Jak można rozpocząć telepracę
REKLAMA
REKLAMA
Rozpoczęcie telepracy
Istnieją dwie możliwości ustalenia pomiędzy pracownikiem a pracodawcą, że praca świadczona przez pracownika, jest telepracą. W przypadku pierwszej opcji, czyli gdy pracownik zostaje telepracownikiem przy zawieraniu umowy o pracę, w takiej umowie musi się znaleźć zapis, że pracownik będzie wykonywał pracę regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. W drugim przypadku, gdy pracownik staje się telepracownikiem w trakcie zatrudnienia, zmiana warunków wykonywania pracy, na telepracę, może nastąpić na mocy porozumienia stron, z inicjatywy pracownika lub pracodawcy. Przy czym pracodawca powinien, w miarę możliwości, uwzględnić wniosek pracownika dotyczący wykonywania pracy w formie telepracy.
REKLAMA
Zobacz także: Zawarcie umowy o telepracę
Co warto wiedzieć rozpoczynając telepracę
Po pierwsze należy ustalić, czym jest telepraca. Telepraca jest to praca wykonywana regularnie poza zakładem pracy z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Telepracownik wykorzystując środki komunikacji elektronicznej przekazuje pracodawcy wyniki swojej pracy.
W przypadku, kiedy pracownik jest faktycznie zatrudniony w warunkach określonych w Kodeksie pracy, jako warunku telepracy, to należy do niego stosować przepisy o telepracownikach, nawet jeśli pracodawca i pracownik nie zawarli porozumienia o stosowaniu telepracy.
REKLAMA
Jeśli świadczenie pracy w formie telepracy nie odpowiada pracownikowi lub pracodawcy to mogą z takiej formy świadczenia pracy zrezygnować. W terminie 3 miesięcy od dnia podjęcia pracy w formie telepracy, zarówno pracownik, jak i pracodawca mają prawo wystąpić z wnioskiem o zaprzestanie wykonywania pracy w formie telepracy i przywrócenie poprzednich warunków wykonywania pracy.
Telepracownik jest pracownikiem, z tym wyjątkiem, że świadczy on swoją pracę w inny sposób niż reszta pracowników. W związku z tym powinien być traktowany na równi z innymi pracownikami. Nie można go pomijać przy premiach, podwyżkach, czy awansach. Ponadto pracodawca powinien umożliwiać telepracownikowi, przebywanie na terenie zakładu pracy, kontaktowanie się z innymi pracownikami oraz korzystanie z pomieszczeń i urządzeń pracodawcy, z zakładowych obiektów socjalnych i prowadzonej działalności socjalnej.
Pracodawca ma również inne obowiązki wobec telepracownika. Po pierwsze musi dostarczyć telepracownikowi sprzęt niezbędny do wykonywania pracy w formie telepracy. Po drugie pracodawca ma obowiązek ubezpieczyć sprzęt, który dostarcza telepracownikowi. Po trzecie musi pokryć koszty związane z instalacja, serwisem, eksploatacja i konserwacja sprzętu. A po czwarte musi zapewnić telepracownikowi pomoc techniczną i niezbędne szkolenia w zakresie obsługi sprzętu.
Zobacz także: Czym jest praca świadczona w formie telepracy?
Podstawa prawna: Kodeks pracy
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat