Pokolenie Z w pracy. Jakie ma oczekiwania? Czym się wyróżnia?
REKLAMA
REKLAMA
Work-life balance
Pokoleniem Z najczęściej określa się osoby urodzone pomiędzy 1995 r. a 2012 r. To młoda część społeczeństwa, która dopiero rozpoczyna swoją karierę zawodową i stopniowo wkracza na rynek pracy.
REKLAMA
Z raportu PARP „Rynek pracy, edukacja, kompetencje” z kwietnia 2023 r., wynika, że przedstawiciele pokolenia Z ponad karierę i osiąganie sukcesów zawodowych stawiają cele związane z życiem prywatnym, w tym realizację własnych pasji i zamiłowań. Oczekują, że praca nie będzie im przeszkadzać w osiąganiu tych celów, a wręcz przeciwnie, będzie stanowić czynnik ułatwiający ich osiąganie, np. poprzez umożliwienie podróżowania, rozwijanie zainteresowań, rozwój osobisty, czy też prowadzenie działań obywatelskich.
Szczęście i rodzina na pierwszym miejscu
Co jest najistotniejsze dla zetek? Do wartości najbardziej cenionych w życiu przez reprezentantów generacji Z można zaliczyć: szczęście (62%), rodzinę (60%), możliwość realizowania pasji (56%), ekologię (51%), niezależność/wolność (51%), zdrowie (44%) i miłość (37%). Są to zatem wartości niezwiązane ze sferą zawodową. Reprezentanci tego pokolenia oczekują, że pracodawcy będą podzielali ich system wartości, wykazywali zrozumienie dla ich priorytetów życiowych, a także wspierali pracowników w ich działalności pozazawodowej: społecznej, obywatelskiej, charytatywnej.
A jakie wartości liczą się w pracy? Dla respondentów największe znaczenie mają: sprawiedliwość (62%), szacunek (59%), tolerancja (55%), równouprawnienie (49%), uczciwość (44%) i wolność (37%). Wśród czynników mogących zniechęcić „zetkę” do podjęcia starań o zatrudnienie u danego pracodawcy istotne miejsce zajmuje niezgodność misji firmy z osobistymi wartościami kandydata do pracy (63% odpowiedzi). Więcej wskazań uzyskała jedynie odpowiedź „niejasny profil stanowiska” (71%). Na kolejnych miejscach znalazły się: duża konkurencja (43%), brak w ogłoszeniu o pracę informacji o warunkach pracy (40%) i negatywne opinie o organizacji (33%).
REKLAMA
Przedstawiciele pokolenia Z deklarują głęboką potrzebę tworzenia i rozwijania relacji społecznych w miejscu pracy, jak również konieczność opierania tych relacji na zasadach etyki, wzajemnej otwartości, szacunku i porozumienia. Wśród cech i zachowań, które ankietowani cenią najbardziej u swojego pracodawcy, znalazły się: okazywanie szacunku (66% wskazań), indywidualne traktowanie (55%), życzliwość (54%), tolerancyjność (49%), gotowość do pomocy (45%), otwartość (42%) i partnerskie traktowanie (39%).
W jakiej pracy pokolenie Z widzi się najbardziej? Wśród najczęściej wskazywanych branż, w których przedstawiciele generacji Z chcieliby pracować w przyszłości, znalazły się: nowe technologie (29%), muzyka (25%), gry wideo (25%), moda (22%), sport (22%), informatyka (21%) i media (20%).
Zetki szybko się uczą
Zetki sprawdzają się w pracy. Jak wynika z raportu „Pokolenia na polskim rynku pracy” autorstwa Grafton Recruitment Polska, najbardziej rozpoznawalną cechą zetek jest zdolność uczenia się i sprawnego przyswajania wiedzy (niemal 45% wskazań). Doskonale odnajdują się w zespołach, a na co dzień są skupieni i nastawieni na realizację celu. 58,6% przedstawicieli pokolenia Z lubi swoją pracę.
Pracodawcy, charakteryzując pokolenie Z, najczęściej wskazywali na częste zmiany pracy (82%) oraz potrzebę zachowania work-life balance. Ponad 63% pracodawców docenia, że Zetki szybko się uczą i doskonale integrują z zespołem (niemal 48% wskazań). Najniżej na liście znalazła się lojalność wobec aktualnego miejsca pracy (1% wskazań). Według badania pokolenie Z pracuje w jednym miejscu średnio 1,1 roku.
Dobra atmosfera (56,3%) ważniejsza niż wysokie wynagrodzenie (50,6%)? Dla zetek tak. Trzecią, najczęstszą odpowiedzią okazała się stabilność zatrudnienia (48,3%). Ważna jest dla nich również możliwość rozwoju (44,8%). Zgodność wykonywanego zawodu z wykształceniem, a także kultura organizacyjna w firmie mają dla nich najmniejsze znaczenie. Dla przedstawicieli pokolenia Z bardzo ważne jest również zdrowie psychiczne – z badania PwC wynika, że 45% młodych Polaków nie akceptuje wysokiego poziomu stresu w życiu zawodowym.
Zarządzanie wielopokoleniową organizacją jest ogromnym wyzwaniem dla współczesnych menadżerów. Każde pokolenie różni się podejściem do pracy, potrzebami i wyznawanymi wartościami. Bardzo ważne jest stworzenie warunków zapewniających efektywną współpracę pomiędzy przedstawicielami różnych generacji, aby móc w pełni wykorzystać ich potencjał.
Zobacz także: Przed pracownikami ważna decyzja. Od tego może zależeć wysokość emerytury
Ile trzeba pracować, by dostać emeryturę? Oto jak naliczane jest świadczenie
Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat