Obowiązki pracownicze
REKLAMA
Obowiązki pracownicze – to zespół powinności, które spoczywają na pracowniku w procesie świadczenia pracy. Niewykonanie nałożonych na pracownika obowiązków może się wiązać dla niego z poniesieniem sankcji dyscyplinarnych (rozwiązanie umowy o pracę; kary porządkowe: upomnienia, nagany lub kary pieniężnej) i cywilnych (odpowiedzialności materialnej – w przypadku wyrządzenia szkody w mieniu pracodawcy ze swojej winy musi ją pokryć w granicach rzeczywistej straty poniesionej przez pracodawcę i tylko za normalne następstwa działania lub zaniechania, z którego szkoda wynikła).
Ich źródłem są przede wszystkim przepisy prawa pracy (ważną rolę w tym zakresie odgrywają pragmatyki służbowe), które mogą być następnie doprecyzowane przez postanowienia umowy o pracę oraz, jak stwierdził w jednym z orzeczeń Sąd Najwyższy, zwyczaj zakładowy (wyrok z 23 października 2003 r., I PK 425/02, OSNP 2004/20/345).
Treść jest dostępna bezpłatnie,
wystarczy zarejestrować się w serwisie
Załóż konto aby otrzymać dostęp do pełnej bazy artykułów oraz wszystkich narzędzi
Posiadasz już konto? Zaloguj się.REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat