiec, aby w 2030 r. posiadał wszystkie wymagane kompetencje?

REKLAMA

Przeniesienie pracownika do innego działu. Co z wypowiedzeniem zmieniającym i odprawą?

W praktyce może się zdarzyć, iż pracodawca przenosi pracownika do innego działu, aby uniknąć zwolnień. Jak dokonać tego zgodnie z prawem? Kiedy nie jest potrzebne wypowiedzenie zmieniające? Czy przenoszonemu pracownikowi trzeba wypłacić odprawę?

Ekstremalne temperatury zmniejszają wydajność pracy

Z powodu upałów w Chinach, Hiszpanii, Włoszech i Grecji PKB może spaść o blisko 1 pkt proc. - wynika z raportów ekspertów Allianz Trade. Ekstremalne temperatury maja duży wpływ na wydajność pracy.

Realia pracy tymczasowej. Co liczy się dziś dla firm i kandydatów? [Badanie]

Na rynku pracy, gdzie coraz trudniej o trwałość i przewidywalność, głos pracowników oraz pracodawców staje się jednym z najczulszych barometrów zmian. Job Impulse co roku bada poziom satysfakcji obu tych grup. Najnowsze wyniki wskazują, że oczekiwania wobec agencji dynamicznie rosną: firmy domagają się sprawnych, natychmiastowych rekrutacji, ale przy zachowaniu wysokiej jakości procesów i maksymalnym ograniczeniu rotacji. Z kolei pracownicy tymczasowi coraz wyraźniej sygnalizują potrzebę stabilności, poszerzania systemu benefitów, a także obsługi formalności online.

Lipiec 2025 – dni wolne, godziny pracy

Lipiec 2025 – dni wolne od pracy i godziny pracy. To najbardziej zapracowany miesiąc w roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w lipcu? Czy kalendarz dni wolnych od pracy przewiduje święta w tym miesiącu?

REKLAMA

Zmiany w umowach o pracę: dodatkowe koszty dla pracodawcy bo część umów musi przejść przez tłumacza przysięgłego

W III kwartale 2025 r. obowiązują już cztery istotne i nowe ustawy w obszarze prawa pracy. Przyglądamy się jednej z nich w zakresie zmian w zatrudnieniu jakie weszły na skutek tych nowych regulacji. Chodzi o istotną instytucję bo o umowę o pracę! To dokument, który ma kluczowe znaczenie dla stosunku pracy. Zmiany, które zaszły w umowach o pracę są naprawdę znaczące i co gorsza generują koszty dla pracodawców. Pocieszające jest jednak to, że zmiany dotyczą tylko wybranych grup pracowników, nie wszystkich zatrudnionych osób.

Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

REKLAMA