reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > ZUS > Opłacanie składek > Od 1 sierpnia zaległości wobec ZUS rozpatrywane przez CUM

Od 1 sierpnia zaległości wobec ZUS rozpatrywane przez CUM

Od 1 sierpnia 2018 r. wnioski firm o umorzenie zaległości z tytułu nieopłaconych składek ZUS będą merytorycznie rozpatrywane przez centrum umorzeń (CUM). Nowy system ma na celu ujednolicenie decyzji wydawanych w sprawach umorzeń.

Pracodawcy chwalą nowe rozwiązanie. Dzięki niemu firmy będące w podobnej sytuacji będą tak samo traktowane bez względu na miejsce prowadzenia działalności. Zostanie także ograniczone ryzyko nadużyć podczas rozpatrywania wniosków.

Ograniczenie nadużyć

Pierwszym krokiem w porządkowaniu zaległości płatników składek wobec ZUS było wprowadzenie indywidualnych kont dla firm. Od kwietnia testowane było nowe rozwiązanie – wnioski o umarzanie należności z tytułu składek były merytorycznie rozpatrywane przez trzy nowe ośrodki, czyli specjalnie w tym celu powołane centra umorzeń.

ZUS przyznaje, że powodem ich stworzenia jest brak jednolitości podejmowanych rozstrzygnięć. Z szacunków samego zakładu wynika, że występowała duża rozpiętość spraw rozpatrzonych pozytywnie i wynosiła ona od 2 do 85 proc. w zależności od oddziału. Potwierdzają to sami pracodawcy.

– Problem uznaniowości decyzji zawsze istniał i należało go skutecznie rozwiązać – zauważa Łukasz Kozłowski, główny ekonomista z Federacji Przedsiębiorców Polskich. – Aby nie dochodziło do sytuacji, w których przedsiębiorcy będący w takiej samej sytuacji są, w zależności od regionu, inaczej traktowani. Ujednolicanie kryteriów niezależnych od lokalnej specyfiki spowoduje, że dzięki temu polityka zakładu ubezpieczeń będzie spójna. A to jest z korzyścią zarówno dla ZUS, jak i samych przedsiębiorców – dodaje.

Nowe rozwiązanie chwali także Jeremi Mordasewicz, ekspert ubezpieczeniowy z Konfederacji Lewiatan. – Budowanie takich centrów jest uzasadnione, bo dzięki temu pracownicy mają możliwość wymiany doświadczeń w podobnych sprawach. To zaś umożliwi ujednolicenie oceny podobnych przypadków, co jest ważne dla prowadzących działalność gospodarczą – podkreśla.

A co na to sam ZUS? – Z możliwości umorzenia składek można skorzystać tylko w wyjątkowych przypadkach. I dlatego tak bardzo nam zależy na ujednoliceniu rozstrzygnięć w sprawach z zakresu umarzania należności – wyjaśnia Wojciech Andrusiewicz, rzecznik prasowy Centrali ZUS.

Dlatego od sierpnia wnioski z całej Polski będą rozpatrywane przez CUM.

Polecamy: RODO dla kadrowych i HR. Wzory dokumentów z objaśnieniami

Będzie inaczej

Jak to będzie wyglądało w praktyce? Tak jak obecnie, klienci mogą składać wnioski o umorzenie należności lub ponowne rozpatrzenie sprawy w każdej placówce ZUS. Wniosek ten zostanie przesłany do właściwego doradcy ds. ulg i umorzeń, który będzie odpowiedzialny za kontakt z klientem. W czasie takiego postępowania administracyjnego zostaną zgromadzone dokumenty, które będą przekazane do merytorycznego rozpatrzenia przez centrum umorzeń. Wnioski będą rozpatrywane przez pracowników CUM, którzy nie mieli żadnego kontaktu z wnioskodawcą. Aby było jeszcze bardziej transparentnie, wprowadzono dodatkowy mechanizm zabezpieczający. W centrum umorzeń w łódzkim i rzeszowskim oddziale ZUS są rozpatrywane pierwszorazowe wnioski o umorzenie należności z tytułu składek. Natomiast postępowanie odwoławcze będzie prowadzone w oddziale ZUS w Bielsku-Białej.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Data publikacji:

Ekspert:

Dziennik Gazeta Prawna

Największy polski dziennik prawno-gospodarczy

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Od 1 sierpnia zaległości wobec ZUS rozpatrywane przez CUM/fot.Shutterstock
Od 1 sierpnia zaległości wobec ZUS rozpatrywane przez CUM/fot.Shutterstock

Compliance 360° w firmie (PDF)59.00 zł
reklama

Narzędzia kadrowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

KORONAWIRUS A PRAWO PRACY

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Liberty Direct

Liberty Direct to firma ubezpieczeniowa należąca do międzynarodowej Grupy Liberty Mutual Insurance, oferująca usługi dla Klientów indywidualnych oraz małych przedsiębiorstw.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama