Kiedy wiadomość o ukaraniu jest usuwana z akt osobowych? (art. 113)
REKLAMA
REKLAMA
Dlatego też Kodeks pracy wprowadził zasadę, zgodnie z którą po upływie określonego czasu, informacja o ukaraniu musi zostać usunięta z akt osobowych pracownika. A zatem karę uważa się za niebyłą, a odpis zawiadomienia o ukaraniu usuwa z akt osobowych pracownika po roku nienagannej pracy.
REKLAMA
Zobacz: Sprzeciw od kary (art. 112)
Termin roczny nie jest jednak bezwzględnie obowiązujący. Zgodnie z Kodeksem, pracodawca może uznać karę za niebyłą przed upływem tego terminu:
- Z własnej inicjatywy
- Na wniosek reprezentującej pracownika zakładowej organizacji związkowej.
Usunięcie informacji o ukaraniu z akt sprawy jest obligatoryjne także w dwóch przypadkach:
- Jeżeli pracodawca uwzględni sprzeciw i uzna, że kara została nałożona z naruszeniem przepisów,
- Sąd wyda orzeczenie o uchyleniu kary wobec pracownika.
Zobacz serwis: Urlopy
Podstawa prawna: Art. 113 Kodeksu pracy.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat