Porozumienie organizacji związkowych w sprawie tworzenia rady pracowników
REKLAMA
RADA
REKLAMA
Należy przyjąć, że przedstawione Państwu przez organizacje związkowe porozumienie jest ważne. Najważniejszymi elementami porozumienia są zasady wyboru rady pracowników. Skoro związki zawodowe określiły te zasady i stoją na stanowisku, że porozumienie zostało zawarte, nie ma podstaw do dokonania wyboru rady przez pracowników spośród kandydatów wskazanych przez organizacje związkowe.
UZASADNIENIE
Jeśli u pracodawcy działa:
• jedna organizacja związkowa - zarząd organizacji wybiera członków rady pracowników i powiadamia o tym pracodawcę,
• więcej niż jedna organizacja związkowa - organizacje wspólnie wybierają radę pracowników i powiadamiają o tym pracodawcę.
W drugim przypadku organizacje związkowe muszą dojść do porozumienia w kwestii zasad powoływania i funkcjonowania rady pracowników. W razie niezawarcia takiego porozumienia w terminie 30 dni od daty rozpoczęcia negocjacji (przez rozpoczęcie negocjacji uznajemy moment, w którym wszystkie uprawnione organizacje zostaną zaproszone do rozmów), organizacje związkowe powiadamiają o tym pracodawcę, a wyboru członków rady pracowników dokonują pracownicy spośród kandydatów zgłoszonych przez organizacje związkowe.
Zawarcie takiego porozumienia jest obligatoryjne w każdej sytuacji, nawet wówczas, gdy liczba organizacji związkowych odpowiada liczbie członków rady.
WAŻNE!
Porozumienie zawierane przy powoływaniu rady pracowników między organizacjami związkowymi powinno określać zasady powoływania i funkcjonowania rady pracowników.
Porozumienie nie musi być jednoznaczne z wyborem członków rady, powinno jedynie odnosić się w tym zakresie do zasad tego wyboru.
Zasady wyboru rady pracowników to przede wszystkim wskazanie uprawnień w zakresie liczby powoływanych członków rady przez poszczególne związki zawodowe.
Drugi z elementów porozumienia - zasady funkcjonowania rady - jest opisany w ustawie o radach pracowników. Rada pracowników jest dodatkowo zobowiązana uchwalić swój regulamin działania. Dokument ten powinien wyczerpująco określać wszystkie zasady działania rady. Zapisy porozumienia zawieranego między organizacjami związkowymi mogą nie pokrywać się z regulaminem rady pracowników. Mogą dotyczyć np. zasad współpracy rady z działającymi w zakładzie pracy związkami zawodowymi. Jednak należy przyjąć, że m.in. z powodu konieczności późniejszego stworzenia regulaminu rady pracowników brak w porozumieniu między związkami regulacji dotyczących działania rady nie przesądza o tym, że porozumienie nie zostało zawarte.
Ponadto pracodawca nie może kwestionować treści porozumienia, jeżeli nie zawiera ono postanowień sprzecznych z przepisami ustawy o radach pracowników. W przedstawionej sytuacji zawarte porozumienie nie zawiera takich postanowień, lecz po prostu nie określa wszystkich wymaganych elementów, jakie powinny się w nim znaleźć.
Pracodawca nie ma prawa domniemywać, że do zawarcia porozumienia nie doszło. Musi otrzymać o tym zawiadomienie od organizacji związkowych. W zakładach, które zostały objęte ustawą o radach pracowników od 24 marca 2008 r. (firmy liczące od 50 do 99 pracowników), informacje o braku porozumienia w kwestii wyboru rady pracowników organizacje związkowe powinny przekazać pracodawcy do 23 maja 2008 r. Informacji takiej nie muszą przekazać wspólnie wszystkie organizacje, wystarczy jedna z nich. Skoro bowiem jedna organizacja związkowa stwierdzi, że porozumienie nie zostało zawarte, będzie z tego wynikać, że porozumienia nie ma.
• art. 3, art. 4, art. 11, art. 13 ustawy z 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji (DzU nr 79, poz. 550).
Marek Rotkiewicz
specjalista ds. zatrudnienia
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat