REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można skrócić okres wypowiedzenia?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Sędziak
(Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)
Zielona Linia
Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia
Kiedy zgodnie z art. 36 Kodeksu pracy można skrócić okres wypowiedzenia umowy o pracę? Czy za ten czas przysługuje odszkodowanie? / fot. Shutterstock
Kiedy zgodnie z art. 36 Kodeksu pracy można skrócić okres wypowiedzenia umowy o pracę? Czy za ten czas przysługuje odszkodowanie? / fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kodeks pracy w art. 36 przewiduje możliwość skrócenia 3-miesięcznego okresu wypowiedzenia umowy o pracę.. Tak długi okres wypowiedzenia dotyczy pracownika zatrudnionego co najmniej 3 lata. Kiedy więc pracodawca może skrócić okres wypowiedzenia?

Skrócenie okresu wypowiedzenia

Okres wypowiedzenia umowy o pracę ma na celu ochronę interesów zarówno pracownika, jaki i pracodawcy. Co w przypadku, jeśli to właśnie w interesie pracownika czy pracodawcy jest wcześniejsze rozwiązanie umowy?

REKLAMA

Autopromocja

Skrócenie okresu wypowiedzenia pracownika przez pracodawcę jest możliwe w określonych okolicznościach lub na mocy porozumienia stron między pracownikiem a pracodawcą.

Polecamy: Kodeks pracy 2020 PREMIUM

Kiedy pracodawca może skrócić okres wypowiedzenia?

Zgodnie z art. 36 Kodeksu pracy pracodawca może skrócić trzymiesięczny okres wypowiedzenia umowy o pracę na czas nieokreślony w przypadku:

  • ogłoszenia upadłości pracodawcy,
  • likwidacji zakładu pracy,
  • innej przyczyny niezależnej od pracownika,
  • porozumienia stron.

Pracodawca może skrócić okres wypowiedzenia pracownika tylko w przypadku trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia, czyli dotyczy to tylko pracowników zatrudnionych co najmniej 3 lata u jednego pracodawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 W przypadku, gdy pracodawca chce skrócić okres wypowiedzenia umowy pracownika, ma on obowiązek złożyć stosowne oświadczenie wraz z wypowiedzeniem umowy o pracę, nie może tego zrobić później.

Odszkodowanie za skrócenie okresu wypowiedzenia

REKLAMA

Kodeks pracy zakłada, że pracodawca może, w celu wcześniejszego rozwiązania umowy o pracę, skrócić okres trzymiesięcznego wypowiedzenia, najwyżej jednak do 1 miesiąca. W takim przypadku pracownikowi przysługuje odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za pozostałą część okresu wypowiedzenia. Okres, za który przysługuje odszkodowanie, wlicza się pracownikowi pozostającemu w tym okresie bez pracy do okresu zatrudnienia, nie wlicza się natomiast do wymiaru urlopu wypoczynkowego.

Umowa o pracę ulega rozwiązaniu, gdy minie skrócony okres wypowiedzenia . W związku z tym pracodawca ma obowiązek wypłaty odszkodowania za skrócony okres wypowiedzenia najpóźniej ostatniego dnia pracy pracownika.

Art. 36 (2) Kodeksu pracy przewiduje również możliwość zwolnienia pracownika z obowiązku świadczenia pracy do upływu okresu wypowiedzenia. W tym okresie pracownikowi również przysługuje prawo do wynagrodzenia.

Skrócenie okresu wypowiedzenia z woli pracownika

REKLAMA

Bez względu na długość okresu wypowiedzenia umowy o pracę, pracownik wraz z pracodawcą mają prawo do zawarcia porozumienia w związku ze skróceniem okresu wypowiedzenia umowy. Nie oznacza to jednak, że umowa zostanie rozwiązana za porozumieniem stron. Takie ustalenie nie zmienia formy rozwiązania umowy.

W tym przypadku nie ma minimalnego czasu trwania okresu wypowiedzenia. Strony mogą zawrzeć porozumienie w dowolnym momencie okresu wypowiedzenia. Zakończenie umowy następuje wówczas z dniem zawarcia takiego porozumienia i nie daje pracownikowi prawa do odszkodowania za skrócenie okresu wypowiedzenia, a skrócony okres nie będzie się wliczał do stażu pracy.

Informacji w zakresie przepisów kodeksu pracy udziela Państwowa Inspekcja Pracy.

Podstawa prawna:

Art. 36 Kodeksu pracy

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Zielona Linia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w przepisach BHP od 2026 czy 2027 roku? Temperatury progowe i czasowe wstrzymanie pracy

Będą zmiany w przepisach BHP. Dotyczą pracy w wysokich temperaturach. Wprowadza się temperatury progowe, po przekroczeniu których pracodawca ma obowiązek wprowadzenia działań ograniczających obciążenie cieplne, np. krótszy czas pracy, przerwy w pracy czy praca zdalna. Przy najwyższych temperaturach praca zostanie czasowo wstrzymana.

Przy jakich temperaturach pracodawca zapewnia wodę i napoje? Czy w pracy musi być klimatyzacja?

Praca w wysokich temperaturach jest szczególnie uciążliwa, a nawet może zagrażać zdrowiu i życiu pracowników. Przy jakich temperaturach pracodawca zapewnia wodę i napoje? Czy w pracy musi być klimatyzacja? Poznaj aktualnie obowiązujące przepisy BHP.

Sprzedaż w 2030 r. czyli kompetencje przyszłości. Jaki musi być handlowiec za 5 lat?

Sprzedaż dynamicznie się zmienia. Bywa, że klient kończy rozmowę z handlowcem w środku ofertowej formułki. Dziś, a jeszcze bardziej za 5 lat, klienci potrzebują rozmowy, zrozumienia, uważnego słuchania i pomocy. Coraz ważniejsza jest uczciwość i działanie zgodnie z wartościami. O czym dziś musi wiedzieć handlowiec, aby w 2030 r. posiadał wszystkie wymagane kompetencje?

Przeniesienie pracownika do innego działu. Co z wypowiedzeniem zmieniającym i odprawą?

W praktyce może się zdarzyć, iż pracodawca przenosi pracownika do innego działu, aby uniknąć zwolnień. Jak dokonać tego zgodnie z prawem? Kiedy nie jest potrzebne wypowiedzenie zmieniające? Czy przenoszonemu pracownikowi trzeba wypłacić odprawę?

REKLAMA

Ekstremalne temperatury zmniejszają wydajność pracy

Z powodu upałów w Chinach, Hiszpanii, Włoszech i Grecji PKB może spaść o blisko 1 pkt proc. - wynika z raportów ekspertów Allianz Trade. Ekstremalne temperatury maja duży wpływ na wydajność pracy.

Realia pracy tymczasowej. Co liczy się dziś dla firm i kandydatów? [Badanie]

Na rynku pracy, gdzie coraz trudniej o trwałość i przewidywalność, głos pracowników oraz pracodawców staje się jednym z najczulszych barometrów zmian. Job Impulse co roku bada poziom satysfakcji obu tych grup. Najnowsze wyniki wskazują, że oczekiwania wobec agencji dynamicznie rosną: firmy domagają się sprawnych, natychmiastowych rekrutacji, ale przy zachowaniu wysokiej jakości procesów i maksymalnym ograniczeniu rotacji. Z kolei pracownicy tymczasowi coraz wyraźniej sygnalizują potrzebę stabilności, poszerzania systemu benefitów, a także obsługi formalności online.

Lipiec 2025 – dni wolne, godziny pracy

Lipiec 2025 – dni wolne od pracy i godziny pracy. To najbardziej zapracowany miesiąc w roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w lipcu? Czy kalendarz dni wolnych od pracy przewiduje święta w tym miesiącu?

Zmiany w umowach o pracę: dodatkowe koszty dla pracodawcy bo część umów musi przejść przez tłumacza przysięgłego

W III kwartale 2025 r. obowiązują już cztery istotne i nowe ustawy w obszarze prawa pracy. Przyglądamy się jednej z nich w zakresie zmian w zatrudnieniu jakie weszły na skutek tych nowych regulacji. Chodzi o istotną instytucję bo o umowę o pracę! To dokument, który ma kluczowe znaczenie dla stosunku pracy. Zmiany, które zaszły w umowach o pracę są naprawdę znaczące i co gorsza generują koszty dla pracodawców. Pocieszające jest jednak to, że zmiany dotyczą tylko wybranych grup pracowników, nie wszystkich zatrudnionych osób.

REKLAMA

Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

Raz w roku 14 dni z rzędu urlopu wypoczynkowego? Czy to obowiązek pracownika?

Czy pracownik musi raz w roku kalendarzowym wykorzystać 14 dni urlopu wypoczynkowego z rzędu? Zgodnie z art. 162 Kodeksu pracy na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części, ale co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.

REKLAMA