REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja emerytur kapitałowych - propozycje rządu

REKLAMA

Likwidacja emerytur kapitałowych będzie efektem wprowadzenia w życie propozycji rządu. Realizacja propozycji zawartych w projekcie przesłanym przez rząd do konsultacji społecznych doprowadziłaby do całkowitej likwidacji kapitałowej części systemu emerytalnego, która jest Polakom potrzebna - uważa Konfederacja Lewiatan.

Mamy świadomość, że w obecnym stanie finansów publicznych, przy braku woli politycznej do likwidacji przywilejów emerytalnych, rentowych i podatkowych, zachowanie części kapitałowej systemu emerytalnego w dotychczasowej formie jest niemożliwe. Nasze propozycje mają więc na celu wyważenie działań niezbędnych dla stabilności finansów publicznych i działań niezbędnych dla zrównoważonego rozwoju w długim okresie.

REKLAMA

REKLAMA

1. Stopniowe przekazywanie środków z OFE do ZUS przez 10 lat przed osiągnięciem wieku emerytalnego (tzw. „suwak").

Zdaniem Konfederacji Lewiatan, realizacja tej propozycji oznacza całkowitą likwidację emerytur kapitałowych i powrót do jednofilarowego międzypokoleniowego systemu emerytalnego. Państwo przejmie aktywa zgromadzone w OFE w zamian za zobowiązanie do wypłacenia emerytury w przyszłości. Całość emerytury będzie więc finansowana składkami i podatkami płaconymi przez osoby aktualnie pracujące. Jest to propozycja niekorzystna dla ubezpieczonych i gospodarki, bo oznacza skrócenie okresu oszczędzania i zwiększenie ryzyka niskich emerytur w przyszłości. Po pierwsze, kapitał gromadzony na emeryturę powinien pracować w gospodarce przez około 60 lat, 45 lat gromadzenia składek i 15 lat emerytury, a będzie pracował 40 lat. Po drugie, prawo majątkowe silnie chronione przez Konstytucję RP zostanie zamienione na prawo do świadczenia emerytalnego od państwa, chronione słabiej, bo jego realizacja jest uzależniona od stanu finansów publicznych.

Konfederacja Lewiatan postuluje: umożliwienie ubezpieczonym dokonania wyboru czy chcą przekazywać stopniowo środki do ZUS, czy wolą zrobić to jednorazowo dopiero w momencie przejścia na emeryturę. Ubezpieczony nie musi przejść na emeryturę w momencie osiągnięcia ustawowego wieku emerytalnego. Przed efektem „złej daty" może go chronić skuteczniej niż przekazywanie środków do ZUS dostosowanie portfela inwestycyjnego do wieku lub opóźnienie przejścia na emeryturę do momentu poprawy sytuacji na giełdzie.

Zobacz również: Zmiany w OFE niezgodne z konstytucją?

REKLAMA

2. Umożliwienie ubezpieczonym dokonania wyboru czy chcą przekazywać część przyszłej składki do OFE (tzw. „dobrowolność").

W wymiarze zbiorowym umożliwienie ubezpieczonym rezygnacji z oszczędzania w funduszach emerytalnych stanowi pułapkę. Jeżeli starzejąca się społeczność rezygnuje z oszczędzania, to czeka ją w przyszłości albo obniżenie emerytur, albo zwiększenie podatków. Ponadto wprowadzenie elementów dobrowolności do systemu powszechnego zmniejsza jego efektywność, zwiększa ryzyko i jednostkowe koszty. Skoro jednak większość opowiada się za umożliwieniem wyboru, to należy przyjąć procedury, które uczynią ten wybór możliwie świadomym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konfederacja Lewiatan proponuje, aby:

  • osoby, które już opłacają składki do OFE na podstawie zawartych umów, powinny móc samodzielnie zdecydować o rozwiązaniu umowy i wyraźnie zadeklarować zaprzestanie przekazywania części składki do OFE, aby do ZUS-u nie przechodziły ze automatycznie;
  • osoby, które dopiero rozpoczynają pracę, powinny być zobowiązane do złożenia deklaracji czy chcą aby całość składki była przekazywana do ZUS, czy wolą, aby część składki była przekazywana do wskazanego OFE.

Obowiązek dokonania wyboru, motywujący do zapoznania się z zasadami ubezpieczenia emerytalnego, powinien być elementem powszechnej edukacji ekonomicznej Zdecydowana większość ubezpieczonych jest bierna, a procedura zaproponowana w projekcie umożliwia uchylenie się od dokonania wyboru i spowoduje, że automatycznie ich składki zostaną skierowane do ZUS. Projekt przewiduje, że możliwość dokonania wyboru będzie wielokrotna więc tym bardziej należy przyjąć rozwiązania wymuszające aktywne dokonywanie wyborów.

Polecamy także serwis: Emerytury i renty

3. Przeniesienie obligacji Skarbu Państwa z OFE do ZUS.

Spowoduje redukcję długu publicznego w relacji do PKB, co z kolei podniesie wiarygodność Polski na rynkach finansowych i pozytywnie wpłynie na rating. To przyniesie efekt w krótkim okresie, jednak w dłuższej perspektywie konieczne są zasadnicze reformy strukturalne. W wyniku kryzysu finansowego zobowiązania emerytalne państw znajdują się pod obserwacją władz UE i rynków finansowych. Rozumiemy, że jest to propozycja wymuszona stanem finansów publicznych, ale wymaga zbudowania odpowiednich instrumentów prawnych. Istnieje też ryzyko, że przeniesienie obecnych zobowiązań jawnych do ukrytych ułatwi politykom zadłużanie państwa i zwiększy ryzyko nadmiernego zadłużenia. Reguły wydatkowe są przydatne, ale mogą być dość łatwo zmieniane.

4. Wprowadzenie zakazu reklamy funduszy emerytalnych i drastycznych kar za jego naruszenie

Projekt ustawy wprowadza zakaz wszelkich reklam dotyczących funduszy emerytalnych. Zakazowi towarzyszy sankcja w postaci przepisu karnego, zgodnie z którym każdy kto wbrew zakazowi publikuje, udostępnia lub rozpowszechnia informacje reklamowe o OFE podlega karze grzywny do 1 000 000 zł. lub karze pozbawienia wolności do lat 2. Z uzasadnienia do projektu wynika, iż wprowadzenie zakazu reklamy OFE ma na celu zapobieganie ewentualnym próbom przekazywania nierzetelnej, zawierającej nieprawdziwe treści oraz wprowadzającej w błąd informacji reklamowej do obecnych oraz potencjalnych członków OFE. Zdaniem Konfederacji Lewiatan wprowadzenie przepisu zakazującego wszelkiej reklamy dotyczącej OFE nie znajduje żadnego racjonalnego uzasadnienia i nosi znamiona cenzury.

Zgodnie z art. 22 Konstytucji RP, ograniczenie wolności działalności gospodarczej jest dopuszczalne tylko w drodze ustawy i tylko ze względu na ważny interes publiczny. W tym przypadku autor regulacji nie wykazał w uzasadnieniu jaki ważny interes publiczny jest chroniony. Powstaje tu wątpliwość czy nie została naruszona zasada proporcjonalności co do zastosowanego środka. Czy celu, o którym wspomina autor regulacji w uzasadnieniu nie można osiągnąć mniej rygorystycznymi środkami? Wg naszej wiedzy takie zakazy reklam OFE nie funkcjonują w innych krajach UE. Trudno zatem ten przepis uzasadnić specyfiką polskiego systemu emerytalnego.

Zadaj pytanie: Forum Kadry

Z całą pewnością zasada proporcjonalności została naruszona w przepisie karnym towarzyszącym zakazowi reklamy OFE. Wprowadzenie kary pozbawienia wolności do lat 2 za naruszenie zakazu reklamy jest ewenementem w dotychczasowych polskich regulacjach wprowadzających różnego rodzaju zakazy reklam np. adwokatów czy aptek. Wprowadzenie takiej sankcji nie znajduje żadnego uzasadnienia zarówno ze względu na realia gospodarcze, poczucie sprawiedliwości społecznej. Kary co do zasady powinny być skuteczne, proporcjonalne i zniechęcające, ale nie mogą być irracjonalne, gdyż naruszają zasadę proporcjonalności wynikającą z art. 31 ust. 3 Konstytucji RP.

Przepis ten potencjalnie może naruszać również konstytucyjną zasadę równego traktowania podmiotów wobec prawa. Przy tej propozycji przepisu zachodzi wyraźna dysproporcja między sytuacją ZUS, który może się reklamować i sytuacją OFE. „Dobrowolność" wg koncepcji zawartej w projekcie staje się więc fikcją wobec braku dostępu obywateli do informacji o OFE.

Konfederacja Lewiatan postuluje wykreślenie przepisu w dotychczasowym brzmieniu wraz z sankcją jako nieuzasadniony.

Źródło: Konfederacja Lewiatan

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Nawet 50 tys. zł kary za nielegalne zatrudnienie i do 6000 zł mandatu za pracownika za pozorny outsourcing. O tym nie wiedzą pracodawcy

Przeciwdziałanie patologiom rynku pracy, walka z wyzyskiem i realne zabezpieczenie praw cudzoziemców to główne cele nowych przepisów, które już obowiązują. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac.

6140,20 zł: nowa kwota graniczna przychodu emeryta i rencisty od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. i kwota graniczna przychodu w całym 2025 r. [ZUS]

6140,20 zł - tyle emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury bez żadnych konsekwencji dla swojego głównego świadczenia. Nowe kwoty dorabiania obowiązują od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. Ile wynoszą kwoty graniczne przychodu w całym 2025 r.?

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

REKLAMA

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Reforma PIP może zdestabilizować polski sektor IT. SoDA apeluje o pilne korekty projektu

Polska branża technologiczna alarmuje: projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy, zakładający administracyjną i natychmiast wykonalną możliwość ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów PIP, może doprowadzić do poważnych zakłóceń w funkcjonowaniu firm technologicznych i osłabić konkurencyjność całej polskiej gospodarki cyfrowej. SoDA - Organizacja Pracodawców Usług IT, zrzeszająca blisko 120 firm i ponad 30 tysięcy specjalistów – przedstawia stanowisko, które szczegółowo analizuje skutki zmian i wskazuje, że projekt w obecnym kształcie stoi w sprzeczności z realiami rynkowymi oraz wieloletnią polityką państwa.

Pracownicy 50 plus zachwyceni uchwałą Sądu Najwyższego: takie prawo to ogromny przywilej. Wreszcie jest jednolite stanowisko co do ochrony przedemerytalnej

W dniu 30 września 2025 r. Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę, która porządkuje sporne dotąd zasady ochrony przedemerytalnej. Powinni się nią zainteresować zwłaszcza pracownicy po 50. roku życia, bo może bezpośrednio przesądzać o tym, czy pracodawca będzie mógł wypowiedzieć im umowę o pracę, czy też będzie miał zakaz wypowiadania. Orzeczenie zapadło ​w zakresie analizy zagadnienia prawnego i pytania zadanego przez Sąd Okręgowy: czy zakaz wypowiedzenia z art. 39 Kodeksu Pracy dotyczy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony także wówczas, gdy umowę zawarto na okres, który upływa przed osiągnięciem przez pracownika wieku emerytalnego?

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście?

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście? Chodzi o udogodnienie, które dostępne jest w ZUS już od 2022 r.. Co istotne jest przeznaczone dla osób ubezpieczonych, świadczeniobiorców i osób mogących skorzystać z programów świadczeń dla rodziny.

REKLAMA

Kiedy pracodawca musi zgodzić się na przesunięcie terminu urlopu, a kiedy nie? Jest kilka reguł, które trzeba zastosować

Czy termin raz zaplanowanego urlopu wypoczynkowego można zmienić? To zależy od kilku okoliczności. W jednych zakładach pracy nie ma z tym problemów, a w innych niezbędne jest spełnienie warunków wynikających z przepisów.

0,04 proc. wartości aktywów netto za udział w Portalu PPK. Czy będzie niższa stawka opłaty? Jest projekt rozporządzenia

Jest pomysł Ministerstwa Finansów, aby obniżyć stawkę opłaty za udział w Portalu PPK. Zamiast obecnych 0,05 proc. wartości aktywów netto zgromadzonych w programie byłoby 0,04 proc. Jest projekt rozporządzenia.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA