Kiedy nie trzeba informować pracowników o możliwości utworzenia rady pracowników
REKLAMA
RADA
REKLAMA
Jeżeli zawarli Państwo ze swoimi pracownikami porozumienie zapewniające im warunki informowania i konsultowania na poziomie odpowiadającym co najmniej przepisom ustawy o radach pracowników, to nie muszą Państwo tworzyć rady pracowników, a także informować swoich pracowników o możliwości powołania rady pracowników i jej uprawnieniach.
UZASADNIENIE
Przepisy wprowadzające obowiązek informacyjno-konsultacyjny uzależniły jego istnienie od wielkości zatrudnienia u danego pracodawcy i upływu czasu, jaki minął od ich wejścia w życie. Do 23 marca 2008 r. obowiązek ten dotyczył pracodawców zatrudniających co najmniej 100 pracowników, natomiast po tym dniu dotyczy pracodawców prowadzących działalność gospodarczą zatrudniających co najmniej 50 pracowników. Jeżeli u tych pracodawców nie działają organizacje związkowe, to są oni zobowiązani w terminie od 24 marca do 23 lipca br. przekazać swoim pracownikom informacje o prawie pracowników do wyboru rady i jej uprawnieniach.
Ze stosowania przepisów o informowaniu i konsultowaniu pracowników są zwolnieni pracodawcy, u których przed dniem wejścia w życie ustawy o radach pracowników, tj. przed 25 maja 2006 r., zostało zawarte porozumienie dotyczące informowania pracowników i przeprowadzania z nimi konsultacji, zapewniające warunki informowania i przeprowadzania konsultacji co najmniej równe warunkom określonym przepisami oraz uwzględniające interes pracodawcy i pracowników.
Ponieważ zatrudniają Państwo niewiele powyżej 50 pracowników, to obowiązki związane z informowaniem i konsultowaniem stosuje się wobec Państwa od 24 marca br. Skoro jednak przed dniem wejścia w życie tych przepisów powołali Państwo już w zakładzie przedstawicielstwo pracownicze, to nie będą Państwa dotyczyły obowiązki nałożone przez te przepisy, włącznie z obowiązkiem informowania pracowników o możliwości powołania rady pracowników.
WAŻNE!
Pracodawca, który przed 25 maja 2006 r. powołał w zakładzie przedstawicielstwo pracownicze, nie musi tworzyć rady pracowników.
Należy jednak mieć na uwadze, że z powołanym u Państwa przedstawicielstwem pracowniczym należy zawrzeć porozumienie określające warunki informowania i konsultowania. Muszą one gwarantować zasady przekazywania informacji i przeprowadzania konsultacji co najmniej na poziomie uregulowania ustawowego. W przeciwnym przypadku takie porozumienie może zostać uznane za nieważnie.
Niezależnie od treści zawartego porozumienia między pracodawcą a pracownikami niektóre przepisy dotyczące informacji i konsultacji zawsze będą miały zastosowanie. Dotyczy to:
• regulacji o korzystaniu przez przedstawicielstwo pracownicze z pomocy ekspertów,
• ochrony informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa oraz
• ochrony trwałości stosunku pracy członków utworzonego przedstawicielstwa pracowniczego.
• art. 24 ust 1 i 2, art. 26 ustawy z 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji (DzU nr 79, poz. 550).
Piotr Korzuch,
pracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat