REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pułapka odszkodowania za mienie pracodawcy. Na co uważać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
prawnik, redaktor portalu Infor.pl
Jak się bronić przed odpowiedzialnością za mienie pracodawcy?
Jak się bronić przed odpowiedzialnością za mienie pracodawcy?

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy Kodeksu pracy tworzą bardzo niekorzystną dla zatrudnionych konstrukcję odpowiedzialności materialnej za mienie pracodawcy. Pełna odpowiedzialność materialna jest możliwa również bez podpisywania czegokolwiek. Na co zwrócić uwagę, aby przypadkiem nie zostać bankrutem?

Jaką odpowiedzialność ponosi pracownik za szkody w mieniu firmy?

Art. 114 Kodeksu pracy określa ogólną zasadę odpowiedzialności materialnej za szkodę wyrządzoną pracodawcy z powodu niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków. 

REKLAMA

Jednocześnie art. 117 KP wyłącza odpowiedzialność za szkodę wynikłą w związku z działaniem w granicach dopuszczalnego ryzyka, tzn. nie można obciążać zatrudnionych za standardowe straty wiążące się ze specyfiką obowiązków na danym stanowisku.

Do jakiej kwoty pracownik ponosi odpowiedzialność?

Odpowiedzialność jest ograniczona do kwoty trzymiesięcznego wynagrodzenia przysługującego w dniu wyrządzenia szkody (art. 119 KP) przy założeniu, że szkoda została wyrządzona nieumyślnie. W przypadku umyślnego wyrządzenia szkody, przestaje obowiązywać limit trzymiesięcznego wynagrodzenia, a odszkodowanie przysługuje w pełnej wysokości.

W jakich przypadkach mienie jest powierzone z pełną odpowiedzialnością materialną?

Wskazane powyżej zasady odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną pracodawcy dotyczą przypadków, które można określić jako standardowe. Swoistą „pułapkę” przewiduje art. 124 KP - odpowiedzialność za mienie powierzone. Za takie mienie zatrudnieni odpowiadają w pełnej wysokości, również przy braku umyślności. Co więcej, obowiązuje tu zasada domniemania winy (na niekorzyść zatrudnionych).

Oznacza to, że w razie sporu przed sądem ciężar dowodu spoczywa na zatrudnionym, od którego pracodawca domaga się odszkodowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mienie powierzone przewidujące rozszerzoną odpowiedzialność (art. 124 KP) to mienie przekazane z obowiązkiem zwrotu lub rozliczenia, w szczególności środki pieniężne, kosztowności, narzędzia, środki ochrony indywidulanej, odzież robocza. Rozszerzona odpowiedzialność za mienie pracodawcy powstaje na podstawie samego przekazania tego mienia, również bez podpisywania czegokolwiek.

Zgodnie z orzeczeniem Sądu Apelacyjnego w Krakowie: sygn. III APa 28/12

REKLAMA

„Do powstania obowiązku naprawienia szkody przez pracownika wystarczy, aby zostało mu powierzone mienie oraz aby w tym mieniu powstała szkoda. Nie trzeba przy tym wykazywać, że pracodawca zapewnił pracownikowi odpowiednie warunki do sprawowania pieczy nad mieniem”.

Powyższy fragment orzeczenia podkreśla bardzo niekorzystne realia prawne – pracodawca jedynie prawidłowo przekazuje mienie z obowiązkiem zwrotu/rozliczenia, następnie odpowiedzialność za bezpieczeństwo tego mienia, wraz z pełną odpowiedzialnością odszkodowawczą, przechodzi na drugą stronę. Należy zwracać szczególną uwagę na takie przypadki, aby nie narażać się na widmo bankructwa.

Jak się bronić przed odpowiedzialnością za mienie pracodawcy?

Jak już wspomniano, odpowiedzialność odszkodowawcza za mienie pracodawcy może być ogólna (łagodniejsza) na podstawie art. 114 KP lub „rozszerzona” za mienie powierzone na podstawie 124 KP.

W przypadku odpowiedzialności ogólnej (łagodniejszej) zatrudnieni mają łatwiej od strony dowodowej. 

Zgodnie z art. 116 KP, pracodawca jest obowiązany wykazać okoliczności uzasadniające odpowiedzialność pracownika oraz wysokość powstałej szkody. Oznacza to, że odpowiedzialność odszkodowawcza w tym trybie nie następuje na zasadzie automatyzmu.

W przypadku odpowiedzialności za mienie powierzone jest już trudniej, z powodu domniemania winy po stronie zatrudnionych, jednak w takich okolicznościach również można się bronić przed odpowiedzialnością odszkodowawczą.

Zgodnie z art. 124 § 3 KP, od odpowiedzialności (…) pracownik może się uwolnić, jeżeli wykaże, że szkoda powstała z przyczyn od niego niezależnych, a w szczególności wskutek niezapewnienia przez pracodawcę warunków umożliwiających zabezpieczenie powierzonego mienia.

Przytoczony wcześniej wyrok Sądu Apelacyjnego wskazuje, co realnie należy wykazać, aby uwolnić się od odpowiedzialności:

REKLAMA

„pracownik (…) może obalić wskazane domniemanie jego winy, wykazując, iż szkoda powstała z przyczyn od niego niezależnych, wynikających z niewłaściwego zachowania pracodawcy, czyli uchybień w zakresie zabezpieczenia mienia, złej organizacji pracy czy braku nadzoru lub z okoliczności niemających związku z pracą, jak siła wyższa czy kradzież dokonana przez osobę trzecią. Wystarczy, że okoliczności te stanowią główną, a nie tylko wyłączną, przyczynę szkody”.

Wskazane orzeczenie sądu daje ogólne podstawy do obrony przed odpowiedzialnością za powierzone mienie w miejscu pracy jednak konkluzja wyroku wskazuje, że ryzyko jest ogromne. Rozprawa dotyczyła powództwa banku przeciwko kasjerce o zwrot niemal 100 tys. utraconej gotówki. Sąd pierwszej instancji oddalił powództwo i uwolnił od odpowiedzialności odszkodowawczej. Jednak sąd drugiej instancji zmienił wyrok i nakazał kasjerce zwrócić bankowi całą kwotę wraz z odsetkami.

Ten przykład pokazuje, że należy zastanowić się dwa razy przed przyjęciem od pracodawcy czegokolwiek wartościowego w trybie mienia powierzonego.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie będzie rewolucji w kodeksie pracy. Dłuższe urlopy jednak nie dla wszystkich lecz dla wybranych, czyli dla kogo dodatkowe świadczenia

Czas pracy skrócony do 35 godzin w tygodniu, a urlopy wydłużone z 20 dni i 26 dni do dni 35 – i to dla wszystkich. Takie niedawno były zapowiedzi odnośnie dwóch wielkich reform w kodeksie pracy. Rewolucje odwołane, o dłuższych urlopach należy zapomnieć. A krótszy tydzień pracy?

Zmiany w przepisach BHP od 2026 czy 2027 roku? Temperatury progowe i czasowe wstrzymanie pracy

Będą zmiany w przepisach BHP. Dotyczą pracy w wysokich temperaturach. Wprowadza się temperatury progowe, po przekroczeniu których pracodawca ma obowiązek wprowadzenia działań ograniczających obciążenie cieplne, np. krótszy czas pracy, przerwy w pracy czy praca zdalna. Przy najwyższych temperaturach praca zostanie czasowo wstrzymana.

Przy jakich temperaturach pracodawca zapewnia wodę i napoje? Czy w pracy musi być klimatyzacja?

Praca w wysokich temperaturach jest szczególnie uciążliwa, a nawet może zagrażać zdrowiu i życiu pracowników. Przy jakich temperaturach pracodawca zapewnia wodę i napoje? Czy w pracy musi być klimatyzacja? Poznaj aktualnie obowiązujące przepisy BHP.

Sprzedaż w 2030 r. czyli kompetencje przyszłości. Jaki musi być handlowiec za 5 lat?

Sprzedaż dynamicznie się zmienia. Bywa, że klient kończy rozmowę z handlowcem w środku ofertowej formułki. Dziś, a jeszcze bardziej za 5 lat, klienci potrzebują rozmowy, zrozumienia, uważnego słuchania i pomocy. Coraz ważniejsza jest uczciwość i działanie zgodnie z wartościami. O czym dziś musi wiedzieć handlowiec, aby w 2030 r. posiadał wszystkie wymagane kompetencje?

REKLAMA

Przeniesienie pracownika do innego działu. Co z wypowiedzeniem zmieniającym i odprawą?

W praktyce może się zdarzyć, iż pracodawca przenosi pracownika do innego działu, aby uniknąć zwolnień. Jak dokonać tego zgodnie z prawem? Kiedy nie jest potrzebne wypowiedzenie zmieniające? Czy przenoszonemu pracownikowi trzeba wypłacić odprawę?

Ekstremalne temperatury zmniejszają wydajność pracy

Z powodu upałów w Chinach, Hiszpanii, Włoszech i Grecji PKB może spaść o blisko 1 pkt proc. - wynika z raportów ekspertów Allianz Trade. Ekstremalne temperatury maja duży wpływ na wydajność pracy.

Realia pracy tymczasowej. Co liczy się dziś dla firm i kandydatów? [Badanie]

Na rynku pracy, gdzie coraz trudniej o trwałość i przewidywalność, głos pracowników oraz pracodawców staje się jednym z najczulszych barometrów zmian. Job Impulse co roku bada poziom satysfakcji obu tych grup. Najnowsze wyniki wskazują, że oczekiwania wobec agencji dynamicznie rosną: firmy domagają się sprawnych, natychmiastowych rekrutacji, ale przy zachowaniu wysokiej jakości procesów i maksymalnym ograniczeniu rotacji. Z kolei pracownicy tymczasowi coraz wyraźniej sygnalizują potrzebę stabilności, poszerzania systemu benefitów, a także obsługi formalności online.

Lipiec 2025 – dni wolne, godziny pracy

Lipiec 2025 – dni wolne od pracy i godziny pracy. To najbardziej zapracowany miesiąc w roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w lipcu? Czy kalendarz dni wolnych od pracy przewiduje święta w tym miesiącu?

REKLAMA

Zmiany w umowach o pracę: dodatkowe koszty dla pracodawcy bo część umów musi przejść przez tłumacza przysięgłego

W III kwartale 2025 r. obowiązują już cztery istotne i nowe ustawy w obszarze prawa pracy. Przyglądamy się jednej z nich w zakresie zmian w zatrudnieniu jakie weszły na skutek tych nowych regulacji. Chodzi o istotną instytucję bo o umowę o pracę! To dokument, który ma kluczowe znaczenie dla stosunku pracy. Zmiany, które zaszły w umowach o pracę są naprawdę znaczące i co gorsza generują koszty dla pracodawców. Pocieszające jest jednak to, że zmiany dotyczą tylko wybranych grup pracowników, nie wszystkich zatrudnionych osób.

Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

REKLAMA