| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia społeczne > Ubezp. emerytalne i rentowe > Jak złożyć wniosek o przyznanie emerytury?

Jak złożyć wniosek o przyznanie emerytury?

Postępowanie w sprawie świadczenia emerytalnego wiąże się z wykonaniem szeregu czynności formalnych. Pracodawca ma obowiązek udzielenia w tym zakresie pomocy przyszłemu emerytowi. Jak należy złożyć wniosek o przyznanie emerytury?

Czasami konieczne jest również przedłożenie w ZUS zaświadczenia o stanie zdrowia wystawionego przez lekarza prowadzącego leczenie, dokumentacji leczniczej oraz wywiadu zawodowego wystawionego przez pracodawcę na druku.

O ile wzrosły emerytury i renty od 1 marca 2014 r.

Złożenie wniosku

Wniosek o emeryturę wraz z niezbędną dokumentacją należy złożyć w jednostce organizacyjnej ZUS właściwej ze względu na swoje miejsce zameldowania na pobyt stały. Gdy mieszkamy za granicą w państwie, z którym Polska nie podpisała umowy międzynarodowej w zakresie ubezpieczeń społecznych, dokumentację należy skierować do oddziału ZUS właściwego ze względu na ostatnie miejsce zameldowania na pobyt stały w Polsce.

Wniosek o emeryturę można również przesłać drogą elektroniczną. Musi on wtedy zostać uwierzytelniony podpisem elektronicznym. Jeśli go nie posiadamy, można wykorzystać tzw. profil zaufany nadawany po zalogowaniu się na Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej (ePUAP).

Należy pamiętać jednak, że jeśli do wniosku trzeba było dołączyć określone dokumenty, i tak trzeba je przekazać do ZUS w formie papierowej. W przeciwnym razie ZUS wezwie do uzupełnienia dokumentacji.

Forum Kadry

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Systim

Księgowość przez Internet – online

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »