REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustawa antykryzysowa - problem z umowami na czas określony

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Skałkowski
prawnik, ekspert z zakresu prawa pracy, redaktor naczelny MONITORA prawa pracy i ubezpieczeń, były pracownik działu porad prawnych Państwowej Inspekcji Pracy

REKLAMA

Na podstawie ustawy antykryzysowej ograniczono czas trwania umów na czas określony maksymalnie do 2 lat. 21 sierpnia 2011 r. miną 2 lata od czasu, kiedy obowiązuje ustawa antykryzysowa. Zatem umowy na czas określony zawarte przed wejściem w życie ustawy antykryzysowej na okres przekraczający 2 lata, które kończą się w czasie obowiązywania ustawy antykryzysowej, jeżeli pozostaną niezmienione, będą naruszać prawo.

Przepisy ustawy antykryzysowej nie określają, co zrobić z umowami na czas określony, które przekraczają 2 lata i kończą się w czasie obowiązywania ustawy antykryzysowej. Przepisy regulują jedynie sytuację pracowników zatrudnionych na czas określony, których umowy zostały zawarte przed wejściem w życie ustawy antykryzysowej i kończą się po zakończeniu jej obowiązywania. Takich umów nie trzeba zmieniać i mogą się one rozwiązać z terminem, na jaki zostały zawarte (art. 35 ust. 3 ustawy antykryzysowej).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Korzyści

Umów zawartych na okres dłuższy niż 2 lata przed wejściem w życie ustawy antykryzysowej nie trzeba rozwiązywać, jeśli kończą się po 31 grudnia 2011 r.

Problem dotyczy umów, które trwają ponad 2 lata licząc od 22 sierpnia 2009 r. i zakończą się przed 1 stycznia 2012 r. Ustawa antykryzysowa będzie bowiem obowiązywać do 31 grudnia 2011 r. Możemy wskazać w tym zakresie 2 rozwiązania.

REKLAMA

Zmiana umowy terminowej na bezterminową

Aby uniknąć naruszenia przepisów ustawy antykryzysowej, w przypadku gdy umowa na czas określony trwa dłużej niż 2 lata licząc od 22 sierpnia 2009 r., pracodawca może ją zmienić na umowę o pracę na czas nieokreślony. Takie rozwiązanie będzie dla pracodawcy korzystne, jeśli zależy mu na zatrzymaniu pracownika, który jest dobrym specjalistą. Najłatwiej zmienić umowę na czas określony na umowę bezterminową za porozumieniem stron. Potrzebna jest do tego jednak zgoda pracownika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PRZYKŁAD

Pracownik został zatrudniony na podstawie umowy na czas określony od 1 stycznia 2009 r. do 31 grudnia 2011 r. Pracodawca 19 sierpnia 2011 r. przedstawił pracownikowi aneks do umowy o pracę, który zawierał zmianę rodzaju umowy z umowy na czas określony na umowę na czas nieokreślony. Pracownik zaakceptował tę zmianę. W takim przypadku pracodawca nie naruszy przepisów ustawy antykryzysowej.

Jeżeli pracownik nie wyrazi zgody na zmianę rodzaju umowy za porozumieniem stron, to nie można tego zrobić w drodze wypowiedzenia zmieniającego. W formie takiego wypowiedzenia nie można bowiem zmienić rodzaju umowy o pracę, lecz jedynie warunki pracy i płacy. Potwierdził to Sąd Najwyższy w uchwale z 28 kwietnia 1994 r. (I PZP 52/93, OSNP 1994/11/169).

Pracodawca może też zmienić umowę o pracę z umowy terminowej na bezterminową w ten sposób, że najpierw rozwiąże umowę na czas określony, a następnie zawrze z pracownikiem umowę na czas nieokreślony. Jednak zmiana rodzaju umowy za porozumieniem stron jest prostsza.


Rozwiązanie umowy na czas określony

Innym sposobem na uniknięcie naruszenia ustawy antykryzysowej jest rozwiązanie umów na czas określony, które przekraczają 2 lata. Taką umowę pracodawca może rozwiązać za 2-tygodniowym wypowiedzeniem, jeżeli w umowie zawarto klauzulę przewidującą taką możliwość. Dotyczy to tylko umów zawartych na okres powyżej 6 miesięcy. Jeżeli umowa o pracę została zawarta na okres nieprzekraczający 6 miesięcy, to nie można jej wypowiedzieć (art. 33 Kodeksu pracy).

PRZYKŁAD

Pracodawca zatrudnił pracownika na umowę na czas określony od 1 maja 2009 r. do 31 sierpnia 2011 r. W umowie strony zawarły klauzulę przewidującą 2-tygodniowe wypowiedzenie. Aby nie naruszyć przepisów ustawy antykryzysowej, pracodawca wręczył pracownikowi wypowiedzenie tej umowy 5 sierpnia 2011 r. Umowa rozwiąże się 20 sierpnia 2011 r. Takie postępowanie pracodawcy nie naruszy przepisów ustawy antykryzysowej.

Nie ma przeszkód, aby pracodawca po 3 miesiącach przerwy ponownie zatrudnił na podstawie umowy na czas określony pracownika, którego wcześniej zwolnił z obawy przed przekroczeniem 2-letniego limitu, na jaki można maksymalnie zawrzeć umowę na czas określony (art. 13 ust. 2 ustawy antykryzysowej). Po upływie 3 miesięcy od zakończenia dotychczasowej umowy na czas określony od nowa liczymy bowiem termin, przez jaki można zatrudniać pracowników na umowy na czas określony.

Sankcje za niedostosowanie umów

Ustawa antykryzysowa nie przewiduje żadnych sankcji za naruszenie przepisów dotyczących zawierania umów na czas określony ponad 2-letni limit. Zdaniem części ekspertów prawa pracy, w takiej sytuacji pracownicy mogą jednak wystąpić do sądu pracy o uznanie, że są zatrudnieni na czas nieokreślony.

WAŻNE!

Jeżeli pracodawca nie zmieni umowy na czas określony na umowę bezterminową lub jej nie rozwiąże przed upływem 2 lat, naraża się na roszczenia pracowników o przekształcenie umowy w umowę na czas nieokreślony.

Roszczenie o przekształcenie umowy na czas określony w umowę bezterminową jest wywodzone z przepisów Kodeksu cywilnego, które stosujemy posiłkowo w sprawach nieuregulowanych w prawie pracy. Natomiast zgodnie z art. 94 Kodeksu cywilnego, termin końcowy umowy przeciwny ustawie lub zasadom współżycia społecznego uważa się za niezastrzeżony. Niewykluczone więc, że sąd pracy uzna umowy zawarte na czas określony powyżej 24 miesięcy w czasie obowiązywania ustawy antykryzysowej za zawarte na czas nieokreślony.

Podstawa prawna:

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Waloryzacja wynagrodzeń i zmiana mechanizmów. Czy już w listopadzie czeka nas niespodzianka? Trwają prace w ministerstwie

Waloryzacja wynagrodzeń i zmiana mechanizmów - stanie się faktem, bo jeszcze w październiku ruszyły prace w Ministerstwie. Zapadły kluczowe propozycje zmian w ustawie dotyczącej zasad ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego ogromnej grupy pracowników w Polsce.

Od 7 listopada 2025 r. te zmiany dotkną miliony Polaków [ROZPORZĄDZENIE W MOCY]

Od 7 listopada 2025 r. te zmiany dotkną miliony Polaków. Rozporządzenie opublikowane 29 października 2025 r. w mocy od 7 listopada. Czas pokaże, czy nowe obostrzenia przyniosą oczekiwane efekty, czy też wymagać będą dalszych modyfikacji - ale już teraz jest pewne, że obywatele nie będą mieli tak łatwego dostępu do świadczeń jak kiedyś. Szczegóły poniżej.

Co się liczy a co nie? Nowa definicja stażu pracy w Polsce. Przewodnik po zmianach od 1 stycznia i 1 maja 2026 r.

Co się liczy a co nie? Nowa definicja stażu pracy w Polsce już niebawem, ale okazuje się, że z tym zaliczaniem stażu pracy wcale nie jest tak kolorowo. Jest wiele wyłączeń czy "dublowania się okresów pracy". Przedstawiamy przewodnik po zmianach od 2026 r.

Transparentność zamiast tajemnicy. Jak dyrektywa płacowa "uzdrowi" rynek pracy

Wynagrodzenie przestaje być tematem tabu. Wraz z wejściem w życie unijnej dyrektywy o transparentności płac firmy staną przed obowiązkiem ujawniania stawek w ofertach pracy. Zdaniem Mirosława Białobrzewskiego, Prezesa Golden Serwis, to nie tylko rewolucja legislacyjna, ale przede wszystkim szansa na oczyszczenie rynku i przywrócenie zaufania w relacjach pracodawca–pracownik.

REKLAMA

Seniorzy warto wiedzieć: Prezydent zdecyduje co do emerytur i rent w kontekście granic potrąceń [sprawa z 20 października 2025 r.]. Czy będzie większa ochrona dochodów osób starszych?

Nie od dzisiaj wiadomo, że potrącenia alimentacyjne z emerytur i rent stanowią jeden z najdelikatniejszych i najczęściej dyskutowanych aspektów polskiego systemu zabezpieczenia społecznego. Chodzi o mechanizm prawny, który pozwala na obciążanie świadczeń emerytalno-rentowych długami alimentacyjnymi, co ma służyć ochronie interesów wierzycieli (najczęściej byłych partnerów lub dzieci). Jednak w praktyce, rygorystyczne i nieelastyczne limity tych potrąceń mogą prowadzić do sytuacji, w których emeryci i renciści są pozbawiani środków niezbędnych do godnego życia, szczególnie w obliczu rosnących kosztów utrzymania, problemów zdrowotnych oraz starości. Sprawą zajmie się Prezydent RP wraz ze swoim biurem ekspertów i zdecyduje co do emerytur i rent w kontekście granic potrąceń.

Czy ZUS pracuje 10 listopada 2025 r.

10 listopada 2025 r. to poniedziałek przed Narodowym Świętem Niepodległości 11 listopada. Czy ZUS pracuje w tym dniu i można załatwiać sprawy? Oto informacja prosto z Zakładu.

Rośnie liczba zwolnień lekarskich związanych ze zdrowiem psychicznym. Pracodawcy zapewniają psychologów online

Rośnie liczba zwolnień lekarskich związanych ze zdrowiem psychicznym. Okazuje się, że największą barierą przed skorzystaniem ze wsparcia z pomocy specjalisty są dla Polaków finanse. Pracodawcy zauważają problem i coraz częściej zapewniają pracownikom dostęp do psychologów online jako świadczenie pozapłacowe.

Ewenement: opiekunowie dzieci niepełnosprawnych mają większą ochronę w pracy: pracodawcy muszą zapewniać te usprawnienia [wyrok TSUE]

W przełomowym wyroku z 11 września 2025 roku, w sprawie Bervidi (C-38/24), Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) otworzył nowy rozdział w zakresie ochrony praw pracowniczych w Unii Europejskiej, w tym w Polsce. Sprawa włoska przyczyni się do poprawy sytuacji tysięcy, jak nie setek tysięcy pracowników będących opiekunami osób z niepełnosprawnościami. Orzeczenie dotyczy kwestii dotąd niedookreślonej: czy osobie, która opiekuje się dzieckiem z niepełnosprawnością, przysługuje ta sama ochrona przed dyskryminacją, jak osobom bezpośrednio dotkniętym niepełnosprawnością? Okazuje się, że tak, zatem ta rewolucyjna zmiana perspektywy może wpłynąć na kształt prawa pracy w całej Unii Europejskiej, a także w Polsce. Co zatem daje wyrok?

REKLAMA

Jak zwiększyć wysokość emerytury? Wniosek o niepobieranie zaliczek na podatek dochodowy (ZUS EPD-21) nie każdemu przynosi korzyść

Jak zwiększyć wysokość emerytury? Należy złożyć wniosek o niepobieranie zaliczek na podatek dochodowy (ZUS EPD-21), ale nie każdemu przynosi on korzyść. Kto powinien złożyć wniosek, a kto nie? ZUS tłumaczy.

Przełom: wsteczne 800 plus (albo jednorazowa rekompensata) za lata opieki nie tylko dla rodziców-seniorów czy 50-latków, ale też rodzin zastępczych, opiekunów faktycznych, prawnych, dyrektorów domów pomocy społecznej? [JEST OPINIA PRAWNA]

Czy możliwe jest wsteczne 800 plus za lata opieki nie tylko dla rodziców-seniorów czy 50-latków, ale też rodzin zastępczych, opiekunów faktycznych, prawnych, dyrektorów domów pomocy społecznej? Komisja Sejmowa a analizująca petycję w niniejszej sprawie - wskazała na ważne aspekty tego pomysłu. Czy świadczenie mogłoby zawierać aż tak szeroki zakres podmiotowy?

REKLAMA