REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zdrowie pracownika. Jak o nie dbać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennikarka medyczno-prawna
Czego potrzebuje pracownik, by być zdrowym
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zdrowie pracownika – czy opieka medyczna w pracy jest potrzebna? Dbanie o zdrowie pracownika, jego bezpieczeństwo w pracy jest od dawna stosowaną strategią zwłaszcza w dużych, globalnych firmach. Obecnie to podejście nabiera szczególnej wartości. Czy zdrowy pracownik naprawdę jest tak ważny dla firmy? Jak dbać o zdrowie pracowników? 

Dlaczego warto dbać o zdrowie pracowników?

Zdrowie jest największą wartością i należy o nie dbać, także w pracy – przekłada się na lepsze wyniki i większe zaangażowanie. W opinii ekspertów i przeprowadzonych badań – dobrze czujący się pracownik nie tylko bardziej angażuje się w życie firmy, ale i identyfikuje się z nią. Należy pamiętać, że firmę tworzy zespół ludzi i to na nim oparty jest ewentualny sukces, to oni na niego pracują. Tak ważna jest dlatego ich aktywność, motywacja oraz zadowolenie – to cechy zwiększają się w przypadku pracowników zdrowych i pełni sił.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Priorytetem pracodawcy powinno być dbanie o zdrowie pracowników, aby mieć pewność, że wykorzystują w czasie pracy w pełni swoje możliwości (psychiczne i fizyczne). Tak naprawdę prozdrowotne działania nie są trudne, ani też kosztowne (zdrowy pracownik nie choruje, jest bardziej wydajny, co przedkłada się na efektywność całego zespołu). 

W pakiecie zasad dbania o zdrowie i dobre samopoczucie pracowników znajdują się nie tylko zasady BHP czy zapewnienie ochrony przed zagrożeniami (m.in. hałasem, wysoką lub niską temperaturą). To tak naprawdę szereg działań prozdrowotnych o charakterze motywacyjnym i profilaktycznym. Obecnie firmy mogą korzystać z licznych pozapłacowych świadczeń, ułatwiających dbanie o zdrowie pracowników.

Strategia dbania o zdrowie pracowników 

Pod hasłem strategii dbania o zdrowie pracowników, kryje się wiele form w zależności od branż. I tak na przykład w przedsiębiorstwach nieprodukcyjnych pracowników często obejmuje się rozbudowanym programem wellbeingowym – jego zadaniem jest wielowymiarowa dbałość o dobrostan pracownika. W wersji bardziej zaawansowanej definiowane są takie obszary jak: fizyczny, emocjonalny czy „life blance”. Obecnie uzupełnione to zostało o tworzenie bezpiecznego miejsca pracy zmniejszającego do minimum ryzyko zachorowań, jak i wsparcie w obszarze zdrowia psychicznego (mowa tutaj o infoliniach psychologicznych czy większej liczbie konsultacji ze specjalistami).

Czego potrzebuje pracownik, by być zdrowym?  

REKLAMA

Chcąc zrozumieć potrzeby biznesowe oraz ich związek z dbaniem o zdrowie pracowników, ICAN Research na zlecenie Medicover przeprowadził badanie pn. „Zdrowa Firma”, w którym brali udział dyrektorzy HR z różnych branż. W badaniu wzięta pod uwagę została pandemia COVID-19. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dyrektorzy HR, jako najważniejszy obszar w budowaniu zdrowej firmy na pierwszym miejscu najczęściej stawiają opiekę medyczną. Pracodawcy, których oferta zdrowotna jest bardziej rozbudowana, wymieniają wśród potrzeb: profilaktykę, aktywność fizyczną i zdrowie psychiczne.

Wnioski płynące z badania „Zdrowa Firma”: 

  • opieka medyczna jest podstawowym benefitem, który powinna zapewniać pracownikom każda firma. Główną motywacją HR do korzystania z opieki medycznej jest dopasowanie do standardu rynkowego i dbanie o pracownika; 
  • działania w obszarze zdrowia psychicznego – wsparcie pracownika w pracy i życiu prywatnym. Kondycja psychiczna ma duży wpływ na zaangażowanie i motywację do pracy. Na rosnący poziom stresu w pracy wpływają m.in. obawa o utrzymanie zatrudnienia, nieprawidłowy sen, uzależnia, zdalny tryb pracy, poczucie izolacji i niepewności, konflikty międzyludzkie, demotywacja czy wypalenie zawodowe. Zmaga się z tym wielu pracowników i członków ich rodzin, wpływając negatywne na ich poziom zaangażowania, energii i efektywności; 
  • zadaniem profilaktyki jest budowanie świadomości i wzmacnianie nawyków w obszarze zdrowego stylu życia oraz zapobieganie rozwojowi chorób. Zmiana nawyków utrwala zdrowy sposób funkcjonowania i budowania odporności. Dotyczy ona wielu aspektów, począwszy od higieny psychicznej, regularnej aktywności fizycznej, przez właściwe odżywianie, sen, a także relacje społeczne, aż po wartościowy sposób spędzania czasu wolnego. Ważne są działania firmy, które budują świadomość i pomagają wzmacniać odporność na zachorowania i bezpieczeństwo w miejscu pracy (badania diagnostyczne, edukacja w zakresie higieny, odpowiedzialności za zdrowie swoje i innych osób). Praca zdalna już przed pandemią silnie wpisywała się w trend „work-life balance”; 
  • ważna jest aktywność fizyczna i zdrowe spędzanie czasu wolnego. Firmy chcą wspierać pracowników w rozwoju ich pasji – w ten sposób uda się zatrzymać najlepszych i budować pozytywny wizerunek, jako pracodawcy. Dla uczestników badania „Zdrowa firma“ sport jest przede wszystkim istotny w budowaniu kultury organizacyjnej – pozwala kształtować zespołowość, współpracę, dążenie do realizacji celów i ducha walki; 
  • personalizacja oferty zdrowia – odchodzenie od standardowych pakietów usług na rzecz systemów kafeteryjnych z samodzielnym wyborem benefitów przez pracowników. Obecnie popularne są takie oferty jak dostęp do platform streamingowych, książek, gier planszowych, domowego i outdoorowego sprzętu sportowego. Coraz powszechniejsze staje się dostosowanie benefitów z obszaru zdrowia o specyficznych potrzebach różnych grup pracowników (np. pracownicy produkcyjni, biurowi, zdalni, bezpośredniej obsługi klienta, mobilni, decyzyjni). Związane jest to z różnorodnością oczekiwań oraz ryzyk zdrowotnych występujących w miejscu pracy na poszczególnych stanowiskach.

Podsumowanie: Prawidłowe podejście pracodawcy do dbania o zdrowie pracowników, powinno być oparte na definicji zdrowia Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), która mówi:  „Zdrowie to nie tylko brak choroby czy kalectwa. Zdrowie to stan pełnego fizycznego, psychicznego i społecznego dobrostanu.”

 

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Inforu

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekstremalne temperatury zmniejszają wydajność pracy

Z powodu upałów w Chinach, Hiszpanii, Włoszech i Grecji PKB może spaść o blisko 1 pkt proc. - wynika z raportów ekspertów Allianz Trade. Ekstremalne temperatury maja duży wpływ na wydajność pracy.

Realia pracy tymczasowej. Co liczy się dziś dla firm i kandydatów? [Badanie]

Na rynku pracy, gdzie coraz trudniej o trwałość i przewidywalność, głos pracowników oraz pracodawców staje się jednym z najczulszych barometrów zmian. Job Impulse co roku bada poziom satysfakcji obu tych grup. Najnowsze wyniki wskazują, że oczekiwania wobec agencji dynamicznie rosną: firmy domagają się sprawnych, natychmiastowych rekrutacji, ale przy zachowaniu wysokiej jakości procesów i maksymalnym ograniczeniu rotacji. Z kolei pracownicy tymczasowi coraz wyraźniej sygnalizują potrzebę stabilności, poszerzania systemu benefitów, a także obsługi formalności online.

Lipiec 2025 – dni wolne, godziny pracy

Lipiec 2025 – dni wolne od pracy i godziny pracy. To najbardziej zapracowany miesiąc w roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w lipcu? Czy kalendarz dni wolnych od pracy przewiduje święta w tym miesiącu?

Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

REKLAMA

Raz w roku 14 dni z rzędu urlopu wypoczynkowego? Czy to obowiązek pracownika?

Czy pracownik musi raz w roku kalendarzowym wykorzystać 14 dni urlopu wypoczynkowego z rzędu? Zgodnie z art. 162 Kodeksu pracy na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części, ale co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł: nowe przepisy już w mocy. Poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł. Aż 9. krotnie poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Kto zyska a kto straci i dlaczego tak się stało? Ustawodawca reaguje na bieżącą sytuację na rynku pracy. Tym samym znowelizowano najistotniejszą ustawą w obszarze ubezpieczeń społecznych jaką jest ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 350, dalej jako: ustawa). Zatem za co można nałożyć taką grzywnę?

Sprawdź, którym liderem jesteś: kontroler, terapeuta, mesjasz, eko-lider [Zarządzanie]

Dr Simon Western wyróżnia 4 typy liderów w firmach: terapeuta, mesjasz, kontroler i eko-lider. Który typ przywództwa został uszyty na miarę naszych czasów? Sprawdź, którym typem lidera jesteś.

Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co się zmieni?

94% kandydatów do pracy przez brak widełek płacowych w ogłoszeniu rezygnuje z aplikowania, nawet jeśli oferta jest atrakcyjna dla rozwoju ich ścieżki kariery. Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co to oznacza? Czy podanie widełek płacowych w ogłoszeniach o pracę będzie obowiązkowe?

REKLAMA

Lipiec 2025: jakie zmiany i ważne daty w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych?

Lipiec 2025 r. przyniósł ważne zmiany w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych. Zmiany mają wpływ na sytuację pracowników, pracodawców, osób z niepełnosprawnościami, przedsiębiorców, osób bezrobotnych, stażystów i dla wielu innych grup. Wchodzi w życie sporo nowych przepisów - jedne są bardziej niszowe - bo dotyczące np. zatrudnienia w służbach, a drugie mniej, odnoszące się do wielu osób. Przypominamy też jakie są ważne terminy kadrowo-płacowe, które powinny być dochowane w lipcu 2025 r.

Czy certyfikacja ISO nadal ma sens?

Zarządzanie jakością, zarządzanie środowiskowe, systemy zapewniania bezpieczeństwa i higieny pracy czy czystości mikrobiologicznej – nowoczesne organizacje, szczególnie te, działające globalnie, porządkują wewnętrzne procesy własnymi procedurami. Czy w tej sytuacji certyfikacja ISO nadal ma sens? – Bez wątpienia. I to nie tylko po to, żeby zwiększyć konkurencyjność i wiarygodność w oczach kontrahentów – przekonuje Katarzyna Petrusiewicz, ekspert CWS Workwear.

REKLAMA