REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza pomoc w pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Zasady udzielania pierwszej pomocy w pracy.
Zasady udzielania pierwszej pomocy w pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiamy najważniejsze zasady pierwszej pomocy. Może się ona okazać przydatna, w pracy. Mimo, że o pierwszej pomocy nie myślimy na co dzień, może ona uratować życie nam lub naszym współpracownikom.

Pierwsza pomoc to:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  • zabezpieczenie miejsca wypadku,
  • ocena stanu poszkodowanego,
  • wezwanie wykwalifikowanej pomocy,
  • udzielenie pomocy poszkodowanemu.

W określonych sytuacjach należy ominąć niektóre punkty lub zmienić ich kolejność. Musimy pamiętać, że nasza pomoc nie może się ograniczyć tylko do wezwania pogotowia. To w niektórych przypadkach nie wystarcza. Niepodjęcie żadnego działania, nie wchodzi nigdy w grę, nawet jeśli nie jesteśmy przeszkoleni w zakresie udzielania pierwszej pomocy.

Zgodnie z kodeksem karnym: "Kto człowiekowi, znajdującemu się w położeniu grożącym bezpośrednim niebezpieczeństwem utraty życia albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, nie udziela pomocy, mogąc jej udzielić bez narażenia siebie lub innej osoby na niebezpieczeństwo utraty życia albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3".

Często można się spotkać z opinią, że lepiej nic nie robić, bo można zaszkodzić. To nieprawda. Osoba, która udziela pomocy w sposób nieskuteczny nie ponosi żadnej odpowiedzialności. A przecież nie można wyobrazić sobie sytuacji, kiedy ktoś będzie świadomie udzielał szkodliwej pomocy.

REKLAMA

Zobacz: Budowa lub przebudowa miejsca pracy a bhp

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązki pracodawcy

Pracodawca ma obowiązek informować pracowników o:

  • zagrożeniach dla zdrowia i życia występujących w zakładzie pracy, na poszczególnych stanowiskach pracy i przy wykonywanych pracach, w tym o regułach postępowania w przypadku awarii i innych sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu pracowników,
  • działaniach ochronnych i zapobiegawczych podjętych w celu wyeliminowania lub ograniczenia tych zagrożeń,
  • pracownikach wyznaczonych do udzielania pierwszej pomocy i wykonywania czynności w zakresie ochrony przeciwpożarowej i ewakuacji pracowników.

Obowiązek zapewnienia sprawnego funkcjonowania systemu pierwszej pomocy spoczywa na pracodawcy. Pracodawca ma obowiązek zapewnić środki do udzielania pierwszej pomocy. Pracodawca ma w związku z tym obowiązek zorganizowania punktów pierwszej pomocy i apteczek w konsultacji z lekarzem sprawującym opiekę zdrowotną nad pracownikami powierzenie obsługi punktów pierwszej pomocy i apteczek na każdej zmianie wyznaczonym pracownikom oraz przeszkolenie pracowników w zakresie udzielania pierwszej pomocy.

Wyposażenie apteczki

Pewne elementy muszą się znaleźć w każdej apteczce, należą do nich:

  • rękawiczki jednorazowe,
  • maseczka do sztucznego oddychania,
  • koc termiczny,
  • gazy jałowe 1 m2,
  • gazy jałowe 0,5 m2,
  • gaziki jałowe,
  • bandaże dziane (szer. 5, 10 i 15 cm),
  • chusty trójkątne,
  • plaster,
  • siateczki do przytrzymywania opatrunków,
  • nożyczki (ewentualnie skalpel),
  • plastry z opatrunkiem,
  • agrafki.

Nawet najdroższa i najlepiej wyposażona apteczka stanie się bezużyteczna, jeśli nie znajdzie się osoba, która potrafi z niej korzystać.

Wzywanie pogotowia

1. Trzeba wybrać numer 999 i czekać na zgłoszenie dyspozytora.
2. Należy się przedstawić.
3. Jaki to rodzaj zdarzenia (wypadek samochodowy, nagłe zachorowanie) i jakie są zagrożenia.
4. Miejsce zdarzenia - określamy jak najdokładniej.
5. Liczbę poszkodowanych i w jakim są stanie.

Następnie odpowiedz na pytania stawiane przez dyspozytora i czekaj na potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia

Numery alarmowe to: 

999 – Centrum Pogotowia Ratunkowego.
998 - Straż Pożarna.
997 - Policja.
112 - Centrum Powiadamiania Ratunkowego (CPR), prawie w całej Europie jest to telefon CPR, jednak w Polsce zwykle łączy z najbliższym komisariatem Policji.

Najczęstsze błędy w pierwszej pomocy

  • nieudrożnienie dróg oddechowych poszkodowanego,
  • zbyt krótki czas chłodzenia oparzeń,
  • stosowanie niejałowych opatrunków na rany, samodzielne usuwanie ciał obcych,
  • zbyt mocne dowiązywanie opatrunków w przypadku krwotoków.

Zobacz serwis: Bezpieczeństwo pracy

Złote zasady pierwszej pomocy

1. Zanim rozpocznie się udzielanie pomocy należy zawsze zabezpieczyć miejsce wypadku (odpowiednie oznakowanie, zabezpieczenie niebezpiecznych przedmiotów znajdujących się w pobliżu itp.).

2. Czekając na przyjazd pogotowia, należy cały czas rozmawiać z poszkodowanym, pocieszać go i podtrzymywać na duchu.

3. W przypadku ustania czynności życiowych po około 4 minutach obumierają pierwsze komórki mózgu.

4. Podczas wykonywania Podstawowego Podtrzymywania Życia stosunek wdmuchnięć do ucisków na klatkę piersiową wynosił 2:15. Dotyczy to zarówno pomocy udzielanej przez jednego ratownika, jak i przez dwóch ratowników.

5. Najskuteczniejszą metodą badania oddechu osoby nieprzytomnej jest próba usłyszenia i wyczucia oddechu poszkodowanego, połączona z obserwacją ruchów klatki piersiowej.

6. W przypadku osób nieprzytomnych co jedną minutę należy kontrolować, czy mają zachowany oddech.

7. Poszkodowany nieprzytomny, leżący na plecach, może udusić się nie tylko ciałami obcymi, ale również własnym językiem. Aby tego uniknąć, należy odchylić głowę poszkodowanego do tyłu.

8. Przy krwawieniu z nosa głowę poszkodowanego należy pochylić do przodu, a nie do tyłu.

9. W przypadku krwotoków opatrunek należy zakładać wyłącznie w miejscu krwawienia, a nie powyżej lub poniżej tego miejsca.

10. Opaskę uciskową zakłada się wyłącznie w przypadku amputacji urazowej lub zmiażdżenia.

11. Poważnych zranień nie wolno samodzielnie odkażać ani oczyszczać. Należy je jedynie osłonić jałowym opatrunkiem i udać się do lekarza lub wezwać pogotowie.

12. Oparzenia należy chłodzić wodą. Czas chłodzenia musi być bardzo długi - obecnie zaleca się 30 min.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w prawie pracy: rząd dopuszcza e‑mail, SMS czy skan podpisanego dokumentu - zamiast formy papierowej. Deregulacja i cyfryzacja dialogu społecznego [PROJEKT]

Rząd zaproponował projekt nowelizacji ustaw regulujących stosunki między pracodawcami a przedstawicielami pracowników, którego celem jest uproszczenie i zdigitalizowanie obiegu informacji. Najważniejszym elementem projektu jest formalne dopuszczenie obok tradycyjnej formy pisemnej dwóch alternatyw: formy dokumentowej oraz formy elektronicznej. Zmiana ma zredukować formalności, przyspieszyć dialog społeczny i lepiej dostosować procedury do współczesnych praktyk komunikacyjnych.

"Ukryte zasoby" wciąż w cieniu. Dlaczego pracodawcy nie sięgają po nowe grupy pracowników?

Mimo rosnących niedoborów kadrowych wielu przedsiębiorców wciąż nie sięga po tzw. ukryte zasoby rynku pracy – osoby starsze, kobiety opiekujące się bliskimi, młodych, cudzoziemców czy osoby z niepełnosprawnościami. O przyczynach tego zjawiska, barierach i potencjale, który może wzmocnić konkurencyjność polskich firm, opowiada Maja Dobrzyńska z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Dlaczego zawodowi kierowcy rezygnują z pracy? KE szacuje, że do 2040 roku będzie brakować 480 000 miejsc parkingowych dla kierowców

Zawodowi kierowcy podejmują decyzję o złożeniu wypowiedzenia, a wtedy szansa na ich zatrzymanie jest minimalna. To nie jednostkowe przypadki, a branżowy standard. Okazuje się bowiem, że aż 70 proc. przedsiębiorstw przewozowych w Europie ma poważne lub bardzo poważne problemy kadrowe. Dlaczego zawodowi kierowcy rezygnują z pracy? KE szacuje, że do 2040 roku będzie brakować 480 000 miejsc parkingowych dla kierowców.

Konieczna nowelizacja w ZUS. Trzeba odebrać ZUS do zabierania składek za 19 lat wpłacania. Jedną decyzją! [społeczny projekt nowelizacji]

W Polsce od kilku lat narasta problem, o którym mało kto mówi głośno.Zakład Ubezpieczeń Społecznych potrafi po wielu latach stwierdzić, że ktoś… nigdy nie podlegał ubezpieczeniom społecznym. Nieważne, że przez 10, 15 czy 20 lat co miesiąc płacił składki. Jedna decyzja urzędnika wystarczy, by wszystkie te lata zniknęły z systemu — a razem z nimi emerytura, zasiłek czy prawo do zwrotu pieniędzy.

REKLAMA

Nowe przepisy o stażu pracy to duże wyzwanie dla działów HR. E-teczka usprawni pracę nad dokumentacją pracowniczą

Dlaczego papierowe teczki nie wystarczą w nowej rzeczywistości prawnej? To narzędzie o ograniczonej użyteczności. Tymczasem nowe przepisy o stażu pracy, które wchodzą w życie już w styczniu 2026 roku, to duże wyzwanie dla działów HR. E-teczka znacznie usprawni pracę nad dokumentacją pracowniczą

Użyczanie pracowników do Niemiec – dokumenty, formalności, wszystko co trzeba wiedzieć

Użyczanie pracowników tymczasowych do Niemiec wiąże się̨ z koniecznością̨ uzyskania oficjalnego pozwolenia o nazwie Arbeitnehmerüberlassungserlaubnis (inaczej licencji agencji pracy tymczasowej w Niemczech). Aby otrzymać to pozwolenie, w pierwszej kolejności niezbędne jest posiadanie wpisu działalności do rejestru agencji w Polsce, a następnie złożenie wniosku o uzyskanie licencji w Niemczech. Warto wiedzieć, że polskie firmy składają̨ wniosek o wydanie licencji zawsze w Bundesagentur für Arbeit w Düsseldorf. Jeśli Twoja firma chce użyczać pracowników tymczasowych do Niemiec – to świetnie trafiłeś, z tego artykułu przygotowanego we współpracy z firmą Euro-lohn dowiesz się, od czego należy zacząć, aby proces ten przebiegał sprawnie oraz zgodnie z niemieckim prawem pracy.

Co powinna zawierać idealna oferta pracy? Wygrywa skandynawski model pracy

Wyniki badania Antal, SPCC i Uniwersytetu SWPS „Pracodawca okiem przyszłych talentów” pokazują, że kultura organizacyjna może być ważniejsza niż wynagrodzenie za pracę. To skandynawski model pracy. Dowiadujemy się też, co powinna zawierać idealna oferta pracy.

Mieliśmy brać przykład z pokolenia Z, a tymczasem ono się wypala. Młodzi częściej biorą zwolnienia lekarskie z powodów psychicznych

Eksperci wypowiadali się, że w wielu aspektach starsi pracownicy powinni brać przykład z pokolenia Z. Tymczasem raport Hays Poland i Fundacji OFF school „Gen Boost 2025. Młodzi redefiniują pracę” pokazuje mocne dane - aż 45% pracowników pokolenia Z doświadczyło wypalenia zawodowego, a przecież są to młodzi ludzie. Częściej biorą zwolnienia lekarskie z powodów psychicznych.

REKLAMA

Od stycznia 2026 r. ZUS wyda zaświadczenia o dłuższym stażu pracy [Nowe przepisy]

Od stycznia 2026 r. ZUS wyda zaświadczenia o dłuższym stażu pracy. Nowe przepisy pozwalają na zaliczanie okresu pracy na umowach cywilnoprawnych czy prowadzenia działalności gospodarczej do stażu pracy, od którego zależą liczne uprawnienia pracownicze. Jak pracownik może potwierdzić ten okres u pracodawcy? Na możliwość składania wniosków w ZUS trzeba jeszcze poczekać.

Chodzi o ZUS. Prezydent zdecydował: od 1 listopada, ale nie 2025 r. a 2026 r. ZUS udostępni dane płatnika m.in. bankom, instytucjom finansowym, instytucjom kredytowym oraz instytucjom pożyczkowym

Już za rok, w listopadzie 2026 r. będą obowiązywały przepisy, które sprawią, że ZUS udostępni dane płatnika bankom, instytucjom finansowym, instytucjom kredytowym oraz instytucjom pożyczkowym. Celem ustawy jest wprowadzenie systemowego mechanizmu umożliwiającego dostęp do danych przedsiębiorcy posiadającego konto płatnika składek w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) przez określone podmioty dokonujące weryfikacji jego sytuacji gospodarczej i finansowej.

REKLAMA