REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polecenia i decyzje ustne w czasie kontroli inspekcji pracy

Sebastian Kowalski

REKLAMA

W przypadkach wskazanych w ustawie inspektor pracy może posłużyć się poleceniem ustnym. Musi jednak liczyć się z tym, że – w odróżnieniu od decyzji ustnej – nie podlega ono egzekucji administracyjnej.

Polecenie ustne państwowego inspektora pracy to jedna z najnowszych form reakcji na naruszenie przepisów prawa pracy stwierdzone w czasie kontroli. Zostało wprowadzone do systemu prawa ustawą o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz niektórych innych ustaw, która weszła w życie 8 sierpnia 2011 r. Intencją ustawodawcy jest w tym wypadku odformalizowanie pracy inspektora i ograniczenie konieczności sporządzania dokumentacji w sprawach niewielkiej wagi. Instytucja polecenia ustnego powinna być zatem często stosowana w praktyce.

Autopromocja

Przesłanki i treść polecenia

W ustawie o Państwowej Inspekcji Pracy (zwanej dalej ustawą o PIP) nie zawarto definicji polecenia ustnego. Poprzestano na sformułowaniu, że w razie stwierdzenia naruszenia przepisów prawa pracy lub przepisów dotyczących legalności zatrudnienia właściwe organy PIP są uprawnione do wydania polecenia, w przypadku zaistnienia innych naruszeń niż wymienione w ustawie jako te kwalifikujące się do wydania decyzji administracyjnej w formie nakazu (art. 11 ustawy o PIP). Chodzi zatem o takie naruszenia przepisów prawa pracy, które inspektor pracy uzna za naruszenia mniejszej wagi. Oczywiście nie sposób ustalić katalogu tego typu naruszeń. Jednak uzasadnione wydaje się postulowanie, aby polecenia ustne stosować przede wszystkim w przypadku ujawnienia naruszeń przepisów lub zasad bhp, które nie niosą za sobą bezpośrednich zagrożeń dla życia i zdrowia osób przebywających w miejscu ujawnienia naruszenia ani dla środowiska lub wartościowego mienia.

Czytaj także: Kontrola wypłaty wynagrodzeń - uprawnienia inspekcji >>

Przykład

Przeprowadzając kontrolę na terenie budowy prowadzonej przez D. sp. z o.o., inspektor pracy stwierdził, że na budowie jednocześnie pracuje 30 osób: 21 pracowników tej spółki, 6 osób świadczących pracę na rzecz tej spółki na podstawie umowy o dzieło i 3 podwykonawców prowadzących indywidualną działalność gospodarczą, świadczących usługi dla ww. spółki. Około godziny 10.00 niemal wszystkie te osoby w ramach 30-minutowej przerwy posilały się w prowizorycznej jadalni, w której znajdowały się też ławki i szafki umożliwiające przebranie się w strój roboczy. Inspektor pracy stwierdził, że taka sytuacja narusza § 31 ust. 1 rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania robót budowlanych i wydał polecenie ustne bezzwłocznego oddzielenia szatni od jadalni ścianą działową albo przeniesienia jadalni do innego pomieszczenia na terenie placu budowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Celem wydania polecenia jest bezzwłoczne usunięcie stwierdzonego naruszenia przepisów prawa lub wyciągnięcie konsekwencji w stosunku do osób winnych naruszenia. Jeżeli uzyskanie tego celu nie jest możliwe, to mimo niewielkiej wagi stwierdzonego naruszenia przepisów prawa inspektor pracy nie powinien wydawać polecenia ustnego.

Polecenie może być wydane wyłącznie w wyniku ustaleń dokonanych w toku kontroli przez właściwego inspektora pracy (art. 33 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIP). Jest ono wydawane w formie ustnej, a jego wydanie jest odnotowywane w protokole pokontrolnym. Z uwagi na ustny charakter polecenia, może być ono skierowane wyłącznie do pracodawcy (jeśli jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą) lub do osoby reprezentującej pracodawcę (w każdym przypadku).


Sytuacja pracodawcy po wydaniu polecenia

Polecenia ustne nie są decyzjami administracyjnymi. Oznacza to, że nie przysługuje od nich środek zaskarżenia i w zasadzie nie powodują one żadnego obowiązku po stronie pracodawcy, którego niewykonanie byłoby zagrożone jakąś sankcją administracyjną lub egzekucją administracyjną. Nie stwarzają one też uprawnień po stronie pracowników. Skoro polecenia ustne nie mają charakteru władczego, to pracodawca nie musi się im podporządkować.

WAŻNE!

Pracodawca ma jedynie obowiązek zawiadomienia odpowiedniego organu PIP o terminie i sposobie realizacji poleceń ustnych.

Ustawodawca nie wskazał żadnych negatywnych skutków dla kontrolowanego, do którego kierowane jest polecenie ustne, jeżeli ten nie wykona polecenia lub nie zawiadomi PIP o jego wykonaniu. Należy jednak wziąć pod uwagę, że choć podmiot kontrolowany, nie respektując polecenia, nie naraża się przez to na jakąkolwiek sankcję administracyjną lub karną, musi liczyć się z tym, że podczas kolejnej kontroli i ujawnienia naruszeń prawa pracy może być już surowiej potraktowany przez kontrolującego. Inspektorzy pracy zawsze mogą bowiem sprawdzić, w jaki sposób zrealizowano uprzednie polecenia inspektora, gdyż informację o terminach ich realizacji umieszcza się w protokole pokontrolnym (art. 31 ust. 2 pkt 10 ustawy o PIP).

Czytaj także: Ważne dla pracodawcy zmiany w ustawie o PIP >>

Decyzje ustne

W ustawie przewidziano również możliwość wydawania przez inspektorów pracy w formie ustnej decyzji administracyjnych, które trzeba odróżnić od poleceń.

W razie stwierdzenia naruszenia przepisów prawa pracy lub przepisów dotyczących legalności zatrudnienia właściwe organy PIP mogą wydać decyzje w formie ustnej nakazujące:

  • usunięcie stwierdzonych uchybień w ustalonym terminie w przypadku, gdy naruszenie dotyczy przepisów i zasad bhp,
  • wstrzymanie prac lub działalności, gdy naruszenie powoduje bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia pracowników lub innych osób wykonujących te prace lub prowadzących działalność; skierowanie do innych prac pracowników lub innych osób dopuszczonych do pracy wbrew obowiązującym przepisom przy pracach wzbronionych, szkodliwych lub niebezpiecznych albo pracowników lub innych osób dopuszczonych do pracy przy pracach niebezpiecznych, jeżeli pracownicy ci lub osoby nie posiadają odpowiednich kwalifikacji,
  • wstrzymanie eksploatacji maszyn i urządzeń, jeśli ich eksploatacja powoduje bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi,
  • zakazanie wykonywania pracy lub prowadzenia działalności w miejscach, w których stan warunków pracy stanowi bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi (art. 34 ust. 1a w zw. z art. 11 pkt 1–4 ustawy o PIP).

Jakkolwiek tego typu decyzje są wydawane w tej samej formie co polecenia, to jednak są aktami administracyjnymi o zupełnie innym znaczeniu i podlegają egzekucji administracyjnej, a w przypadkach wskazanych w ustawie – natychmiastowemu wykonaniu.

Podstawa prawna:

  • art. 11, 31, 33–35 ustawy z 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (DzU nr 89, poz. 589 ze zm.),
  • art. 1 ustawy z 9 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz niektórych innych ustaw (DzU nr 142, poz. 829),
  • § 31 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 6 lutego 2003 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania robót budowlanych (DzU nr 47, poz. 401).
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

REKLAMA

Świadczenie przedemerytalne z ZUS w 2024, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

REKLAMA

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem dyrektywy

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem unijnej dyrektywy o ochronie sygnalistów. Pomimo tego, że 2 kwietnia 2024 r. rząd przyjął projekt ustawy o ochronie sygnalistów, tj. osób zatrudnionych w sektorze prywatnym lub publicznym i zgłaszających naruszenia prawa związane z pracą, to i tak TSUE nałożył karę na Polskę, bo znacznie przekroczyła termin. Trwają wzmożone prace w Sejmie nad projektem, ale kara 7 mln euro jednak jest!

REKLAMA