Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak powinno wyglądać CV w Polsce?

CV
shutterstock

Szukając pracy, musisz być przygotowany, że zostaniesz poproszony o dostarczenie Curriculum Vitae. Jest to obowiązkowy dokument w procesie rekrutacji. Dzięki niemu, pracodawca ma możliwość wstępnego przyjrzenia się sylwetkom kandydatów na stanowisko pracy, bez konieczności osobistego spotkania.

Dopiero później, jeśli rekruter uzna, że Twoje CV jest interesujące, może zaprosić Cię na rozmowę kwalifikacyjną. Z tego powodu sposób, w jaki stworzysz swój życiorys, ma ogromne znaczenie. To pierwszy kontakt pracodawcy z Twoją osobą. Na podstawie tego dokumentu szefostwo zadecyduje, czy zgłoszenie jest warte uwagi. Jak zatem powinno wyglądać prawidłowo napisane CV?

Co to jest CV?

Curriculum Vitae to krótki opis kandydata na stanowisko pracy. Powinien posiadać formalną strukturę oraz uwzględniać kilka podstawowych zasad. Musisz umieścić w nim konkretne i precyzyjne informacje. Najważniejsze, abyś pamiętał, że jest to forma Twojej autoprezentacji, na podstawie której pracodawca decyduje, czy zaprosi Cię na kolejny etap rekrutacji. Dlatego Twoje CV powinno wyglądać nie tylko profesjonalnie, ale i zachęcająco dla rekrutera.

Format CV

Dokument ten możesz stworzyć na dwa sposoby: chronologiczny lub funkcjonalny. Podstawowa różnica polega na tym, że kładą one nacisk na różne aspekty.

CV chronologiczne

Można powiedzieć, że jest to podstawowa, najczęściej wybierana forma CV. Polega na chronologicznym przedstawieniu historii wcześniejszego zatrudnienia. Kolejność najlepiej rozpocząć od ostatniego miejsca pracy, kończąc na najstarszym. Ten format życiorysu nie jest najlepszym wyborem, jeśli w Twojej karierze zawodowej znajduje się duża luka lub często zmieniałeś stanowiska pracy. CV chronologiczne stawia więc na pierwszym miejscu historię zatrudnienia.

CV funkcjonalne

Curriculum vitae w formie funkcjonalnej jest rozwiązaniem mniej popularnym, jednakże bardzo ciekawym. Odchodzi ono od stawania chronologii na pierwszym miejscu. W tym przypadku najważniejsze są Twoje osiągnięcia i umiejętności. Powinieneś skupić się na podkreśleniu swoich mocnych stron. Ta struktura pozwala pracodawcom łatwo zauważyć, w jaki sposób Twoje kwalifikacje mogą przydać się w konkretnej pracy, niezależnie od tego gdzie pracowałeś wcześniej.

Profesjonalny wygląd CV

Bez względu na to, na jaką formę się zdecydujesz, musisz pamiętać o zachowaniu profesjonalnego wyglądu CV. Pamiętaj, że rekruter otrzymuje setki takich dokumentów, dlatego jeśli Twój życiorys już na pierwszy rzut oka będzie wyglądał niedbale – może nawet nie zostać przeczytany. Jest to dokument formalny, dlatego należy stworzyć go z zachowaniem pewnych zasad.

  1. Zdjęcie – umieszczenie zdjęcia nie jest obowiązkowe. Jeśli jednak zdecydujesz się na dołączenie fotografii, pamiętaj, aby wyglądała ona profesjonalnie. Po pierwsze – musi być to zdjęcie formalne, nie prywatne ujęcie Twojej sylwetki na plaży. Po drugie – zadbaj o jakość zdjęcia. Powinno być wyraźne i  w dobrej rozdzielczości.
  2. Długość CV – życiorys jest uznawany za krótką formę dokumentu. Powszechnie uznaje się, że nie powinien przekraczać jednej kartki A4. Jeśli zmieścisz się w takiej długości, masz pewność, że żadna strona się nie zagubi i rekruter zapozna się z całością pisma.
  3. Przejrzystość – CV musi być czytelne i łatwe do szybkiego przejrzenia. Rekruter początkowo poświęca takiemu dokumentowi dosłownie kilka sekund w poszukiwaniu interesujących go informacji. Zastosuj czytelną i ogólnie dostępną czcionkę, aby na każdym urządzeniu dokument wyglądał jednakowo. Nie zapomnij o odpowiednich wymiarach marginesów, a także o odstępach między wierszami. Każdą sekcję oddziel wyróżnionymi nagłówkami, aby CV miało przejrzysty układ.
  4. Kolory – jako, że jest to dokument formalny, nie stosuj krzykliwej kolorystyki. Nieco koloru nie zaszkodzi, ale niech będą to stonowane barwy.

Pomocne narzędzia

Jeśli nie czujesz się na siłach, aby samodzielnie, prawidłowo napisać Curriculum Vitae, to nic nie szkodzi. W sieci istnieją narzędzia, takie jak, np. Jobseeker.com, które pomogą Ci stworzyć CV w profesjonalny sposób, zgodny z powyższymi zasadami.

Wystarczy, że wybierzesz szablon, który najbardziej Ci odpowiada i wypełnisz go swoimi danymi. Dzięki temu masz gwarancję czytelności życiorysu oraz prawidłowej budowy dokumentu.

Informacje w CV

Skoro wiesz już, jakie formy możesz wykorzystać w CV i jak powinno wyglądać od strony wizualnej, należy zająć się jego treścią. Tworząc życiorys na polski rynek pracy, należy zawrzeć w nim konkretne informacje, takie jak: dane osobowe, wykształcenie, podsumowanie i doświadczenie zawodowe, umiejętności oraz zainteresowania.

Dane osobowe

Jest to obowiązkowy element każdego CV. Te informacje należy umieścić na początku dokumentu, niezależnie od jego formatu. W nagłówku wpisz: imię i nazwisko, adres oraz dane kontaktowe takie jak numer telefonu i e-mail.

Podsumowanie zawodowe

Kilkuzdaniowe streszczenie wszystkich informacji zawartych w życiorysie. Jest to forma krótkiej prezentacji Ciebie jako idealnego kandydata na konkretne stanowisko. Jej celem jest zachęcenie pracodawcy do dokładnego zapoznania się z całym CV.

Doświadczenie zawodowe

Czyli chronologiczne zestawienie wcześniejszych miejsc pracy. W tym miejscu musisz podać nazwy poprzednich firm, stanowiska, na których pracowałeś, oraz dokładne daty zatrudnienia.

Wykształcenie

Podobna forma jak w doświadczeniu zawodowym, aczkolwiek dotycząca ścieżki edukacji. Najlepiej, abyś zaczął od szkoły średniej, ponieważ informacja nawiązująca do gimnazjum czy podstawówki jest zbędna dla rekrutera. Następnie napisz nazwę uczelni oraz kierunku, na którym studiowałeś. Możesz wspomnieć o temacie pracy licencjackiej lub magisterskiej, jeśli związana była z zawodem, o który się starasz.

Umiejętności

Umiejętności to inaczej kompetencje i cechy charakteru, które posiadasz. Jest to bardzo ważna sekcja w CV. Dzięki niej możesz udowodnić rekruterowi, że masz wiedzę, a także zdolności do wykonywania konkretnego zawodu. Najważniejsze jest to, aby na podstawie tych informacji rekruter poczuł, że jesteś kandydatem idealnie skrojonym do wymagań podanych w ogłoszeniu o pracę.

Spersonalizuj tę sekcję i zadbaj o to, aby cechy, które opisujesz, odpowiadały na konkretne potrzeby pracodawcy podane w ogłoszeniu o pracę. Najlepiej zrobić to w formie listy. Wypunktuj swoje kompetencje jedna pod drugą. Dzięki temu będą się one wyróżniać na tle całego dokumentu i będą bardziej czytelne. Możesz podzielić swoje umiejętności na miękkie oraz twarde.

  1. Umiejętności twarde – są to kompetencje, które można dokładnie zmierzyć i ocenić np. za pomocą stopni znajomości danego zagadnienia (np. języki obce, obsługa programów). Możesz je potwierdzić, dołączając do podania o pracę dyplomy, licencje i certyfikaty. Pamiętaj, że pracodawca podczas rozmowy kwalifikacyjnej  może zweryfikować, czy posiadasz dane umiejętności, prosząc Cię np. o wypełnienie testu lub wykonanie zadania praktycznego.
  2. Umiejętności miękkie – inaczej umiejętności osobiste, społeczne, interpersonalne i komunikacyjne. Określają m.in. to, jak się zachowujemy, jak organizujemy swoją pracę, jak integrujemy się z innymi ludźmi. Wynikają one z Twoich cech osobowości. Dopasuj kompetencje miękkie do stanowiska, o które się starasz.

Podsumowanie

Jeśli starasz się o posadę na polskim rynku pracy, musisz stworzyć profesjonalne CV. Jest to najważniejszy dokument w procesie rekrutacji. Na jego podstawie pracodawca podejmuje decyzję, czy zaprosić kandydata na rozmowę kwalifikacyjną. Z tego powodu tak ważne jest, aby Curriculum Vitae było napisane w profesjonalny sposób, dzięki czemu zwiększy szanse na zatrudnienie.

Źródło: Materiały zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja
QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Deklaracja świąteczno-noworoczna 2026. Sprawdź w Twojej parafii czy bądź kiedy musisz wypełnić

Okres świąteczno-noworoczny to czas spotkań w gronie rodziny i przyjaciół. To czas rozmów przy stole, zadawania niewygodnych pytań i poruszania tych lżejszych jak cięższych tematów: politycznych, prawnych czy gospodarczych. To też czas rozmów o kościele i wierze. Jednym z punkt tegorocznych debat będzie deklaracja świąteczno-noworoczna 2026. Już teraz wielu zastanawia się czy należy złożyć odpowiednie oświadczenie/ deklarację u siebie w parafii. W niektórych parafiach jest termin, np. do 27 grudnia 2025 r.

Renta wdowia podwyżka z 15% do 25% drugiego świadczenia czy już od 1 stycznia 2026 r.?

Do redakcji docierają pytania czy renta wdowia będzie od 1 stycznia 2026 r. już z podwyżką z 15% do 25% drugiego świadczenia? Ile maksymalnie może wynosić renta wdowia w 2026 r? Co więcej docierają też pytania czy nowa grupa osób w 2026 r. zyska prawo do renty wdowiej i ile realnie będzie podwyżka renty wdowiej w 2026 r. Poniżej wyjaśniamy.

To jeden z kluczowych obowiązków w prawie pracy - będzie szczególnie ważny w 2026 r. Co oznacza przestrzeganie zasad współżycia społecznego w miejscu pracy?

Będzie się działo w prawie pracy w 2026 r. - zmian jest dużo, ale mało się mówi o zasadach współżycia społecznego jak i o postępowaniu w taki sposób, aby nie było ono niezgodne ze społeczno-gospodarczym - a to fundament. Są to pojęcia bardzo ważne, ale niekoniecznie urzeczywistnianie i znane w praktyce pracownikom i pracodawcom.

Droższe zatrudnienie cudzoziemca w 2026 roku. Wyższe opłaty i nowe obowiązki pracodawców

Zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców, które weszły w życie w grudniu, istotnie wpłyną na funkcjonowanie firm w 2026 r. Będą wyższe opłaty administracyjne i nowe obowiązki. Artykuł zawiera wszystko, co powinni wiedzieć pracodawcy zatrudniający pracowników zza granicy.

Premia a może dodatkowy dzień wolny? Świąteczno-noworoczne benefity pracownicze

Koniec roku to czas, w którym w wielu firmach wraca temat świątecznych benefitów. Część pracodawców decyduje się na prezenty, inni na bonusy, a jeszcze inni rezygnują z tego rodzaju gestów. Dane z najnowszej ankiety Gi Group Holding nie pozostawiają wątpliwości: pracownicy bardziej cenią świadczenia finansowe i dodatkowe dni wolne niż tradycyjne upominki.

Staż pracy a urlop: co w 2026 r.? Po pierwsze: dodatkowy urlop dla setek tysięcy zatrudnionych. Po drugie: propozycja urlopu stażowego: 45 dni urlopu po 25. latach pracy; 40 dni po 20.; 35 dni po 15.; 30 dni po 10.?

Zagadnienie porównywania stażu pracy z uprawnieniami urlopowymi na 2026 r., należy podzielić na dwa istotne zagadnienia. Jedno zagadnienie odnosi się do przepisów, które będą obowiązywały od 2026 r. i dla setek tysięcy albo nawet miliona osób będą oznaczały większy wymiar urlopu w 2026 r, a drugie zagadnienie to tylko postulaty wydłużenia urlopów w 2026 r. wszystkim zatrudnionym, na wzór różnych pragmatyk zawodowych. Poniżej analiza obu zagadnień.

ZUS komunikuje: Od 1 stycznia 2026 r. świadczenie wypłacane przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób [co, kiedy i dla kogo?]

Jest oficjalny komunikat ZUS! Od 1 stycznia 2026 r. jedno z kluczowych świadczeń wypłacanych przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób niż dotychczas, można otrzymać kilka tysięcy. Co ważne, świadczenie to jest niezależne od innych świadczeń z ZUS, takich jak renta socjalna czy świadczenie uzupełniające dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Do końca listopada 2025 r. ZUS przyjął 188,5 tys. wniosków o to świadczenie, a łączna kwota wypłaconych środków wyniosła ponad 7,6 mld zł. W 2026 r. wniosków będzie pewnie więcej bo zakres podmiotowy świadczenia ulegnie rozszerzeniu.

Od 24 grudnia 2025 r. w ogłoszeniach o pracę mogą być tylko neutralne płciowo stanowiska pracy

Już od 24 grudnia 2025 r. w ogłoszeniach o pracę mogą być tylko neutralne płciowo stanowiska pracy. Wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące jawności wynagrodzeń i niedyskryminacyjnego charakteru całego procesu rekrutacji. Jak pracodawcy muszą przygotować się do zmian?

Rynek pracy w 2026 r. [rekrutacje, rotacja pracowników, wzrost wynagrodzeń, formy wykonywania pracy]

Jak będzie na rynku pracy w nadchodzącym 2026 roku? Czy pracodawcy planują rekrutacje? Co stanie się z rotacją pracowników. Czy nadal będą w szybkim tempie rosły wynagrodzenia? Jakie formy wykonywania pracy będą bardziej popularne?

Pracownicy 55 plus i 60 plus triumfują po przełomowej uchwale Sądu Najwyższego: to prawo daje im niezwykłą ochronę. Koniec z rozbieżnościami w interpretacji ochrony przedemerytalnej

Skład siedmiu sędziów Sądu Najwyższego wydał 30.09.2025 r. uchwałę definitywnie rozstrzygającą dotychczas niejednolicie interpretowane przepisy dotyczące ochrony przedemerytalnej przed utratą zatrudnienia. Szczególną uwagę powinni zwrócić na nią pracownicy, którzy przekroczyli 55 lat (kobiety) oraz 60 lat (mężczyźni) – orzeczenie to rozstrzyga bowiem kwestię, czy zakaz wypowiedzenia umowy o pracę chroni również ich.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak