Jak zarządzać bezpieczeństwem i higieną pracy?
REKLAMA
REKLAMA
Podstawowe zasady działań w zakresie zarządzania niebezpieczeństwem pracy powinny być usystematyzowane w następującej hierarchii ważności:
• unikanie ryzyka w miejscu pracy,
• likwidowanie źródeł zagrożeń zawodowych,
• dostosowanie warunków pracy do psychofizycznych właściwości pracowników,
• zastępowanie niebezpiecznych technologii, maszyn, urządzeń, surowców bardziej bezpiecznymi,
• stosowanie ochron zbiorowych, a dopiero w ostateczności środków ochrony indywidualnej.
REKLAMA
Podstawowe działania
Pracodawca powinien podejmować pewne podstawowe działania dla zabezpieczenia bezpiecznych warunków w pracy, w szczególności:
• ocenę ryzyka zawodowego,
• stosowanie niezbędnych środków profilaktycznych zmniejszających ryzyko,
• zapewnienie pracownikom niezbędnych informacji i szkoleń dotyczących zasad ochrony przez zagrożeniami,
• określenie ogólnej polityki kierownictwa firmy w zakresie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników,
• zapewnienie niezbędnych informacji umożliwiających wdrożenie ogólnej polityki,
• uwzględnienie zagadnień bezpieczeństwa w zarządzaniu i podejmowaniu decyzji,
• konsultowanie spraw z dziedziny bezpieczeństwa pracy z pracownikami,
• monitorowanie i przeglądanie efektywności przyjętej polityki i całego systemu zarządzania firmą.
Przeczytaj także: Posiłki i napoje także zimą
Podstawowe pytania
Aby właściwie ocenić, czy polityka bezpieczeństwa i higieny pracy jest prowadzona prawidłowo, należy odpowiedzieć sobie na kilka pytań:
1. Czy są opracowane jasne procedury postępowania i odpowiedzialności w dziedzinie bezpieczeństwa?
2. Czy każdy pracownik, niezależnie od zajmowanej funkcji zna zasady postępowania i odpowiedzialności w zakresie BHP?
3. Czy w firmie znane są i stosowane zasady BHP?
4. Czy zostały zidentyfikowane główne zagrożenia oraz podejmowane są działania w celu ich likwidacji?
5. Czy pracownikom zapewniono niezbędne środki ochrony indywidualnej oraz przeszkolenie w zakresie posługiwania się tymi środkami?
6. Czy pracownicy zostali poinformowani o ryzyku zawodowym występującym na stanowisku pracy oraz sposobach unikania zagrożeń?
7. Czy pracownicy uczestniczą w konsultacjach dotyczących bezpieczeństwa i ochrony zdrowia?
8. Czy pracownicy wiedzą kogo i w jakich sposób należy poinformować o niebezpiecznych sytuacjach i wypadkach?
9. Czy w zakładzie prowadzone są regularne kontrole miejsc pracy z uwzględnieniem stosowania przez pracowników obowiązujących procedur bezpieczeństwa pracy?
10. Czy w zakładzie funkcjonuje system przeglądu polityki procedur bezpieczeństwa pracy?
Pozytywna odpowiedź na powyższe pytania na pewno przyczyni się do zwiększenia i zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników.
Polecamy serwis: Kodeks pracy
Źródło:www.pip.gov.pl
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat