Świadczenia socjalne i rzeczowe dla dyrektorów i specjalistów
REKLAMA
Dysproporcje najbardziej widoczne są w przypadku możliwości korzystania z samochodu służbowego. Dostęp do firmowego auta ma aż 53 proc. dyrektorów a tylko 10 proc. specjalistów. Prawie dwukrotnie więcej dyrektorów niż specjalistów dostaje również służbowe laptopy do użytku prywatnego (64 proc. vs. 36 proc.), a firmowe telefony komórkowe są w dyspozycji 70 proc. dyrektorów i zaledwie połowy badanych specjalistów.
REKLAMA
Świadczenia socjalne finansowane z zfśs >>
Zdecydowanie lepiej sytuacja wygląda w przypadku świadczeń socjalnych. Tu dysproporcje nie są już tak duże, choć najbardziej widoczne są w przypadku prywatnej opieki medycznej, którą firmy oferują 55 proc. specjalistów i 62 proc. dyrektorów. Warto jednak zauważyć, że niektóre świadczenia są bardziej popularne na pozycji specjalisty aniżeli dyrektora. Do takich świadczeń należą dopłaty do posiłków, pożyczki udzielane przez firmę, rabaty przy zakupie towarów firmy i pomoc w edukacji.
Czy abonamenty medyczne pracowników stanowią przychód podlegający opodatkowaniu >>
Brak dużych dysproporcji w przypadku świadczeń socjalnych nie dziwi, ponieważ rozwiązania te są już na stałe wpisane w politykę wielu firm. Nasze badanie pokazuje jednocześnie, iż w Polsce ciągle bardzo mało popularnym benefitem jest przyznawanie pracownikom dodatkowych dni wolnych od pracy. W sąsiadujących z nami Czechach świadczenie to oferowane jest przez 29 proc. firm biorących udział w badaniu – mówi Barbara Jastrzębska, lider zespołu analiz w Aon Hewitt.
Odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych >>
Najnowsze trendy w badaniu wynagrodzeń pokazują, że organizacje coraz częściej zwracają uwagę na dopasowanie pakietów świadczeń do potrzeb grup pracowników i faktu, że atrakcyjność świadczeń jest relatywna. Dopłaty do posiłków lub pożyczki mieszkaniowe mogą być bardziej potrzebne pracownikom młodszym, na niższych stanowiskach niż dyrektorom, którzy z kolei bardziej niż ci pierwsi docenią rodzinną opiekę medyczną. Dopasowanie świadczeń staje się więc celem wielu działów personalnych i finansowych, które coraz częściej badają zwrot z inwestycji w benefity poprzez różnego rodzaju badania opinii swoich pracowników – mówi Katarzyna Stasińska, Senior Consultant w Aon Hewitt.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat