reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Kodeks pracy > Obow. pracodawcy i pracownika > Kiedy wiadomość o ukaraniu jest usuwana z akt osobowych? (art. 113)

Kiedy wiadomość o ukaraniu jest usuwana z akt osobowych? (art. 113)

Oczywiste jest, że jeżeli dany pracownik ma w aktach osobowych informację, iż został ukarany przez pracodawcę za naruszenie obowiązków pracowniczych, nie jest to dla niego korzystnie.

Dlatego też Kodeks pracy wprowadził zasadę, zgodnie z którą po upływie określonego czasu, informacja o ukaraniu musi zostać usunięta z akt osobowych pracownika. A zatem karę uważa się za niebyłą, a odpis zawiadomienia o ukaraniu usuwa z akt osobowych pracownika po roku nienagannej pracy.

Zobacz: Sprzeciw od kary (art. 112)

Termin roczny nie jest jednak bezwzględnie obowiązujący. Zgodnie z Kodeksem, pracodawca może uznać karę za niebyłą przed upływem tego terminu:

  • Z własnej inicjatywy
  • Na wniosek reprezentującej pracownika zakładowej organizacji związkowej.

Usunięcie informacji o ukaraniu z akt sprawy jest obligatoryjne także w dwóch przypadkach:

  • Jeżeli pracodawca uwzględni sprzeciw i uzna, że kara została nałożona z naruszeniem przepisów,
  • Sąd wyda orzeczenie o uchyleniu kary wobec pracownika.

Zobacz serwis: Urlopy

Podstawa prawna: Art. 113 Kodeksu pracy.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Ekspert:

Magdalena Golińska

aplikant radcowski

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Termin usuwania wiadomość o ukaraniu  z akt osobowych pracowników.
Termin usuwania wiadomość o ukaraniu z akt osobowych pracowników.

Compliance 360° w firmie (PDF)59.00 zł
reklama

Narzędzia kadrowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Artykuł Sponsorowany

KORONAWIRUS A PRAWO PRACY

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Emil Kowalski

www.asib.pl

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama