| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenie > Ochrona wynagrodzenia > Gromadzenie środków w ramach pracowniczego programu emerytalnego

Gromadzenie środków w ramach pracowniczego programu emerytalnego

Pracownik, który podejmuje decyzję o przystąpieniu do pracowniczego programu emerytalnego (PPE) musi liczyć się z konsekwencjami oraz obowiązkami, m.in. z koniecznością opłacania podatku dochodowego od składki podstawowej.

Dane są niezbędne do przygotowania przez zarządzającego informacji dotyczącej uczestnika programu, który złożył dyspozycję wypłaty, wypłaty transferowej, wypłaty przeniesienia środków będących następstwem zmiany formy programu lub podmiotu zarządzającego (art. 8 ust. 1 Ustawy). W przypadkach innych niż wypłata, informacje przekazywane są nie tylko uczestnikowi PPE, ale także nowemu zarządzającemu albo instytucji finansowej.   

Polecamy: INFORLEX.PL Kadry i Płace

Jeżeli następuje likwidacja programu, pracownik jest ponadto obowiązany do podania informacji o rachunku do wypłaty transferowej. Termin do przekazania informacji określony jest w umowie zakładowej i nie może być krótszy niż miesiąc od przekazania mu informacji o likwidacji programu i skutkach niewskazania rachunku do dokonania wypłaty transferowej (art. 40 ust. 5 Ustawy).

Obowiązek informacyjny pracodawcy, syndyka lub likwidatora pracodawcy, uważa się za zrealizowany, także jeżeli uczestnik dwukrotnie nie podejmie przesyłki poleconej zawierającej stosowną wiadomość (art. 41 ust. 7 Ustawy).

Jeżeli pracownik zaniecha wskazania rachunku we określonym terminie, dokonanie wypłaty transferowej jest niemożliwe i dochodzi do zwrotu (ze wszelkimi tego konsekwencjami). Zwrot następuje na rachunek bankowy wskazany przez uczestnika. Jeżeli pracownik zaniecha wskazania - środki przekazywane są do depozytu sądowego. Jeżeli były uczestnik w terminie 20 lat nie podejmie środków (lub nie złoży dyspozycji ich wypłaty), przechodzą one na własność Skarbu Państwa (art. 44 Ustawy).

Pracodawca jest obowiązany do przekazania uczestnikowi w formie pisemnej, informacji o możliwości i warunkach wypłaty środków gromadzonych w programie w pierwszym kwartale roku kalendarzowego, w którym uczestnik ukończył 60 lat lub w ciągu 30 dni od dnia ustania stosunku pracy z powodu uzyskania wcześniejszych uprawnień emerytalnych (art. 22 ust. 6 Ustawy).  W przypadku, gdy uczestnik nie jest pracownikiem, pracodawca prowadzący PPE ma możliwość przekazania powyższych informacji właściwie wyłącznie drogą korespondencyjną na adres wskazany przez uczestnika. Wypełnienia obowiązku informacyjnego wobec pracodawcy skutkujący przekazaniem informacji na ostatni znany mu adres, dlatego tak istotne jest, by był on aktualny.

Obowiązek przekazywania powyższych informacji przez uczestnika nie ustaje w przypadku zakończenia stosunku pracy z danym pracodawcą prowadzącym PPE.

reklama

Ekspert:

Wojewódka i Wspólnicy Sp. k. Kancelaria Prawa Pracy

Warszawska kancelaria specjalizująca się wyłącznie w pomocy pracodawcom w zakresie zbiorowego i indywidualnego prawa pracy oraz świadczeń pracowniczych

Autor:

aplikantka radcowska w Kancelarii Prawa Pracy "Wojewódka i Wspólnicy" Sp. k.

Zdjęcia

Gromadzenie środków w ramach pracowniczego programu emerytalnego/Fot. Fotolia
Gromadzenie środków w ramach pracowniczego programu emerytalnego/Fot. Fotolia

Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Sanner

Doradca prawny z zakresu Prawa Zamówień Publicznych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »