Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak powinno wyglądać CV w Polsce?

Subskrybuj nas na Youtube
CV
shutterstock

Szukając pracy, musisz być przygotowany, że zostaniesz poproszony o dostarczenie Curriculum Vitae. Jest to obowiązkowy dokument w procesie rekrutacji. Dzięki niemu, pracodawca ma możliwość wstępnego przyjrzenia się sylwetkom kandydatów na stanowisko pracy, bez konieczności osobistego spotkania.

Dopiero później, jeśli rekruter uzna, że Twoje CV jest interesujące, może zaprosić Cię na rozmowę kwalifikacyjną. Z tego powodu sposób, w jaki stworzysz swój życiorys, ma ogromne znaczenie. To pierwszy kontakt pracodawcy z Twoją osobą. Na podstawie tego dokumentu szefostwo zadecyduje, czy zgłoszenie jest warte uwagi. Jak zatem powinno wyglądać prawidłowo napisane CV?

Co to jest CV?

Curriculum Vitae to krótki opis kandydata na stanowisko pracy. Powinien posiadać formalną strukturę oraz uwzględniać kilka podstawowych zasad. Musisz umieścić w nim konkretne i precyzyjne informacje. Najważniejsze, abyś pamiętał, że jest to forma Twojej autoprezentacji, na podstawie której pracodawca decyduje, czy zaprosi Cię na kolejny etap rekrutacji. Dlatego Twoje CV powinno wyglądać nie tylko profesjonalnie, ale i zachęcająco dla rekrutera.

Format CV

Dokument ten możesz stworzyć na dwa sposoby: chronologiczny lub funkcjonalny. Podstawowa różnica polega na tym, że kładą one nacisk na różne aspekty.

CV chronologiczne

Można powiedzieć, że jest to podstawowa, najczęściej wybierana forma CV. Polega na chronologicznym przedstawieniu historii wcześniejszego zatrudnienia. Kolejność najlepiej rozpocząć od ostatniego miejsca pracy, kończąc na najstarszym. Ten format życiorysu nie jest najlepszym wyborem, jeśli w Twojej karierze zawodowej znajduje się duża luka lub często zmieniałeś stanowiska pracy. CV chronologiczne stawia więc na pierwszym miejscu historię zatrudnienia.

CV funkcjonalne

Curriculum vitae w formie funkcjonalnej jest rozwiązaniem mniej popularnym, jednakże bardzo ciekawym. Odchodzi ono od stawania chronologii na pierwszym miejscu. W tym przypadku najważniejsze są Twoje osiągnięcia i umiejętności. Powinieneś skupić się na podkreśleniu swoich mocnych stron. Ta struktura pozwala pracodawcom łatwo zauważyć, w jaki sposób Twoje kwalifikacje mogą przydać się w konkretnej pracy, niezależnie od tego gdzie pracowałeś wcześniej.

Profesjonalny wygląd CV

Bez względu na to, na jaką formę się zdecydujesz, musisz pamiętać o zachowaniu profesjonalnego wyglądu CV. Pamiętaj, że rekruter otrzymuje setki takich dokumentów, dlatego jeśli Twój życiorys już na pierwszy rzut oka będzie wyglądał niedbale – może nawet nie zostać przeczytany. Jest to dokument formalny, dlatego należy stworzyć go z zachowaniem pewnych zasad.

  1. Zdjęcie – umieszczenie zdjęcia nie jest obowiązkowe. Jeśli jednak zdecydujesz się na dołączenie fotografii, pamiętaj, aby wyglądała ona profesjonalnie. Po pierwsze – musi być to zdjęcie formalne, nie prywatne ujęcie Twojej sylwetki na plaży. Po drugie – zadbaj o jakość zdjęcia. Powinno być wyraźne i  w dobrej rozdzielczości.
  2. Długość CV – życiorys jest uznawany za krótką formę dokumentu. Powszechnie uznaje się, że nie powinien przekraczać jednej kartki A4. Jeśli zmieścisz się w takiej długości, masz pewność, że żadna strona się nie zagubi i rekruter zapozna się z całością pisma.
  3. Przejrzystość – CV musi być czytelne i łatwe do szybkiego przejrzenia. Rekruter początkowo poświęca takiemu dokumentowi dosłownie kilka sekund w poszukiwaniu interesujących go informacji. Zastosuj czytelną i ogólnie dostępną czcionkę, aby na każdym urządzeniu dokument wyglądał jednakowo. Nie zapomnij o odpowiednich wymiarach marginesów, a także o odstępach między wierszami. Każdą sekcję oddziel wyróżnionymi nagłówkami, aby CV miało przejrzysty układ.
  4. Kolory – jako, że jest to dokument formalny, nie stosuj krzykliwej kolorystyki. Nieco koloru nie zaszkodzi, ale niech będą to stonowane barwy.

Pomocne narzędzia

Jeśli nie czujesz się na siłach, aby samodzielnie, prawidłowo napisać Curriculum Vitae, to nic nie szkodzi. W sieci istnieją narzędzia, takie jak, np. Jobseeker.com, które pomogą Ci stworzyć CV w profesjonalny sposób, zgodny z powyższymi zasadami.

Wystarczy, że wybierzesz szablon, który najbardziej Ci odpowiada i wypełnisz go swoimi danymi. Dzięki temu masz gwarancję czytelności życiorysu oraz prawidłowej budowy dokumentu.

Informacje w CV

Skoro wiesz już, jakie formy możesz wykorzystać w CV i jak powinno wyglądać od strony wizualnej, należy zająć się jego treścią. Tworząc życiorys na polski rynek pracy, należy zawrzeć w nim konkretne informacje, takie jak: dane osobowe, wykształcenie, podsumowanie i doświadczenie zawodowe, umiejętności oraz zainteresowania.

Dane osobowe

Jest to obowiązkowy element każdego CV. Te informacje należy umieścić na początku dokumentu, niezależnie od jego formatu. W nagłówku wpisz: imię i nazwisko, adres oraz dane kontaktowe takie jak numer telefonu i e-mail.

Podsumowanie zawodowe

Kilkuzdaniowe streszczenie wszystkich informacji zawartych w życiorysie. Jest to forma krótkiej prezentacji Ciebie jako idealnego kandydata na konkretne stanowisko. Jej celem jest zachęcenie pracodawcy do dokładnego zapoznania się z całym CV.

Doświadczenie zawodowe

Czyli chronologiczne zestawienie wcześniejszych miejsc pracy. W tym miejscu musisz podać nazwy poprzednich firm, stanowiska, na których pracowałeś, oraz dokładne daty zatrudnienia.

Wykształcenie

Podobna forma jak w doświadczeniu zawodowym, aczkolwiek dotycząca ścieżki edukacji. Najlepiej, abyś zaczął od szkoły średniej, ponieważ informacja nawiązująca do gimnazjum czy podstawówki jest zbędna dla rekrutera. Następnie napisz nazwę uczelni oraz kierunku, na którym studiowałeś. Możesz wspomnieć o temacie pracy licencjackiej lub magisterskiej, jeśli związana była z zawodem, o który się starasz.

Umiejętności

Umiejętności to inaczej kompetencje i cechy charakteru, które posiadasz. Jest to bardzo ważna sekcja w CV. Dzięki niej możesz udowodnić rekruterowi, że masz wiedzę, a także zdolności do wykonywania konkretnego zawodu. Najważniejsze jest to, aby na podstawie tych informacji rekruter poczuł, że jesteś kandydatem idealnie skrojonym do wymagań podanych w ogłoszeniu o pracę.

Spersonalizuj tę sekcję i zadbaj o to, aby cechy, które opisujesz, odpowiadały na konkretne potrzeby pracodawcy podane w ogłoszeniu o pracę. Najlepiej zrobić to w formie listy. Wypunktuj swoje kompetencje jedna pod drugą. Dzięki temu będą się one wyróżniać na tle całego dokumentu i będą bardziej czytelne. Możesz podzielić swoje umiejętności na miękkie oraz twarde.

  1. Umiejętności twarde – są to kompetencje, które można dokładnie zmierzyć i ocenić np. za pomocą stopni znajomości danego zagadnienia (np. języki obce, obsługa programów). Możesz je potwierdzić, dołączając do podania o pracę dyplomy, licencje i certyfikaty. Pamiętaj, że pracodawca podczas rozmowy kwalifikacyjnej  może zweryfikować, czy posiadasz dane umiejętności, prosząc Cię np. o wypełnienie testu lub wykonanie zadania praktycznego.
  2. Umiejętności miękkie – inaczej umiejętności osobiste, społeczne, interpersonalne i komunikacyjne. Określają m.in. to, jak się zachowujemy, jak organizujemy swoją pracę, jak integrujemy się z innymi ludźmi. Wynikają one z Twoich cech osobowości. Dopasuj kompetencje miękkie do stanowiska, o które się starasz.

Podsumowanie

Jeśli starasz się o posadę na polskim rynku pracy, musisz stworzyć profesjonalne CV. Jest to najważniejszy dokument w procesie rekrutacji. Na jego podstawie pracodawca podejmuje decyzję, czy zaprosić kandydata na rozmowę kwalifikacyjną. Z tego powodu tak ważne jest, aby Curriculum Vitae było napisane w profesjonalny sposób, dzięki czemu zwiększy szanse na zatrudnienie.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Materiały zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja
QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe urlopy jednak nie dla wszystkich lecz dla wybranych, czyli dla kogo dodatkowe świadczenia. Nie będzie rewolucji w kodeksie pracy

Czas pracy skrócony do 35 godzin w tygodniu, a urlopy wydłużone z 20 dni i 26 dni do dni 35 – i to dla wszystkich. Takie niedawno były zapowiedzi odnośnie dwóch wielkich reform w kodeksie pracy. Rewolucje odwołane, o dłuższych urlopach należy zapomnieć. A krótszy tydzień pracy?

Zmiany w przepisach BHP od 2026 czy 2027 roku? Temperatury progowe i czasowe wstrzymanie pracy

Będą zmiany w przepisach BHP. Dotyczą pracy w wysokich temperaturach. Wprowadza się temperatury progowe, po przekroczeniu których pracodawca ma obowiązek wprowadzenia działań ograniczających obciążenie cieplne, np. krótszy czas pracy, przerwy w pracy czy praca zdalna. Przy najwyższych temperaturach praca zostanie czasowo wstrzymana.

Przy jakich temperaturach pracodawca zapewnia wodę i napoje? Czy w pracy musi być klimatyzacja?

Praca w wysokich temperaturach jest szczególnie uciążliwa, a nawet może zagrażać zdrowiu i życiu pracowników. Przy jakich temperaturach pracodawca zapewnia wodę i napoje? Czy w pracy musi być klimatyzacja? Poznaj aktualnie obowiązujące przepisy BHP.

Sprzedaż w 2030 r. czyli kompetencje przyszłości. Jaki musi być handlowiec za 5 lat?

Sprzedaż dynamicznie się zmienia. Bywa, że klient kończy rozmowę z handlowcem w środku ofertowej formułki. Dziś, a jeszcze bardziej za 5 lat, klienci potrzebują rozmowy, zrozumienia, uważnego słuchania i pomocy. Coraz ważniejsza jest uczciwość i działanie zgodnie z wartościami. O czym dziś musi wiedzieć handlowiec, aby w 2030 r. posiadał wszystkie wymagane kompetencje?

Przeniesienie pracownika do innego działu. Co z wypowiedzeniem zmieniającym i odprawą?

W praktyce może się zdarzyć, iż pracodawca przenosi pracownika do innego działu, aby uniknąć zwolnień. Jak dokonać tego zgodnie z prawem? Kiedy nie jest potrzebne wypowiedzenie zmieniające? Czy przenoszonemu pracownikowi trzeba wypłacić odprawę?

Ekstremalne temperatury zmniejszają wydajność pracy

Z powodu upałów w Chinach, Hiszpanii, Włoszech i Grecji PKB może spaść o blisko 1 pkt proc. - wynika z raportów ekspertów Allianz Trade. Ekstremalne temperatury maja duży wpływ na wydajność pracy.

Realia pracy tymczasowej. Co liczy się dziś dla firm i kandydatów? [Badanie]

Na rynku pracy, gdzie coraz trudniej o trwałość i przewidywalność, głos pracowników oraz pracodawców staje się jednym z najczulszych barometrów zmian. Job Impulse co roku bada poziom satysfakcji obu tych grup. Najnowsze wyniki wskazują, że oczekiwania wobec agencji dynamicznie rosną: firmy domagają się sprawnych, natychmiastowych rekrutacji, ale przy zachowaniu wysokiej jakości procesów i maksymalnym ograniczeniu rotacji. Z kolei pracownicy tymczasowi coraz wyraźniej sygnalizują potrzebę stabilności, poszerzania systemu benefitów, a także obsługi formalności online.

Lipiec 2025 – dni wolne, godziny pracy

Lipiec 2025 – dni wolne od pracy i godziny pracy. To najbardziej zapracowany miesiąc w roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w lipcu? Czy kalendarz dni wolnych od pracy przewiduje święta w tym miesiącu?

Zmiany w umowach o pracę: dodatkowe koszty dla pracodawcy bo część umów musi przejść przez tłumacza przysięgłego

W III kwartale 2025 r. obowiązują już cztery istotne i nowe ustawy w obszarze prawa pracy. Przyglądamy się jednej z nich w zakresie zmian w zatrudnieniu jakie weszły na skutek tych nowych regulacji. Chodzi o istotną instytucję bo o umowę o pracę! To dokument, który ma kluczowe znaczenie dla stosunku pracy. Zmiany, które zaszły w umowach o pracę są naprawdę znaczące i co gorsza generują koszty dla pracodawców. Pocieszające jest jednak to, że zmiany dotyczą tylko wybranych grup pracowników, nie wszystkich zatrudnionych osób.

Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?