REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przysługuje ekwiwalent za używanie przez pracownika prywatnego laptopa do celów służbowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Kryczka
Sebastian Kryczka
Czy przysługuje ekwiwalent za używanie przez pracownika prywatnego laptopa do celów służbowych
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jeden z pracowników pracuje na stanowisku tłumacza. Osoba ta nie świadczy pracy ani w formie pracy zdalnej, ani jako telepracownik, ale wykorzystuje w pracy swój prywatny laptop. Z pracownikiem nie wiąże nas pisemna umowa o korzystanie z jego sprzętu i nie ustaliliśmy z nim żadnych warunków dotyczących zwrotu kosztów z tego tytułu. Czy w takiej sytuacji pracownik może domagać się od nas ekwiwalentu za używanie prywatnego komputera do celów służbowych? - pyta Czytelnik ze Szczecina.

RADA

Pracownik ma prawo domagać się od Państwa ekwiwalentu za używanie prywatnego komputera do celów służbowych. Ma do tego prawo nawet wówczas, gdy nie było to przedmiotem jakichkolwiek uzgodnień między stronami.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

UZASADNIENIE

Zasadą jest, że pracodawca dostarcza pracownikowi odpowiednie narzędzia do pracy. Na pracodawcy ciąży bowiem tzw. ryzyko gospodarcze ponoszone w związku z prowadzeniem działalności i nie może on przerzucać kosztów tej działalności na pracowników. Jednak w praktyce można spotkać sytuacje, w których pracownik wykonuje pracę z wykorzystaniem swojego prywatnego sprzętu (w tym przypadku laptopa).

Umowa o używanie do pracy prywatnego sprzętu przez pracownika

Brak jest bezpośredniej regulacji dotyczącej zwrotu kosztów używania prywatnego sprzętu w stosunku do pracowników zatrudnionych w innej formie niż telepraca czy praca zdalna. Nie oznacza to, że nie ma możliwości ustalenia tego zagadnienia np. w umowie o pracę lub w odrębnej umowie o wykorzystywanie prywatnego sprzętu pracownika do celów służbowych.

Należy przyjąć, że umowa między pracownikiem a pracodawcą dotycząca wykorzystywania prywatnego sprzętu pracownika do celów służbowych może mieć dowolną formę. Jednak najlepszym rozwiązaniem dla stron jest umowa zawarta w formie pisemnej. Pozwala to na uniknięcie wątpliwości co do jej postanowień w przypadku powstania ewentualnego sporu w tym zakresie.

REKLAMA

Niezależnie od tego, czy strony zawarły pisemną umowę czy nie, dopuszczenie pracownika do pracy na jego prywatnym sprzęcie powoduje, że nawiązuje się umowa ustna (dorozumiana) ze wszystkimi konsekwencjami wynikającymi z tego faktu. Jak już wspomniano, pracownik nie ma obowiązku ponoszenia kosztów związanych z prowadzeniem działalności przez pracodawcę. Taka sytuacja byłaby rażąco sprzeczna zarówno z zasadami współżycia społecznego, jak i z podstawowymi zasadami prawa pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Ważne

Brak ustaleń w zakresie rekompensaty za używanie prywatnego sprzętu pracownika do celów służbowych powoduje, że wykorzystanie tego sprzętu może być kwalifikowane jako działanie mające na celu obejście przepisów prawa pracy oraz zasad współżycia społecznego.

Zwrot kosztów wykorzystywania prywatnego sprzętu pracownika

Z zasady nieponoszenia przez pracowników kosztów działalności pracodawcy i ryzyka jej prowadzenia wynika, że pracownik ma prawo domagać się od pracodawcy zwrotu kosztów wykorzystywania w pracy prywatnego sprzętu.

Brak pisemnych czy ustnych uzgodnień w kwestii rekompensaty używania przez pracownika prywatnego sprzętu do celów służbowych nie oznacza, że nie ma on podstaw do żądania wypłaty takiego ekwiwalentu w związku z umową zawartą w sposób dorozumiany (praca była przecież wykonywana na prywatnym sprzęcie za wiedzą i zgodą pracodawcy). Określając wysokość ekwiwalentu, należy w szczególności uwzględnić normy zużycia sprzętu i jego udokumentowane ceny rynkowe. Pomocne przy ustaleniu wysokości ekwiwalentu mogą być również takie kryteria, jak rodzaj pracy i częstotliwość korzystania z prywatnego sprzętu.

Przykład

Pracodawca organizujący swoją działalność zaproponował, aby pracownicy świadczyli pracę przynosząc do biura swoje prywatne laptopy. Po kilku miesiącach uznał, że jest to sposób na oszczędności w firmie, i postanowił, że pracownicy będą na stałe świadczyli pracę z wykorzystaniem prywatnego sprzętu. Strony zawarły umowy, w których przewidziano wypłatę ekwiwalentu za pracę na prywatnych laptopach. Jeden z pracowników upomniał się o wypłatę ekwiwalentu za wcześniejszy okres używania laptopa (kiedy strony nie były związane pisemną umową). Pracodawca odmówił, uznając, że nie było wówczas mowy o ekwiwalencie, a pracownicy dobrowolnie zgodzili się na świadczenie pracy na swoich komputerach. Postępowanie pracodawcy należy uznać za nieprawidłowe. Powinien on wypłacić pracownikom ekwiwalent za cały okres używania prywatnych laptopów do celów służbowych - uwzględniając stawki wynikające z pisemnej umowy.

W sytuacji gdy pracodawca odmówi wypłaty ekwiwalentu, pracownik ma prawo skierować sprawę na drogę sądową. Roszczenie pracownika o wypłatę ekwiwalentu przedawni się z upływem 3 lat od dnia jego wymagalności (art. 291 § 1 Kodeksu pracy).

Podstawa prawna

  • art. 8, art. 29 § 1, art. 291 § 1, art. 300 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 1510; ost. zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 2140),
  • art. 3531 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 1360; ost. zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 2339).

Sebastian Kryczka
specjalista z zakresu prawa pracy

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co daje dłuższy staż pracy? Od stycznia 2026 r. wielu pracowników skorzysta na nowych przepisach

Od stycznia 2026 r. zmieniają się zasady obliczania stażu pracy pracowników. Od długości stażu pracy zależą uprawnienia pracownicze. Wiele osób wraz z nowym rokiem skorzysta na zmianach w prawie pracy - otrzymają dłuższe urlopy, nagrody, wyższe odprawy i dłuższe okresy wypowiedzenia. Co konkretnie daje wyższy staż pracy?

Ponad PESELAMI: od miejsca pracy oczekujemy tego samego, niezależnie od wieku

Niezależnie od wieku wszyscy oczekujemy tego samego od pracodawców, przełożonych czy zespołów. Co więcej, pracownicy z różnych grup wiekowych zgodnie przyznają, że są ważniejsze elementy wpływające na dobrą współpracę niż wiek. Należą do nich: podobne wartości, charakter, większe doświadczenie zawodowe, podobne zainteresowania. Również kluczowe motywacje do pracy osób reprezentujących różne pokolenia są takie same, zaś wiele stereotypów wiekowych niema swojego potwierdzenia w rzeczywistości. Tak wynika z raportu zrealizowanego w ramach projektu Ponad PESELAMI autorstwa Magdaleny Felczak i Ewy Leśnowolskiej, który powstał na podstawie badania ABR Sesta i SYNO Poland.

Od 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie nowe obowiązki pracodawców dot. wynagrodzenia

Już 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie nowe obowiązki pracodawców dotyczące wynagrodzenia za pracę. Konsekwencje niestosowania się do nowych przepisów mogą być bardzo dotkliwe. O co chodzi w tych przepisach?

Dla pracowników i emerytów: wyższe wynagrodzenia, dodatki urlopowe, lepsze świadczenia socjalne, lepsza ochrona BHP i inne sprawy, które są uregulowane w UZP mogą się zmienić. Sejm przyjął ustawę o układach zbiorowych pracy

Warunki wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla zatrudnionych pracowników ale i dla emerytów często określają postanowienia UZP (układu zbiorowego pracy). Od 2026 r. mają się zmienić zasady w zakresie tworzenia owych - aktów wewnątrzzakładowych. Tym samym można powiedzieć, że szykują się zmiany dla pracowników i emerytów, w tym być może wyższe wynagrodzenia, dodatki, lepsze świadczenia socjalne, lepsza ochrona BHP i inne sprawy, które są uregulowane w UZP.

REKLAMA

Jak motywować pracowników jesienią? Dodatkowy urlop czy karta podarunkowa - co wybierają pracownicy

Jak szybko i skutecznie motywować pracowników jesienią? Często w tych miesiącach spada zaangażowanie i zatrudnieni narzekają na brak doceniania ich pracy przez pracodawcę. Tymczasem ostatni kwartał często wiąże się z dodatkowymi zamówieniami i próbą zdobycia jak najlepszego wyniku na koniec roku. Można zaproponować dodatkowy urlop albo kartę podarunkową. Co wybierają pracownicy?

Resort pracy: 90 pracodawców i ponad 5 tys. pracowników z branży odzieżowej, z wodociągów oraz filharmonii weźmie udział w pilotażu skróconego czasu pracy. Średnie dofinansowanie dla jednego podmiotu wyniesie 0,5 mln zł

Resort pracy ogłosił, że 90 firm i instytucji z sektora prywatnego i publicznego skróci czas pracy z zachowaniem wynagrodzenia dla ponad 5 tysięcy pracowników. To początek nowej ery na polskim rynku pracy. 15 października ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, zatwierdziła listę beneficjentów pilotażu. Średnie dofinansowanie dla jednego podmiotu wyniesie 0,5 mln zł. To pierwszy tego typu pilotaż w tej części Europy, którego autorem jest Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Polski przemysł 2025: kto zarabia najwięcej a kto mniej [RAPORT]

Poziom i tempo wzrostu płac w przemyśle znacząco się różnią, przede wszystkim w zależności od branży i specyfiki stanowiska. Najbardziej atrakcyjne wynagrodzenia i podwyżki oferują centra dystrybucyjne, firmy sektora farmaceutycznego, chemicznego oraz FMCG, wolniejsze tempo wzrostu płac jest widoczne w budownictwie i centrach badawczo-rozwojowych, wynika z „Raportu wynagrodzeń w sektorze przemysłowym” Grafton Recruitment. Dla zatrudnionych coraz większe znaczenie, obok wysokości wynagrodzenia, mają stabilność zatrudnienia, możliwości rozwoju. Poniżej szczegółowa analiza raportu.

Za nieodpowiednie oświetlenie w pracy pracodawca może zapłacić nawet do 30 tys. zł kary

Brak odpowiedniego oświetlenia w pomieszczeniach pracy to nie tylko ryzyko zdrowotne pracowników, ale i ryzyko konsekwencji prawnych po stronie pracodawcy. Grozi za to grzywna od 1 tys. zł do 30 tys. zł. Zgodnie z przepisami BHP pracodawca ma obowiązek zapewnienia bezpiecznego miejsca pracy. Norma PN-EN 12464-1 określa minimalne poziomy natężenia światła (lux) w zależności od rodzaju zadań. Jesień to najlepszy czas na przeprowadzenie audytu oświetlenia w zakładach pracy.

REKLAMA

Długie weekendy 2026: wypadają 6 razy, ale wcale nie są takie długie [Kalendarz]

Jesień to dobry czas na zaplanowanie wyjazdów w 2026 roku. Kiedy wypadają długie weekendy? Na jakie dni najlepiej wziąć urlop wypoczynkowy, by cieszyć się przedłużonym odpoczynkiem? Oto kalendarz długich weekendów 2026. Jest ich 6, ale wcale nie są takie długie.

Pracownicy wrócą do biur na... dofinansowany lunch

Firmy chcą, by pracownicy częściej przychodzili do biur, ale przymus działa coraz słabiej. Według raportu SmartLunch, 62% osób pracuje hybrydowo i do biura wraca tylko wtedy, gdy widzi w tym wartość, np. współpracę czy kontakt z zespołem. Dlatego benefity poprawiające codzienne doświadczenia, jak dofinansowanie posiłków, stają się kluczowe w strategiach HR i employer brandingu.

REKLAMA