Delegowanie pracowników od 2016 roku
REKLAMA
REKLAMA
Obowiązki pracodawcy i możliwe kary
Pracodawca, który ma siedzibę na terenie państwa członkowskiego, delegując pracownika do pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ma obowiązek zapewnić mu warunki nie mniej korzystne niż wynikające z przepisów Kodeksu pracy oraz innych przepisów regulujących prawa i obowiązki pracowników. Wspomniane warunki dotyczą między innymi:
REKLAMA
- norm i wymiaru czasu pracy,
- urlopu wypoczynkowego,
- wysokości wynagrodzenia,
- przepisów BHP.
Ponadto, pracodawca ma obowiązek wyznaczyć osobę, przebywającą w okresie delegowania na terytorium RP, która będzie upoważniona do pośredniczenia w kontaktach z Państwową Inspekcją Pracy oraz do przesyłania i otrzymywania dokumentów lub zawiadomień. Najpóźniej w dniu rozpoczęcia świadczenia usługi pracodawca ten jest zobowiązany do złożenia Państwowej Inspekcji Pracy oświadczenia, które będzie zawierało informacje niezbędne do przeprowadzenia kontroli.
Jeżeli jednak pracodawca nie będzie wykonywać powyższych obowiązków grozi mu grzywna w wysokości od 1.000 zł do 30.000 zł.
Można zatem zauważyć, że ustawodawca ważną rolę w opisywanym procesie przewidział dla Państwowej Inspekcji Pracy, nakładając na nią wspomniany obowiązek przyjmowania oświadczeń oraz utrzymywania odpowiednich kontaktów i zobowiązując ją między innymi do udzielania pracodawcom informacji na temat zatrudnienia oraz współpracy z organami innych państw członkowskich.
Polecamy produkt: Podróże służbowe – praktyczne rozliczenia
Podmioty wyłączone ze stosowania przepisów ustawy o delegowaniu pracowników w ramach świadczonych usług
Warto wskazać, że powyższa ustawa nie dotyczy świadczenia usług we wszystkich branżach. Dlatego też, nie każdy przedsiębiorca zobowiązany jest do stosowania powyższych przepisów. Wyłączeniu podlegają przedsiębiorstwa marynarki handlowej w odniesieniu do załóg morskich statków oraz transport międzynarodowy za wyjątkiem przewozów kabotażowych.
Podsumowując, należy zwrócić uwagę, że co do zasady każdy pracodawca mający siedzibę na terenie państwa członkowskiego, który chce delegować pracownika do pracy na terytorium RP, musi znać regulacje obowiązujące na terytorium RP. W przeciwnym razie, w przypadku niewypełnienia obowiązków wynikających z ustawy o delegowaniu pracowników, prawodawca narażony jest na poważne konsekwencje finansowe.
Zobacz serwis: Urlopy
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat