| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Rekrutacja > Zarządzanie rekrutacją – czy można je sobie ułatwić?

Zarządzanie rekrutacją – czy można je sobie ułatwić?

Wybór właściwego pracownika nie musi być kosztowny. Trzeba jednak pamiętać, że znaczenie ma nie to, ile osób przeczyta nasze ogłoszenie, ale fakt, czy dotrzemy do odpowiednich kandydatów.

Adrianna Filiks – trener Effect Group

Najczęstszym błędem, z jakim można się zetknąć w polskich firmach jest lekceważenie procesu rekrutacji, a przez to niepoświęcanie wystarczającej ilości czasu tematowi, od którego zależeć będzie jakość zespołu pracowników, a pośrednio także dalszy los przedsiębiorstwa. Zdawanie się na przypadek w tak ważnych kwestiach, to duże ryzyko.

Rekrutacyjne błędy, których można uniknąć

Bardzo często firmy nie planują zapotrzebowania na kadry, nie posiadają opisów stanowisk i nie sporządzają profili poszukiwanych kandydatów. Teoretycznie udaje im się dzięki temu zaoszczędzić trochę czasu, ale w praktyce przekłada się to na zatrudnianie przypadkowych osób i konieczność przeprowadzania kolejnych rekrutacji, by tym razem wyłonić bardziej odpowiednich pracowników. A to już nie jest ani oszczędność czasu, ani zasobów.

Rekrutacja przez media społecznościowe

Kolejny błąd wynika z niezadawania sobie pytania, gdzie i w jaki sposób można najszybciej, najskuteczniej i najtaniej znaleźć właściwego pracownika. Odpowiedzi najbardziej oczywiste, nie zawsze będą najwłaściwsze. Na przykład ogłoszenie umieszczone w popularnym portalu może spowodować napływ setek zgłoszeń od osób, które desperacko poszukują pracy, chociaż żadna nie posiada kwalifikacji do wykonywania oferowanej przez nas pracy. Czasem bardziej właściwe będą inne kanały komunikacji, np. czasopismo lub portal o niedużym, ale ściśle ukierunkowanym zasięgu, związanym z określoną branżą. Wybór miejsca, w którym umieszczona zostanie wiadomość o naborze kandydatów, może przyczynić się do sukcesu lub porażki procesu rekrutacji.

Warto również pamiętać, że są okresy w roku, kiedy ludzie są w mniejszym stopniu zainteresowani zmianą pracy. Rozpoczęcie poszukiwań właśnie wtedy przełoży się na zwiększenie kosztów ogłoszeń i wydłużenie całego procesu rekrutacji.

Rekrutacja zgodnie z planem

Jeśli chcemy uniknąć błędów, przeprowadzić rekrutację możliwie szybko i skutecznie, już na samym początku powinniśmy odpowiedzieć na następujące pytania:

  • Czy i jakie stanowiska należy obsadzić?
  • Osoby z jakimi kompetencjami powinniśmy zatrudnić?
  • Gdzie będziemy szukać kandydatów?
  • Jak wybrać właściwą osobę?

Podstawowe błędy firm w procesie rekrutacji

Realizując rekrutację nam konkretne stanowiska, po dokonaniu analizy potrzeb i rozplanowaniu procesu w czasie, przystępujemy do przeanalizowania lub spisania obowiązków, które zostaną powierzone nowej osobie.
Opis stanowiska pracy powinien zawierać informacje na temat warunków pracy, odpowiedzialności i podstawowych zadań wykonywanych na danym stanowisku, a także informacje na temat wszystkich formalnych wymagań stawianych kandydatowi na dane stanowisko (wykształcenie, doświadczenie, osiągnięcia, umiejętności, uprawnienia).

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Karolina Sikorska-Kowal

Starszy Specjalista ds. projektów HR w Grupie Tempo

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »