Ustawa o dostępności produktów i usług - prace
REKLAMA
REKLAMA
Prace nad ustawą
Konfederacja Lewiatan proponuje m.in. doprecyzowanie wielu przepisów, wyłączenie przedsiębiorców telekomunikacyjnych spod obowiązków ustawy oraz przeprowadzenie konferencji uzgodnieniowej ze względu na złożoność nowych regulacji.
REKLAMA
Rozszerzenie dostępności produktów i usług
Europejska dyrektywa (EAA) o dostępności znacznie rozszerza wymogi dostępności produktów i usług oferowanych w Unii Europejskiej. Reguluje oferty sektora prywatnego oraz ma zastosowanie do zamówień publicznych na produkty i usługi przez siebie objęte. Weszła w życie 27 czerwca 2019 roku. Państwa mają czas do 28 czerwca 2022 rok na jej implementację. Obecnie procedowana ustawa o dostępności niektórych produktów i usług ma poprawić sytuację m.in. 4,7 mln osób z niepełnosprawnościami oraz 9,7 mln osób starszych. Obowiązki stosowania wymogów dostępności będą dotyczyły tych firm, które oferują produkty lub usługi wymienione w dyrektywie. Chodzi o takie produkty i usługi jak: sprzęt komputerowy, smartfony, bankomaty, terminale płatnicze, usługi handlu elektronicznego, bankowości detalicznej, informacji cyfrowej w transporcie pasażerskim.
Nowe wymogi
– Dostosowanie się biznesu do nowych wymogów będzie procesem długotrwałym, wymagającym nie tylko zmiany stosowanych obecnie funkcjonalności i usług, ale także nowego trybu pracy nad ich tworzeniem. Aby zmniejszyć obciążenia administracyjne i przyspieszyć nieformalne rozstrzyganie obaw konsumentów, powinniśmy ich zachęcać do bezpośredniego kontaktu z firmami w pierwszej instancji w celu rozstrzygania sporów przed złożeniem skargi do organów administracyjnych lub sądów. Proponujemy wyłączenie przedsiębiorców telekomunikacyjnych spod obowiązków ustawy ponieważ mają oni własne regulacje, które spełniają wymogi dla osób z niepełnosprawnościami – mówi dr Aleksandra Musielak, dyrektorka departamentu rynku cyfrowego Konfederacji Lewiatan.
A branża telekomunikacyjna?
Branża telekomunikacyjna ma wewnętrzne regulacje dotyczące spełniania wymogów dla osób z niepełnosprawnościami. Chodzi o Prawo telekomunikacyjne oraz Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych przez dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych.
Lewiatan wskazuje też, że sektor telekomunikacyjny posiada dedykowane przepisy dotyczące postępowania reklamacyjnego. Zostaną one jeszcze rozbudowane w ramach implementacji dyrektywy EKŁE w ustawie Prawo komunikacji elektronicznej oraz akcie wykonawczym do tej ustawy.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat