REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak projektować i tworzyć produkty cyfrowe, aby odnosiły sukces?

Fot. Fotolia
Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Bywa, że produkty cyfrowe, które świetnie wyglądały na planach, zamiast do klientów, trafiają do kosza. Ostatnie badanie The Chaos Report, w którym przebadano losy 50 tys. produktów cyfrowych, pokazało, że tylko 29 proc. z nich odniosło sukces. Aż ponad połowa (52 proc.) została zakwestionowana, a niemal co piąty (19 proc.) okazał się całkowitym niepowodzeniem.

Produkty cyfrowe trafiają do kosza

Zaawansowane technologicznie projekty czy pełne produkty to kosztowne inwestycje dla firm, zarówno pod kątem budżetu, jak i reputacji. Dlatego wprowadzenie na rynek nowego produktu powinno być dokładnie przemyślane, zaprojektowane i zaplanowane. Nie bez znaczenia jest także sam proces tworzenia, od którego zależy przyszłość danej aplikacji. Kluczem do sukcesu jest zrozumienie prawdziwego celu produktu oraz poznanie jego odbiorców. Aby był on jak najbardziej użyteczny, proces tworzenia powinien być dopasowany do potrzeb rynku, kosztów, które klient jest gotowy ponieść, oraz dostępnego czasu.

REKLAMA

Autopromocja

Przyczyny niepowodzeń

Masa niepowodzeń w sektorze IT związanych z nieudanymi, niedopasowanymi do rynku, czy upadającymi z powodu przekroczenia budżetu lub czasu realizacji produktami, jest faktem. Wg The Chaos Report, który bada powodzenie produktów cyfrowych od 1994 roku, zaledwie 30 procent rozwiązań osiąga sukces rynkowy. Wskaźnik ten od lat utrzymuje się na zbliżonym poziomie.

REKLAMA

Według raportu jedną z głównych przyczyn niepowodzeń produktów cyfrowych na rynku jest brak kontroli nad budżetem. Kolejna to nierealistyczne oczekiwania pomysłodawców związane z czasem i kosztami – średni poziom przekroczenia budżetu w badanych firmach to 189 proc. zaplanowanych wydatków. Jeśli chodzi o czas zaplanowany na projekt, firmy średnio przekraczają go ponad dwukrotnie, o 222 proc. Trzecim wskazywanym powodem niepowodzenia okazuje się nieskuteczna komunikacja. Dlatego tak ważny jest zgrany i otwarcie komunikujący się zespół deweloperski.

Po stronie zespołu tworzącego produkt niezwykle ważny jest dobór odpowiednich specjalistów – inżynierów, deweloperów oraz projektantów. Kluczowa, na każdym etapie prac, jest też współpraca między zespołem a klientem. – Zespół powinien być tak zbudowany, aby z jednej strony jak najlepiej wykorzystać kwalifikacje i doświadczenie pracowników, a z drugiej, aby zabezpieczone były najważniejsze elementy, które składają się na powodzenie całego przedsięwzięcia tłumaczy Aneta Orszewska, Product Strategist z Boldare. – Dbamy o przyszłość współpracy z naszymi klientami. Jednym z pierwszych etapów w komunikacji z klientem często bywa dedykowane szkolenie o tematyce Agile i Scrum. Podczas takiego warsztatu wyjaśniamy jak pracujemy, jakie role pełnią poszczególne osoby w zespole Boldare i dlaczego tak istotne jest iteracyjne podejście do budowania produktów. Klient dzięki temu wie, jak będą przebiegały nasze prace, czego może od nas oczekiwać, oraz z kim może kontaktować się w poszczególnych kwestiach. Kluczowa jest tutaj otwarta komunikacja oraz partnerskie podejście. Nie tworzymy zewnętrznego zespołu deweloperskiego, który działa w separacji od klienta i celu biznesowego. Nasz zespół staje się bezpośrednim partnerem klienta i nie tylko tworzy dla niego aplikację, ale także pełni rolę konsultanta i kompana w biznesie – dodaje Aneta Orszewska.

Często zdarza się, że klienci zwracają się do firmy specjalizującej się w projektowaniu i tworzeniu produktów cyfrowych ze szczegółowo rozpisanym pomysłem i praktycznie gotowym planem na nowy produkt. Czasem okazuje się, że pomysł nie jest dopracowany lub wymaga zmian. Może też zdarzyć się, że w międzyczasie zmieniła się sytuacja na rynku, a jej wpływ na potencjalne rozwiązanie cyfrowe jest na tyle duży, że należy uwzględnić go w przygotowywanym planie działań. Dużą rolę może tutaj odegrać tzw. Product Strategist, czyli osoba, która monitoruje proces powstawania, realizowania i implementowania danego pomysłu oraz tworzy i wdraża taktyki poprawiające wydajność produktów cyfrowych. Taki strateg rozwoju produktu zajmuje się m.in. oceną pomysłów dotyczących produktu, projektowaniem nowych rozwiązań, oraz dopasowywaniem już istniejących. W obszarze jego działań pojawia się także testowanie, analiza rynku, czy mierzenie postępów prac. Może też prowadzić badania związane z produktem i procesami, w jakich ma brać udział czy informacjami zwrotnymi od klientów i użytkowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kontrola cyklu powstawania produktu

Na samym początku cyklu życia produktu należy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy jest on rzeczywiście potrzebny. To faza prototypowania, kiedy przeprowadza się rozmowy z potencjalnymi użytkownikami czy warsztaty badania potrzeb – zarówno klienta, jak i rynku. Kolejny etap, to określenie, czy pomysł na dostarczenie danej usługi jest właściwy.

W Boldare przywiązujemy dużą wagę do tego, aby produkt nie tylko spełniał swoją rolę, ale także, aby prace nad nim nie przekroczyły sensownego budżetu i czasu. Dlatego stosujemy MVP (ang. Minimum Viable Product). Tworzymy minimalną, działającą wersję produktu, zawierającą wszelkie potrzebne i kluczowe elementy oraz sprawdzamy, czy jest ona atrakcyjna dla użytkowników. To bardzo ważny etap również pod kątem kontroli kosztów oraz czasu realizacji produktu. Jeśli wszystko przebiega według planu, przechodzimy do doskonalenia produktu i jego skalowania – wyjaśnia ekspertka z Boldare.

Niezbędne wsparcie

Proces tworzenia produktu powinien być monitorowany i oceniany w kontekście wielu czynników, takich jak pojawienie się nowych pomysłów, projektowanie nowych rozwiązań, testowanie funkcjonującego już produktu, czy analiza konkretnego rynku. Dlatego właśnie warto zaangażować w pracę eksperta – stratega, który doradzi jakie działania podjąć w krytycznych momentach rozwoju rozwiązania cyfrowego.

Wsparciem całego procesu może być także koncepcja Continuous Discovery Product, czyli ciągłe „odkrywanie” produktu. To nowatorskie podejście, zakładające, że w najbliższej przyszłości nie będziemy tworzyć dobrych produktów cyfrowych bez ich ciągłej analizy. – Funkcjonujemy w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości. Zwłaszcza ostatnie lata przyniosły wiele nowych wyzwań – pandemię, pracę zdalną, wojnę, rosnącą inflację, czy widmo kryzysu gospodarczego. Ponieważ wszystkie te czynniki są połączone i oddziałują na rynek, wpływają też na zachowania klientów, ich potrzeby i oczekiwania. Wszelkie te zmiany powinny być uwzględniane w produktach trafiających w ręce użytkowników. Projektowanie i tworzenie produktów cyfrowych przyszłości to ciągłe badanie, zbieranie i analizowanie opinii użytkowników, czy przeprowadzanie eksperymentów – opowiada Aneta Orszewska.

Podsumowując, do projektowania i tworzenia produktów cyfrowych warto podchodzić indywidualnie i dopasowywać strategię do potrzeb powstającej aplikacji. W sukcesie pomoże otwarty i iteracyjnie pracujący zespół oraz uważność i reagowanie na zmieniające się otoczenie.

Źródło: InPlus Media

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
21 dni darmowej rehabilitacji [dla kogo, kiedy, jaki wniosek]

Głównym celem prowadzonej rehabilitacji jest zapobieganie inwalidztwu lub ograniczenie go do poziomu umożliwiającego ubezpieczonemu dalsze wykonywanie pracy, a w przypadku osób, które zdolność do pracy utraciły jej przywrócenie, o ile jest to możliwe w wyniku leczenia i rehabilitacji.

Nowa wysokość składek ubezpieczeniowych

Nowa wysokość składek ubezpieczeniowych - zbliża się ważny termin 31 lipca 2024 r. do tego czasu pewna grupa ubezpieczonych musi opłacić składki macierzyńskie, wypadkowe i chorobowe. Nie można tego przegapić, szczególnie teraz kiedy zbliża się sezon żniw.

Jakie prawa ma tata w pracy?

Ważne jest wczesne tworzenie więzi między ojcem a dzieckiem, dlatego  warto korzystać z prawa do urlopu ojcowskiego. Taki urlop ojcowski powinien być wykorzystywany w okresie narodzin dziecka i wyraźnie wiązać się z tym wydarzeniem, a jego celem powinno być sprawowanie opieki. Oczywiście w późniejszym okresie więź między ojcem a dzieckiem też jest niezwykle ważne, ale ma ona później inny wymiar.

Świadczenie urlopowe 2024 i 2025 r.

Świadczenie urlopowe ustalane jest w wysokości, która nie może być wyższa od odpisu podstawowego na zfśs. W 2024 r. wysokość tego świadczenia dla pracownika zatrudnionego w pełnym wymiarze czasu pracy w normalnych warunkach pracy wynosi 2417,14 zł. Czy już wiadomo, ile wyniesie w 2025 r.?

REKLAMA

Zmiana minimalnej stawki godzinowej. Jak obliczać wynagrodzenie za umowę zlecenia na przełomie czerwca i lipca 2024 r.

1 lipca 2024 r. zmieni się minimalna stawka godzinowa należna za każdą godzinę wykonywania zlecenia. Ustalając wynagrodzenie za zlecenie wyrażone w stawce godzinowej należy pamiętać, aby nie było niższe od stawki minimalnej.

PIP: Kontrola pracodawcy o każdej porze dnia i nocy, bez uprzedzenia i bez upoważnienia

Państwowa Inspekcja Pracy może kontrolować pracodawców o każdej porze dnia i nocy. Jednak do przeprowadzenia kontroli konieczna jest legitymacja służbowa i specjalne upoważnienie. Wkrótce to się może zmienić.

Renta wdowia 15%. Nie dla zaniżenia świadczenia. Postulaty wyrównania dla wdów pokrzywdzonych modelem kroczącym. I przyznania zwolnienia z PIT

Renta wdowia przez okres 2025 r. wypłacana w zaniżonej wartości. Początkowo będzie to tylko 15%. Nic nie wskazuje dziś na to, aby Sejm przyjął inne rozwiązanie. Zresztą rząd zapowiedział 15% jeszcze na początków rządów (w grudniu 2023 r.) Wskaźnik 15% wywołuje protesty osób zainteresowanych rentą wdowią. Dlaczego więc nie przyznać wyrównania do kwot wypłacanych na podstawie 15% (wypłata wyrównania w 2026 r. albo 2027 r.) I równolegle - za okres obowiązywania modelu kroczącego -zaproponować osobom poszkodowanym tym modelem zwolnienie z podatku PIT. 

MRPiPS: 1000 zł miesięcznie dodatku do wynagrodzenia już od lipca 2024 r. Dla kogo?

W środę, 19 czerwca 2024 r. rząd przyjął cztery programy finansowania dodatków do wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto miesięcznie. Programy zostały opracowane przez Ministerstwo Rodziny Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA

Budżetówka: 1000 zł miesięcznie brutto do końca 2027 r. [Katalog uprawnionych]

Wypłata 1000 zł brutto dodatku motywacyjnego miesięcznie (pierwsze wypłaty w lipcu 2024 r.) potrwa aż do końca 2027 r. Istniały obawy, że dodatek ten będzie miał krótszy okres finansowania. Na szczęście się nie potwierdziły. Podstawą wypłaty 1000 zł są uchwały Rady Ministrów. W artykule omówienie każdej z nich.

Można połączyć dwa świadczenia: 1) Renta wdowia i 2) Udział w emeryturze zmarłych: męża albo żony [wypłata gwarantowana]

Na dziś jest duże rozczarowanie rentą wdowią. W Sejmie prace toczą się wolno (według emerytów bardzo wolno). I nawet jak ustawa wejdzie w 2024 roku, to przez długi czas świadczenia z „renty wdowiej” będą wypłacane w zaniżonej wartości. Istnieje jednak możliwość zwiększenia niskiej wartości renty wdowiej poprzez wypłatę gwarantowaną (wypłata jednorazowa często około 30 000 zł - wysoki podatek PIT) .

REKLAMA