REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak projektować i tworzyć produkty cyfrowe, aby odnosiły sukces?

Subskrybuj nas na Youtube
Fot. Fotolia
Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Bywa, że produkty cyfrowe, które świetnie wyglądały na planach, zamiast do klientów, trafiają do kosza. Ostatnie badanie The Chaos Report, w którym przebadano losy 50 tys. produktów cyfrowych, pokazało, że tylko 29 proc. z nich odniosło sukces. Aż ponad połowa (52 proc.) została zakwestionowana, a niemal co piąty (19 proc.) okazał się całkowitym niepowodzeniem.

Produkty cyfrowe trafiają do kosza

Zaawansowane technologicznie projekty czy pełne produkty to kosztowne inwestycje dla firm, zarówno pod kątem budżetu, jak i reputacji. Dlatego wprowadzenie na rynek nowego produktu powinno być dokładnie przemyślane, zaprojektowane i zaplanowane. Nie bez znaczenia jest także sam proces tworzenia, od którego zależy przyszłość danej aplikacji. Kluczem do sukcesu jest zrozumienie prawdziwego celu produktu oraz poznanie jego odbiorców. Aby był on jak najbardziej użyteczny, proces tworzenia powinien być dopasowany do potrzeb rynku, kosztów, które klient jest gotowy ponieść, oraz dostępnego czasu.

REKLAMA

Przyczyny niepowodzeń

REKLAMA

Masa niepowodzeń w sektorze IT związanych z nieudanymi, niedopasowanymi do rynku, czy upadającymi z powodu przekroczenia budżetu lub czasu realizacji produktami, jest faktem. Wg The Chaos Report, który bada powodzenie produktów cyfrowych od 1994 roku, zaledwie 30 procent rozwiązań osiąga sukces rynkowy. Wskaźnik ten od lat utrzymuje się na zbliżonym poziomie.

REKLAMA

Według raportu jedną z głównych przyczyn niepowodzeń produktów cyfrowych na rynku jest brak kontroli nad budżetem. Kolejna to nierealistyczne oczekiwania pomysłodawców związane z czasem i kosztami – średni poziom przekroczenia budżetu w badanych firmach to 189 proc. zaplanowanych wydatków. Jeśli chodzi o czas zaplanowany na projekt, firmy średnio przekraczają go ponad dwukrotnie, o 222 proc. Trzecim wskazywanym powodem niepowodzenia okazuje się nieskuteczna komunikacja. Dlatego tak ważny jest zgrany i otwarcie komunikujący się zespół deweloperski.

Po stronie zespołu tworzącego produkt niezwykle ważny jest dobór odpowiednich specjalistów – inżynierów, deweloperów oraz projektantów. Kluczowa, na każdym etapie prac, jest też współpraca między zespołem a klientem. – Zespół powinien być tak zbudowany, aby z jednej strony jak najlepiej wykorzystać kwalifikacje i doświadczenie pracowników, a z drugiej, aby zabezpieczone były najważniejsze elementy, które składają się na powodzenie całego przedsięwzięcia tłumaczy Aneta Orszewska, Product Strategist z Boldare. – Dbamy o przyszłość współpracy z naszymi klientami. Jednym z pierwszych etapów w komunikacji z klientem często bywa dedykowane szkolenie o tematyce Agile i Scrum. Podczas takiego warsztatu wyjaśniamy jak pracujemy, jakie role pełnią poszczególne osoby w zespole Boldare i dlaczego tak istotne jest iteracyjne podejście do budowania produktów. Klient dzięki temu wie, jak będą przebiegały nasze prace, czego może od nas oczekiwać, oraz z kim może kontaktować się w poszczególnych kwestiach. Kluczowa jest tutaj otwarta komunikacja oraz partnerskie podejście. Nie tworzymy zewnętrznego zespołu deweloperskiego, który działa w separacji od klienta i celu biznesowego. Nasz zespół staje się bezpośrednim partnerem klienta i nie tylko tworzy dla niego aplikację, ale także pełni rolę konsultanta i kompana w biznesie – dodaje Aneta Orszewska.

Często zdarza się, że klienci zwracają się do firmy specjalizującej się w projektowaniu i tworzeniu produktów cyfrowych ze szczegółowo rozpisanym pomysłem i praktycznie gotowym planem na nowy produkt. Czasem okazuje się, że pomysł nie jest dopracowany lub wymaga zmian. Może też zdarzyć się, że w międzyczasie zmieniła się sytuacja na rynku, a jej wpływ na potencjalne rozwiązanie cyfrowe jest na tyle duży, że należy uwzględnić go w przygotowywanym planie działań. Dużą rolę może tutaj odegrać tzw. Product Strategist, czyli osoba, która monitoruje proces powstawania, realizowania i implementowania danego pomysłu oraz tworzy i wdraża taktyki poprawiające wydajność produktów cyfrowych. Taki strateg rozwoju produktu zajmuje się m.in. oceną pomysłów dotyczących produktu, projektowaniem nowych rozwiązań, oraz dopasowywaniem już istniejących. W obszarze jego działań pojawia się także testowanie, analiza rynku, czy mierzenie postępów prac. Może też prowadzić badania związane z produktem i procesami, w jakich ma brać udział czy informacjami zwrotnymi od klientów i użytkowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kontrola cyklu powstawania produktu

Na samym początku cyklu życia produktu należy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy jest on rzeczywiście potrzebny. To faza prototypowania, kiedy przeprowadza się rozmowy z potencjalnymi użytkownikami czy warsztaty badania potrzeb – zarówno klienta, jak i rynku. Kolejny etap, to określenie, czy pomysł na dostarczenie danej usługi jest właściwy.

W Boldare przywiązujemy dużą wagę do tego, aby produkt nie tylko spełniał swoją rolę, ale także, aby prace nad nim nie przekroczyły sensownego budżetu i czasu. Dlatego stosujemy MVP (ang. Minimum Viable Product). Tworzymy minimalną, działającą wersję produktu, zawierającą wszelkie potrzebne i kluczowe elementy oraz sprawdzamy, czy jest ona atrakcyjna dla użytkowników. To bardzo ważny etap również pod kątem kontroli kosztów oraz czasu realizacji produktu. Jeśli wszystko przebiega według planu, przechodzimy do doskonalenia produktu i jego skalowania – wyjaśnia ekspertka z Boldare.

Niezbędne wsparcie

Proces tworzenia produktu powinien być monitorowany i oceniany w kontekście wielu czynników, takich jak pojawienie się nowych pomysłów, projektowanie nowych rozwiązań, testowanie funkcjonującego już produktu, czy analiza konkretnego rynku. Dlatego właśnie warto zaangażować w pracę eksperta – stratega, który doradzi jakie działania podjąć w krytycznych momentach rozwoju rozwiązania cyfrowego.

Wsparciem całego procesu może być także koncepcja Continuous Discovery Product, czyli ciągłe „odkrywanie” produktu. To nowatorskie podejście, zakładające, że w najbliższej przyszłości nie będziemy tworzyć dobrych produktów cyfrowych bez ich ciągłej analizy. – Funkcjonujemy w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości. Zwłaszcza ostatnie lata przyniosły wiele nowych wyzwań – pandemię, pracę zdalną, wojnę, rosnącą inflację, czy widmo kryzysu gospodarczego. Ponieważ wszystkie te czynniki są połączone i oddziałują na rynek, wpływają też na zachowania klientów, ich potrzeby i oczekiwania. Wszelkie te zmiany powinny być uwzględniane w produktach trafiających w ręce użytkowników. Projektowanie i tworzenie produktów cyfrowych przyszłości to ciągłe badanie, zbieranie i analizowanie opinii użytkowników, czy przeprowadzanie eksperymentów – opowiada Aneta Orszewska.

Podsumowując, do projektowania i tworzenia produktów cyfrowych warto podchodzić indywidualnie i dopasowywać strategię do potrzeb powstającej aplikacji. W sukcesie pomoże otwarty i iteracyjnie pracujący zespół oraz uważność i reagowanie na zmieniające się otoczenie.

Źródło: InPlus Media

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców w 2025 roku [Przewodnik i zmiany krok po kroku]

W dobie globalizacji coraz więcej polskich firm sięga po talenty spoza kraju. Od 1 czerwca 2025 r. proces zatrudniania cudzoziemców zostanie zmodernizowany i w pełni zdigitalizowany dzięki nowej ustawie z 20 marca 2025 r. o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom. Choć formalności nadal wymagają precyzji, są prostsze, szybsze i dostępne online.

Pracownicy teraz: praca bez poczucia sensu nie daje satysfakcji

Według 91 proc. polskich „zetek” i millenialsów praca bez poczucia sensu nie daje satysfakcji. Wśród priorytetów młodych pracowników są także niezależność finansowa i work-life balance. Jeśli te warunki nie są spełniane, potrafią oni zrezygnować z pracy i szukać nowego pracodawcy.

Dobre samopoczucie w miejscu pracy, to kluczowe oczekiwanie najmłodszych pracowników czyli Zetek

Dla Zetek pracowników w pracy ważna jest równowaga między życiem zawodowym i prywatnym. Otwarta komunikacja z przełożonym, równowaga między życiem zawodowym i prywatnym oraz stabilność zawodowa - to wartości, którymi najczęściej kierują się przedstawiciele pokolenia Z przy wyborze pracodawcy.

Samotni wśród ludzi

Rozmowa z dr Sylwią Hałas-Dej, dziekanem Kozminski Executive Business School w Akademii Leona Koźmińskiego, o tym, jak radzić sobie z izolacją na wysokim stanowisku.

REKLAMA

Praca zdalna, zadaniowy czas pracy. Nie, teraz zupełnie inna forma zatrudnienia jest na absolutnym topie rynku pracy, jaka

80 proc. pracowników tymczasowych i kontraktorów odczuwa satysfakcję z pracy projektowej. Wielu specjalistów, kiedy pozna zalety takich form współpracy z firmami, to nie chce już wracać na etat. Dlatego praca projektowa szybko zyskuje zwolenników.

Nowe przepisy o rynku pracy i zatrudnianiu cudzoziemców od 1 czerwca 2025. Co się zmienia?

Od 1 czerwca 2025 r. wchodzą w życie dwie kluczowe ustawy reformujące polski rynek pracy i zasady zatrudniania cudzoziemców. Nowe przepisy zmienią sposób rejestracji bezrobotnych, zniosą ograniczenia wiekowe i wprowadzą nowoczesne narzędzia informatyczne. Co dokładnie się zmienia i kogo dotyczą nowe regulacje?

Debata. Syndrom oszustki - między sukcesem a wątpliwościami

To będzie jedno z najważniejszych spotkań w naszym studio, transmitowane w czasie rzeczywistym na stronie infor.pl.

Ile godzin tygodniowo pracuje się w UE? Najmniej w Holandii, najwięcej w Grecji, Bułgarii i Polsce

Według danych Eurostatu pracownicy w Unii Europejskiej pracowali średnio 36 godzin w tygodniu. Okazuje się, że w Polsce było to znacznie więcej. Gdzie odnotowano najdłuższe, a gdzie najkrótsze tygodnie pracy?

REKLAMA

Jakie kody uprawniają do wyższego dofinansowania z PFRON? [KWOTY 2025]

Kwota dofinansowania, jaką może uzyskać pracodawca, zależy nie tylko od stopnia niepełnosprawności, ale również od rodzaju schorzenia. Czy pojawią się kolejne kody uprawniające do wyższego dofinansowania? Jakie kwoty obowiązują w 2025 r.?

Kapitał początkowy można przeliczyć. To klucz do wyższej emerytury!

Kapitał początkowy to odtworzona wartość składek emerytalnych z okresu przed 1 stycznia 1999 roku, kiedy składki nie były przypisane do indywidualnych kont. Bez kapitału początkowego Twoja emerytura może być znacznie niższa. Sprawdź, jak go wyliczyć i jakie dokumenty są potrzebne, by nie stracić pieniędzy.

REKLAMA