REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy pracodawca może odwołać pracownika z urlopu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy pracodawca może odwołać pracownika z urlopu? /Fot. Fotolia
Czy pracodawca może odwołać pracownika z urlopu? /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z art. 66 ust. 2 Konstytucji RP pracownik ma prawo do określonych w ustawie dni wolnych od pracy i corocznych płatnych urlopów. Urzeczywistnieniem tej zasady jest prawo pracownika do wypoczynku określone w art. 14 kodeksu pracy. Czy istnieją zatem sytuacje, w których pracodawca może odwołać pracownika z urlopu?

Zgodnie z kodeksem pracy pracownikowi przysługuje prawo do corocznego, płatnego urlopu wypoczynkowego. Urlop wypoczynkowy powinien być udzielony w całości, a na wniosek pracownika może on zostać podzielony na części, przy czym jedna część urlopu powinna trwać, co najmniej dwa tygodnie.

REKLAMA

REKLAMA

Powyższe stanowi realizację art. 7 ust. 1 dyrektywy Rady 93/104/WE z dnia 23 listopada 1993 r. dotycząca niektórych aspektów organizacji czasu pracy (Dz.U.UE.L 1998 Nr 307, poz. 18) zgodnie, z którą Państwa Członkowskie podejmują niezbędne środki w celu zapewnienia, by każdemu pracownikowi został przyznany coroczny płatny urlop w wymiarze co najmniej czterech tygodni, zgodnie z warunkami uprawniającymi i przyznającymi mu taki urlop, które zostały przewidziane w ustawodawstwie krajowym i/lub w praktyce krajowej.

Pracownik powinien wykorzystywać urlop wypoczynkowy w sposób nieprzerwany, a wyjątki od tej zasady powinny być interpretowane ściśle i w żaden sposób nie mogą być traktowane rozszerzająco przez pracodawcę.

Polecamy książkę: Umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne w 2017 r.

Czy w związku z tym, że urlop jest uprawnieniem pracownika pracodawca może odwołać pracownika z uprzednio udzielonego urlopu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W art. 167 § 1 k.p. przyjęto, iż pracodawca może odwołać pracownika z urlopu, przy czym może to uczynić tylko wówczas, gdy jego obecności w zakładzie wymagają okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczynania urlopu.

REKLAMA

Odwołując pracownika z urlopu pracodawca musi wykazać swój uzasadniony interes w zobowiązaniu pracownika do powrotu do pracy z urlopu wypoczynkowego. Decyzja o odwołaniu pracownika z urlopu należy do pracodawcy. To on ocenia, czy nagłe okoliczności wymagają obecności pracownika w zakładzie pracy.

Przyczyną odwołania pracownika z urlopu może być np. niespodziewana kontrola przeprowadzana u pracodawcy, nagła awaria, czy inne nadzwyczajne okoliczności. Odwołanie pracownika z urlopu powinno nastąpić z wyprzedzeniem takim, żeby pracownik mógł stawić się w pracy w terminie wyznaczonym przez pracodawcę.

W jaki sposób pracodawca może odwołać pracownika z urlopu?

Odwołanie pracownika z urlopu musi nastąpić w jednoznacznym oświadczeniu woli, które wywołuje skutek w chwili złożenia go pracownikowi w taki sposób, aby mógł zapoznać się z jego treścią. Bowiem pracownik, który korzysta z urlopu wypoczynkowego, zwolniony jest czasowo z obowiązku świadczenia pracy nie utrzymuje w tym okresie stałego kontaktu z pracodawcą.

Czy zatem rozmowa telefoniczna, wysłanie sms-a lub e-maila na prywatną skrzynkę poczty elektronicznej pracownika jest wystarczające do uznania, że pracownik został odwołany z urlopu?

W wyroku z dnia 8 marca 2017 r. II PK 26/16 Sąd Najwyższy stwierdził, że do odwołania pracownika z urlopu nie dochodzi na skutek rozmowy telefonicznej. Nie można także uznać, że do odwołania pracownika z urlopu dochodzi poprzez wysłanie wiadomości tekstowej lub wiadomości e-mail. Jak wskazał Sąd Najwyższy pracownik musi mieć możliwość zapoznania się z treścią złożonego oświadczenia woli pracodawcy o odwołaniu z urlopu, a nie można oczekiwać od pracownika, że ten będzie sprawdzał prywatną pocztę elektroniczną lub odczytywał sms-y od pracodawcy w trakcie usprawiedliwionej nieobecności w pracy.

Nieobecność pracownika w pracy, po skutecznym odwołaniu pracownika z urlopu, jest nieobecnością nieusprawiedliwioną. Dlatego podkreślić należy, że w sytuacji, gdy pracownik zostanie odwołany przez pracodawcę z urlopu musi liczyć się z tym, że jeżeli nie stawi się do pracy to pracodawca ma prawo wyciągnąć wobec pracownika konsekwencje służbowe łącznie z rozwiązaniem umowy o pracę bez wypowiedzenia.

Zobacz serwis: Urlopy

Czy pracownik odwołany z urlopu wypoczynkowego ma prawo do zwrotu kosztów związanych z odwołaniem z urlopu?

W myśl art. 167 § 2 k.p. pracodawcę obciążają koszty poniesione przez pracownika, a pozostające w bezpośrednim związku z odwołaniem go z urlopu. Zgodnie z utrwalonym poglądem koszty obejmują te wydatki, których pracownik nie poniósłby, gdyby nie został odwołany z urlopu. Dotyczą one także kosztów związanych z wcześniejszym powrotem z urlopu rodziny pracownika. Są to np. koszty transportu pracownika do miejsca pracy czy koszty noclegu w hotelu lub kwaterze prywatnej, które nie podlegają zwrotowi. Koszty te podlegają zwrotowi proporcjonalnie do okresu niewykorzystanego urlopu. Kosztem nie są dodatkowe przychody pracownika, które ten osiągałby, gdy wykonywał pracę na rzecz innego podmiotu, pozostając na urlopie wypoczynkowym u pracodawcy. Obowiązek wykazania rzeczywiście poniesionych kosztów związanych z dowołaniem z urlopu obciąża pracownika.

Zobacz: Kalkulatory

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najbardziej szanowane zawody 2025. B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę

Jakie zawody są obecnie najbardziej szanowane przez społeczeństwo? Na końcu listy znajdują się posłowie, europosłowie, samorządowcy, influencerzy i youtuberzy. Zmienia się idealna wizja pracy - B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę.

Pracodawca powinien redukować przebodźcowanie pracowników [SPOSOBY]

Współcześnie pracujemy za dużo, za głośno i za szybko. Wpływa to na przebodźcowanie, co z kolei powoduje niezdolność do koncentracji, złe samopoczucie, a nawet problemy psychiczne. Raport Pracuj.pl “Neurokomfort w pracy i rekrutacji, czyli przed jakimi wyzwaniami stajemy jako neuroróżnorodni w świecie pełnym bodźców” przedstawia problem i podaje pracodawcom sposoby na redukowanie przebodźcowania pracowników.

Uwaga! Komunikat ZUS: Od 1 lipca 2025 nowy kod ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych na stażu. Sprawdź, jak rozliczać 09 21 i 09 20

ZUS przypomina: od 1 lipca 2025 r. obowiązuje nowy kod tytułu ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych pobierających stypendium z urzędu pracy. Zmiana wynika z nowelizacji rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

MRPiPS: W cztery miesiące 2025 r. ponad 103 tys. zezwoleń na pracę dla cudzoziemców. Najczęściej dla obywateli Kolumbii, Filipin, Indii i Nepalu

Wstępne dane Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej za pierwsze 4 miesiące 2025 r. pokazują, że w tym okresie wydano w Polsce 103,2 tys. zezwoleń na pracę cudzoziemców. Najwięcej otrzymali Kolumbijczycy. Na kolejnych miejscach w zestawieniu znaleźli się obywatele Filipin, Indii, Nepalu oraz Uzbekistanu. Jednocześnie zaledwie 1,2 tys. zezwoleń wydano dla pracowników z Ukrainy.

REKLAMA

Czy zmiana formy prawnej pracodawcy wpływa na PPK? [PRZYKŁADY]

Przepisy ustawy o PPK nie wyłączają ani nie modyfikują zasad kontynuacji bądź sukcesji wynikających np. z przepisów kodeksu spółek handlowych. Jeżeli po przekształceniu danemu podmiotowi przysługują nadal prawa i obowiązki, jakie miał przed przekształceniem, dotyczy to także praw i obowiązków wynikających z umowy o zarządzanie PPK.

Nieodpłatne kursy językowe dla pracowników. Aspekty prawne i podatkowe

Na co może liczyć pracownik chcący podnieść swoje kwalifikacje zawodowe? Czy pracodawca może finansować pracownikom kursy językowe ze środków ZFŚS? Kiedy sfinansowanie szkoleń językowych pracownikom jest dla nich przychodem? W artykule odpowiadamy na najważniejsze pytania!

6 najważniejszych zmian w zatrudnianiu cudzoziemców od czerwca 2025 r.

Dnia 1 czerwca weszły w życie ważne przepisy zmieniające zasady legalnego zatrudniania cudzoziemców w Polsce. Zmiany można przedstawić w 6 głównych punktach. Oto najważniejsze przepisy prawne.

MRPiPS: Pilotaż skróconego czasu pracy 2025 – nabór wniosków od 14 sierpnia 2025, do 1 mln zł dofinansowania [SZCZEGÓŁY, WAŻNE TERMINY]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło szczegóły długo wyczekiwanego pilotażu skróconego czasu pracy. Program, pierwszy tego typu w Polsce i tej części Europy, zakłada praktyczne testowanie różnych modeli organizacji pracy przy wsparciu finansowym państwa. Wnioski o udział w pilotażu będzie można składać od 14 sierpnia do 15 września 2025 roku.

REKLAMA

Nowoczesne BHP czyli jak zmiany klimatu wpływają na bezpieczeństwo pracy

Jakich działań ze strony pracodawcy wymaga nowoczesne podejście do BHP? Czym jest dziś bezpieczeństwo pracy? Jak zmiany klimatu wpływają na zarządzanie bezpieczeństwem w firmie?

Od 2026 r. pracodawcy będą mieli dodatkowe obowiązki. Zmiany Kodeksu pracy wchodzą w życie

Kodeks pracy się zmienia. Nowe przepisy wejdą w życie na początku 2026 roku. Oznacza to dodatkowe obowiązki dla pracodawców. Co zmienia się w Kodeksie pracy? O czym muszą wiedzieć pracownicy?

REKLAMA