REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak projektować i tworzyć produkty cyfrowe, aby odnosiły sukces?

Fot. Fotolia
Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Bywa, że produkty cyfrowe, które świetnie wyglądały na planach, zamiast do klientów, trafiają do kosza. Ostatnie badanie The Chaos Report, w którym przebadano losy 50 tys. produktów cyfrowych, pokazało, że tylko 29 proc. z nich odniosło sukces. Aż ponad połowa (52 proc.) została zakwestionowana, a niemal co piąty (19 proc.) okazał się całkowitym niepowodzeniem.

Produkty cyfrowe trafiają do kosza

Zaawansowane technologicznie projekty czy pełne produkty to kosztowne inwestycje dla firm, zarówno pod kątem budżetu, jak i reputacji. Dlatego wprowadzenie na rynek nowego produktu powinno być dokładnie przemyślane, zaprojektowane i zaplanowane. Nie bez znaczenia jest także sam proces tworzenia, od którego zależy przyszłość danej aplikacji. Kluczem do sukcesu jest zrozumienie prawdziwego celu produktu oraz poznanie jego odbiorców. Aby był on jak najbardziej użyteczny, proces tworzenia powinien być dopasowany do potrzeb rynku, kosztów, które klient jest gotowy ponieść, oraz dostępnego czasu.

REKLAMA

Autopromocja

Przyczyny niepowodzeń

Masa niepowodzeń w sektorze IT związanych z nieudanymi, niedopasowanymi do rynku, czy upadającymi z powodu przekroczenia budżetu lub czasu realizacji produktami, jest faktem. Wg The Chaos Report, który bada powodzenie produktów cyfrowych od 1994 roku, zaledwie 30 procent rozwiązań osiąga sukces rynkowy. Wskaźnik ten od lat utrzymuje się na zbliżonym poziomie.

REKLAMA

Według raportu jedną z głównych przyczyn niepowodzeń produktów cyfrowych na rynku jest brak kontroli nad budżetem. Kolejna to nierealistyczne oczekiwania pomysłodawców związane z czasem i kosztami – średni poziom przekroczenia budżetu w badanych firmach to 189 proc. zaplanowanych wydatków. Jeśli chodzi o czas zaplanowany na projekt, firmy średnio przekraczają go ponad dwukrotnie, o 222 proc. Trzecim wskazywanym powodem niepowodzenia okazuje się nieskuteczna komunikacja. Dlatego tak ważny jest zgrany i otwarcie komunikujący się zespół deweloperski.

Po stronie zespołu tworzącego produkt niezwykle ważny jest dobór odpowiednich specjalistów – inżynierów, deweloperów oraz projektantów. Kluczowa, na każdym etapie prac, jest też współpraca między zespołem a klientem. – Zespół powinien być tak zbudowany, aby z jednej strony jak najlepiej wykorzystać kwalifikacje i doświadczenie pracowników, a z drugiej, aby zabezpieczone były najważniejsze elementy, które składają się na powodzenie całego przedsięwzięcia tłumaczy Aneta Orszewska, Product Strategist z Boldare. – Dbamy o przyszłość współpracy z naszymi klientami. Jednym z pierwszych etapów w komunikacji z klientem często bywa dedykowane szkolenie o tematyce Agile i Scrum. Podczas takiego warsztatu wyjaśniamy jak pracujemy, jakie role pełnią poszczególne osoby w zespole Boldare i dlaczego tak istotne jest iteracyjne podejście do budowania produktów. Klient dzięki temu wie, jak będą przebiegały nasze prace, czego może od nas oczekiwać, oraz z kim może kontaktować się w poszczególnych kwestiach. Kluczowa jest tutaj otwarta komunikacja oraz partnerskie podejście. Nie tworzymy zewnętrznego zespołu deweloperskiego, który działa w separacji od klienta i celu biznesowego. Nasz zespół staje się bezpośrednim partnerem klienta i nie tylko tworzy dla niego aplikację, ale także pełni rolę konsultanta i kompana w biznesie – dodaje Aneta Orszewska.

Często zdarza się, że klienci zwracają się do firmy specjalizującej się w projektowaniu i tworzeniu produktów cyfrowych ze szczegółowo rozpisanym pomysłem i praktycznie gotowym planem na nowy produkt. Czasem okazuje się, że pomysł nie jest dopracowany lub wymaga zmian. Może też zdarzyć się, że w międzyczasie zmieniła się sytuacja na rynku, a jej wpływ na potencjalne rozwiązanie cyfrowe jest na tyle duży, że należy uwzględnić go w przygotowywanym planie działań. Dużą rolę może tutaj odegrać tzw. Product Strategist, czyli osoba, która monitoruje proces powstawania, realizowania i implementowania danego pomysłu oraz tworzy i wdraża taktyki poprawiające wydajność produktów cyfrowych. Taki strateg rozwoju produktu zajmuje się m.in. oceną pomysłów dotyczących produktu, projektowaniem nowych rozwiązań, oraz dopasowywaniem już istniejących. W obszarze jego działań pojawia się także testowanie, analiza rynku, czy mierzenie postępów prac. Może też prowadzić badania związane z produktem i procesami, w jakich ma brać udział czy informacjami zwrotnymi od klientów i użytkowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kontrola cyklu powstawania produktu

Na samym początku cyklu życia produktu należy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy jest on rzeczywiście potrzebny. To faza prototypowania, kiedy przeprowadza się rozmowy z potencjalnymi użytkownikami czy warsztaty badania potrzeb – zarówno klienta, jak i rynku. Kolejny etap, to określenie, czy pomysł na dostarczenie danej usługi jest właściwy.

W Boldare przywiązujemy dużą wagę do tego, aby produkt nie tylko spełniał swoją rolę, ale także, aby prace nad nim nie przekroczyły sensownego budżetu i czasu. Dlatego stosujemy MVP (ang. Minimum Viable Product). Tworzymy minimalną, działającą wersję produktu, zawierającą wszelkie potrzebne i kluczowe elementy oraz sprawdzamy, czy jest ona atrakcyjna dla użytkowników. To bardzo ważny etap również pod kątem kontroli kosztów oraz czasu realizacji produktu. Jeśli wszystko przebiega według planu, przechodzimy do doskonalenia produktu i jego skalowania – wyjaśnia ekspertka z Boldare.

Niezbędne wsparcie

Proces tworzenia produktu powinien być monitorowany i oceniany w kontekście wielu czynników, takich jak pojawienie się nowych pomysłów, projektowanie nowych rozwiązań, testowanie funkcjonującego już produktu, czy analiza konkretnego rynku. Dlatego właśnie warto zaangażować w pracę eksperta – stratega, który doradzi jakie działania podjąć w krytycznych momentach rozwoju rozwiązania cyfrowego.

Wsparciem całego procesu może być także koncepcja Continuous Discovery Product, czyli ciągłe „odkrywanie” produktu. To nowatorskie podejście, zakładające, że w najbliższej przyszłości nie będziemy tworzyć dobrych produktów cyfrowych bez ich ciągłej analizy. – Funkcjonujemy w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości. Zwłaszcza ostatnie lata przyniosły wiele nowych wyzwań – pandemię, pracę zdalną, wojnę, rosnącą inflację, czy widmo kryzysu gospodarczego. Ponieważ wszystkie te czynniki są połączone i oddziałują na rynek, wpływają też na zachowania klientów, ich potrzeby i oczekiwania. Wszelkie te zmiany powinny być uwzględniane w produktach trafiających w ręce użytkowników. Projektowanie i tworzenie produktów cyfrowych przyszłości to ciągłe badanie, zbieranie i analizowanie opinii użytkowników, czy przeprowadzanie eksperymentów – opowiada Aneta Orszewska.

Podsumowując, do projektowania i tworzenia produktów cyfrowych warto podchodzić indywidualnie i dopasowywać strategię do potrzeb powstającej aplikacji. W sukcesie pomoże otwarty i iteracyjnie pracujący zespół oraz uważność i reagowanie na zmieniające się otoczenie.

Źródło: InPlus Media

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie prawa do emerytury i renty z ZUS. Małżonkowi i dzieciom zmarłego przysługuje jego niepobrana emerytura z danego miesiąca, ale trzeba złożyć wniosek [niezrealizowane świadczenia z ZUS też w 2025 r.]

Mało osób ma świadomość tego, że jeżeli umrze bliska nam osoba to małżonkowi i dzieciom zmarłego, czy osobie, na której utrzymaniu się pozostaje przysługuje jego niepobrana emerytura czy renta z danego miesiąca. Jest to tzw. niezrealizowane świadczenie z ZUS. Przysługuje ono nawet wtedy, gdy dana osoba dopiero złożyła wniosek o emeryturę czy rentę i jeszcze nie pobrała nawet pierwszego świadczenia. Masz prawo do niezrealizowanego świadczenia z ZUS także w 2025 r.

29 000 zł przeciętnie. Świadczenie gwarantowane i wypłacane z ZUS, również w 2025 [dla kogo, kiedy, wniosek]

Jak otrzymać pieniądze z ZUS po zmarłej osobie? Jak sprawdzić stan subkonta w ZUS osoby zmarłej? Co to jest wypłata gwarantowana z ZUS po śmierci emeryta? Czy po śmierci ojca należą mi się pieniądze z ZUS?

ZUS: Od 5 października można złożyć wniosek o świadczenie interwencyjne

ZUS poinformował o gotowości do obsługi świadczenia interwencyjnego. Jest to wsparcie finansowe dla przedsiębiorców poszkodowanych w wyniku powodzi. Wnioski będzie można składać od 5 października przez internet, w dowolnej placówce ZUS lub w punkcie mobilnym.

ZUS: Świadczenie przepadnie, jeśli wniosek o wypłatę nie zostanie złożony do końca października

31 października mija termin, w którym studenci powinni dostarczyć do ZUS wniosek o dalszą wypłatę renty rodzinnej wraz z zaświadczeniem z uczelni, że dalej się uczą. Świadczenie za październik przepadnie, jeżeli dokumenty wpłyną z opóźnieniem.

REKLAMA

Zacznij od siebie. Czy liderzy są przygotowani do pracy z nowymi generacjami pracowników?

Według danych GUS osoby urodzone po 1995 r. stanowią dziś ok. 20 proc. pracujących Polaków, co przekłada się na grupę 4,5 mln osób. Szacunki wskazują, że do końca przyszłego roku Zetki będą stanowiły około 27 proc. światowej populacji pracowników. Czy w związku z tym nowe pokolenia wciąż będą budziły obawy menedżerów, a może staną się szansą na redefinicję nieco przestarzałych polityk personalnych?

Dodatek za pracę w nocy od 1 stycznia 2025 r. Czy minimalne wynagrodzenie ma na to wpływ?

Dodatek za pracę w nocy od 1 stycznia 2025 r. Czy minimalne wynagrodzenie ma na to wpływ? Kiedy przysługuje dodatek za pracę w porze nocnej? Jak obliczyć dodatek za pracę w nocy? Sprawdź, jak będzie kształtował się dodatek za pracę w nocy od 1 stycznia 2025 r.

Umowy zlecenia i o dzieło będą oskładkowane. Kiedy zmiany wejdą w życie?

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało, że przygotowało już projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Nowe przepisy przewidują objęcie obowiązkowymi ubezpieczeniami społecznymi wszystkich umów cywilnoprawnych, w tym umów-zleceń i o dzieło. Potrzebny czas na wdrożenie tej zmiany szacuję na trzy–sześć miesięcy – zapowiada Sławomir Wasielewski, członek zarządu odpowiedzialny za Pion IT w ZUS.

5000 wniosków na godzinę. Zainteresowanie programem Aktywny Rodzic bije rekordy!

Od 1 października 2024 r. rodzice dzieci do lat trzech mogą składać wnioski o świadczenia w ramach programu Aktywny Rodzic. Program cieszy się dużym zainteresowaniem - średnio składanych jest 5 tys. wniosków na godzinę. 

REKLAMA

W 2024 r. wrócą jeszcze niedziele handlowe, a co z handlem w 2025 r.? Kiedy jest niedziela handlowa w październiku?

Wracają niedziele handlowe, prawdopodobnie jeszcze w 2024 r., ale nie w całej Polsce. Regulacja będzie obowiązywała na terenach, na których ogłoszono stan klęski żywiołowej. Z drugiej strony w Sejmie jest też inny projekt dot. rozszerzenia handlu w niedzielę w 2025 r. Szczegóły poniżej.

Praca w branży fintech. Jakie umiejętności są potrzebne? Jakie wynagrodzenia można otrzymać?

Fintech to jedna z najszybciej rozwijających się branż na świecie, w tym również w Polsce. Nowe technologie coraz bardziej przejmują kontrolę nad zarządzaniem finansami i pojawia się wiele nowych możliwości zawodowych. Jakie umiejętności i kompetencje są potrzebne, aby rozpocząć karierę w fintech? Ile można zarobić w tej branży? 

REKLAMA