REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego pracodawcy nie chcą zatrudniać telepracowników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Czajkowska

REKLAMA

Przepisy o telepracy zostały wprowadzone do Kodeksu pracy przed czterema laty. Mimo upływu czasu pracodawcy rzadko korzystają z tej formy zatrudnienia. Przyczyną tego są stereotypy o zagrożeniach związanych z telepracą.

Tak jak każda forma organizacji pracy telepraca ma swoje plusy i minusy. Koncentrowanie się wokół zagrożeń prowadzi do odrzucenia telepracy jako alternatywnej formuły zatrudnienia. Telepraca może wychodzić naprzeciw oczekiwaniom pracowników. Jednak korzyści z telepracy mogą osiągnąć również pracodawcy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Telepraca koncentruje się wokół efektów pracy, co sprzyja wzrostowi efektywności pracy, a w dalszej perspektywie wzrostowi konkurencyjności przedsiębiorstwa pracodawcy. Istotne jest także elastyczne zarządzanie czasem pracy całej grupy pracowników.

Kontrolowanie telepracownika

Pracodawcy często wysuwają przeciwko telepracy argument o niemożliwości kontrolowania podwładnego w pracy. Przeciwny wniosek wynika z art. 6714 § 1 k.p., który stanowi wprost, że pracodawca ma prawo kontrolować wykonywanie pracy przez telepracownika w miejscu wykonywana pracy.

Czynności kontrolne wobec telepracownika nie muszą przybierać szczególnie zorganizowanych form. Należy zauważyć, że warunki pracy zdalnej można tak ułożyć, aby wyznaczona praca została zrealizowana bez uszczerbku dla pracodawcy. Telepraca ma właściwie charakter zadaniowy, gdyż pracownik jest rozliczany z wyników wykonanej pracy, nie zaś z jej przebiegu. Podobnie jak w zadaniowym systemie czasu pracy telepracownik może samodzielnie decydować o organizacji własnej pracy. Pracodawca musi pamiętać jedynie o właściwym określeniu zadań. Oznacza to, że przydzielone zadania powinny być możliwe do wykonania w ramach wymiaru czasu pracy określonego na podstawie art. 129 k.p. Czas pracy telepracownika nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy. Liczba zadań pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy podlega zmniejszeniu stosownie do wymiaru czasu pracy.

REKLAMA

Czytaj także: O czym warto pamiętać zatrudniając telepracownika >>

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W sytuacjach, w których kontrola jest nieodzowna, mogą zostać wdrożone odpowiednie technologie informatyczne rejestrujące przebieg pracy, stosowane także w połączeniu z rozwiązaniami o charakterze organizacyjnym (np. ustanowienie obowiązku raportowania pracodawcy o rozpoczęciu, zakończeniu oraz przejściu do kolejnych etapów pracy). W odrębnej umowie, której zawarcie dopuszcza art. 6711 § 2 k.p., pracodawca i telepracownik mogą ustalić zasady porozumiewania się pracodawcy z telepracownikiem, w tym sposób potwierdzania obecności na stanowisku pracy oraz sposób i formę kontroli wykonywania pracy.

Przykład

W umowie o pracę z telepracownikiem zatrudnionym w celu archiwizacji danych znalazła się szczegółowa instrukcja dotycząca obowiązku poddawania się pracownika kontroli w miejscu wykonywania pracy. Stosownie do niej pracownik zobowiązany jest do logowania się w systemie informatycznym pracodawcy w celu potwierdzenia czasu rozpoczęcia i zakończenia pracy. W ciągu całego dnia pracownik wprowadza dane do systemu informatycznego, przez co pracodawca ma możliwość bieżącego monitowania przebiegu pracy pracownika. Pracodawca ma pewność, że pracownik efektywnie wykorzystuje czas pracy.


Trudności w zakresie kontroli telepracownika pracującego w domu można przezwyciężyć, ustalając z góry terminy wizytacji. Uzgodnienie terminów kontroli w umowie wypełnia wymóg z art. 6714 § 2 k.p., w związku z tym kontrole będą odbywały się za uprzednią zgodą pracownika.

Przykład

W dodatkowej umowie zawartej obok umowy o pracę pracodawca i telepracownik uzgodnili, że wyznaczony przedstawiciel pracodawcy będzie w pierwszy poniedziałek każdego miesiąca dokonywał kontroli w domu telepracownika. Zgodnie z umową kontrole dotyczą sposobu wykonywania pracy oraz użytkowania powierzonego pracownikowi sprzętu, w tym jego inwentaryzacji, konserwacji, serwisu i naprawy oraz kwestii bhp. Umowa dopuszcza także kontrole na wezwanie pracownika.

Bhp w miejscu pracy telepracownika

Poważny zarzut stawiany wobec telepracy dotyczy odpowiedzialności pracodawców za bezpieczeństwo i higienę miejsca wykonywania telepracy. W istocie obowiązki pracodawcy w tym zakresie nie różnią się zasadniczo od tych, jakie powinien on spełnić wobec innych pracowników, a w stosunku do telpracowników pracujących w domu są nawet mniejsze. Poziom bezpieczeństwa telepracownika można podnieść dzięki szkoleniom w dziedzinie bhp przeprowadzanym przed dopuszczeniem go do pracy oraz w toku zatrudnienia. Pracodawca ma ponadto prawo kontrolowania miejsca pracy telepracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

Jeżeli praca jest wykonywana w domu pracownika, pracodawca realizuje wobec niego obowiązki dotyczące bhp w ograniczonym zakresie. Wyłączone są kwestie dbałości o bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń pracy i obiektów budowlanych, w których znajdują się pomieszczenia pracy, w tym także w zakresie budowy i przebudowy tych obiektów, a ponadto zapewnienia odpowiednich urządzeń higienicznosanitarnych.

Czytaj także: Czy wymagane jest dodatkowe szkolenie bhp telepracownika >>

Pracodawca jest zobowiązany dostarczyć telepracownikowi sprzęt niezbędny do wykonywania telepracy, zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Wymóg ten został złagodzony przez zastrzeżenie w art. 6711 § 1 k.p. możliwości zawarcia umowy mającej odmienne uzgodnienia w tym zakresie. Strony mogą uzgodnić, że pracownik będzie korzystał z własnego sprzętu. W umowie tej pracodawca może zastrzec dla siebie prawo sprawdzenia, czy sprzęt pracownika spełnia wymogi bezpieczeństwa (art. 6711 § 2 pkt 1 k.p.).

Telepraca zazwyczaj świadczona jest przy użyciu komputerów. Wymagania bhp oraz ergonomii dla stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe, a także wymagania dotyczące organizacji pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe określa rozporządzenie MPiPS z 1 grudnia 1998 r. Zgodnie z nim szczególne wymogi muszą zostać zachowane wobec pracowników, którzy użytkują w czasie pracy monitor ekranowy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy. Zatrudnienie w wymiarze czasu pracy nieprzekraczającym tego poziomu zwalnia pracodawcę z wielu obowiązków.

Przykład

Pracownica zatrudniona na podstawie umowy o telepracę na stanowisku księgowej w niepełnym wymiarze czasu pracy świadczy pracę od poniedziałku do piątku przez 3 godziny dziennie. Pracodawca nie ma obowiązku zapewnienia pracownicy okularów korygujących wzrok, ponieważ wymóg ten dotyczy wyłącznie pracowników użytkujących w pracy komputer co najmniej przez połowę dobowego czasu pracy.

Podstawa prawna:

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik nie przychodzi do pracy - co robić? Jak go zwolnić?

Jeśli pracownik nie przychodzi do pracy nie wywiązuje się ze swoich podstawowych obowiązków. Pracodawca może nałożyć na niego kary porządkowe. Jak go zwolnić? Znaczenie ma tutaj rodzaj nieobecności. Jeśli jest usprawiedliwiona, pracodawca posłuży się inną podstawą prawną, a jeśli jest nieusprawiedliwiona, może zwolnić go dyscyplinarnie.

Ostrzeżenie ZUS przed oszustami: wygląda jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing

ZUS ostrzega ubezpieczonych przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail. Wygląda to jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing. Może skutkować kradzieżą danych osobowych, haseł i przejęciem kontroli nad komputerem, także kont bankowych ofiary.

Nowy urlop w Kodeksie pracy. 105 dni wolnego płatnego w 100 proc. Sprawdź, komu przysługuje!

W 2025 roku wprowadzono do Kodeksu pracy nowy rodzaj urlopu, który przeznaczony jest dla rodziców wcześniaków oraz dzieci, które po urodzeniu wymagają dłuższego pobytu w szpitalu. Maksymalny czas jego trwania wynosi 15 tygodni. Oto szczegóły.

W okresie ochronnym przed emeryturą pracodawca może wręczyć wypowiedzenie zmieniające

Zasadą wynikającą z prawa pracy jest ochrona pracownika w wieku przedemerytalnym przed wypowiedzeniem umowy o pracę. Pracodawca może jednak wręczyć mu wypowiedzenie zmieniające. Jeśli osoba zatrudniona nie zaakceptuje nowych warunków pracy, dochodzi wówczas do rozwiązania stosunku pracy. Kiedy dopuszcza się wypowiedzenie zmieniające w trakcie okresu ochronnego przed emeryturą?

REKLAMA

Reforma PIP: inspektor pracy sam wyda decyzję o przekształceniu umowy w umowę o pracę. Wykonalność będzie natychmiastowa

Reforma PIP przewiduje m.in. uprawnienie inspektora pracy do wydania decyzji o przekształceniu umowy cywilnej w umowę o pracę. Wykonalność takiej decyzji będzie natychmiastowa. Aktualnie inspektorzy PIP muszą kierować się w tej sprawie do sądu. Jakie jeszcze zmiany wprowadza Projekt ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz niektórych innych ustaw?

W końcu będzie ustawa o układach zbiorowych pracy. Rząd przyjął projekt

Projekt ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych został opracowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Rząd przyjął propozycję nowych przepisów. Czym są układy zbiorowe? Co wprowadza ustawa?

PIP zmieniła 3200 umów cywilnych na etaty. Po wejściu w życie nowych przepisów będzie ich dużo więcej

Będą nowe przepisy o PIP. Przewidują wyższe kary, więcej uprawnień inspektorów, kontrole zdalne. Najbardziej rewolucyjna zmian to możliwość wydawania przez inspektorów decyzji o przekształceniu umów cywilnoprawnych w etaty z natychmiastowym skutkiem – bez czekania na rozstrzygnięcie sądu.

3 miesiąc ciąży a umowa o pracę. Co mówią przepisy?

Jestem w 3 miesiącu ciąży. Z końcem września 2025 r. upływa termin, na jaki podpisałam umowę z moim pracodawcą. Czy pracodawca musi przedłużyć umowę? Jakie prawa mi przysługują?

REKLAMA

Jak można usprawiedliwić nieobecność w pracy?

Nieobecność w pracy należy usprawiedliwić. W przeciwnym razie nieusprawiedliwione nieobecności w pracy mogą skutkować nawet zwolnieniem dyscyplinarnym. Kiedy i w jaki sposób informuje się pracodawcę o nieobecności? Jak można usprawiedliwić nieobecność w pracy?

Co oznacza kod niepełnosprawności 03-L w 2025 roku?

Symbol przyczyny niepełnosprawności 03-L w orzeczeniu o stopniu niepełnosprawności oznacza zaburzenia głosu, mowy i choroby słuchu. Czy pracownicy z takim orzeczeniem mają prawo do wyższego dofinansowania z PFRON? Jakie zasiłki, świadczenia i ulgi można uzyskać w 2025 roku?

REKLAMA