REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest kontrakt menadżerski?

Zielona Linia
Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia
kontrakt
kontrakt
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kontrakt menadżerski - czyli umowa menadżerska, zaliczany jest do tzw. umów nienazwanych. Nie jest regulowany ani przepisami Kodeksu pracy, ani Kodeksu cywilnego. Jak powinna wyglądać taka umowa i kiedy można ją stosować?

Swoboda umów

Możliwość zawarcia kontraktu menadżerskiego opiera się na swobodzie zawierania umów. Jest to umowa, w ramach której następuje powierzenie zarządzania przedsiębiorstwem osobie, która posiada odpowiednią wiedzę, doświadczenie oraz kwalifikacje. Menadżer zobowiązuje się do profesjonalnego prowadzenia przedsiębiorstwa w celu osiągnięcia przez niego zysków.

REKLAMA

Autopromocja

Cechy kontraktu menadżerskiego

Mimo braku definicji kontraktu menadżerskiego w Kodeksie cywilnym, w przypadku tego rodzaju umowy stosuje się przepisy o zleceniu i przepisy o zobowiązaniach Kodeksu cywilnego.

Umowa menedżerska to umowa dwustronna, która może zostać zawarta z osobą fizyczną, przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą, a także z osobą prawną (wtedy do zarządzania wyznaczana jest osoba fizyczna).

W odróżnieniu od umowy o pracę menadżer nie wykonuje pracy pod kierownictwem. Jest on samodzielny w wyborze sposobu kierowania przedsiębiorstwem.

Ważne, aby zakres czynności, składających się na zarządzanie przedsiębiorstwem, był każdorazowo doprecyzowany w umowie. Menadżer może mieć uprawnienia do dokonywania konkretnych czynności wskazanych w umowie, czy też przejmować kompetencje organów podmiotu, w związku z działalnością którego zawierana jest umowa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Umowa menedżerska nie podlega prawu pracy, a więc nie zapewnia minimalnego wynagrodzenia, nie określa czasu pracy ani nie gwarantuje płatnego urlopu. Wysokość otrzymywanej przez menedżera pensji ustalana jest przez strony umowy. Istotą kontraktu menedżerskiego jest praca zadaniowa, a więc zarządzanie wymaga nienormowanego czasu pracy.

Odpowiedzialność materialna menadżera 

Co do zasady menedżer odpowiada za swoje działania całym swoim majątkiem, chyba że umowa menadżerska stanowi inaczej. Ważne jest, aby kwestia odpowiedzialności menadżera została precyzyjnie uregulowana, na przykład w zakresie maksymalnej kwoty odpowiedzialności majątkowej.

Menadżer posiada szeroki dostęp do informacji objętych tajemnicą przedsiębiorstwa, których ujawnienie mogłoby przynieść szkodę przedsiębiorstwu. Dlatego też umowa menadżerska powinna określać zakaz działalności konkurencyjnej oraz obowiązek zachowania tajemnicy przedsiębiorstwa przez menadżera.

Kontrakt menadżerski a ubezpieczenie

Kontrakt menedżerski kwalifikuje się dla celów ubezpieczenia społecznego, tak jak umowa zlecenia, a więc osoba wykonująca taką umowę podlega ubezpieczeniom społecznym na zasadach określonych dla zleceniobiorców. Podlega zatem obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowemu i wypadkowemu, a także ubezpieczeniu zdrowotnemu.

Ubezpieczenie chorobowe jest dobrowolne, a przystąpienie do niego może nastąpić tylko na wniosek ubezpieczonego. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dla menedżera stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzyskany z tytułu zawartej umowy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Zielona Linia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podwyżki dla pracowników samorządowych. Czy nowe stawki wynagrodzenia zasadniczego przysługują także za lipiec?

1 sierpnia 2024 r. wejdzie w życie nowelizacja rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Zmiany mają celu uaktualnienie minimalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Czy nowe stawki przysługują także za lipiec 2024 r.?

Ważność orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności zostanie wydłużona. Będą nowe przepisy

19 lipca 2024 r. do Sejmu wpłynął projekt nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Dzięki nowym przepisom zostanie wydłużona ważność orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności niemal 400 tys. osób.

Dostosowanie stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe - sprawdź, czy Twoje jest odpowiednie

Przepisy bhp wymagają odpowiednio przygotowanych i dostosowanych stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe. Sprawdź, czy Twoje stanowisko pracy jest zgodne z przepisami!

Czy pracownik na zwolnieniu lekarskim może wyjechać na urlop

Podczas zwolnienia lekarskiego pracownikowi nie wolno wykonywać żadnej pracy zarobkowej. Ponadto nie może wykorzystywać zwolnienia w sposób niezgodny z jego celem. Czy to oznacza, że podczas choroby pracownik powinien zostać w domu i nie wolno mu wyjechać na urlop?

REKLAMA

Wskaźnik waloryzacji na ustawowym minimum. Czy w 2025 r. wzrosną emerytury i renty?

6,78 proc. - co najmniej o tyle wzrosną emerytury i renty w przyszłym roku. Rząd pracuje nad rozporządzeniem w sprawie wysokości zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2025 r.

Czy 21 lipca to niedziela handlowa?

Czy przedostatnia niedziele lipca to niedziela handlowa? Czy sklepy będą otwarte? 

Składki tylko do ZUS czy do ZUS i OFE. Kończy się czas na podjęcie decyzji

Wkrótce „okno transferowe” pozwalające ubezpieczonym decydować, gdzie ma być przekazywana część ich składki emerytalnej, zostanie zamknięte. O tym, gdzie ma trafiać część składki, mogą decydować mężczyźni, którzy nie ukończyli 55 lat, i kobiety, które nie ukończyły 50 lat.

Wypłata z PPK bez podatku – wystarczy wybrać odpowiedni sposób wypłaty

Środki z PPK można wypłacić bez podatku. Bez względu na to, jaki wariant wypłaty oszczędności uczestnik PPK wybierze – zyski wypracowane przez 25% środków zgromadzonych na jego rachunku PPK będą zwolnione z podatku dochodowego. Rozłożenie wypłaty na co najmniej 120 miesięcznych rat zwalnia z podatku zyski wypracowane przez całość oszczędności. 

REKLAMA

Wydłużenie ważności orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności – projekt ustawy

Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Nowelizacja przewiduje wydłużenie ważności orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności maksymalnie o 6 miesięcy.

Czy pracodawca może zmusić do 14-dniowego urlopu?

Według Kodeksu pracy wymiar urlopu wypoczynkowego wynosi 20 lub 26 dni – w zależności od stażu pracy pracownika. Urlop może być podzielony na części, z których co najmniej jedna powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych. Czy 14-dniowy urlop jest obowiązkowy?

REKLAMA