REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ubezpieczenie wypadkowe, Ubezpieczenie emerytalne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Kiedy nieszczęśliwe zdarzenie jest wypadkiem przy pracy

Pracownicy poszkodowani wskutek wypadku przy pracy otrzymują z ubezpieczenia wypadkowego m.in. zasiłki chorobowe, świadczenia rehabilitacyjne i renty. Wypłata tych świadczeń jest jednak możliwa tylko wówczas, gdy nieszczęśliwe zdarzenie, jakiemu ulegli, zostanie zakwalifikowane jako wypadek przy pracy.

Można podwyższyć składkę i otrzymać większy zasiłek

ZUS nie może kwestionować wysokości składki chorobowej zadeklarowanej przez kobietę w ciąży, która prowadzi własną firmę, jeśli nie przekracza określonej ustawowo kwoty.

Po zwolnieniu z pracy można kontynuować opłacanie składek

Osoby objęte obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi, np. pracownicy, mogą po ich ustaniu kontynuować je dobrowolnie. W tym celu muszą złożyć w ZUS w nieprzekraczalnym terminie 30 dni wniosek i co miesiąc opłacać składki.

Czy można kontynuować ubezpieczenia po rozwiązaniu umowy o pracę

Do końca listopada będę zatrudniony na podstawie umowy o pracę. Od 1 grudnia umowa o pracę zostanie rozwiązana a zakład pracy, w którym byłem zatrudniony będzie zawierał ze mną umowy o dzieło. Czy mogę sam opłacać za siebie składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe?

Przychód z umowy o dzieło a składki ZUS

Pracodawcy - dążąc do ograniczenia kosztów w postaci składek na ubezpieczenia pracowników - coraz chętniej korzystają z form zatrudnienia, które pozwalają na ich ograniczenie bądź wyeliminowanie. Do takich form zatrudnienia należą umowy cywilnoprawne: umowa-zlecenie, umowa o świadczenie usług czy umowa o dzieło.

Kiedy zleceniobiorca nie może przystąpić do ubezpieczenia chorobowego

Podpisaliśmy umowę zlecenia z osobą, która jest zatrudniona w innej firmie na podstawie umowy o pracę zawartej na pełny etat. Osoba ta wystąpiła do nas z wnioskiem o objęcie dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym z tytułu zlecenia. W jaki sposób dokonać takiego zgłoszenia?

Kiedy uprawnienia do renty zwalniają z obowiązku opłacania składek od przychodów z umowy zlecenia

Zawarliśmy umowę zlecenia z rencistą, który w innym zakładzie pracuje na 1/3 etatu i otrzymuje wynagrodzenie w wysokości 340 zł. Do jakich ubezpieczeń musimy zgłosić tę osobę?

Jak rozliczyć nadpłacone w 2006 r. składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe

W lipcu tego roku otrzymaliśmy informację z ZUS o dokonanej w 2006 r. nadpłacie składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe jednego z naszych pracowników. W jaki sposób należy dokonać rozliczenia powstałej nadpłaty? Proszę o przedstawienie sposobu ujęcia tego rozliczenia w księgach rachunkowych.

Cywilnoprawna odpowiedzialność pracodawcy za wypadek przy pracy

W razie zaistnienia wypadku przy pracy pracodawca może być zobowiązany do zapłaty pracownikowi dodatkowego odszkodowania. Zasady tej odpowiedzialności odszkodowawczej określają przepisy kodeksu cywilnego. Natomiast jej celem jest wyrównanie szkody i krzywdy, jaką poniósł pracownik w wyniku wypadku przy pracy, i która w całości nie została pokryta z ubezpieczenia wypadkowego wypłacanego przez ZUS.

Obniżenie składki rentowej a wysokość zasiłku

Pracodawca nie musi obliczać podstawy wymiaru zasiłku na nowo, jeśli między okresami pobierania zasiłków zarówno tego samego rodzaju, jak i innego rodzaju nie było przerwy albo była ona krótsza niż trzy miesiące. Nie musi jej ustalać także wówczas, gdy kolejny zasiłek przysługuje za okres, w którym obowiązuje niższa składka rentowa.

Dokumentacja prawa do świadczeń z tytułu wypadku przy pracy

ZUS rozpatruje prawo do świadczeń z tytułu wypadku zaistniałego w czasie wykonywania pracy po udokumentowaniu okoliczności takiego zdarzenia kwalifikujących je jako wypadek przy pracy.

Świadczenia związane z wypadkiem przy pracy

Każdy wniosek w sprawie wypłacenia świadczeń w związku z wypadkiem przy pracy jest rozpatrywany w indywidualnym postępowaniu. W każdym przypadku należy przeanalizować wszystkie okoliczności zdarzenia biorąc pod uwagę protokół powypadkowy, kartę wypadku, zeznania świadków i inne dokumenty, które świadczą o tym, że zdarzenie było wypadkiem przy wykonywaniu pracy albo związanym z pracą.

Zasiłek chorobowy

Pracownik był niezdolny do pracy od 18 marca do 25 maja 2007 r. W okresie od 18 marca do 19 kwietnia 2007 r. pracownikowi wypłacono wynagrodzenie chorobowe. Od 20 kwietnia do 25 maja 2007 r. wypłacono zasiłek chorobowy z ubezpieczenia chorobowego w wysokości 80% podstawy wymiaru. Niezdolność do pracy była spowodowana wypadkiem, do którego doszło na terenie zakładu pracy. Nie można było jednoznacznie określić, czy był to wypadek przy pracy, dlatego powołaliśmy zespół ekspertów. Na podstawie uzgodnień w protokole powypadkowym stwierdziliśmy, że niezdolność do pracy od 18 marca 2007 r. była wynikiem wypadku przy pracy, któremu uległ pracownik. Czy należy wyrównać wysokość wypłaconych świadczeń? Czy wystarczy, że mamy protokół powypadkowy?

Kiedy nietrzeźwość wyłącza prawo do świadczeń z tytułu wypadku przy pracy

Pracownik, który spowodował wypadek przy pracy w stanie nietrzeźwym, nie uzyska świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego, jeśli przyczynił się w znacznym stopniu do powstania tego wypadku.

Obowiązki zakładu pracy w razie wypadku przy pracy

Pracownik uległ wypadkowi przy pracy, w wyniku którego złamał nogę. Jak wygląda postępowanie o przyznanie odszkodowania z tego tytułu, tzn. jaka jest tutaj rola zakładu pracy (zatrudniamy tylko 10 pracowników)?

Następstwa wypadku przy pracy

Od 15 stycznia br. zatrudniliśmy pracownika na umowę o pracę na czas nieokreślony. Poprzednie zatrudnienie tej osoby ustało 31 grudnia 2006 r. Była tam zatrudniona przez 5 lat. Obecnie pracownik dostarczył nam zwolnienie lekarskie na okres od 20 marca do 6 kwietnia br. Lekarz wystawił odrębne zaświadczenie stwierdzające, że niezdolność do pracy jest następstwem wypadku przy pracy, któremu pracownik uległ 17 maja 2005 r., a więc w okresie, kiedy był zatrudniony u poprzedniego pracodawcy. Czy w związku z tym, że wypadek miał miejsce w czasie zatrudnienia w innym zakładzie, możemy ustalić uprawnienia do wynagrodzenia chorobowego na ogólnych zasadach z ubezpieczenia chorobowego?
 

Jaki przychód spowoduje utratę dodatku z tytułu opieki nad dzieckiem w czasie urlopu wychowawczego

W naszej firmie pracodawca finansuje nam składkę ubezpieczenia emerytalnego (III filar). Umowa ubezpieczeniowa zawarta jest z firmą, a nie z poszczególnymi pracownikami. Kwota składki stanowi przychód pracownika i jest doliczona do wynagrodzenia brutto, a następnie, po odliczeniu składki na ubezpieczenia społeczne i podatku, potrącana jest z wynagrodzenia i odprowadzana do funduszu emerytalnego. Pracodawca finansuje te składki również osobom przebywającym na urlopach wychowawczych. Czy uzyskiwanie takiego przychodu przez osobę przebywającą na urlopie wychowawczym jest równoznaczne z podjęciem pracy zarobkowej i powoduje utratę dodatku z tytułu opieki nad dzieckiem?

Wypadek przy pracy- pracownik pod wpływem alkoholu

Pracownik, który pracował na rusztowaniu, spadł z niego podczas pracy i zginął na miejscu. Okazało się, że był pod wpływem alkoholu. Czy w takiej sytuacji rodzinie zmarłego przysługują jakiekolwiek świadczenia z ubezpieczenia wypadkowego (chodzi mi przede wszystkim o jednorazowe odszkodowanie)? Czy zdarzenie to może zostać zakwalifikowane jako wypadek przy pracy?

Czy osoba pobierająca zasiłek macierzyński podlega ubezpieczeniu

Od dwóch lat zatrudniamy na podstawie umowy zlecenia kobietę, która z umowy tej została zgłoszona do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnego, rentowych, wypadkowego (praca wykonywana w siedzibie płatnika) oraz do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego. Osoba ta jest w ciąży i od sierpnia będziemy jej wypłacać zasiłek macierzyński. Czy z tytułu pobierania zasiłku macierzyńskiego osoba ta będzie podlegała ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, jeżeli zlecenie nie będzie wykonywane w tym czasie?

Podstawa wymiaru składek

Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi przychód osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. Jednak niektóre przychody takiej podstawy nie stanowią.

Składka na ubezpieczenie wypadkowe wspólników spółki cywilnej

Jestem wspólnikiem spółki cywilnej. Wszyscy wspólnicy są płatnikami składek na swoje ubezpieczenia. W sierpniu br. zatrudniliśmy w spółce 12 pracowników na podstawie umowy o pracę (dotychczas nikogo nie zatrudnialiśmy). Obliczona wysokość składki na ubezpieczenie wypadkowe wyniosła dla pracowników 2,26%. Czy każdy ze wspólników powinien przyjąć taką samą stopę procentową przy obliczaniu składki na swoje ubezpieczenie wypadkowe?

Kiedy zleceniobiorca podlega ubezpieczeniu wypadkowemu

Zatrudniliśmy dwie osoby na podstawie umów zlecenia. Z tego tytułu będą podlegały obowiązkowym składkom na ubezpieczenia społeczne. Ich zadaniem będzie pozyskiwanie nowych kontrahentów dla mojej firmy, dlatego zwykle będą pracować w terenie, a jedynie przez kilka godzin jeden lub dwa dni w tygodniu będą musiały pracować w siedzibie firmy. Czy osoby te podlegają ubezpieczeniu wypadkowemu?

Przerwy w prowadzeniu działalności a obowiązek ubezpieczeń

Zawiadomienie o wyrejestrowaniu z ubezpieczenia społecznego ma formę oświadczenia, wobec czego organ ubezpieczenia społecznego nie może odmówić jego przyjęcia, ale może dokonać weryfikacji zasadności i zgodności z prawem czynności podejmowanych przez ubezpieczonego.

Kto rozstrzyga sprawy o nieprzekazywanie składek

Do rozpoznania sporów związanych z przekazaniem części składki emerytalnej ubezpieczonych do OFE przez ZUS właściwe są sądy powszechne.

REKLAMA