Choroba przedsiębiorcy - co z zasiłkiem, jaki wniosek
REKLAMA
REKLAMA
Każdy może zachorować. Nie ważne czy jest się pracownikiem czy pracodawcą. Przedsiębiorca, który opłaca składki za siebie musi pamiętać, że otrzymanie zwolnienia lekarskiego nie jest jednoznaczne z wypłatą zasiłku. Trzeba jeszcze złożyć wniosek do ZUS. Przedsiębiorcy, którzy wypłacają zasiłki pracownikom mogą natomiast pomniejszyć składki na ubezpieczenia społeczne o kwotę wypłaconych świadczeń.
REKLAMA
Jesteś przedsiębiorcą i zachorowałeś?
Jeśli podlegasz obowiązkowo ubezpieczeniu wypadkowemu, a dobrowolnie chorobowemu to możesz korzystać ze świadczeń z powodu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, a także w razie choroby, opieki nad chorym członkiem rodziny i macierzyństwa. Świadczenie wypłaci ZUS. Trzeba jednak pamiętać, że aby otrzymać zasiłek potrzebny jest wniosek na druku Z-3b. Wprowadzenie od 1 grudnia tego roku elektronicznych zwolnień lekarskich nic w tej kwestii nie zmieniło. Na Platformie Usług Elektronicznych ZUS można ten wniosek wypełnić i przesłać do urzędu elektronicznie. Jest on też dostępny na stronie www.zus.pl. w wersji do wypełnienia i wydrukowania.
Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2019. Podatki, rachunkowość, prawo pracy i ZUS
Przedsiębiorca - płatnik
Przedsiębiorca może być też płatnikiem zasiłków. Dzieje się tak, gdy zgłasza do ubezpieczenia chorobowego powyżej 20 osób. Wypłaca wtedy zasiłki pracownikom w czasie ubezpieczenia, np. zatrudnionym w ramach umowy o pracę. Jeśli zgłasza do ubezpieczenia chorobowego 20 osób lub mniej to zasiłki wypłaca im ZUS. Liczbę ubezpieczonych ustala się na cały rok kalendarzowy. Aby to zrobić, trzeba przyjąć liczbę ubezpieczonych na 30 listopada poprzedniego roku kalendarzowego. Jeżeli tego dnia nikt nie był zgłoszony do ubezpieczenia chorobowego, to uwzględnia się liczbę ubezpieczonych w pierwszym miesiącu zgłoszenia.
Jeżeli płatnik wypłaca zasiłki swoim ubezpieczonym, to pomniejsza opłacane do ZUS składki na ubezpieczenia społeczne o ich kwotę. Nie może jednak pomniejszyć składek o zasiłki, których wypłata była bezpodstawna. Wypłacone zasiłki płatnik rozlicza w składanych do ZUS dokumentach: imiennym raporcie miesięcznym ZUS RSA oraz deklaracji rozliczeniowej ZUS DRA. Są one składane za okresy miesięczne z odpowiednimi kodami świadczeń.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat