Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak powinno wyglądać CV w Polsce?

CV
shutterstock
Szukając pracy, musisz być przygotowany, że zostaniesz poproszony o dostarczenie Curriculum Vitae. Jest to obowiązkowy dokument w procesie rekrutacji. Dzięki niemu, pracodawca ma możliwość wstępnego przyjrzenia się sylwetkom kandydatów na stanowisko pracy, bez konieczności osobistego spotkania.

Dopiero później, jeśli rekruter uzna, że Twoje CV jest interesujące, może zaprosić Cię na rozmowę kwalifikacyjną. Z tego powodu sposób, w jaki stworzysz swój życiorys, ma ogromne znaczenie. To pierwszy kontakt pracodawcy z Twoją osobą. Na podstawie tego dokumentu szefostwo zadecyduje, czy zgłoszenie jest warte uwagi. Jak zatem powinno wyglądać prawidłowo napisane CV?

Co to jest CV?

Curriculum Vitae to krótki opis kandydata na stanowisko pracy. Powinien posiadać formalną strukturę oraz uwzględniać kilka podstawowych zasad. Musisz umieścić w nim konkretne i precyzyjne informacje. Najważniejsze, abyś pamiętał, że jest to forma Twojej autoprezentacji, na podstawie której pracodawca decyduje, czy zaprosi Cię na kolejny etap rekrutacji. Dlatego Twoje CV powinno wyglądać nie tylko profesjonalnie, ale i zachęcająco dla rekrutera.

Format CV

Dokument ten możesz stworzyć na dwa sposoby: chronologiczny lub funkcjonalny. Podstawowa różnica polega na tym, że kładą one nacisk na różne aspekty.

CV chronologiczne

Można powiedzieć, że jest to podstawowa, najczęściej wybierana forma CV. Polega na chronologicznym przedstawieniu historii wcześniejszego zatrudnienia. Kolejność najlepiej rozpocząć od ostatniego miejsca pracy, kończąc na najstarszym. Ten format życiorysu nie jest najlepszym wyborem, jeśli w Twojej karierze zawodowej znajduje się duża luka lub często zmieniałeś stanowiska pracy. CV chronologiczne stawia więc na pierwszym miejscu historię zatrudnienia.

CV funkcjonalne

Curriculum vitae w formie funkcjonalnej jest rozwiązaniem mniej popularnym, jednakże bardzo ciekawym. Odchodzi ono od stawania chronologii na pierwszym miejscu. W tym przypadku najważniejsze są Twoje osiągnięcia i umiejętności. Powinieneś skupić się na podkreśleniu swoich mocnych stron. Ta struktura pozwala pracodawcom łatwo zauważyć, w jaki sposób Twoje kwalifikacje mogą przydać się w konkretnej pracy, niezależnie od tego gdzie pracowałeś wcześniej.

Profesjonalny wygląd CV

Bez względu na to, na jaką formę się zdecydujesz, musisz pamiętać o zachowaniu profesjonalnego wyglądu CV. Pamiętaj, że rekruter otrzymuje setki takich dokumentów, dlatego jeśli Twój życiorys już na pierwszy rzut oka będzie wyglądał niedbale – może nawet nie zostać przeczytany. Jest to dokument formalny, dlatego należy stworzyć go z zachowaniem pewnych zasad.

  1. Zdjęcie – umieszczenie zdjęcia nie jest obowiązkowe. Jeśli jednak zdecydujesz się na dołączenie fotografii, pamiętaj, aby wyglądała ona profesjonalnie. Po pierwsze – musi być to zdjęcie formalne, nie prywatne ujęcie Twojej sylwetki na plaży. Po drugie – zadbaj o jakość zdjęcia. Powinno być wyraźne i  w dobrej rozdzielczości.
  2. Długość CV – życiorys jest uznawany za krótką formę dokumentu. Powszechnie uznaje się, że nie powinien przekraczać jednej kartki A4. Jeśli zmieścisz się w takiej długości, masz pewność, że żadna strona się nie zagubi i rekruter zapozna się z całością pisma.
  3. Przejrzystość – CV musi być czytelne i łatwe do szybkiego przejrzenia. Rekruter początkowo poświęca takiemu dokumentowi dosłownie kilka sekund w poszukiwaniu interesujących go informacji. Zastosuj czytelną i ogólnie dostępną czcionkę, aby na każdym urządzeniu dokument wyglądał jednakowo. Nie zapomnij o odpowiednich wymiarach marginesów, a także o odstępach między wierszami. Każdą sekcję oddziel wyróżnionymi nagłówkami, aby CV miało przejrzysty układ.
  4. Kolory – jako, że jest to dokument formalny, nie stosuj krzykliwej kolorystyki. Nieco koloru nie zaszkodzi, ale niech będą to stonowane barwy.

Pomocne narzędzia

Jeśli nie czujesz się na siłach, aby samodzielnie, prawidłowo napisać Curriculum Vitae, to nic nie szkodzi. W sieci istnieją narzędzia, takie jak, np. Jobseeker.com, które pomogą Ci stworzyć CV w profesjonalny sposób, zgodny z powyższymi zasadami.

Wystarczy, że wybierzesz szablon, który najbardziej Ci odpowiada i wypełnisz go swoimi danymi. Dzięki temu masz gwarancję czytelności życiorysu oraz prawidłowej budowy dokumentu.

Informacje w CV

Skoro wiesz już, jakie formy możesz wykorzystać w CV i jak powinno wyglądać od strony wizualnej, należy zająć się jego treścią. Tworząc życiorys na polski rynek pracy, należy zawrzeć w nim konkretne informacje, takie jak: dane osobowe, wykształcenie, podsumowanie i doświadczenie zawodowe, umiejętności oraz zainteresowania.

Dane osobowe

Jest to obowiązkowy element każdego CV. Te informacje należy umieścić na początku dokumentu, niezależnie od jego formatu. W nagłówku wpisz: imię i nazwisko, adres oraz dane kontaktowe takie jak numer telefonu i e-mail.

Podsumowanie zawodowe

Kilkuzdaniowe streszczenie wszystkich informacji zawartych w życiorysie. Jest to forma krótkiej prezentacji Ciebie jako idealnego kandydata na konkretne stanowisko. Jej celem jest zachęcenie pracodawcy do dokładnego zapoznania się z całym CV.

Doświadczenie zawodowe

Czyli chronologiczne zestawienie wcześniejszych miejsc pracy. W tym miejscu musisz podać nazwy poprzednich firm, stanowiska, na których pracowałeś, oraz dokładne daty zatrudnienia.

Wykształcenie

Podobna forma jak w doświadczeniu zawodowym, aczkolwiek dotycząca ścieżki edukacji. Najlepiej, abyś zaczął od szkoły średniej, ponieważ informacja nawiązująca do gimnazjum czy podstawówki jest zbędna dla rekrutera. Następnie napisz nazwę uczelni oraz kierunku, na którym studiowałeś. Możesz wspomnieć o temacie pracy licencjackiej lub magisterskiej, jeśli związana była z zawodem, o który się starasz.

Umiejętności

Umiejętności to inaczej kompetencje i cechy charakteru, które posiadasz. Jest to bardzo ważna sekcja w CV. Dzięki niej możesz udowodnić rekruterowi, że masz wiedzę, a także zdolności do wykonywania konkretnego zawodu. Najważniejsze jest to, aby na podstawie tych informacji rekruter poczuł, że jesteś kandydatem idealnie skrojonym do wymagań podanych w ogłoszeniu o pracę.

Spersonalizuj tę sekcję i zadbaj o to, aby cechy, które opisujesz, odpowiadały na konkretne potrzeby pracodawcy podane w ogłoszeniu o pracę. Najlepiej zrobić to w formie listy. Wypunktuj swoje kompetencje jedna pod drugą. Dzięki temu będą się one wyróżniać na tle całego dokumentu i będą bardziej czytelne. Możesz podzielić swoje umiejętności na miękkie oraz twarde.

  1. Umiejętności twarde – są to kompetencje, które można dokładnie zmierzyć i ocenić np. za pomocą stopni znajomości danego zagadnienia (np. języki obce, obsługa programów). Możesz je potwierdzić, dołączając do podania o pracę dyplomy, licencje i certyfikaty. Pamiętaj, że pracodawca podczas rozmowy kwalifikacyjnej  może zweryfikować, czy posiadasz dane umiejętności, prosząc Cię np. o wypełnienie testu lub wykonanie zadania praktycznego.
  2. Umiejętności miękkie – inaczej umiejętności osobiste, społeczne, interpersonalne i komunikacyjne. Określają m.in. to, jak się zachowujemy, jak organizujemy swoją pracę, jak integrujemy się z innymi ludźmi. Wynikają one z Twoich cech osobowości. Dopasuj kompetencje miękkie do stanowiska, o które się starasz.

Podsumowanie

Jeśli starasz się o posadę na polskim rynku pracy, musisz stworzyć profesjonalne CV. Jest to najważniejszy dokument w procesie rekrutacji. Na jego podstawie pracodawca podejmuje decyzję, czy zaprosić kandydata na rozmowę kwalifikacyjną. Z tego powodu tak ważne jest, aby Curriculum Vitae było napisane w profesjonalny sposób, dzięki czemu zwiększy szanse na zatrudnienie.

Autopromocja
Źródło: Materiały zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

Świadczenie przedemerytalne z ZUS w 2024, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem dyrektywy

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem unijnej dyrektywy o ochronie sygnalistów. Pomimo tego, że 2 kwietnia 2024 r. rząd przyjął projekt ustawy o ochronie sygnalistów, tj. osób zatrudnionych w sektorze prywatnym lub publicznym i zgłaszających naruszenia prawa związane z pracą, to i tak TSUE nałożył karę na Polskę, bo znacznie przekroczyła termin. Trwają wzmożone prace w Sejmie nad projektem, ale kara 7 mln euro jednak jest!