REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak projektować i tworzyć produkty cyfrowe, aby odnosiły sukces?

Fot. Fotolia
Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Bywa, że produkty cyfrowe, które świetnie wyglądały na planach, zamiast do klientów, trafiają do kosza. Ostatnie badanie The Chaos Report, w którym przebadano losy 50 tys. produktów cyfrowych, pokazało, że tylko 29 proc. z nich odniosło sukces. Aż ponad połowa (52 proc.) została zakwestionowana, a niemal co piąty (19 proc.) okazał się całkowitym niepowodzeniem.

Produkty cyfrowe trafiają do kosza

Zaawansowane technologicznie projekty czy pełne produkty to kosztowne inwestycje dla firm, zarówno pod kątem budżetu, jak i reputacji. Dlatego wprowadzenie na rynek nowego produktu powinno być dokładnie przemyślane, zaprojektowane i zaplanowane. Nie bez znaczenia jest także sam proces tworzenia, od którego zależy przyszłość danej aplikacji. Kluczem do sukcesu jest zrozumienie prawdziwego celu produktu oraz poznanie jego odbiorców. Aby był on jak najbardziej użyteczny, proces tworzenia powinien być dopasowany do potrzeb rynku, kosztów, które klient jest gotowy ponieść, oraz dostępnego czasu.

REKLAMA

REKLAMA

Przyczyny niepowodzeń

Masa niepowodzeń w sektorze IT związanych z nieudanymi, niedopasowanymi do rynku, czy upadającymi z powodu przekroczenia budżetu lub czasu realizacji produktami, jest faktem. Wg The Chaos Report, który bada powodzenie produktów cyfrowych od 1994 roku, zaledwie 30 procent rozwiązań osiąga sukces rynkowy. Wskaźnik ten od lat utrzymuje się na zbliżonym poziomie.

Według raportu jedną z głównych przyczyn niepowodzeń produktów cyfrowych na rynku jest brak kontroli nad budżetem. Kolejna to nierealistyczne oczekiwania pomysłodawców związane z czasem i kosztami – średni poziom przekroczenia budżetu w badanych firmach to 189 proc. zaplanowanych wydatków. Jeśli chodzi o czas zaplanowany na projekt, firmy średnio przekraczają go ponad dwukrotnie, o 222 proc. Trzecim wskazywanym powodem niepowodzenia okazuje się nieskuteczna komunikacja. Dlatego tak ważny jest zgrany i otwarcie komunikujący się zespół deweloperski.

Po stronie zespołu tworzącego produkt niezwykle ważny jest dobór odpowiednich specjalistów – inżynierów, deweloperów oraz projektantów. Kluczowa, na każdym etapie prac, jest też współpraca między zespołem a klientem. – Zespół powinien być tak zbudowany, aby z jednej strony jak najlepiej wykorzystać kwalifikacje i doświadczenie pracowników, a z drugiej, aby zabezpieczone były najważniejsze elementy, które składają się na powodzenie całego przedsięwzięcia tłumaczy Aneta Orszewska, Product Strategist z Boldare. – Dbamy o przyszłość współpracy z naszymi klientami. Jednym z pierwszych etapów w komunikacji z klientem często bywa dedykowane szkolenie o tematyce Agile i Scrum. Podczas takiego warsztatu wyjaśniamy jak pracujemy, jakie role pełnią poszczególne osoby w zespole Boldare i dlaczego tak istotne jest iteracyjne podejście do budowania produktów. Klient dzięki temu wie, jak będą przebiegały nasze prace, czego może od nas oczekiwać, oraz z kim może kontaktować się w poszczególnych kwestiach. Kluczowa jest tutaj otwarta komunikacja oraz partnerskie podejście. Nie tworzymy zewnętrznego zespołu deweloperskiego, który działa w separacji od klienta i celu biznesowego. Nasz zespół staje się bezpośrednim partnerem klienta i nie tylko tworzy dla niego aplikację, ale także pełni rolę konsultanta i kompana w biznesie – dodaje Aneta Orszewska.

REKLAMA

Często zdarza się, że klienci zwracają się do firmy specjalizującej się w projektowaniu i tworzeniu produktów cyfrowych ze szczegółowo rozpisanym pomysłem i praktycznie gotowym planem na nowy produkt. Czasem okazuje się, że pomysł nie jest dopracowany lub wymaga zmian. Może też zdarzyć się, że w międzyczasie zmieniła się sytuacja na rynku, a jej wpływ na potencjalne rozwiązanie cyfrowe jest na tyle duży, że należy uwzględnić go w przygotowywanym planie działań. Dużą rolę może tutaj odegrać tzw. Product Strategist, czyli osoba, która monitoruje proces powstawania, realizowania i implementowania danego pomysłu oraz tworzy i wdraża taktyki poprawiające wydajność produktów cyfrowych. Taki strateg rozwoju produktu zajmuje się m.in. oceną pomysłów dotyczących produktu, projektowaniem nowych rozwiązań, oraz dopasowywaniem już istniejących. W obszarze jego działań pojawia się także testowanie, analiza rynku, czy mierzenie postępów prac. Może też prowadzić badania związane z produktem i procesami, w jakich ma brać udział czy informacjami zwrotnymi od klientów i użytkowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kontrola cyklu powstawania produktu

Na samym początku cyklu życia produktu należy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy jest on rzeczywiście potrzebny. To faza prototypowania, kiedy przeprowadza się rozmowy z potencjalnymi użytkownikami czy warsztaty badania potrzeb – zarówno klienta, jak i rynku. Kolejny etap, to określenie, czy pomysł na dostarczenie danej usługi jest właściwy.

W Boldare przywiązujemy dużą wagę do tego, aby produkt nie tylko spełniał swoją rolę, ale także, aby prace nad nim nie przekroczyły sensownego budżetu i czasu. Dlatego stosujemy MVP (ang. Minimum Viable Product). Tworzymy minimalną, działającą wersję produktu, zawierającą wszelkie potrzebne i kluczowe elementy oraz sprawdzamy, czy jest ona atrakcyjna dla użytkowników. To bardzo ważny etap również pod kątem kontroli kosztów oraz czasu realizacji produktu. Jeśli wszystko przebiega według planu, przechodzimy do doskonalenia produktu i jego skalowania – wyjaśnia ekspertka z Boldare.

Niezbędne wsparcie

Proces tworzenia produktu powinien być monitorowany i oceniany w kontekście wielu czynników, takich jak pojawienie się nowych pomysłów, projektowanie nowych rozwiązań, testowanie funkcjonującego już produktu, czy analiza konkretnego rynku. Dlatego właśnie warto zaangażować w pracę eksperta – stratega, który doradzi jakie działania podjąć w krytycznych momentach rozwoju rozwiązania cyfrowego.

Wsparciem całego procesu może być także koncepcja Continuous Discovery Product, czyli ciągłe „odkrywanie” produktu. To nowatorskie podejście, zakładające, że w najbliższej przyszłości nie będziemy tworzyć dobrych produktów cyfrowych bez ich ciągłej analizy. – Funkcjonujemy w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości. Zwłaszcza ostatnie lata przyniosły wiele nowych wyzwań – pandemię, pracę zdalną, wojnę, rosnącą inflację, czy widmo kryzysu gospodarczego. Ponieważ wszystkie te czynniki są połączone i oddziałują na rynek, wpływają też na zachowania klientów, ich potrzeby i oczekiwania. Wszelkie te zmiany powinny być uwzględniane w produktach trafiających w ręce użytkowników. Projektowanie i tworzenie produktów cyfrowych przyszłości to ciągłe badanie, zbieranie i analizowanie opinii użytkowników, czy przeprowadzanie eksperymentów – opowiada Aneta Orszewska.

Podsumowując, do projektowania i tworzenia produktów cyfrowych warto podchodzić indywidualnie i dopasowywać strategię do potrzeb powstającej aplikacji. W sukcesie pomoże otwarty i iteracyjnie pracujący zespół oraz uważność i reagowanie na zmieniające się otoczenie.

Źródło: InPlus Media

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Komu rząd da podwyżki w 2026 roku, a kogo pominie? Duża grupa pracowników czuje się oszukana

Rozmowy o podwyżkach zakończyły się fiaskiem. 2 grudnia przy jednym stole zasiedli przedstawiciele rządu, resortów finansowych, strona społeczna i pracodawcy. Mimo pełnego składu nie udało się ustalić absolutnie nic. Nie ma porozumienia w sprawie mechanizmu waloryzacji, nie ma terminu podwyżek, a rząd wciąż nie pokazuje żadnych środków na ich sfinansowanie. Związki mówią o poczuciu zdrady i próbie zamrożenia płac kosztem zwykłych pracowników. Rząd odpowiada, że budżet pęka w szwach. Emocje rosną, konflikt narasta, a cały system wchodzi w najbardziej napięty moment od lat.

Syndrom oszusta w erze AI: 1/3 pracowników czuje, że oszukuje korzystając ze sztucznej inteligencji

Choć sztuczna inteligencja zwiększa efektywność pracy, aż 34 proc. polskich pracowników czuje, że oszukuje wykonując zadania z pomocą narzędzi AI. Co więcej, 28 proc. z nich ukrywa przed przełożonymi fakt używania tej technologii – podaje raport „Jak pracować, by nie żałować? W dobie rewolucji AI” przygotowany przez portale pracy rocketjobs.pl i justjoin.it oraz Totalizator Sportowy. Eksperci podkreślają, że syndrom oszusta u pracowników to jeden z kosztów psychologicznych rewolucji AI.

Nowość: Rada Rodziny i Demografii już działa. Czy będą nowe świadczenia dla rodzin na skalę 800+? Co nowa Rada da Polakom?

2 grudnia 2025 r. Prezydent RP Karol Nawrocki powołał przy sobie nowy organ doradczy – Radę Rodziny i Demografii. Gremium złożone z ekspertów od polityki społecznej, ekonomii, demografii i socjologii ma wspierać Pałac Prezydencki w tworzeniu długofalowej polityki rodzinnej i odpowiedzi na narastający kryzys demograficzny w Polsce.

Karta podarunkowa – świąteczny standard w firmach. A jak w 2025 r.?

Aż 82% pracowników w Polsce otrzymuje prezent świąteczny od swojego pracodawcy, a 90% uważa, że takie wsparcie powinno być standardem.Pracownicy najczęściej otrzymują świąteczne upominki o wartości 101-300 zł (25%), 301-600 zł (28%) oraz 601-1000 zł (21%).Dla 62% pracowników wsparcie świąteczne jest ważne, ponieważ uznają je za wyraz docenienia i szacunku, a według 60% zatrudnionych jest to pomoc w pokryciu kosztów związanych ze świętami.

REKLAMA

Uwaga: nie składaj w grudniu wniosku do ZUS, bo ZUS automatycznie przeliczy emeryturę i rentę rodzinną. Już od 1 stycznia do 31 marca 2026 r. poznasz nową wysokość świadczenia

W dniu 1 stycznia 2026 r. wejdzie w życie ustawa, dzięki której Zakład Ubezpieczeń Społecznych automatycznie, bez konieczności składania wniosku. Ale uwaga: nie warto teraz składać wniosku do ZUS! Jeśli wniosek w sprawie przeliczenia wysokości emerytury ustalonej od czerwca w latach 2009–2019 (bądź renty rodzinnej) zostanie zgłoszony przed 1 stycznia 2026 r. i na ten dzień postępowanie w sprawie rozpatrzenia tego wniosku będzie w toku lub sprawa o ustalenie prawa do tych świadczeń lub ich wysokości będzie trwać przed sądem, ZUS zawiesi postępowanie w sprawie ustalenia wysokości emerytury lub renty rodzinnej przewidziane w nowej ustawie. ZUS wróci do niego, gdy ostatecznie zakończy się to wcześniejsze postępowanie. Klient nie musi składać żadnych wniosków.

Kodeks pracy: zmiany w rozliczeniu ekwiwalentu i nowość w ZFŚS

Kodeks pracy: zmiany w rozliczeniu ekwiwalentu i nowość w ZFŚS. Już coraz bliżej, bo w dniu 3 i 4 grudnia 2025 r. Sejm proceduje m.in. w sprawie nowelizacji przepisów Kodeksu pracy. Chodzi o ważne zmiany w zakresie rozliczania ekwiwalentu za urlop, tj. rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (druk nr 1601, dalej jako: projekt).

Co nowego dla niepełnosprawnych w 2026? Oficjalna decyzja MRPiPS oraz Pełnomocnika OzN [Roczny Plan Działania na 2026 dla OzN]

Co nowego dla niepełnosprawnych w 2026? Wiele. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oficjalnie przedstawiło szczegółowy plan działań wspierających osoby z niepełnosprawnościami na nadchodzący 2026 rok. Dokument ten, zatwierdzony przez Sekretarza Stanu Łukasza Krasonia, pełniącego funkcję Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, stanowi kompleksową strategię pomocy społecznej i zawodowej dla osób wymagających szczególnego wsparcia. Poniżej szczegółowo analizujemy RPD dla OzN.

Więcej niż 2 dni wolne na opiekę nad dzieckiem w roku. Wyższy wymiar zwolnienia od pracy przy większej liczbie dzieci

Więcej niż 2 dni wolne na opiekę nad dzieckiem w roku - taki apel wystosowała w kwietniu 2025 r. Rzeczniczka Praw Dziecka i Naczelna Rada Adwokacka do Ministry Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Powinna być większa liczba dni zwolnienia od pracy przy kilku wychowywanych dzieciach.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prawie pracy od 1 stycznia 2026 r.: urlopy, kontrola PIP, zasiłek chorobowy, minimalne wynagrodzenie i inne

Rewolucyjne zmiany w prawie pracy od 1 stycznia 2026 r.: dłuższe urlopy, nowe zasady kontroli PIP, modyfikacja w zasadach utraty zasiłku chorobowego, podwyżka minimalnego wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń zależnych od płacy minimalnej. Nieco wcześniej wchodzą w życie przepisy o jawności wynagrodzeń.

Dlaczego osoby z niepełnosprawnościami nadal nie mogą liczyć na dostępny transport?

Transport — który dla większości jest oczywistością — dla wielu osób z niepełnosprawnościami oznacza codzienną walkę o podstawową niezależność. Międzynarodowy Dzień Osób z Niepełnosprawnościami obchodzony 3 grudnia to dobra okazja, by przyjrzeć się, jak wygląda ich rzeczywistość.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA