„Zetki” przejmują stery na rynku pracy

REKLAMA
REKLAMA
Według danych z GUS w Polsce jest około 2,5 miliona Zetek, czyli osób w wieku 20-27 lat[1]. Stanowią one ok. 10 proc. pracowników. Za dwa lata będzie to już jednak niemal 30 proc. Stosunek do obowiązków służbowych, wymagania i zwyczaje tego pokolenia znacząco wpłyną na kształtowanie się polskiego rynku pracy. Portal z ogłoszeniami o pracę dla branż cyfrowych RocketJobs.pl w kampanii Gen Z przybliża światopogląd tej specyficznej grupy pracowników. Na nagrodzoną serię filmów składają się cztery wideo, w których młodzi ludzie, autentyczni bohaterowie opowiadają o własnych oczekiwaniach, podejściu do pracodawców czy studiów. W ich słowach wybrzmiewa wiele problemów współczesnego środowiska pracy: kult pracoholizmu, kwestie nierówności, dyskryminacji kobiet i społeczności LGBT czy wyzysk najmłodszych pracowników.
REKLAMA
Co Gen Z mówi o pracy?
(...) Chciałabym mieć taką relację z pracodawcą, żebym czuła się doceniana w jego oczach, że jeśli wykonam kawał dobrej roboty, to on mi powie: „dobrze to zrobiłaś, super, dobrze, że tu jesteś”. (...)
(...) Jest to strata czasu, jeśli idziemy na studia tylko dlatego, żeby coś zrobić ze swoim życiem, bo nie mamy innego wyboru. Totalnie nie wiedziałam, co chcę robić i mój pierwszy wybór był niewłaściwy, i musiałam zrezygnować. (...)
(...) To, że ktoś jest czyimś pracownikiem nie oznacza, że można do niego dzwonić o każdej porze dnia i nocy, ponieważ pracownikiem jest w pracy, a ma też swoje życie prywatne. (...)
(...) Może być taka opinia społeczna, że kobieta nie jest przystosowana na przykład do tego, żeby obejmować dane stanowiska, że nie jest wystarczająco zdeterminowana, że nie ma siły przebicia. Znam niejedną kobietę, która jest silniejsza i fizycznie i mentalnie niż niejeden facet. (...)
(...) Kiedyś dość często zdarzało mi się przedmiotowe traktowanie i patrzenie tylko na to, że jestem kobietą, w co jestem ubrana, a nie na to, jaką pracę wykonuję i czy dobrze sobie radzę. (...)
Jak widać Zetki zdecydowanie podkreślają potrzebę równości, opowiadają się też za otwartością i swobodą w miejscu pracy. Według badań aż 92% wchodzących na rynek młodych ludzi wybrałoby pracodawcę, który dba o różnorodność i włączającą kulturę organizacyjną[2].Otwarcie sprzeciwiają się też kultowi pracoholizmu nie akceptując oczekiwań co do pracy po godzinach. Dużą wagę przywiązują do relacji z przełożonym. Jasno deklarują czego oczekują od swoich szefów: doceniają kreatywność i zaangażowanie, tworzenie środowiska rozwoju oraz promowanie wolności w szukaniu rozwiązań. Młodzi pracownicy chcieliby mieć realne wsparcie ze strony swoich przełożonych i widzieć, że ich praca jest ważna. Nic dziwnego - dla 44% przedstawicieli generacji Z najważniejszą cechą dobrego lidera jest wspieranie rozwoju pracowników[3].
Uznanie branży dla kampanii Gen Z
Klub Twórców Reklamy nagrodził kampanię Gen Z w kategorii Communication jako jedyną z branży HR, wyróżniając ją obok projektów takich marek jak IKEA czy Netflix. Serię wyprodukował dom produkcyjny F25, a reżyserem filmów jest Mikołaj Sadowski, współzałożyciel agencji 180heartbeats. #Rozmowyopracy obejrzano już ponad 700 tys. razy, każdy z odcinków zanotował średnio 160 tys. wyświetleń.
[1] Dane Głównego Urzędu Statystycznego
[2] Raport Deloitte, “Pierwsze kroki na rynku pracy”, czerwiec 2021 r. https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/human-capital/articles/Raport-Pierwsze-kroki-na-rynku-pracy-2021.html
Źródło: RocketJobs.pl
[3] Raport Deloitte, “Pierwsze kroki na rynku pracy”, czerwiec 2021 r. https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/human-capital/articles/Raport-Pierwsze-kroki-na-rynku-pracy-2021.html
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
REKLAMA