| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia społeczne > Opłacanie składek > Podstawa wymiaru składek pracowników delegowanych - zmiany 2016 r.

Podstawa wymiaru składek pracowników delegowanych - zmiany 2016 r.

Od 1 października 2016 r. podstawą wymiaru składek społecznych osób oddelegowanych z Polski do pracy za granicą, osiągających przychód niższy od prognozowanej przeciętnej płacy miesięcznej w gospodarce narodowej, będą faktycznie uzyskiwane zarobki. Jak ustalić podstawę oskładkowania osób oddelegowanych po zmianie przepisów?

Takie zmiany przewiduje rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 22 sierpnia 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Polecamy produkt: Umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Zmiana rozporządzenia była konieczna ze względu na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 28 października 2015 r. (SK 9/14), w którym orzeczono, że zapisana w § 2 ust. 1 pkt 16 rozporządzenia składkowego zasada ustanawiająca dla osób zatrudnionych poza granicami Rzeczypospolitej u polskich pracodawców minimalną podstawę wymiaru składek ZUS jest niezgodna z konstytucją. Zgodnie z tym przepisem (w jego poprzednim brzmieniu, zakwestionowanym przez TK):

● podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników zatrudnionych za granicą u polskich pracodawców (z wyłączeniem członków służby zagranicznej) nie stanowi część wynagrodzenia w wysokości równowartości diety przysługującej z tytułu zagranicznych delegacji, określonej w załączniku do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej,
● ustalony w powyższy sposób miesięczny przychód oddelegowanego, stanowiący podstawę wymiaru składek, nie może być niższy od kwoty prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej na dany rok kalendarzowy, zapisanej w ustawie budżetowej (w 2016 r. wynosi ona 4055 zł).

Trybunał Konstytucyjny zarzucił przywołanej wyżej regulacji to, że wprowadza taką modyfikację podstawy wymiaru składek zusowskich, w wyniku której jest ona w niektórych przypadkach wyższa niż przychód ze stosunku pracy, stanowiący podstawę wymiaru składek ZUS na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. To zaś w konsekwencji prowadzi do obciążenia pracowników i pracodawców kosztami podwyższonej składki na ubezpieczenia społeczne i z tego względu stanowi ingerencję w prawo własności. W dodatku ta ingerencja nie spełnia wymogów formalnych, albowiem nie nastąpiła w drodze ustawowej, ale w akcie wykonawczym (tj. w rozporządzeniu składkowym).

Wskutek nowelizacji wchodzącej w życie 1 października 2016 r., dla osób pracujących poza terytorium Polski w ramach oddelegowania i zarabiających mniej niż wynosi prognoza przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne będzie ich faktyczny przychód. Dzięki temu w przedstawionych okolicznościach nie będzie już dochodziło do „sztucznego zawyżania” podstawy składkowej.

Czytaj także

Narzędzia kadrowego

POLECANE

DOKUMENTACJA PRACOWNICZA 2019

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Jarosław Olszewski

Elektrofarm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »