REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przysługuje ekwiwalent za używanie przez pracownika prywatnego laptopa do celów służbowych

Sebastian Kryczka
Sebastian Kryczka
Czy przysługuje ekwiwalent za używanie przez pracownika prywatnego laptopa do celów służbowych
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jeden z pracowników pracuje na stanowisku tłumacza. Osoba ta nie świadczy pracy ani w formie pracy zdalnej, ani jako telepracownik, ale wykorzystuje w pracy swój prywatny laptop. Z pracownikiem nie wiąże nas pisemna umowa o korzystanie z jego sprzętu i nie ustaliliśmy z nim żadnych warunków dotyczących zwrotu kosztów z tego tytułu. Czy w takiej sytuacji pracownik może domagać się od nas ekwiwalentu za używanie prywatnego komputera do celów służbowych? - pyta Czytelnik ze Szczecina.

RADA

Pracownik ma prawo domagać się od Państwa ekwiwalentu za używanie prywatnego komputera do celów służbowych. Ma do tego prawo nawet wówczas, gdy nie było to przedmiotem jakichkolwiek uzgodnień między stronami.

REKLAMA

Autopromocja

UZASADNIENIE

Zasadą jest, że pracodawca dostarcza pracownikowi odpowiednie narzędzia do pracy. Na pracodawcy ciąży bowiem tzw. ryzyko gospodarcze ponoszone w związku z prowadzeniem działalności i nie może on przerzucać kosztów tej działalności na pracowników. Jednak w praktyce można spotkać sytuacje, w których pracownik wykonuje pracę z wykorzystaniem swojego prywatnego sprzętu (w tym przypadku laptopa).

Umowa o używanie do pracy prywatnego sprzętu przez pracownika

Brak jest bezpośredniej regulacji dotyczącej zwrotu kosztów używania prywatnego sprzętu w stosunku do pracowników zatrudnionych w innej formie niż telepraca czy praca zdalna. Nie oznacza to, że nie ma możliwości ustalenia tego zagadnienia np. w umowie o pracę lub w odrębnej umowie o wykorzystywanie prywatnego sprzętu pracownika do celów służbowych.

Należy przyjąć, że umowa między pracownikiem a pracodawcą dotycząca wykorzystywania prywatnego sprzętu pracownika do celów służbowych może mieć dowolną formę. Jednak najlepszym rozwiązaniem dla stron jest umowa zawarta w formie pisemnej. Pozwala to na uniknięcie wątpliwości co do jej postanowień w przypadku powstania ewentualnego sporu w tym zakresie.

Niezależnie od tego, czy strony zawarły pisemną umowę czy nie, dopuszczenie pracownika do pracy na jego prywatnym sprzęcie powoduje, że nawiązuje się umowa ustna (dorozumiana) ze wszystkimi konsekwencjami wynikającymi z tego faktu. Jak już wspomniano, pracownik nie ma obowiązku ponoszenia kosztów związanych z prowadzeniem działalności przez pracodawcę. Taka sytuacja byłaby rażąco sprzeczna zarówno z zasadami współżycia społecznego, jak i z podstawowymi zasadami prawa pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Ważne

Brak ustaleń w zakresie rekompensaty za używanie prywatnego sprzętu pracownika do celów służbowych powoduje, że wykorzystanie tego sprzętu może być kwalifikowane jako działanie mające na celu obejście przepisów prawa pracy oraz zasad współżycia społecznego.

Zwrot kosztów wykorzystywania prywatnego sprzętu pracownika

Z zasady nieponoszenia przez pracowników kosztów działalności pracodawcy i ryzyka jej prowadzenia wynika, że pracownik ma prawo domagać się od pracodawcy zwrotu kosztów wykorzystywania w pracy prywatnego sprzętu.

Brak pisemnych czy ustnych uzgodnień w kwestii rekompensaty używania przez pracownika prywatnego sprzętu do celów służbowych nie oznacza, że nie ma on podstaw do żądania wypłaty takiego ekwiwalentu w związku z umową zawartą w sposób dorozumiany (praca była przecież wykonywana na prywatnym sprzęcie za wiedzą i zgodą pracodawcy). Określając wysokość ekwiwalentu, należy w szczególności uwzględnić normy zużycia sprzętu i jego udokumentowane ceny rynkowe. Pomocne przy ustaleniu wysokości ekwiwalentu mogą być również takie kryteria, jak rodzaj pracy i częstotliwość korzystania z prywatnego sprzętu.

Przykład

Pracodawca organizujący swoją działalność zaproponował, aby pracownicy świadczyli pracę przynosząc do biura swoje prywatne laptopy. Po kilku miesiącach uznał, że jest to sposób na oszczędności w firmie, i postanowił, że pracownicy będą na stałe świadczyli pracę z wykorzystaniem prywatnego sprzętu. Strony zawarły umowy, w których przewidziano wypłatę ekwiwalentu za pracę na prywatnych laptopach. Jeden z pracowników upomniał się o wypłatę ekwiwalentu za wcześniejszy okres używania laptopa (kiedy strony nie były związane pisemną umową). Pracodawca odmówił, uznając, że nie było wówczas mowy o ekwiwalencie, a pracownicy dobrowolnie zgodzili się na świadczenie pracy na swoich komputerach. Postępowanie pracodawcy należy uznać za nieprawidłowe. Powinien on wypłacić pracownikom ekwiwalent za cały okres używania prywatnych laptopów do celów służbowych - uwzględniając stawki wynikające z pisemnej umowy.

W sytuacji gdy pracodawca odmówi wypłaty ekwiwalentu, pracownik ma prawo skierować sprawę na drogę sądową. Roszczenie pracownika o wypłatę ekwiwalentu przedawni się z upływem 3 lat od dnia jego wymagalności (art. 291 § 1 Kodeksu pracy).

Podstawa prawna

  • art. 8, art. 29 § 1, art. 291 § 1, art. 300 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 1510; ost. zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 2140),
  • art. 3531 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 1360; ost. zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 2339).

Sebastian Kryczka
specjalista z zakresu prawa pracy

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Utrata przez uczestnika PPK statusu osoby zatrudnionej to nie koniec oszczędzania w PPK [Przykłady]

Zmiana przez uczestnika PPK tytułu do ubezpieczeń społecznych nie zwalnia podmiotu zatrudniającego z obowiązku dokonywania wpłat do PPK za tę osobę. Oznacza to, że utrata statusu osoby zatrudnionej nie wpływa na status uczestnika PPK. Nadal należy odprowadzać wpłaty do PPK.

Ważny wyrok dla osób z niepełnosprawnościami. Spory w MOPS trwają bo nie uzasadnia swoich decyzji

Wiele osób z niepełnosprawnościami nie jest świadomych co do tego, że często organ postępuje wadliwie w ich sprawie. Organ zamiast wydać decyzję administracyjną o prawie lub braku prawa do świadczenia, wydaje informację o sposobie rozpatrzenia wniosku bez uzasadnienia. To nie jest to samo co decyzja administracyjna, która zawiera ściśle określone elementy. Jednostka powinna mieć gwarancję rozpoznania jej wniosku w formie decyzji, wydawanej w odpowiedniej procedurze, która następnie podlega kontroli. Odnosi się to zwłaszcza do rozstrzygnięć opartych na uznaniu, czy na ocenie nieostrych przesłanek - w stosunku do osób z niepełnosprawnościami.

ZUS wypłaci wyższe odszkodowanie. Już obowiązują nowe kwoty odszkodowań z tytułu wypadków przy pracy

Od 1 kwietnia 2025 r. obowiązują nowe, wyższe kwoty odszkodowań z tytułu wypadków przy pracy lub choroby zawodowej. Za każdy procent stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu przysługuje 1636 zł.

Umowa o pracę bez formy pisemnej, uproszczone zatrudnianie cudzoziemców – jaką deregulację postulują przedsiębiorcy?

Konfederacja Lewiatan od lat przedstawia propozycje zmian, które mają zmniejszyć liczbę skomplikowanych regulacji. Odejście od obowiązku stosowania umowy pisemnej w przepisach prawa pracy czy też skrócenie czasu trwania procedur legalizujących pobyt i pracę cudzoziemców oraz uproszczenie wymogów przy zmianie warunków ich zatrudnienia – to tylko niektóre z postulatów deregulacyjnych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: Wysokość stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe 2025/2026

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że wysłał płatnikom zawiadomienia o wysokości stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe na rok składkowy 2025/2026.

Wolne 2 maja i 10 listopada 2025 r. dla wybranych pracowników. Jest zarządzenie premiera

Prezes Rady Ministrów wydał zarządzenie w sprawie czasu pracy i dni wolnych. Wiadomo już kto zgodnie z nowymi przepisami ma wolne 2 maja i 10 listopada 2025 r. Dwa dodatkowe dni wolne są jednak tylko dla niektórych pracowników.

Pierwsze trzynaste emerytury ZUS wypłaci 1 kwietnia. Jaka będzie wysokość dodatkowej emerytury?

1 kwietnia pierwsze trzynastki wpłyną na konta emerytów i rencistów. Nie każdy dostanie dodatkową trzynastą emeryturę w takiej samej kwocie. Kwota, która wpłynie na konta seniorów jest uzależniona od tego jak wysoka jest ich comiesięczna wypłata z ZUS, ponieważ trzynastka będzie opodatkowana i oskładkowana.

BHP: Komu przysługuje obuwie ochronne?

Obuwie ochronne BHP – kto powinien je stosować i dlaczego jest niezbędne? Odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa w miejscu pracy. W wielu branżach stanowi podstawowy środek ochrony indywidualnej, zabezpieczając pracowników przed poważnymi urazami. Dobrze dobrane buty nie tylko chronią stopy przed uderzeniami, przecięciami czy przebiciami, ale także zapewniają stabilność, wygodę i odporność na czynniki środowiskowe. W jakich zawodach obuwie ochronne jest konieczne i jakie zagrożenia może ograniczyć?

REKLAMA

Czy dodatek motywacyjny będzie dla wszystkich pracowników? Obecne rozwiązania są krzywdzące

Związek Miast Polskich przyjął stanowisko w sprawie dofinansowania wynagrodzeń pracowników pomocy społecznej. Zdaniem samorządowców włączenie wszystkich pracowników realizujących zadania z zakresu szeroko rozumianej pomocy społecznej do programu dodatku motywacyjnego przełoży się na jakość świadczonych usług.

Obowiązkowe odpisy i dobrowolne zwiększenia na ZFŚS w 2025 r. Ile wynoszą i w jakim terminie je wpłacić?

Do 31 maja 2025 r. pracodawca tworzący zakładowy fundusz świadczeń socjalnych musi wpłacić na rachunek funduszu kwotę stanowiącą co najmniej 75 proc. równowartości dokonanych odpisów. Pozostałą kwotę dokonanych odpisów i zwiększeń należy przekazać na rachunek bankowy ZFŚS w terminie do 30 września 2025 r. Jaka jest wysokość odpisów i zwiększeń na ZFŚS w 2025 r.?

REKLAMA